Eläkeläinen aloitti työt siivoojana ja järkyttyi saamastaan kohtelusta: jätti katkerat terveiset Riikka Purralle.
Persujen Suomi 2026:
Siivoojana työskentelevä eläkeläinen on järkyttynyt kanssaihmisiltään saamastaan kohtelusta. Hän kertoo tilanteestaan Turun Sanomien mielipidepalstalla perjantaina julkaistussa kirjoituksessa.
Nimimerkillä Exhumani kirjoittava eläkeläinen kertoo tehneensä uransa asiantuntijana arvostetussa yhteisössä. Eläkkeelle jäätyään hän alkoi tehdä osapäiväistä siivoustyötä pysyäkseen toimeliaana.
Hän kokee, että ero hänen saamassaan kohtelussa on muuttunut dramaattisesti.
Ikäväkseni olen huomannut, että mikäli työtäni suorittaessa erehdyn sanomaan edes tervehdyksiä kanssaihmisille, minua kohdellaan kuin spitaalista. Ei suvaita vastata tervehdyksiin saatikka oikein keskustella moisen epämääräisen olion kanssa, hän kirjoittaa.
Aiemmin työelämässä häneen suhtauduttiin erittäin arvostavasti ja jopa liioitellun kohteliaasti.
On ollut melko sairasta huomata kanssaihmisissä muutos kohtelussani, joka tapahtui pelkästään tittelini muututtua.
Mielipidekirjoittaja toteaa kirjoituksensa lopussa myös, että erään ministerin kommentti maahanmuuttajista liittyen siivoojiin oli kaiken huippu.
Kirjoittaja viitannee valtiovarainministeri Riikka Purran huomiota herättäneeseen lausuntoon Suomen Uutisissa helmikuun alussa, joissa hän viittasi siivoamiseen yksinkertaisena tehtävänä, joka ei vie keneltäkään oikeaa työtä.
Kommentit (8)
Jos ihminen on aiemmin toiminut asiantuntijatehtävissä ja olettaa että siivoojaa kohdellaan kuin asiantuntijaa, niin ei ihme että pettyy. Olen itse ollut nuorena siivooja ja meille ohjeistettiin että asiakasta tai asiakkaan tiloissa tavattuja ihmisiä pitää tervehtiä, vaikka eivät tervehdi takaisin. Enimmäkseen me siivoojat olimme kuin ilmaa, kukaan ei huomannut. Ainoastaan silloin, jos työ jäi tekemättä, sai palautetta.
Kuulostaa erikoiselta, kyllä meidän toimistolla tervehditään siivoajia ja vaihdetaan heidän kanssaan yleensä muutama sana.
Mua kohdeltiin siivoojana/kokkina paremmin kuin hoitajana :DD
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen on aiemmin toiminut asiantuntijatehtävissä ja olettaa että siivoojaa kohdellaan kuin asiantuntijaa, niin ei ihme että pettyy. Olen itse ollut nuorena siivooja ja meille ohjeistettiin että asiakasta tai asiakkaan tiloissa tavattuja ihmisiä pitää tervehtiä, vaikka eivät tervehdi takaisin. Enimmäkseen me siivoojat olimme kuin ilmaa, kukaan ei huomannut. Ainoastaan silloin, jos työ jäi tekemättä, sai palautetta.
Mites jos vaan kohdeltas kaikkia kuin ihmisiä välittämättä siitä onko hän asiantuntija vai siivooja?
Varmaan joskus 20-luvulla oli tuollaista. Meitä ohjeistettiin asiantuntijoina, että muistakaa morjenstaa myös siivoojaa ja kohdella kaikkia tasa-arvoisina.
Kuka oli Eläkeläisistä?
Veikkaan Martti Warista, se on semmonen epeli.
Voisi toki olla myös Kinnusen Lassi.
Muista ei edes ole tommosesta järkyttymään.
TS: Eläkeläinen aloitti työt siivoojana ja järkyttyi saamastaan kohtelusta
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011863661.html