Totuus sairaaloiden päivystyksestä.
Olen töissä päivystyksessä ja aamusta noin klo 14 asti sinne tulee ihmisiä joilla on oikea päivystuksellinen tarve. Illasta eteenpäin alkaa tulemaan niitä ihmisiä joilla sitä tarvetta ei oikeasti ole. On flunssaa ja sormen päätä vähän särkee ja milloin mitäkin ihmeellisiä syitä. Todellinen syy päivystyksessä oleviin ruuhkaan ovat he jotka sitä jonoa turhaan pidentävät. Sitten valitaan kun kestää vaikka myös taustalla seinien takana tuodaan lanssilla kiire potilaita.
Kommentit (32)
Ihmiset ei saa aikoja TK, niin tottakai sitten tullaan päivystykseen, kun se sairaus/vamma rupeaa oireilemaan pahemmin. Minkäs teet?
Minä soitin päivystysnumeroon, mutta ei sieltä vastattu. Odotin kolme tuntia takaisinsoittoa, joka tulikin juuri, kun minut kutsuttiin arvioon, olinko päivystyksen tarpeessa. Olin kyllä ja sain jopa vuodepaikan, jossa tarkkailtiin, otettiin kokeita ja odotin lääkäriä. Ja tämä oli ilta-aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sille sormikipuiselle voi sanoa, että tämä ei ole päivystysasia?
Sormessa voi olla vaikka veritulppa, joka on päivystysasia.
Minä menin taannoin sairaalan päivystykseen kun kompastuin rappusissa ja loukkasin nilkkani. En pystynyt ollenkaan laittamaan painoa sille jalalle. Se sattui olemaan lauantai. Sain sitten kyydin päivystykseen, ja kun kyynärsauvojen kanssa menin sinne niin vihainen hoitaja juoksi vastaan ja suorastaan rääkyi, että "seuraavana arkipäivänä menet omalle terveysasemalle! Ei tänne niin vaan tulla!"
Lähdin siitä sitten kotiin. Olisin näyttänyt keskisormea sille hoitajalle mennessäni, mutta en voinut kun piti keskittyä keppien kanssa etenemiseen.
Kun selviät päivystyksen luukku-kuulustelusta jatkoon odottamaan niin mutikset painaa tulkin kanssa ohituskaistaa !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sille sormikipuiselle voi sanoa, että tämä ei ole päivystysasia?
Sormessa voi olla vaikka veritulppa, joka on päivystysasia.
Siellä yksi ruuhkauttaja.
"Sormen veritulppa paranee itsestään viikkojen kuluessa."
Minä vien lapsen aina suoraa päivystykseen kun tiedän olevan angiina, korvatulehdus yms. En vaan kerta kaikkiaan jaksa sitä, että ensin jätän tk soittopyynnön..ja odotan soiton tuleeko vai eikö. Sitten JOS päästään näytille he eivät voi ottaa edes nielunviljelyä vaan on mentävä labraan ja ooteltava tuloksia jopa päiviä tai lääkäriä ei ole ja hoitaja on vaan, että syökää panadol. En vie lasta sinne missään pikku nuhassa vaan tiedän kyllä kun on oikeasti lääkekuurin tarve. Esim viime viikolla oltiin tunnissa päivystyksestä ulos ja resepti kädessä lapsen kanssa. Päivystyksessä otettiin crp:t ja nielutestitkin tuossa ajassa.
Terfveydenhoito meni pieleen siinä vaiheessa, kun hoitajille annettiin valta päättää kuka tarvitsee kiireellistä hoitoa ja kuka ei.
Vierailija kirjoitti:
Olen työskennellyt 20 vuotta keskussairaalan päivystyksessä. Suurin ongelma kaikkien päivystysten ruuhautumiseen on se, että ihmiset eivät saa normaalia lääkärin vastaanottoaikaa kohtuullisessa ajassa, joten he tulevat päivystykseen. Jos soittamalla saisi ajan esim. 1-3 päivän sisällä, moni valitsisi sen. Kaikilla ei olisi niinkään kiire, kunhan vain sen ajan saisi.
Orpon mielestä 3 kuukauden odotteluaika on ihan kohtuullista.
Kuitenkin itse pääsi sydänvikaisena samantien leikkaukseen.
Terveyskeskuksesta lähettävät päivystykseen, vaikka ei olisi päivystyksellinen asia mutta samalla päivälle kuitenkin hoitoa vaativa asia. Joskus kuulin, että eivät ehdi saada tuloksia samalle päivälle muualla kuin päivystyksessä, mutta tuntuu kyllä epäuskottavalta näin isossa kaupungissa. En myöskään ymmärrä, mitä virkaa akuuttivastaanotolla sitten on, jos kuitenkin samalle päivälle hoitoa vaativat vaivat ohjataan päivykseen ja flunssanorosaikkulaput kirjoitetaan etänä.
Pitäisi, mutta kaikki eivät soita, eikä siihen voida ihmisiä pakottaa.