Kuka muistaa 1980-luvun "videolain"???
Kommentit (78)
Neukkulaa ei myöskään saanut suomessa kritisoida leffoissa !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä muistan hyvin. Taisi tulla 1987 tai 1988. Poliittikkosiat sen keksi holhotakseen kansaa...
1987.
Reino Paasilinnan kuningasidea. Sai poliittisia pisteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä muistan hyvin. Taisi tulla 1987 tai 1988. Poliittikkosiat sen keksi holhotakseen kansaa...
1987.
Ku siaivoinen kom munisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1987.
Ku siaivoinen kom munisti
Totta.
80 luvulla olin pentu - teini - tollo, ei kiinnostanut leffat.
Joo elokuvia pätkitty naurettavaa hommaa , tänään ville viis avaa pokesivun kukaan ei estä joten mitä mitä.
Kuulin huhuja että Rambo first blood oli jopa kielletty suomessa/ usassa tjs. eli se levisi laittomana julkaisuna?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niillä laeilla haluttiin vain suojella alamaisiaXD
Mikä tahansa sensuuria ajava laki perustellaan aina vetoamalla johonkin suojeltavaan ihmisryhmään. Videolain tapauksessa kyse oli lapsista. Venäjällä nykyään voimassaoleva laki "homopropagandasta" niin ikään ajettiin läpi vetoamalla lasten suojeluun ja turvallisuuteen.
Ja nyt samaa ajetaan monissa länsimaissa digitaalisen henkkarin muodossa jotta voi kirjautua jonnekin nettisivulle, tai todentaa itsesi someen ja nyt jopa uusimpana käyttöjärjestelmän tasolla.
Ja kaiken tämän takana "ajatelkaa lapsia" emotionaalinen roska-argumentti.
Erikoista ettei voida vaan yksinkertaisesti lätkäistä k16 kaikille netin käytölle niin ratkeaa sekin. Jos lapsella on älypuhelin niin vanhemmat vankilaan. Ei lapsi tarvitse sitä ja jos halutaan lisätä turvallisuutta on muitakin laitteita.
Vierailija kirjoitti:
Kuulin huhuja että Rambo first blood oli jopa kielletty suomessa/ usassa tjs. eli se levisi laittomana julkaisuna?
Ainakin internet movie databasen mukaan Rambolla on vaan K-16 ikäraja, mutta Robocop on kyllä ollut bannissa Suomessa, en ole vieläkään nähnyt sitä itseasiassa itse, ja olen 51v :D
https://www.imdb.com/title/tt0093870/parentalguide/?ref_=tt_ov_pg#certi…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin internet movie databasen mukaan Rambolla on vaan K-16 ikäraja, mutta Robocop on kyllä ollut bannissa Suomessa, en ole vieläkään nähnyt sitä itseasiassa itse, ja olen 51v :D
https://www.imdb.com/title/tt0093870/parentalguide/?ref_=tt_ov_pg#certi…
Mahtoikohan ala-asteen opettajamme tehdä jonkin rikoksen 80-luvulla salliessaan meidän katsoa Rambo elokuvaa vhs videolta, vaikka on näköjään ollut K-16 ikäraja tuolla elokuvalla... ei meidän ikäluokka täyttänyt 16v edes koko 80-luvun puolella...
Muistan hyvin. Sitten niitä rakeisia leikkaamattomia kopioita tilattiin pitkin Tanskaa, Hollantia ja englantia. Muistan, kun menin vuokraamon tietämättä lain voimaantulosta ja ihmettelin, kun hyllystä oli hävinnyt terminator 1, liftari ja monia muita leffoja ja sitten jossain vaiheessa niitä alkoi tulla takaisin saksittuina. Jotkut leffat kuten universal soldier ja tuo liftari oli täyskiellossa. Lundgrenin punisher oli yksi saksituimpia ja kun tuostakin sai leikkaamattoman, niin olihan se juhlaa.
Kristittyjen ja kommmarien syytä...grrr...
Vierailija kirjoitti:
Kristittyjen ja kommmarien syytä...grrr...
kyllä!
robocop on tullut kyllä ihan töllöstä ja traumatisoiuin siitä kun ne gansterit tappoi sen poliisin. se oli kauheaa väkivaltaa ihan oikeasti. kasarilla väkivalta leffoissa oli ihan erilaista kuin nykyään jossa kuuluu vaan läiskintää ja ähkintää.
Vierailija kirjoitti:
robocop on tullut kyllä ihan töllöstä ja traumatisoiuin siitä kun ne gansterit tappoi sen poliisin. se oli kauheaa väkivaltaa ihan oikeasti. kasarilla väkivalta leffoissa oli ihan erilaista kuin nykyään jossa kuuluu vaan läiskintää ja ähkintää.
vitttttun nöössö...et tiedä kunnon väkivaltaleffoista yhtään mitään...hahhaha!!!
Ei tainnu laki olla enää voimassa sillon ku myö teiniporukalla vuokrattiin kauhuleffoi. Olisko ollut vuosina 94-98 tai jotain. Kateltiin muun muassa tuo teksasin moottorisahamurhat. Kattelin sen tässä kuukaus sitten uudelleen ja ihan samalta se vaikutti ku silloin. Mitähän siitä oli aikoinaan saksittu?
Robocopit 1-3 kattelin kanssa vajaa kuukausi sitten. Olihan niissä aika lailla väkivaltaa. Panoksella toimivat tekoveripussit vaan poksahteli.
Vierailija kirjoitti:
Ei tainnu laki olla enää voimassa sillon ku myö teiniporukalla vuokrattiin kauhuleffoi. Olisko ollut vuosina 94-98 tai jotain. Kateltiin muun muassa tuo teksasin moottorisahamurhat. Kattelin sen tässä kuukaus sitten uudelleen ja ihan samalta se vaikutti ku silloin. Mitähän siitä oli aikoinaan saksittu?
Robocopit 1-3 kattelin kanssa vajaa kuukausi sitten. Olihan niissä aika lailla väkivaltaa. Panoksella toimivat tekoveripussit vaan poksahteli.
texas chainsaw massacre oli Suomessa kokonaan kielletty 1980-luvulla. Mitään versiota ei saanut laillisesti katsoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
texas chainsaw massacre oli Suomessa kokonaan kielletty 1980-luvulla. Mitään versiota ei saanut laillisesti katsoa.
Suomi oli DDR:n kaltainen perseeeenreikä...ja videolaki todiste siitä
"kiva" juttu jos täytit 18 vasta 90-luvulla...