Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon sulla on itse tehtyjä aterioita pakastimessa tällä hetkellä?

Vierailija
10.03.2026 |

Preppaatko ja pakastatko?

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakastan yksittäisiä annoksia kun aina tulee tehtyä vähän liikaa.

Olen nyt lähdössä viikoksi ja heti sen jälkeen 7 viikoksi reissuun ja jätän miehelleni valmiit ruuat pakkaseen ettei hänen tarvitse tehdä ruokaa kuin satunnaisesti. Pataruokia, keittoja, lihapullia kastikkeessa, piiraita yms

Ärsyttääkö alapeukuttajia kun joku ajattelee puolison etua ilman turhaa eforttia?? Outoa. 

Miks miehet opetetaan tumpuiksi?

Mun ainoa hupi on ruuanlaitto. Muuhun ei kroppa kykene. Miehen kontolla on kaikki muu rahasta lähtien joten teen lounaatkin mukaan töihin.

Väkerrän maustevoit, tuorejuustot ja toskakut urheilun vuoksi. Vaikka sattuu ja on vaikeaa. 

Vierailija
42/73 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekeekö joku oikeasti aterioita pakastimeen odottamaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on yhden hengen eläkeläistalous ja teen itse ruokani ja kerralla useammalle päivälle sillä saatan syödä esim. samaa kastiketta kolmekin päivänä peräkkäin vaihdellen kuitenkin päivittäin ruuan kanssa syötäviä lisukkeita. Myös pakastimeen laitan ruoka-annoksia ja yleensä sitten kuukauden viimeisellä viikolla  ruokamenot ovatkin pienet koska syön silloin nämä pakastetut annokset pois. Säästän ruokamenoissa tekemällä itse ruokani ja tekemällä kerralla ruokaa useammaksi päiväksi kerralla. Leivonnaisia ei pakastimestani löydy koska en itse juurikaan niitä syö, mutta vierastarjoiluihin teen itse leivonnaiset ja ne tarjoan vieraille mieluiten uunituoreina. 

Minulla myös yhden henkilön eläketalous ja teen aina niin paljon ruokaa että voin kerran tai kaksi syödä, niin loppu pakastaa kahden tai yhden annoksiin. Lohen puolikkaasta syön ehkä kerran ja loput pakastimeen annoksiksi. Esim. kanan suikaleihin laitan jatkeeksi porkkanaa, sieniä, pähkinöitä tai paprikaa, joko sekaisin jotain näistä tai mitä sattuu sillä hetkellä olemaan. Porkkanaa tungen yleensä joka paikkaan, kun käy melkein mihin tahansa ruokaan. Joka päivä pitää syödä ja pakastimesta saa vaihtelua aterioihin. Punaista lihaa en juurikaan syö, hernesopan teen itse ja siihen laitan kyllä. Jauhelihakastikkeeseenkin jauhelihaa 400g ja loput korvaan porkkanoilla tai muilla mitä sattuu olemaan, tulee moninkerroin suurempi satsi ja halvempikin. Siitäkin loput pakastimeen. Sitten ei tarvitse huolehtia joka päivä ruuasta, siis että tekisi alusta loppuun asti kaiken, kun valitsee pakastimesta mitä laittaa perunan, pastan tai riisin kanssa. Ostan yleensä tarjouksista tai ale-hintaisia. 

Vierailija
44/73 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään. En syö pakastettua ruokaa.

Vierailija
45/73 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttääkö alapeukuttajia kun joku ajattelee puolison etua ilman turhaa eforttia?? Outoa. 

Tuo tumppu on rakentanut mun kanssani 3 taloa ja rempannut yhden, kasvattanut 4 lasta, tekee töitä joka päivä ja joku nillittää siitä että saa muutaman valmiin aterian🤣 

Kun olin töissä kodin ulkopuolella ja mies etänä hän teki vuosien ajan ruuat valmiiksi minulle ja lapsille. Olinko silloin tumppu??

Stä kutsutaan meillä rakkaudeksi, parisuhteeksi ja vastavuoroisuudeksi 

Tee oma aloitus, ei liity aiheeseen.

Vierailija
46/73 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakastan yksittäisiä annoksia kun aina tulee tehtyä vähän liikaa.

Olen nyt lähdössä viikoksi ja heti sen jälkeen 7 viikoksi reissuun ja jätän miehelleni valmiit ruuat pakkaseen ettei hänen tarvitse tehdä ruokaa kuin satunnaisesti. Pataruokia, keittoja, lihapullia kastikkeessa, piiraita yms

Mun ainoa hupi on ruuanlaitto. Muuhun ei kroppa kykene. Miehen kontolla on kaikki muu rahasta lähtien joten teen lounaatkin mukaan töihin.

Väkerrän maustevoit, tuorejuustot ja toskakut urheilun vuoksi. Vaikka sattuu ja on vaikeaa. 

Mutta on pakottava tarve avautua siitä täällä ja vakuuttaa muut, että on ok olla miehen palvelija? Outoa.

Vierailija
47/73 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo tumppu on rakentanut mun kanssani 3 taloa ja rempannut yhden, kasvattanut 4 lasta, tekee töitä joka päivä ja joku nillittää siitä että saa muutaman valmiin aterian🤣 

Kun olin töissä kodin ulkopuolella ja mies etänä hän teki vuosien ajan ruuat valmiiksi minulle ja lapsille. Olinko silloin tumppu??

Stä kutsutaan meillä rakkaudeksi, parisuhteeksi ja vastavuoroisuudeksi 

Ja miten tumputtaminen liittyy aiheeseen?

Vierailija
48/73 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekeekö joku oikeasti aterioita pakastimeen odottamaan?

Ööööööööööööööööh

Vierailija
49/73 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten saatte jäädytetyn aterian sulatuksen ajoitettua oikein ?  Pitäisi sulattaa kuulemma jääkaapissa. Jäätynyttä hernekeittoa ei samana päivänä pääse syömään. Seuraavana päivänä onkin jo taas eri ruokasuunnitelma, syö ulkona tms.

Vierailija
50/73 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaalilaatikkoa, makaroonilaatikkoa, lihakeittoa, jauhelihapihvejä, pullaa, sämpylöitä

Kaikki itse tehtyjä. Ei tarvitse ostaa kaupasta eineksiä

Vierailija
51/73 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on yhden hengen eläkeläistalous ja teen itse ruokani ja kerralla useammalle päivälle sillä saatan syödä esim. samaa kastiketta kolmekin päivänä peräkkäin vaihdellen kuitenkin päivittäin ruuan kanssa syötäviä lisukkeita. Myös pakastimeen laitan ruoka-annoksia ja yleensä sitten kuukauden viimeisellä viikolla  ruokamenot ovatkin pienet koska syön silloin nämä pakastetut annokset pois. Säästän ruokamenoissa tekemällä itse ruokani ja tekemällä kerralla ruokaa useammaksi päiväksi kerralla. Leivonnaisia ei pakastimestani löydy koska en itse juurikaan niitä syö, mutta vierastarjoiluihin teen itse leivonnaiset ja ne tarjoan vieraille mieluiten uunituoreina. 

Ei kai siinä hirvemmin rahaa säästä että tekee tällä viikolla enemmän ruokaa ja syö niitä ensiviikolla... Yhtä hyvin olisit voinut ostaa vähemmän viime viikolla ja käydä kaupassa myös tällä viikolla.  Aikaa ja vaivaa toki säästyy.

Joskus on taloudellisempaa ostaa ruoka-aineita isommissa erissä ja sitten tehdä useammaksi päiväksi ruokaa kerrallan. Kauppojen tarjouksetkin koskevat usein isompia annoskokoja. Minulla tämä useammaksi päiväksi kerrallaan tekeminen sopii hyvin eikä minulla tällä systeemillä jää ruokaa yli jolloin ruokaa ei myöskään päädy biojätteeseen.

Vierailija
52/73 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten saatte jäädytetyn aterian sulatuksen ajoitettua oikein ?  Pitäisi sulattaa kuulemma jääkaapissa. Jäätynyttä hernekeittoa ei samana päivänä pääse syömään. Seuraavana päivänä onkin jo taas eri ruokasuunnitelma, syö ulkona tms.

Hellalla sulatat einstein

Vierailija
53/73 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jääkaapin pakastelokero, ei pakastinta. Riittää hyvin mulle, itsetehtyä on tällä hetkellä paistetut kanasuikaleet, muuten siellä ranskanperunat, karjalanpiirakoita, jauhelihaa, pienet kanankoivet. Pakastan pieniin annosrasioihin jotka sopivia yhden hengen talouteeni. 

Vierailija
54/73 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Preppaan kaikki lämpimät ruokani. Ainoa poikkeus on, kun joskus syön nuudeleita ja teen siihen kaveriksi omeletin. 

K-Ruokatilaus on tulossa huomenna (sitä myöden myös kuukauden ruoanlaittopåivä viikonloppuna), nyt pakastimessa on 1 annos jauhelihapataa ja 3 annosta keittoa. Siellä on jatkuva kierto, eli syön loppuun asti ennen kuin teen uuden satsin muutamaa ruokalajia.

Vierailija
55/73 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pdän jonkun aikaa huoneenlämmössä että sulaminen alkaa edetä sitten jääkaappiin ja mikrossa tai hellalla lämmitän, Ajoissa otettava sulamaan.

Vierailija
56/73 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin kysymykseen

Vierailija
57/73 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nolla. Teen ruokaa joka toinen päivä ja siis syön sitä kaksi päivää. Pakkasessa on raaka-aineita: marjoja, sieniä, lihaa

Vierailija
58/73 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä taitaa olla vaan yksi pieni annos keittoa, yleensä on kyllä enemmän (n. 3-5 annosta). Keittoja ja kastikkeita lähinnä. En varsinaisesti valmista ruokaa pakastimeen, mutta toki pakastan ylimääräisen ruuan, jos tulee enemmän kuin kolme annosta. (Kahden hengen talous, kolmannen annoksen otan seuraavana päivänä)

Vierailija
59/73 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi hylly pakastimessa valmiille annoksille. Mulla on tapa tehdä "komppanialle" ruokaa ja pakastaa mitä ei yhdellä aterialla tule syötyä. Niitä annoksia on sitten helppo ottaa töihin evääksi.

Joskus tulee ostettua hävikkileipäkassi ja teen paahtoleivistä maapähkinävoi-hilloleipiä valmiiksi pakkaseen. Nämäkin syödään eväinä.

Kun löydän punalaputettuja karjalanpaistilihoja niin teen kypsennystä vaille valmiita lihapata-aineksia pussiin ja pakastan raakana. Näissä on lihaa, sipulia, valkosipulia, muita mausteita, paprikaa, pprkkanaa, tomaattimurskaa. Otan sulamaan edellisenä päivänä ja syöntipäivänä kippaan ainekset crockpotiin. Tosi helppoa.

Vierailija
60/73 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakasteessa useita laatuja keittoja, kuten kalakeittoa, siskonmakkarakeittoa, sosekeittoja.  On myös aina jotakin laatikkoa, nyt makaronilaatikkoa, kastikkeita, tällä hetkellä  karjalanpaistia.  Pullat, pitsat piirakat kuluvat nopeasti.  Mitään ei ikinä jää tähteeksi.  Aina ei ole sellainen fiilis, että tekisi ruokaa alusta asti.  Silloin on helppo sulattaa pakasteesta.  Tulee halvaksi tehdä isot erät esimekiksi keittoa ja laatikoita.  Syömme joka päivä lämpimän aterian.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän