Onko raivaussiivouksen tekijöillä oikeus tutkia koko asunto
vaikka on etukäteen sovittu, että ne siivoojat vievät roskiin vain asukkaan näyttämät tavarat? Ei kai ne oikeasti voi viedä vaikka asukkaan koruja tiskipäydän reunalta, tai parvekkeelta siistejä ja ehjiä puutarhakalusteita? Tai kirjoja kirjahyllystä?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tilanteessa voi tulla tämä raivaussiivous jos asunnossa ei roskia pinnat ja lattiat täynnä, ei muutenkaan liikaa tavaraa?
Vanhuksena kiinnostaa tämän, perussiivon pidän eikä minulla ole paljon tavaraa. Ei kolmion komerotkaan edes täynnä. Kuitenkin aina jännittää kun isännöitsijä käy jonkun korjausporukan kanssa asunnoissa, näkeekö pölyt hyllyjen päällä, satukirjat hyllyssä ( roinaa vanhuksella) tai kulahtaneet matot ja alkaa ilmoitella.
Suo anteeksi, mutta oletko sinä enää tässä maailmassa? Etkö sinä oikeasti tiedä, mitä tarkoittaa raivaussiivous? Kuitenkin tällä palstalla olet, niin Internet sinulta löytyy, ja voisit helposti katsoa hakukoneella, mistä on kyse. Mitä pirua sinä selität satukirjoista ja matoista, ihan ovat normitavaraa.
Jos todella et ymmärrä, mistä on kyse, katso tänään maanantaina televisiosta Liv klo 20:05 ohjelma Himohamstraajat.
Niin . Huoli-ilmoituksen kautta kuten tässäkin on kerrottu, ei aina tarvitse olla roskia ja liikoja tavaroitakaan kuten kerrottu . Isännöitsijä esim voi tehdä.
Tietämäni raivaussiivoukset palokuorman rakia tai vainajan asunnossa. Kaikki auton lavalle jätteeseen.
Tuttavan raivaussiivouksessa oli sovittu samoin, vain omistajan hyväksymät tavatat raivataan pois. Tavaraa oli 140 neliöinen kämppä reilun metrin korkeudelta keskilattioilla ja kattoon saakka seinustoilla, lisäksi terassi, varastot, sauna ja piha täynnä rojua. Oli tuonut kaiken ties kuinka monen sukulaisen kuolinpesästä omaan asuntoonsa. Kapeat käytävät meni huoneesta toiseen. Ei senveryaa vapaata tilaa, että olisi ilman raivausta istua missään. Sähkölaitteita hautautunut rojun alle, hirveä tulipaloriski. Paritaloista koostuva taloyhtiö hyvin pienin pihoin.
Ei siitä raivauksesta mitään tullut. Jokaista rättiä hän mietti ikuisuuden ja päätyi aina siihen, että tälle voi olla vielä käyttöä. Raivaajat kyllästyivät ja häipyivät. Lopulta tilanne kriisiytyi asukkaan ja taloyhtiön ja pelastus- ja sosiaalitoimen välillä niin, että sukulainen vietiin hoitoon ja siellä on edelleen. Sen jälkeen pelastustoimen määräyksestä taloyhtiö tyhjensi asunnon. Sukulaisen lapset eivät halunneet sieltä mitään.
Ei tuollaisten kanssa mitään raivaussopimusta voi tehdä, ei siitä mitään tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen raivaussiivous? Jos tilaat siivouksen, niin sinä annat ohjeet. Omaisuutesi on SINUN, eikä mitään voida viedä pois vasten tahtoasi. Sehän on varkaus.
Tässä ei ole nyt kysymys minusta (ap) vaan tuttavasta. Hänellä oli noin 10 vuotta sitten raivaussiivous jolloin häneltä vietiin paljon sellaista mitä ei olisi saanut viedä. Asunto siivottiin, mutta sukulaiseni huomasi jälkeenpäin, että ne raivaussiivouksen tekijät olivat vieneet paljon sellaista nimenomaan arvokasta tavaraa, jotka oli laitettu sivuun niin, että siivoojat ei niitä veisi. Ja ne tavarat eivät olleet se olennainen syy siihen siivoukseen vaan ihan muut. Nyt hän sitten pyysi minua avuksi ja henkiseksi tueksi, koska pelkää, että taas viedään sellaista mitä ei pidä viedä roskiin (eli niiden siivoojien mukaan eteenpäin myytäväksi).
Noin 10 vuotta sitten ja nyt huomasitte, että jotain arvokasta on viety?
Ei tainnut olla järin arvokasta, jos ei ole aiemmin huomannut tavaran kadonneen. :D
Mulla on kanssa ihan liikaa tavaraa, mutta toki ne on siististi pakattu laatikoihin ym, eivätkä ole asunnon tukkeena.
Pitää ehkä kuvitella mielessään, mitkä tavarat ovat vain harmina tuleville kuolinpesän siivoajille. Esim. valtava määrä valokuvia tuskin ketään kiinnostaa.
Välillä saan inspiraation ja pakkaan esim askarteluvälineitä pusseihin ja vien ne kierrätyskeskukseen.
Meillä suomalaisilla on vieläkin sukupolvia sitten sota-aikana olleen suuren pulan aikainen mentaliteetti, että kyllä tuotakin joku voi joskus tarvita. Varsinkin tietysti vanhuksilla, jotka muistavat köyhän ajan sotien jälkeen.
Mutta vain yhden vaatteen olen säästänyt niiltä ajoilta, kun painoin 50 kiloa. Se on joskus kauan sitten kummitädiltäni saatu Diorin valoinen paitapusero (hän oli sitä rikasta sukuhaaraa).
Jos tilaa raivaussiivouksen, niin etukäteen pitää tietysti sopia, mihin ja millaisiin tavaroihin saa koskea ja mihin ei. Tiskipöytää korujen säilytyspaikkana pidän jokseenkin omituisena, mutta eiköhän se siivooja ymmärrä, ettei koruja heitetä roskiin vaan kysyy sinulta niille oikeaa säilytyspaikkaa.
Ihmettelen kovasti, miten ihmeessä ihmiset hamtraavat kotiinsa kaiken mahdollisen vanhoista mainoslehdistä tyhjiin talouspaperirullan hylsyihin, puhumattakaan tyhjistä shampoopulloista ja rikkinäisistä tavaroista.
Vein kerran kestokassillisen lahjoittamiani vauvanvaatteita perheeseen, joka bongasi ne Roskalava-ryhmästä eikä päässyt itse niitä noutamaan. Olin pyörtyä siitä roinan ja kaikenmaailman tavaran paljoudesta ja epäsiisteydestä, mikä kämpässä vallitsi. Olisi tehnyt mieli tarjoutua auttamaan raivaamaan, mutta asukkaiden jumalattoman iso ja jatkuvasti haukkuva koira pelotti niin paljon, että lähdin ulos niin nopeasti kuin pystyin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen raivaussiivous? Jos tilaat siivouksen, niin sinä annat ohjeet. Omaisuutesi on SINUN, eikä mitään voida viedä pois vasten tahtoasi. Sehän on varkaus.
Tässä ei ole nyt kysymys minusta (ap) vaan tuttavasta. Hänellä oli noin 10 vuotta sitten raivaussiivous jolloin häneltä vietiin paljon sellaista mitä ei olisi saanut viedä. Asunto siivottiin, mutta sukulaiseni huomasi jälkeenpäin, että ne raivaussiivouksen tekijät olivat vieneet paljon sellaista nimenomaan arvokasta tavaraa, jotka oli laitettu sivuun niin, että siivoojat ei niitä veisi. Ja ne tavarat eivät olleet se olennainen syy siihen siivoukseen vaan ihan muut. Nyt hän sitten pyysi minua avuksi ja henkiseksi tueksi, koska pelkää, että taas viedään sellaista mitä ei pidä viedä roskiin (eli niiden siivoojien mukaan eteenpäin myytäväksi).
Ei tainnut olla järin arvokasta, jos ei ole aiemmin huomannut tavaran kadonneen. :D
10 vuotta sitten tehtiin raivaussiivous, jonka aikana hävisi arvokasta tavaraa. Asia huomattiin vasta kun tavarat oli hävitetty.
Nyt 10 vuotta myöhemmin henkilö edelleen muistaa edellisen ikävän tapahtuman (ei siis vasta NYT huomaa 10 vuotta aiemmin tapahtunutta).
Ettei samaa tapahtuisi nyt 10 vuotta myöhemmin tapahtuvassa raivaussiivouksessa, hän pyysi ap:ta tueksi. Edellinen yksityiskohta sisältää tiedon ettei ap ollut mukana 10 vuotta sitten tapahtuneessa raivaussiivouksessa, joten hän ei ole missään vaiheessa huomannut tavaran kadonneen, vaan hänelle on kerrottu tavaran kadonneen.
Ihan vaan sen vuoksi, että voisi hieman parantaa sitä lukemisen ymmärtämistä. Ei ole mitenkään hauskaa, jos ihminen ei ymmärrä lukemaansa vaan erittäin surullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 vuotta sitten tehtiin raivaussiivous, jonka aikana hävisi arvokasta tavaraa. Asia huomattiin vasta kun tavarat oli hävitetty.
Nyt 10 vuotta myöhemmin henkilö edelleen muistaa edellisen ikävän tapahtuman (ei siis vasta NYT huomaa 10 vuotta aiemmin tapahtunutta).
Ettei samaa tapahtuisi nyt 10 vuotta myöhemmin tapahtuvassa raivaussiivouksessa, hän pyysi ap:ta tueksi. Edellinen yksityiskohta sisältää tiedon ettei ap ollut mukana 10 vuotta sitten tapahtuneessa raivaussiivouksessa, joten hän ei ole missään vaiheessa huomannut tavaran kadonneen, vaan hänelle on kerrottu tavaran kadonneen.
Ihan vaan sen vuoksi, että voisi hieman parantaa sitä lukemisen ymmärtämistä. Ei ole mitenkään hauskaa, jos ihminen ei ymmärrä lukemaansa vaan erittäin surullista.
Tässä ketjussa ei lukutaito loista sen enempää kuin tietämyskään.
Vierailija kirjoitti:
Ap, kuten huomaat, moni aloittaa kommenttinsa ilmoittamalla, ettei tiedä, mikä raivaussiivous on, ja selvästi muistelee telkkarista katsomiaan hamstraajaohjelmia. Palstan perinteisiin toki kuuluu se, että ilmaistaan jyrkkiä mielipiteitä asioista, joista ei tiedetä yhtään mitään.
Raivaussiivouksen nimellä voidaan tehdä kaikenlaisia siivouksia ja järjestelyjä. Asiakas ei välttämättä ole hamstraaja eikä asunto täynnä tavaraa tai edes likainen. Yksinkertaisimmallaan raivaussiivous voi olla sitä, että siirretään tavaraa toiseen paikkaan.
Kysy siivouksen tilaajalta, mitä on tarkoitus tehdä. Mielenrauhaa saat sillä, että keräät säästettävät tavarat yhteen paikkaan, peität ne vaikka lakanalla ja kirjoitat päälle ison lapun, jossa lukee, että näihin ei kosketa. Ja huonekaluihin samanlainen lappu. Korut vaikka omiin taskuihin, ei tiskipöydän reunalle. Voit myös etukäteen puhua siivousfirman kanssa siitä, mitä tuleman pitää. Ja siivouksen aluksi katsotaan, mitä ryhdytään tekemään. Siivousfirman työntekijät eivät nimittäin aina ehdi ajatella asioita siinä urakoidessaan.
Taidat olla itse hamsteri, tuo tavararöykkiöiden peittäminen lakanoilla on just sitä itseään. Monet peittävät myös ikkunat, että sisällä on pilkkopimeää.. Siivoaminen tarkoittaa, että joku kasa peitetään lakanalla.
Tuossa määritelmä raivaussiivoukselle:
"Raivaussiivous tarkoittaa asunnon tai muun tilan (kuten varaston, autotallin tai ullakon) perusteellista tyhjentämistä tarpeettomasta tavarasta, roskista ja jätteistä sekä sen jälkeistä syväpuhdistusta. Se on äärimmäinen siivoustoimenpide, joka tehdään silloin, kun tavallinen siivous ei enää riitä."
Arvoesineiden katoamiselta välttyy, kun pitää asuntonsa siinä kunnossa, ettei ulkopuolista siivousta tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Vika on luonnollisesti siinä siivoamisessa eikä siinä, että itse on aiheuttanut tilanteen, missä siivousta tarvitaan. Tällä tavalla se vääristynyt ajatusmaailma juuri ilmenee. Hamsterit eivät tosiaankaan ole mitään päivänsäteitä, vaan todella aggressiivisia monet, jos heidän aarteitaan yrittää viedä pois.
Aikoinaan oli kaksi kaveria, joilla oli hamstraustaipumusta. Toinen nimenomaan hamstrasi, oli jo kolmekymppisenä vain pienet käytävät missä pystyi kävelemään, vaikka tavarat olivat sinänsä järjestyksessä, kirjat, lehdet ym. Toinen taas oli sellainen, joka ei vain siivonnut koskaan. Kauhistuin, kun menin kerran yllättäen asuntoon, yksi huone oli yli polven tavaraa, siideripulloa ynnä muuta, keittiö täynnä roskaa ja joka puolella vaatetta, hirveä haju ja eläinten jätöksiä. Molemmat olivat alkoholisteja myöhemmin ja aggressiivisia, toinen hyökkäsi kaverini kimppuun ja sai siitä ehdollisen tuomionkin. Nyt vasta tuon telkkariohjelman myötä sain tietää mistä oli kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, kuten huomaat, moni aloittaa kommenttinsa ilmoittamalla, ettei tiedä, mikä raivaussiivous on, ja selvästi muistelee telkkarista katsomiaan hamstraajaohjelmia. Palstan perinteisiin toki kuuluu se, että ilmaistaan jyrkkiä mielipiteitä asioista, joista ei tiedetä yhtään mitään.
Raivaussiivouksen nimellä voidaan tehdä kaikenlaisia siivouksia ja järjestelyjä. Asiakas ei välttämättä ole hamstraaja eikä asunto täynnä tavaraa tai edes likainen. Yksinkertaisimmallaan raivaussiivous voi olla sitä, että siirretään tavaraa toiseen paikkaan.
Kysy siivouksen tilaajalta, mitä on tarkoitus tehdä. Mielenrauhaa saat sillä, että keräät säästettävät tavarat yhteen paikkaan, peität ne vaikka lakanalla ja kirjoitat päälle ison lapun, jossa lukee, että näihin ei kosketa. Ja huonekaluihin samanlainen lappu. Korut vaikka omiin taskuihin, ei tiskipöydän reunalle. Voit myös etukäteen puhua siivousfirman kanssa siitä, mitä tuleman pitää. Ja siivouksen aluksi katsotaan, mitä ryhdytään tekemään. Siivousfirman työntekijät eivät nimittäin aina ehdi ajatella asioita siinä urakoidessaan.
Taidat olla itse hamsteri, tuo tavararöykkiöiden peittäminen lakanoilla on just sitä itseään. Monet peittävät myös ikkunat, että sisällä on pilkkopimeää.. Siivoaminen tarkoittaa, että joku kasa peitetään lakanalla.
Tuossa määritelmä raivaussiivoukselle:
"Raivaussiivous tarkoittaa asunnon tai muun tilan (kuten varaston, autotallin tai ullakon) perusteellista tyhjentämistä tarpeettomasta tavarasta, roskista ja jätteistä sekä sen jälkeistä syväpuhdistusta. Se on äärimmäinen siivoustoimenpide, joka tehdään silloin, kun tavallinen siivous ei enää riitä."
Arvoesineiden katoamiselta välttyy, kun pitää asuntonsa siinä kunnossa, ettei ulkopuolista siivousta tarvita.
Osaat toki kopioida, mutta siihen se jääkin. Ja totta kai henkilöön käyminen helppoa ja kivaa.
Raivaussiivouksen otsikon alle mahtuu muutakin kuin se media- ja palstaseksikkäin malli. Esimerkiksi maksaja ja maksajan kustannuspaikka aiheuttavat joskus erikoisia kirjauksia.
Minulta ei tuo 'tädin Diorin vaatteista puhunut semihamstraaja'. Onkohan tämä feikkipostaus tai jopa pilailu. Minulla ei ainakaan ole koskaan ollut raivaussiivouksia kodeissani. Kaikki on tyhjää ja tiptop muuttopäivänä. Tämä on päivänselvä asia.
E
Vielä kodeista. Koti on aina ollut minulle pyhä paikka. Olen todella panostanut.
Kodeissani käyneet läheiset (tai vieraat >
remonttikatselmus, huolto jne) ovat kehaisseet silmät ymmyrkäisinä: 'Sinulla on
kertakaikkiaan kaunis ja puhdas koti, upea kuin sisustuslehden keskiaukeamalta.' Koti on ollut minulle ylpeyden/ilonaihe jo ensimmäisestä yksiöstä lähtien.
Tätä kämppää en nähnyt ennen vuokrausta.
En saanut esimerkiksi lyhyttä videoesittelyä.
Sellainen olisi varmasti ollut nopea tehdä millä tahansa perusluurilla. Itse lähetin tulevalle v.antajalleni kuvassarjan silloisesta kodistani. Hän kehui todella kauniiksi ja siistiksi.
Toinen jalkani on koko evakon ajan ollut kynnyksellä lähdössä. Koen: Tämä on ollut vain tilapäinen majoitushostelli, ei normaaliin ominaistyyliini sisustettu koti
ollenkaan.
Epäilen vitsipostaukseksi, anteeksi vain.
Ei ehkä minulle, tuskin, mutta jollekin.
E
*kuvasarja, 2 ässää siellä.
Hoidan ammattilaisen kanssa muuton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotaanko sitä raivaussiivoukseksi jos vaikka siirretään huonekaluja (kela, hva) että pyörätuolilla tai rollalla sopii liikkumaan.
Käsitän raivaussiivouksen juuri palolaitoksen määräämäksi.
Raivaussiivous-otsikon alle mahtuu monenlaisia operaatioita. Omassa tapauksessani siirreltiin irtaimistoa paikasta toiseen, koska sairauteni vuoksi en pystynyt tekemään sitä itse. Puhdasta oli jo, kun aloitettiin.
Minä muuten kuulin nimityksen "raivaussiivous" vasta jälkeenpäin ja aivan muualta kuin asianomaisilta. Ja vasta tästä ketjusta opin sen, että nimitystä ei tosiaan kannata käyttää, jollei halua leimautua mielenvikaiseksi.
Ei ole ollut puhdasta sulla. Ruuantähteitä on ollut lattioilla, tiskivuori ihan jäätävä, roskia pitkin lattioita ja tasoja. Likaista joka paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yritys nimeltä Raivosiivous Oy.
Otappa yhteyttä!
Enp, parisuhteessa tuota saa muutenkin kokea.
Eikös ne siivoojat käy myös kaikki kaapit läpi. Jos esim. vaatekaapissa on enemmän kuin kaksi paitaa, kahdet sukat jne. niin ne saa viedä mieleisensä sieltä mukanaan ja myydä vaikka eteenpäin. Samoin astiakaapeista perintökulhot ja mitä onkaan, vaikka astiakaapit on puoliksi tyhjät jo valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vielä kodeista. Koti on aina ollut minulle pyhä paikka. Olen todella panostanut.
Kodeissani käyneet läheiset (tai vieraat >
remonttikatselmus, huolto jne) ovat kehaisseet silmät ymmyrkäisinä: 'Sinulla on
kertakaikkiaan kaunis ja puhdas koti, upea kuin sisustuslehden keskiaukeamalta.' Koti on ollut minulle ylpeyden/ilonaihe jo ensimmäisestä yksiöstä lähtien.
Tätä kämppää en nähnyt ennen vuokrausta.
En saanut esimerkiksi lyhyttä videoesittelyä.
Sellainen olisi varmasti ollut nopea tehdä millä tahansa perusluurilla. Itse lähetin tulevalle v.antajalleni kuvassarjan silloisesta kodistani. Hän kehui todella kauniiksi ja siistiksi.
Toinen jalkani on koko evakon ajan ollut kynnyksellä lähdössä. Koen: Tämä on ollut vain tilapäinen majoitushostelli, ei normaaliin ominaistyyliini sisustettu koti
ollenkaan.
Epäilen vitsipostaukseksi, anteeksi vain.
Ei ehkä minulle, tuskin, mutta jollekin.
E
Millä tavalla sinä koet kuuluvasi tähän keskusteluun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotaanko sitä raivaussiivoukseksi jos vaikka siirretään huonekaluja (kela, hva) että pyörätuolilla tai rollalla sopii liikkumaan.
Käsitän raivaussiivouksen juuri palolaitoksen määräämäksi.
Raivaussiivous-otsikon alle mahtuu monenlaisia operaatioita. Omassa tapauksessani siirreltiin irtaimistoa paikasta toiseen, koska sairauteni vuoksi en pystynyt tekemään sitä itse. Puhdasta oli jo, kun aloitettiin.
Minä muuten kuulin nimityksen "raivaussiivous" vasta jälkeenpäin ja aivan muualta kuin asianomaisilta. Ja vasta tästä ketjusta opin sen, että nimitystä ei tosiaan kannata käyttää, jollei halua leimautua mielenvikaiseksi.
Ei ole ollut puhdasta sulla. Ruuantähteitä on ollut lattioilla, tiskivuori ihan jäätävä, roskia pitkin lattioita ja tasoja. Likaista joka paikassa.
Trollihan se siinä.
Todennäköisesti alkavat ilmoitella, jos asuntoon on kertynyt liikaa palokuormaa. Toinen asia, josta voivat ilmoitella eteenpäin on selkeät merkit asunnossa asuvan elämänhallinnan menettämisestä (roskat kerääntyy asuntoon, todella merkittäviä ja poikkeuksellisia ongelmia siivouksessa ja itsestä huolehtimisessa).
Pölyä, oudoksi luokiteltavia tavaroita, eriskummallisia hajuja löytyy lähes joka taloudesta ja aika sotkuiset asunnotkin menee luokkaan "normaali asukas".
"AI-yhteenveto
Palokuormaa on liikaa silloin, kun tilassa oleva palava materiaali (huonekalut, tavarat, paperit) ylittää rakennuksen suunnitellun palonkeston, vaikeuttaa huomattavasti poistumista tai estää palokunnan sammutustoimet
. Käytännön merkkejä liiallisesta palokuormasta ovat asunnon täyttyminen tavaralla (hamstraus), kulkureittien tukkeutuminen ja suuri määrä helposti syttyvää materiaalia.
Isännöintiliitto +3
Liiallisen palokuorman tunnusmerkit ja riskit:
Tavaramäärä: Asunnossa on niin paljon tavaraa, että palon sattuessa tuli leviää erittäin nopeasti ja palosta tulee hallitsematon.
Poistumistiet: Käytävät, ovet ja ikkunat ovat tukossa, mikä estää asukkaiden poistumisen ja pelastautumisen.
Pelastustoimet: Palomestareiden on vaikea päästä sisään tai tulipalo on niin raju, että se uhkaa rakennuksen rakenteellista kestävyyttä.
Palokuorman tiheys: Palokuorma nousee huomattavan korkeaksi, eli suuri määrä energiaa vapautuu pienellä alueella.
International Journal of Engineering Trends and Technology +3
Nyrkkisääntö: Jos tavaraa on niin paljon, että asunnossa on vaikea liikkua, palokuorma on todennäköisesti liian suuri. Erityisen vaarallisia ovat paperikasat, huonekalut ja vaatteet, jotka on pinottu lähelle tulisijoja tai sähkölaitteita. "