Hapankaali hypetys on tyhjä kupla
Katsokaa käyttäjät hapankaalen ravintosisältö itse. Jonkun ruokaongelmaisen teinin höpinät saa jättää omaan arvoonsa. Tuollainen pari ruokalusikallista ei vaikuta yhtään mihinkään. Maitohappokäyminen on säilöntä menetelmä. Ravintoarvot eivät poikkea tuoreesta kaalista mitenkään. Onko tuolla maitohappobakteerilla mullistava terveysvaikutus, niin enpä usko. Fermentoidut soijapavut eli natto olisikin jo eri kaliberin terveystuote.
Kommentit (49)
Suoliston hyvällä bakteerikannalla on todistetusti paljon terveysvaikutuksia, mutta se ei liene ole kiinni tasan yhdestä ruoka-aineesta, vaan oikeanlaisesta ja monipuolisesta ruokavaliosta. Nämä "superruoat" ja vastaavat ovat juuri lähinnä tuota, eli hypeä.
Ihan sairaan hyvää on. Just söin sitä paistetun kalan ja perunamuussin kanssa
Teen maailman parhaimman puolalaisen kansallisruoan Bigos hapankaalesta. Ongelma on vain se että naapurit eivät siedä hajua , ruoka jota täytyy valmistaa vähintään 3 päivää. Mutta hyvää on.
Hapankaali kuulostaa ajatuksena ihan kivalta, mutta minulle se oli ihan hirveä pettymys. Maistuu vain happamalle ja pistävälle eikä ollenkaan täyteläiselle. Kaikki kaalin hyvä maku on poissa. Kimchin kanssa sama ongelma.
Oli hypeä tai ei, rakastan hapankaalia, meillä syötiin sitä, itsetehtyä, paljon jo lapsuuskodissani 70-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Hapankaali kuulostaa ajatuksena ihan kivalta, mutta minulle se oli ihan hirveä pettymys. Maistuu vain happamalle ja pistävälle eikä ollenkaan täyteläiselle. Kaikki kaalin hyvä maku on poissa. Kimchin kanssa sama ongelma.
Oletko kokeillut paistaa sitä pannulla? Et välttämättä pitäisi siitäkään mutta voihan aina kokeilla, se on erilaista kuin kylmänä ja kypsentämättömänä.
Hapankaali nyt vaan on terveellistä, se ettet itse pidä siitä on toinen asia.
Vierailija kirjoitti:
Miten valmistit hapankaalisi? Minä hauduttelen kauan, 1 sipuli kokonaisena johon muutama neilikka pystyyn, raastettu omena tai lasillinen omenamehua, laakerinlehtiä pari ja katajanmarjoja muutama, pippuria voi lisätä jos tykkää. Myös raaka hapankaali ananaspalojen kanssa ja vähän ananaksen luonnon mehua purkista joukkoon. Hauduttelen keittiön puuhellalla hapankaalia parisen tuntia kunnes on jo melkein ruskeaa. Hyvää on ollut aina. Raakana suoraan purkista on tietty hapanta tai jos vain sellaisenaan lämmittää.
Vierailija kirjoitti:
Suoliston hyvällä bakteerikannalla on todistetusti paljon terveysvaikutuksia, mutta se ei liene ole kiinni tasan yhdestä ruoka-aineesta, vaan oikeanlaisesta ja monipuolisesta ruokavaliosta. Nämä "superruoat" ja vastaavat ovat juuri lähinnä tuota, eli hypeä.
Tämä on totta, mutta suun kautta otettavat maitohappobakteerit kuolevat vatsassa.
Jos haluaa bakteerisiirron suolistoon, se pitää ottaa elävästä bakteeristosta suoraan suoleen.
Maitohappokäytettyjen elintarvikkeiden terveellisyys ei ole minkään tiktok-teinin keksintöä.
Vierailija kirjoitti:
Oli hypeä tai ei, rakastan hapankaalia, meillä syötiin sitä, itsetehtyä, paljon jo lapsuuskodissani 70-luvulla.
Isoäiti teki karjalaista hapankaalilaatikkoa, missä tirisi kaalit possunrasvassa ja possun lihasiivuissa.
Itse tein tuosta tälle vuosisadalle sopivamman reseptin vaihtamalla sianihran oliiviöljyyn. Nam nam!
Vierailija kirjoitti:
Miksi hapankaali on sinulle ongelma, ap?
Ärtyvän suolen oireyhtymä (IBS) on yleinen vaiva Suomessa, tämä myös minulla ja siksi joutuu karsimaan kaikki huonosti soveltuvat tuotteet pois ruokavaliosta ja hapankaali on yksi niistä hyvistä tuotteista IBS vaivoista kärsivälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta, mutta suun kautta otettavat maitohappobakteerit kuolevat vatsassa.
Jos haluaa bakteerisiirron suolistoon, se pitää ottaa elävästä bakteeristosta suoraan suoleen.
Ei välttämättä jos ne laittaa kapselin joka sulaa vasta suolessa.
Vierailija kirjoitti:
Hapankaali nyt vaan on terveellistä, se ettet itse pidä siitä on toinen asia.
Ei kai kysymys ollut pitämisestä vaan siitä, että parilla lusikallisella hapankaalia ei ole mitään merkitystä suoliston terveyden kannalta. Pitäisi syödä kokonainen rasiallinen joka päivä noiden maitohappobekteerien maksimoimiseksi. Itse sisällön ravintoarvot ovat samat kuin raa-assa tuoteessa.
Vierailija kirjoitti:
Koko tää maitohappobakteeri on vaan uusi vitamiinimarkkinointi, jota halutaan myydä.
Itse testasin sitä auttavatko maitohappobakteerit puolen vuoden ajan. Käytin eri maitohappobakteereja, kalliita ja halvempia puolen vuoden ajan joka päivä enkä huomannut missään muutosta. En hiuksissa, en painossa, en missään
Voi ihme tätä tietämättömyyttä? Hapankaalia on syöty Suomessa vuosisatoja, samoin maitohappobakteereita, eikä tosiaan ole mikään uusi juttu.
Oliko 60-luvulla, jos lapsilta poistettiin hammas, hammaslääkärit pyysivät hakemaan maitohappobakteereita apteekista, kun siihen aikaan kynnys määrätä penisilliiniä oli matala.
Itae olen uskonut, niin maitohappobakteerin kuin hapankaalinterveysvaikutuksiin lähes 70v, enkä juuri flunssaa sairastele. Nykyään jo vuosikymmeniä molempia on saanut lähimarketista valmiina.
Mikä sun kokemus?
Ainoastaan saksalaiset nahkapöksyt ja venäläiset vinkkelitossut syövät jotain hapankaalia.
Koko tää maitohappobakteeri on vaan uusi vitamiinimarkkinointi, jota halutaan myydä.
Itse testasin sitä auttavatko maitohappobakteerit puolen vuoden ajan. Käytin eri maitohappobakteereja, kalliita ja halvempia puolen vuoden ajan joka päivä enkä huomannut missään muutosta. En hiuksissa, en painossa, en missään