Korkeakoulutukseni oli täysin turhaa! Amiksissa taitaa olla tulevaisuus?
Minulla on kaksi korkeakoulututkintoa. Vietin lähes 10v yliopiston penkillä. Opiskelin ensin viestintää, sitten kauppatieteitä, koska ajattelin kauppatieteiden varmasti työllistävän.
No mitäpä! Nyt olen työtön kauppatieteiden maisteri, erikoistunut data-analytiikkaan, eikä kukaan ota minua töihin! Ei, vaikka on hieman työkokemustakin. Jokaista hakemaani paikkaa kohden on jono insinöörejä ja muita ekonomeja. Puhumattakaan siitä, että tulevaisuudessa tekoäly vie kirjaimellisesti työni.
Yhteiskunta on tuhlannut korkeakoulutukseeni paljon rahaa ja minäkin olen investoinut aikaani ja urakehitystäni kouluttautumalla. Ihan havaitakseni, että olisi vain kannattanut mennä sinne ammattikouluun kuten lukiosta valmistuessani ajattelin. Nyt nimittäin aion vaihtaa käytännöllisempään ravintola-alan työhön, jota tekoäly ei voi viedä.
Osa minusta miettii, onko tämä eräänlainen arvonalennus, mutta enemmän arvoa siinä on kuin työttömänä kivien potkinta. Ennustan, että kohta meillä on valtava määrä työttömiä korkeakoulutettuja, joiden työt tekoäly vei (IT-alan insinöörejä, kauppatieteilijöitä, arkkitehteja, media-alan ihmisiä...). Onnea kaikille...
Kommentit (47)
Outoa. Data-analyytikoille juuri pitäisi nyt löytyä töitä kun tekoälyn käyttöönottaminen nimenomaan vaatii niiden osaajia kielimallien ja gen-ai:n hienosäätämiseen. Ei ne geneeriset mallit ole mitään yksi-malli-sopii-kaikille ratkaisuja. Hain itsekin yhtä paikkaa jossa niitä taitoja olisi tarvittu ja pääsin haastatteluun astikin.
Amishit, nuo hevospeleillä kulkevat Herran omat.
Helsinkiin et ainakaan pääse opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä, erikoistunut data-analytiikkaan, etkä saa töitä? Milä tasolla olet siihen siis perehtynyt? Osaatko koodata? Onko Python tai R tuttuja kieliä? Ymmärrätkö tietokannoista, osaatko SQL:ää? Onko joku raportointijärjestelmä (PowerBI varmaan käytetyin tällä hetkellä) tuttu?
Kyllä, kyllä ja kyllä. Kaikkea mainitsemaasi. Mutta eipä tule haastattelukutsuja, luultavasti koska 1. en ole insinööri ja 2. en ole senior-tasolla. Työnantaja haluaa nyt datan pariin kokeneen datainsinöörin, ei ekonomia.
Tämä tuntuu tulleen ihan viimeisen vuoden aikana. Vielä hetki sitten minut revittiin töihin. Muutos on ollut todella nopea.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitä osaamista olet hankkinut siellä korkeakoulussa? Oliko arvosanat 1-2? Laiskottelitko ryhmätöissä muiden tehdessä työt? Nyt on paperit kourassa, mutta osaaminen nollissa. Siksi et saa asiantuntijatöitä harjoitteluista huolimatta.
Minä olin se, joka sain viitosia ja tein ryhmätöissä toisenkin osuutta.
Eräänä kauniina kesäpäivänä jäin valmiina maisterina kotiin, kun 5 amista lähti töihin. Kaksi nuorta valmistunutta, yksi harjoittelija ja yksi aikuinen lähes eläkeikäinen ammattilainen.
1) Hae töitä niin ympäri Suomea kuin Suomen ulkopuolelta. Se on se ja sama missä hetkellisesti asuu. Töissä ollessa on niin paljon helpompaa vaihtaa työpaikkaa mieluisammalle paikkakunnalle, kuin hakea samaa työtä työttömänä. 2) Älä hinnoittele itseäsi liian korkealle. 3) Hae matalamman tason / osaamisen työpaikkoja organisaatiosta mihin haluaisit töihin vaikkei juuri nyt olisi spesifisti koulutustasi vastaavia paikkoja auki - töihin päästessäsi pääset myös hakemaan sisäisen haun paikkoja 4) trainee-ohjelmat, esim OP:n kiitorata yms kannattaa kurkata läpi 5) ole yhteydessä kiinnostaviin paikkoihin vaikkei hakua olisi auki, esim meillä emme laita paikkaa auki nyt syystä y, mutta jos asian x osaaja olisi yhteydessä, varmasti pohtisimme asiaa tarkoin, sillä tiedän, että lähitulevaisuudessa tarvetta voi mahdollisesti olla - tilanteet elää.
Ennen kaikkea - kovasti tsemppiä. Työtilanne on nyt monella saralla haastava :/
Korkeasti koulutettukin voi näköjään olla tosi tyhmä.