Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko liikaa jos vaelluskamppeiden paino reppuineen ja majoituksineen 3,9kg?

Vierailija
07.03.2026 |

Vielä on nipistettävää paljonkin. Mutta ehkäpä sitten seuraavalle kaudelle.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleinen sääntö on 10 - 20 % omasta painosta. Pitkille vaelluksille (ken jaksaa niitä tehdä) olisi joku 12 kg sopiva. Riippuu tietty myös miten treenattu vaeltaja on. Itse olin himovaeltaja aikoinaan monia vuosia. 

Vierailija
22/42 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kauanko aattelit vaeltaa. Tuossa ei varmaan ole sapuskaa? Joudutko kantamaan veden mukanasi?

Mun Kajkani painaa jo saman mutta siitä en luovu. Kevennän sitten muista kamppeista.

Vaatteita ei juuri tarvitse muuta kuin mitä päällä on kesällä. Vaikka reissaisi kuukauden. Missikisoistahan ei ole kyse.

En tiedä mitään vaeltamisesta, mutta olisin jotenkin ajatellit hygieniapuolta, että on hyvä vaihtaa vaatekerta päivittäin ja yöksi toiset vaatteet. Ei se merinovillakaan tykkää hyvää jos on pidempää päällä ilman välituuletusta. 

Juu. Et tiedä mitään vaeltamisesta.

Kun halusit vastata niin voitko selventää, että missä kohtaa ajatukseni meni pieleen? Kuten sanoin, en tiedä vaeltamisesta mitään. En kuitenkaan muistanut lisätä, että kankaista ja materiaaleista tiedän hyvinkin paljon ja siksi sanoin, että merinovilla ei tykkää jos sitä pitää jatkuvasti päällä ja se ei saa levätä. Tästä syystä ajatukseni on, että kai sitä nyt vaihtovaatteet ottaa mukaan kun lähtee vaellukselle?

Ei oteta. Ei esimerkiksi viikon aikana tarvitse vaihtaa yhtäkään vaatekappaletta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleinen sääntö on 10 - 20 % omasta painosta. Pitkille vaelluksille (ken jaksaa niitä tehdä) olisi joku 12 kg sopiva. Riippuu tietty myös miten treenattu vaeltaja on. Itse olin himovaeltaja aikoinaan monia vuosia. 

Niinpä. Sisältäen ruoan ja veden. 5-6kg tavaramäärä jättää paljon tilaa herkuttelulle.

Vierailija
24/42 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mistä täällä puhutaan? Syksyisin viikon Lapin reissulle lähtiessä rinkka painaa noin 20 kg vesipullot täytettyinä.

Miten voi olla 4 kg ?

Vierailija
25/42 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kevyimmätkin nykyaikaiset rinkkakankaat,  telttakankaat ja makuupussit  painaa jo tuon. Siihen varavaatteet ja muu tarpeellinen pikkusälä  vaikkei olisi mitään ruokapusseja eikä vesipullojakaan.  Leppoisa yöretki on eri kuin kuukaudenkin  vaellus. 

Näillä on ihan viikkokin tullut vedeltyä viime kesänä ilman ongelmaa. Je Nämä minun ei edes ole ne kevyimmät. Huomaa että painossa mukana myös ruoanlaittovälineet ja polttoaineet muutamalle päivälle.

Vierailija
26/42 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä Vantaan Kuusijärven ympäri suoritettava vaellus ei vaadi noin paljon tavaraa. Etelänavalle tai Mount Everestille suuntaava reissu taas vaatii ehkä vähän enemmän.

Vierailija
27/42 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mistä täällä puhutaan? Syksyisin viikon Lapin reissulle lähtiessä rinkka painaa noin 20 kg vesipullot täytettyinä.

Miten voi olla 4 kg ?

Jos luet, niin ei ruokaa, ei juomaa. pelkät varusteet. Ja ne oli alle 4kg. Päällä olevien vaatteiden kanssa sitten 5kg.

Vierailija
28/42 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesällä Vantaan Kuusijärven ympäri suoritettava vaellus ei vaadi noin paljon tavaraa. Etelänavalle tai Mount Everestille suuntaava reissu taas vaatii ehkä vähän enemmän.

Joo, ne varusteet mulla painaa 1335g. Ja kaikki on puettu päälle.

Vierailija
29/42 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jotenkin hupaisaa viilata grammoja, kun sitten täyttää juomapullon, se on kilo lisää. Yleensä pidän kolmea litraa täytettynä, silloin kun en ole ihan varma seuraavasta purosta/lähteestä. Paljon väliä, painaako 200 euroa kalliimpi teltta 200 grammaa vähemmän.

Vierailija
30/42 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On jotenkin hupaisaa viilata grammoja, kun sitten täyttää juomapullon, se on kilo lisää. Yleensä pidän kolmea litraa täytettynä, silloin kun en ole ihan varma seuraavasta purosta/lähteestä. Paljon väliä, painaako 200 euroa kalliimpi teltta 200 grammaa vähemmän.

Mitäs hupaisaa siinä on? On ihan eri asia täyttää kilo vettä 20kg kuin 5kg päälle.

Vierailija
31/42 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvi- vai kesä? Hyvä pakkasia kestävä makuupussi painaa  1-2 kiloa, teltta 3kg. 

Kesävermeet puolta vähemmän.  Asiallinen vaellusreppu tai rinkka painaa muutaman kilon sekin. Siihen trangiaa, retkikirvestä, vaihtovehkeet, kumpparit, kalavehkeet. 

Äkkiä on kymppikilo täynnä. Ilman eväitä.

Vierailija
32/42 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja suomessa ei kenenkään tarvitse kantaa 3l vettä kuin erittäin harvinaisissa olosuhteissa. Hommaa suodatin jos on välttämätöntä. Itse olen tunturipuroista ja kaikista muistakin vesistöistä ryypännyt koko ikäni. 

Vierailija
33/42 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talvi- vai kesä? Hyvä pakkasia kestävä makuupussi painaa  1-2 kiloa, teltta 3kg. 

Kesävermeet puolta vähemmän.  Asiallinen vaellusreppu tai rinkka painaa muutaman kilon sekin. Siihen trangiaa, retkikirvestä, vaihtovehkeet, kumpparit, kalavehkeet. 

Mitäs kyselet, alussa se selkeästi sanotaan.

Vierailija
34/42 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-5 makuupussi 584g, teltta keppeineen 1120g. Makuualusta 640g.
Ja nämä on valittu mukavuus, eikä keveys edellä. Painosta saisi helposti lähes kilon pois.

Vierailija
35/42 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy tyhjentämässä rakko ja suoli niin siinä se kuorma kevenee jo kovasti.

Vierailija
36/42 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy tyhjentämässä rakko ja suoli niin siinä se kuorma kevenee jo kovasti.

Ei ole laskettu mukaan.

Vierailija
37/42 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja suomessa ei kenenkään tarvitse kantaa 3l vettä kuin erittäin harvinaisissa olosuhteissa. Hommaa suodatin jos on välttämätöntä. Itse olen tunturipuroista ja kaikista muistakin vesistöistä ryypännyt koko ikäni. 

Jos vedät tunturia ylös hikipäässä, siinä menee kolme litraa aika nopeasti. Välillä on syksyisin moni kartan "sininen" alue ollutkin kuivunut. Ei voi luottaa siihen, että vettä on joka mutkan takana.

Vierailija
38/42 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vedät tunturia ylös hikipäässä, siinä menee kolme litraa aika nopeasti. Välillä on syksyisin moni kartan "sininen" alue ollutkin kuivunut. Ei voi luottaa siihen, että vettä on joka mutkan takana.

No kyllä voi. Litra riittää mukana varsin hyvin. On tullut tuntureja ylitettyä 30 asteen ennätyshelteissä, eikä silloinkaan ollut ongelmaa.

Vierailija
39/42 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta teltasta saa helposti vielä 40% painoa pois. Ja makuualustasta myös.

Vierailija
40/42 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassakaan sellaista tunturia, joka noin paljoa nestettä veisi. Kaikki tunturit huiputtaa 2 tunnissa, valtaosan huomattavasti nopeammin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi