Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pesetkö aina uudet vaatteet ennen käyttöönottoa?

Vierailija
10.03.2026 |

Joo, pesetkö vai päälle vaan?

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä useimmat vaatteet pesen. Ne, joita en pese (vaikkapa takit ja osan housuista), tuuletan.

Vierailija
22/78 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pese päällyystakkia koskaan. Sukat kerran viikkoon. Kalsarit vaihdan torstaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yh, tottakai. Vaatteet joita ei voi pestä (takit, Kashmir yms joiden pesua pitäisi välttää) tuuletan todella huolellisesti ennen käyttöä. 

Niissä on ihan faktisesti kaiken maailman homeenestoja, loiskarkottimia ja ties mitä kuljetusta ja varastointia varten. Lisäksi kaupan vaatteissa pölyt, aiempien kokeilijoiden liat yms yms. Sama kuin söisi omenan ilman pesua, jos sellaisen laittaa suoraan pesemättä päälleen ihoa vasten. 

Se teoreettinen aiempi kokeilija on todennäköisesti puhtaampi kuin sinä. 

Mistä sä tuollaista päättelit?

- eri

Vierailija
24/78 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukkia tai jotain ulkovaatteita en yleensä pese, mutta lähestulkoon kaikki muut kyllä. Varsinkin kirpparivaatteet menevät pesukoneen kautta aina.

Vierailija
25/78 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatteet pesette uutena mutta tuntemattoman mustan äijän munan otatte suuhun ja pilluun tuosta vaan! HUOH!

Kiima ei katso periaatteita. 

Vierailija
26/78 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmankos maailma tuhoutuu kun puhtaita pestään. 

Vierailija
27/78 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakanat pesen, sillä niissä voi olla formaldehydijäämiä. Uusia vaatteita en pese, sillä ne eivät näytä enää uusilta, kun ne on pesty. Ostan usein vaatteita johonkin spesiaalitilanteeseen ja haluan, että ne näyttävät pakasta vedetyiltä.

Vierailija
28/78 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä olisi koskaan uskonut, että maailmassa on ihminen, joka ahdistuu siitä, mitä hänelle tuntemattomat ihmiset tekevät ostamilleen vaatteille. En kyllä osaa muuta sanoa kuin että jaksuhali.

Vierailija
29/78 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesen totta kai. Osa vaatteista haisee pahalta eikä mun iho kestä niitä aineita mitä vaatteissa on. Jotakin talvitakkeja tms. en pese. Lakanat ja pyyhkeet pitää ehdottomasti myös pestä. 

Siis minkälainen tollo alapeukuttaa tätä mun kommenttia?!!? Mä en ainakaan halua haistella niitä pahalta haisevia ties millä aineilla käsiteltyjä vaatteita. Ja ei, en tilaa mistään Kiinasta vaatteita. En myöskään voi mitään sille, että mun iho ei kestä niitä aineita ja saan ihottuman niistä. 

Vierailija
30/78 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmankos maailma tuhoutuu kun puhtaita pestään. 

Ne ei ole puhtaita vaan niissä on kaiken maailman käsittelyaineita! En voi mitään sille, että mun iho ei kestä niitä.

Vierailija
31/78 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatteet pesette uutena mutta tuntemattoman mustan äijän munan otatte suuhun ja pilluun tuosta vaan! HUOH!

Kiima ei katso periaatteita. 

Vierailija
32/78 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Tekstiilinkäsittely ja varastoinnin suoja-aineet pois. Vähemmällä kemikaalikuormalla tykkään pukeutua.

Vierailija
33/78 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulsteri eli villakangastakki, toppikset, nahkavaatteiden puhdistusliike, karvaiset asusteet- pesulaan menevi-  en pesetä. 

treeniasut ulos-sisään kuuluvat pesen, sukkia en, yöasut,olopaitulit, t paidat jne pesen itse. lakanat aina. ja muut kodin tekstiilit,keittiöpyyhkeet, froteepyyhkeet- joo kyll maar.   päiväpeittoa en- mutta pesulaan sekin myöhemmin.  housupuvut, bleiserit ei pesu, mutta kun aika- pesulaan ja suojakäsittely- hylkii likaa.

Vierailija
34/78 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesen totta kai. Osa vaatteista haisee pahalta eikä mun iho kestä niitä aineita mitä vaatteissa on. Jotakin talvitakkeja tms. en pese. Lakanat ja pyyhkeet pitää ehdottomasti myös pestä. 

Siis minkälainen tollo alapeukuttaa tätä mun kommenttia?!!? Mä en ainakaan halua haistella niitä pahalta haisevia ties millä aineilla käsiteltyjä vaatteita. Ja ei, en tilaa mistään Kiinasta vaatteita. En myöskään voi mitään sille, että mun iho ei kestä niitä aineita ja saan ihottuman niistä. 

Vaatteesi eivät takuulla ole mitään Made in Italy. 

Vierailija
35/78 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukkia tai jotain ulkovaatteita en yleensä pese, mutta lähestulkoon kaikki muut kyllä. Varsinkin kirpparivaatteet menevät pesukoneen kautta aina.

En osta vaatteita kirpparilta. Vain teinit ja opiskelijat tekevät moista, kun rahat on vähissä.

Ehkä jonkun kotimaisen laadukkaan vintagevaatteen ostamisen käytettynä ymmärrän ja luonnollisesti se pestään ennen käyttöä. Jos pesuohjeessa on matala lämpötila, kannattaa vaate myös ensin pakastaa.

Vierailija
36/78 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatteesi eivät takuulla ole mitään Made in Italy. 

Oletko sä jotenkin vähäjärkinen? Sun maailmassa ei ole olemassa kuin Kiina ja Italia?

Vierailija
37/78 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pese tietenkään esim. takkeja, jos ne ei ole jostain kirppikseltä. Lakanat pitää ehdottomasti pestä ennen käyttöä. Ja tietysti alusvaatteet, jos ne on jostain marketista, jossa niitä on ehkä kokeiltu.

Siis te akat KOKEILETTE alushousuja marketeissa? 😆🤣

Ei tietenkään kokeilla. Eihän niitä saa sovittaa. Jos ei kokoaan tiedä, niin se on voi voi.

Vierailija
38/78 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osta vaatteita kirpparilta. Vain teinit ja opiskelijat tekevät moista, kun rahat on vähissä.

Ehkä jonkun kotimaisen laadukkaan vintagevaatteen ostamisen käytettynä ymmärrän ja luonnollisesti se pestään ennen käyttöä. Jos pesuohjeessa on matala lämpötila, kannattaa vaate myös ensin pakastaa.

Hauska tuo, että joku on mielessään päättänyt, millaiset ihmiset ostavat vaatteita kirppareilta. Ihan niin kuin maailma muuttuisi tuollaisesta päätöksestä toisenlaiseksi.

Vierailija
39/78 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pese, sillä vaatteeni eivät tule Kiinasta. 

Voi ystäväni! Jos ne ei tule Kiinasta, ne tulee Bangladeshista tai Intiasta. Ihan aina. Oli siinä lapussa mikä logo hyvänsä. Mä pesen alusvaatteet, en muita. Olisi varmaan hyvä kyllä hyvä pestä kaikki ennen käyttöä.

Vierailija
40/78 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitenkään kiellettyä sovittaa alushousuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi