Oletko kuullut murresanaa " luokillaan" ?
Meillä on kiistaa kyseisestä sanasta, kun mies sanoo, että puut ovat ihan luokillaan.
Mä en ole ikinä kuullut tollasta sanaa tollasessa yhteydessä.
Voiko noin sanoa ja missäpäin Suomea?
Ps. Puut ovat siis tuulessa kallellaan.
Kommentit (24)
puut ovat luokiltaan=ovat kallellaan
Juontaa juurensa jostain hevossanastosta...
Ja tosiaan, jos on jokin luokallaan niin on vinossa.
Hevossanastosta se tulee ainakin Pohjanmaalla. Hevosen kyljet voivat olla luokillaan eli kun kyseessä on laiha hevonen.
Mutta kai se sitten täytyy uskoa, että jossainpäin puut voi olla luokillaan.
Mun sanomana ne tosin vaan kallistuu. -ap
Hevosen luokki taivutetaan kosteasta notkistetusta puusta. Luokki jää U-kirjaimen muotoon, kun se on kuivunut taivutuksen jälkeen ja taivutusnaru irroitetaan.
Luokki estää aisojen kihnuttamisen hevosen kylkiä vasten.
Luokki on U:n pohjakohdasta kiinni längen yläosassa ja U:n päät pitävät aisat irti hevosen kyljistä.
Luonnossa puunlatvus voi esim tykkylumen painosta taipua liki u-kirjaimen muotoon - olla luokillaan.
Joo, eräs kaverini sanoi huonokuntoisesta vanhasta kirjahyllystä että se on ihan luokillaan. Vissiin vähän eri merkitys, mutta sinnepäin.
Vierailija kirjoitti:
Joo, eräs kaverini sanoi huonokuntoisesta vanhasta kirjahyllystä että se on ihan luokillaan. Vissiin vähän eri merkitys, mutta sinnepäin.
Urbaani sanakirja kertoo, että tässä tapauksessa kantava rakenne on kovassa jännityksessä.
Tuttu sana, jota käytän itsekin. Olen kotoisin Pohjois-Pirkanmaalta.
Luokki on vanhaa agraarisanastoa. Ei mitään erityistä tietyn alueen murresanastoa. Lukisitte kirjoja, sanavarastonne olisi runsaampi.
Ei se ole murresana, vaan vanhahtava sana. Vanhoista suomalaisista romaaneista kyllä tuttu, kenenkään en ole kuullut puheessa sitä käyttävän.
Talvella lumi painaa ohuemmat puut aivan latva maahan kiinni, niin puut ovat luokilla. Eli luokin muotoisia, noin osapuilleen.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu sana, jota käytän itsekin. Olen kotoisin Pohjois-Pirkanmaalta.
Sama, itsekin pohjois-pirkanmaalaisena käytän kyseistä sanaa.
Kyllä. Sana tulee hevosen aisojen luokkipuusta ja tarkoitetaan kun joku on vääntynyt mutkalle tai muuten vaan huonoon asentoon. Ei kai se mikään murresana ole vaan yleistietoa, tai ei ainakaan tule mieleen muuta sanaa luokkipuulle.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole murresana, vaan vanhahtava sana. Vanhoista suomalaisista romaaneista kyllä tuttu, kenenkään en ole kuullut puheessa sitä käyttävän.
Minä käytän kyseistä sanaa puhuessani lumen painamista puista. Liikun paljon luonnossa.
Vierailija kirjoitti:
Hinta nousee?
olen pirkanmaalta ja tuttu sana. tuttu kaikkialla länsi-suomessa
Vierailija kirjoitti:
Kallistunut puu on vinossa suorana, mutta luokillaan tarkoittaa, että puu on taipunut kaarevaksi, kuten esim lumi taivuttaa ohuita lehtipuita. Esim sähkötolppa voi olla vinossa, mutta luokillaan se ei voi olla.
Muistui mieleen kun eräs tuttu nainen sanoi "miten tuo kissa kävelee ihan luokillaan" (kissa ontui)
Eli olen oikeassa?