Onko raivaussiivouksen tekijöillä oikeus tutkia koko asunto
vaikka on etukäteen sovittu, että ne siivoojat vievät roskiin vain asukkaan näyttämät tavarat? Ei kai ne oikeasti voi viedä vaikka asukkaan koruja tiskipäydän reunalta, tai parvekkeelta siistejä ja ehjiä puutarhakalusteita? Tai kirjoja kirjahyllystä?
Kommentit (80)
Paloviranomaiset voivat vaatia palokuorman vähentämistä eli tarpeetonta roinaa voi tavallisesta asunnosta lähteä rekkalavallinen. Miksi asukas ei itse siivoa vaan jättää kaiken muitten tehtäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yritys nimeltä Raivosiivous Oy.
Otappa yhteyttä!
Ai tätä olenkin kaivannut sen jälkeen kun erosin ex-vaimosta pari vuotta sitten. Kumman hyvin olen silti pystynyt pitämään nykyisen asuntoni siistinä, lapset kertoo että äidin luona on silti sotkuista vaikka hän raivosiivoaa pari kertaa viikossa.
Missä tilanteessa voi tulla tämä raivaussiivous jos asunnossa ei roskia pinnat ja lattiat täynnä, ei muutenkaan liikaa tavaraa?
Vanhuksena kiinnostaa tämän, perussiivon pidän eikä minulla ole paljon tavaraa. Ei kolmion komerotkaan edes täynnä. Kuitenkin aina jännittää kun isännöitsijä käy jonkun korjausporukan kanssa asunnoissa, näkeekö pölyt hyllyjen päällä, satukirjat hyllyssä ( roinaa vanhuksella) tai kulahtaneet matot ja alkaa ilmoitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo on varmasti vaikeita asioita. Asukas voi olla romuihinsa rakastunut, eikä halua luopua mistään. Tai varsinkin ahneet sukulaiset himoitsevat sieltä tavaroita.
Mutta jos liian iso määrä tavaroita aiheuttaa esim tulipalon uhkan, tai asunnossa on syöpäläisiä, niin kyllähän osasta on luovuttava.
Ei ole kyse romuista. Sukulaiseni luopuu mielellään sellaisista tavaroista jotka oikeasti ovat romua ja roskiin joutavaa, kuten esimerkiksi vaatteita, kenkiä ja kaikenmaailman sälää, kuten vaikka jotain sisustusjuttuja; verhoja yms. Mutta hänellä on sellaisia tavaroita jotka hän aikoo myydä, koska niille on ostajia. Esim. astioita jotka varmasti menee kaupaksi vaikka keräilijöille. Autan kyllä sukulaistani niin paljon kuin vain pystyn ja viemme paljon tavaraa (ei mitään ns. romua) varastoon.
Vilkaiseppa vaikka Torista, miten noi vanhat astiat liikkuu oikeasti. Se, että se Myrna sarja oli kallis ostettaessa ei merkitse, että sillä on jälkimarkkinoita. Ja jos ne kamat on saatava ulos kun niitä on liikaa, ne on saatava ulos. Oli ne minkähintaisia hyvänsä. Sano ap sille tuttavallesi, että lakkaa hamstraamasta kamaa niin ei tarvitse päästää ketään kämppäänsä tonkimaan.
Siinä on kysymyksessä sairaalloinen riippuvuus tavaroista. Asukas ei pysty kontrolloimaan tilannetta vaan tilanne lähtee lapasesta.
Jos ne korut on siellä pöydällä, niin miksi ei ota niitä ja muita arvotavaroita pois, ennen kuin tulee se raivaussiivous?
Yleisemmin jos tuollainen siivous on tulossa tarkoittaa se sitä, että siellä on kymmenen senttiä roskaa ja ruokajäämiä lattialla. Ei silloin kyetä enää erittelemään mikä on arvotavaraa ja mikä ei ole. Asukkaan itse tulee se tehdä ennen kuin siivoajat tulevat asuntoon.
Ensinnäkään, kuka jättää koruja tiskipöydän reunalle kun raivaussiivoojat tulossa. Todennäköisesti se tiskipöytä on kaikkea muutakin rojua täynnä. Toiseksi, kannattaa olla paikalla kun siivousta tehdään, että voi sitten vielä puuttua, jos jotain muuta viedään kuin on sovittu
Ehkä siinä on tosiaan syynsä, että ihmisillä alkaa olla tallentava kameravalvonta kotonaan, kun on kaikenlaista "huoltomiestä, siivoojaa ja hoitajaa" liikkerllä
Vierailija kirjoitti:
Sanotaanko sitä raivaussiivoukseksi jos vaikka siirretään huonekaluja (kela, hva) että pyörätuolilla tai rollalla sopii liikkumaan.
Käsitän raivaussiivouksen juuri palolaitoksen määräämäksi.
Raivaussiivous-otsikon alle mahtuu monenlaisia operaatioita. Omassa tapauksessani siirreltiin irtaimistoa paikasta toiseen, koska sairauteni vuoksi en pystynyt tekemään sitä itse. Puhdasta oli jo, kun aloitettiin.
Minä muuten kuulin nimityksen "raivaussiivous" vasta jälkeenpäin ja aivan muualta kuin asianomaisilta. Ja vasta tästä ketjusta opin sen, että nimitystä ei tosiaan kannata käyttää, jollei halua leimautua mielenvikaiseksi.
Vuoskymmenten laskut, veroilmoitukset. Tiliotteet ym paperivuoret kannattais käydä itse läpi onko välissä oikeesti mitään tärkeetä. Asunnon osakekirja, testamentti, muuta asiallista arvopaperia tai sukuselvityksiä jne.
Sitten silppuriin vaan 50 vuoden sähkölaskut ja tiliotteet
Vierailija kirjoitti:
Missä tilanteessa voi tulla tämä raivaussiivous jos asunnossa ei roskia pinnat ja lattiat täynnä, ei muutenkaan liikaa tavaraa?
Vanhuksena kiinnostaa tämän, perussiivon pidän eikä minulla ole paljon tavaraa. Ei kolmion komerotkaan edes täynnä. Kuitenkin aina jännittää kun isännöitsijä käy jonkun korjausporukan kanssa asunnoissa, näkeekö pölyt hyllyjen päällä, satukirjat hyllyssä ( roinaa vanhuksella) tai kulahtaneet matot ja alkaa ilmoitella.
Minullekin oli hieman tuntematon käsite tuo raivaussiivous. Katsoin myös raivaussiivousta tarjoavien yritysten kuvauksia myytävästä palvelusta. Tuo näköjään kattaa aika laajan kirjon ja eri tason raivausta. Ei todellakaan koske pelkkää palokuormaa vaan aiheeseen liittyy paljon muitakin tilanteita.
Kannattaa googlettaa kuvia sanalla Raivaussiivous.
Ihan mutuna heitän sellaisen väitteen ettei ongelmaa ole kun pystyy asumaan ja kulkemaan vapaasti huoneesta toiseen. Kun tarvitsee katsoa huolellisesti, miten käsiään tai vaatteiden helmoja heiluttelee tai pitää kulkea sivuttain, niin asialle pitää jo tehdä jotain.
Luultavasti pakottavimmat ongelmat alkaa siinä vaiheessa kun tarvitsee yhteiskunnan apua siivoukseen, jolloin se siivoaminen pitää olla suhteellisen helppoa ja nopeaa, johon ei tavaroiden siirteleminen enää kuulu. Toinen ongelmatilanne tulee siinä, että pelastushenkilökunnalle pitää olla riittävät tilat auttaa ja kulkea - paarit pitäisi saada sinne missä ihminen tuupertuu.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä siinä on tosiaan syynsä, että ihmisillä alkaa olla tallentava kameravalvonta kotonaan, kun on kaikenlaista "huoltomiestä, siivoojaa ja hoitajaa" liikkerllä
No jos ne tyhjät pitsalaatikot on niin tärkeitä jos joku huoltomies ne vie. Hymiö.
Kyllä minä luotan, meillä oli lvi-remontti, olin pois ne päivät kun huoneistossani äijät häärivät. Korut eivät kulje eikä kortit ja setelit pöytien reunoilla vaan tallessa.
Vierailija kirjoitti:
Eikähän tuo kuvailemasi siiteys riitä ihan hyvin. Älä peljästy, tässä on kysymys ns hamstraajista, jotka keräävät tarpeetonta tavaraa ((tai ottavat vastaan sukulaisilta, jotka tunkevat omat ylimääräiset rojunsa hänelle (kyllä riitta-tädille kelpaa), ettei tarvitse maksaa kaatopaikkamaksuja.)) asuntonsa niin täyteen, että siellä ei ole turvllista elää. Voi olla liikaa palokuormaa tai jopa syöpäläisiä voi jonkun "ilmaisen" tavaran mukana tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otappa yhteyttä!
Ai tätä olenkin kaivannut sen jälkeen kun erosin ex-vaimosta pari vuotta sitten. Kumman hyvin olen silti pystynyt pitämään nykyisen asuntoni siistinä, lapset kertoo että äidin luona on silti sotkuista vaikka hän raivosiivoaa pari kertaa viikossa.
Lapset asuu äidin kansa? Jännä että sotkua...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo on varmasti vaikeita asioita. Asukas voi olla romuihinsa rakastunut, eikä halua luopua mistään. Tai varsinkin ahneet sukulaiset himoitsevat sieltä tavaroita.
Mutta jos liian iso määrä tavaroita aiheuttaa esim tulipalon uhkan, tai asunnossa on syöpäläisiä, niin kyllähän osasta on luovuttava.
Ei ole kyse romuista. Sukulaiseni luopuu mielellään sellaisista tavaroista jotka oikeasti ovat romua ja roskiin joutavaa, kuten esimerkiksi vaatteita, kenkiä ja kaikenmaailman sälää, kuten vaikka jotain sisustusjuttuja; verhoja yms. Mutta hänellä on sellaisia tavaroita jotka hän aikoo myydä, koska niille on ostajia. Esim. astioita jotka varmasti menee kaupaksi vaikka keräilijöille. Autan kyllä sukulaistani niin paljon kuin vain pystyn ja viemme paljon tavaraa (ei mitään ns. romua) varastoon.
Raivaussiivousta ei tarvita alun perinkään, jos "mielellään" luopuisi romuista ja roskistavarasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli se tuttava on hamstraaja, ei muilla ole tarvetta raivaussiivoukselle, varsinkaan kahteen kertaan.
Hamstraajien ongelma on juuri siinä, että joka tavara on hyvä ja arvokas, ei niitä kissanpissaisia kirjoja tarvitse heittää pois ja tuo haljennut kahvikuppi on vielä ihan hyvä.
Just näin, sinullakin on näköjään kokemusta. Asunto menee muutamassa vuodessa asumiskelvottomaan kuntoon näillä, koska yhtäkään roskaa ei viedä ulos, vaan tavaraa kannetaan vain sisälle. Ei ole astioita, koska niitä ei pestä, kaikki on roskan peitossa ja tarpeet tehdään ämpäriin, kun pöntölle ei pääse. Hirveä huuto tulee jopa likaisista jugurttipurkeista, jotka on viety roskiin. Kaikki hamsterit ovat samanlaisia.
Jaa roskiksia ei viedä, tarpeet tehdään ämpäriin, kaikki on roskan peitossa. No ei tosiaan ole. Olen ollut auttamassa nyt tuttavaani useana päivänä ja ollaan saatu kasattua roskiin menevää tavaraa jo tosi paljon. Ei ole kyse mistään jogurttipurkeista tms. Mutta saahan sitä aina luulla ja esittää asioita faktoina, vaikka ne ei voisi olla kauempana totuudesta.
Kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia.
Mistä sitten on kyse?
Useimmat ihmiset kieltämättä eivät ole päästään noin kajahtaneita.
Vierailija kirjoitti:
Suo anteeksi, mutta oletko sinä enää tässä maailmassa? Etkö sinä oikeasti tiedä, mitä tarkoittaa raivaussiivous? Kuitenkin tällä palstalla olet, niin Internet sinulta löytyy, ja voisit helposti katsoa hakukoneella, mistä on kyse. Mitä pirua sinä selität satukirjoista ja matoista, ihan ovat normitavaraa.
Jos todella et ymmärrä, mistä on kyse, katso tänään maanantaina televisiosta Liv klo 20:05 ohjelma Himohamstraajat.
Minunkin äitini suunnitteli vuosia, että myy romunsa jonnekin hyvällä hintaa. Sitä päivää ei vaan koskaan tullut. Nyt kun mursi lonkkansa, raivaussiivosin kämppää rankalla kädellä, että mahtuu rollaattorin kanssa kulkemaan kun kotiutuu. Tavaraa jäi kuitenkin vielä paljon, joten ei edes huomannut että paljon kärrätty pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otappa yhteyttä!
Rais kaussiivous Oy täällä. Kinkympää puhtaanapitoa haluaville.
Täällä Vainosiivous Oy. Pidempiaikaista asiakassuhdetta arvostavalle.
Kannattaa siivota itse, niin ei tarvitse valittaa lopputuloksesta.
Kertomassani tapauksessa päätyivät siihen että vanhukselle tärkeät ( vaikka äitinsä ryijyt rullilla yms) vietiin vuokrattuun varastohotellin koppiin.