HS: Tehokas tapa torjua ihmiskauppaa ei ole kelvannut yhdellekään mustikoitamme ostavalle kauppaketjulle
Kommentit (48)
voivoi. No rikas sanoma oy voi alkaa jakaa reiluja marjoja, eikä vain valittaa niistä pääkirjoituksissa
Vierailija kirjoitti:
Epäilen, että sertifikaattien puuttumisen taustalla on se, kun yleinen mielikuva on ollut, että Suomessa poimitut kotimaiset marjat ovat eettisiä lähtökohtaisestikin. Monet tosiaan ostavat marjat kotimaisuuden perusteella.
Suomessahan on työlainsäädäntö, jonka pitäisi ehkäistä ja estää tämmöinen toiminta, mutta se on pettänyt thaimaalaiset poimijat. Monille tämä viime vuosina kiivaana vellonut marjoihin liittyvä ihmiskauppahimmeli on tullut yllätyksenä.
Ja väitetyt tekijäthän yhä väittävät olevansa syyttömiä, tuomiot ei ole lainvoimaisia. Toisesta on tulossa tuomio vasta kesällä ja toinen lienee hoviin menossa. Marjariistäjien lakimiehet ovat mm väittäneet, että nämä heidän maahantuomansa pomijat ovat mm "keskiluokkaisia" ja muuta sekopäistä.
Ongelmana on se, että he haluavat enemmän rahaa kuin mitä 8 tunnin poiminnalla saa. MIkä on siis ihan luonnollista, en minäkään jätä marjanpoimintaa kesken, kun löytyy todella hyvä paikka. Poimijoilla voi mennä matkoihin jopa 4 tuntia päivässä, harvassa työssä matka-aika työpaikalle on palkallista aikaa, mutta poimijoilla sen tulee olla, joten varsinaista poiminta-aikaa jää 4 tuntia. Jos poimimalla tunnin lisää saa enemmän palkkaa, niin toki mielessä käy, että yksi sangollinen vielä. Mutta ei, auto kohti majapaikkaa ja vapaata iltaa!
Vierailija kirjoitti:
voivoi. No rikas sanoma oy voi alkaa jakaa reiluja marjoja, eikä vain valittaa niistä pääkirjoituksissa
Ei rakenteet muutu kaatamalla sinne rahaa. Rakenteet muuttuu sillä että niistä nostetaan niin iso meteli että lainsäädäntö on pakko laittaa lopulta kuntoon. Eli hyvä että kirjoittavat tästä. Kirjoittaja ei kuitenkaan ole sama kuin sanoma oy sen taustalla. Sinänsä se firma taustalla toki vaikuttaa että pääkirjoitus ei koskaan käsittele mediaimperiumin liiallista valtaa🤭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen, että sertifikaattien puuttumisen taustalla on se, kun yleinen mielikuva on ollut, että Suomessa poimitut kotimaiset marjat ovat eettisiä lähtökohtaisestikin. Monet tosiaan ostavat marjat kotimaisuuden perusteella.
Suomessahan on työlainsäädäntö, jonka pitäisi ehkäistä ja estää tämmöinen toiminta, mutta se on pettänyt thaimaalaiset poimijat. Monille tämä viime vuosina kiivaana vellonut marjoihin liittyvä ihmiskauppahimmeli on tullut yllätyksenä.
Ja väitetyt tekijäthän yhä väittävät olevansa syyttömiä, tuomiot ei ole lainvoimaisia. Toisesta on tulossa tuomio vasta kesällä ja toinen lienee hoviin menossa. Marjariistäjien lakimiehet ovat mm väittäneet, että nämä heidän maahantuomansa pomijat ovat mm "keskiluokkaisia" ja muuta sekopäistä.
Ongelmana on se, että he haluavat enemmän rahaa kuin
Vierailija kirjoitti:
Analyysi: Suomen suurin ihmiskauppaoikeudenkäynti pakottaa meidät kaikki katsomaan peiliin:
Kaikki? Miten niin kaikki.
En ole 25 vuoteen ostanut kaupasta marjan marjaa. En edes hilloja.
Olen syytön.
Vierailija kirjoitti:
Ei lohenpääkeiton tarjoaminen ole ihmisarvon loukkaus!
Ei todellakaan. Käytän myös itse ostamani lohen päät. Ovat kaikkein maukkaimpia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmana on se, että he haluavat enemmän rahaa kuin
Alapeukut mistä? Siitäkö, että marjanpoimijat halusivat enemmän rahaa?
En puutu heidän kohteluunsa, en ruokaansa, en majoituslaskuihin. Kunhan totean, että tuon eettisen ohjeen ja työlainsäädännön perusteella poimijoiden työpäivät jäävät huomattavan lyhyiksi suhteessa jaksamiseen. Ansiot jäävät pieniksi ja poimimalla edes yhden sangollisen enemmän saisi enemmän rahaa, mutta se on kielletty.
Minun mielestäni meille ei tarvitse tuoda marjanpoimijoita toiselta puolelta maapalloa, pärjäämme ihan hyvin, vaikka marjat jäisivät metsiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillain on ehkä varaa maksaa mustikasta 3 euroa litra, mutta mulla ei ole....
Sitten et syö mustikoita. Tai vaihtoehtoisesti keräät ne itse.
Näin juuri. Suurin osa suomalaisia kerää mustikkansa itse. Jos et kerää, niin maksat hinnan, joka ei vaadi orjatyövoimaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten sä et osta. Se on niin yksinkertaista.
Että sinä toivot, että Suomalaiset köyhät kärsivät luonnon suojelun vuoksi? Noh kyllähän tämä suwakki aate on ollut aina tiedossa...
Miten marjanpoimijaoikeudenkäynti liittyy luonnonsuojeluun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että sinä toivot, että Suomalaiset köyhät kärsivät luonnon suojelun vuoksi? Noh kyllähän tämä suwakki aate on ollut aina tiedossa...
Suomalaiset käyhät ja keskituloisetkin ovat aina poimineet marjansa itse. Hyvätuloiset voivat maksaa marjoista 3 euroakin.
Vierailija kirjoitti:
AP lisäilee ylen suwakki propagandaa hesarin suwakki propagandan perään. Ketään muuta tuskin kiinnostaa...
Noi suwakkiöyhötykset oli muodissa yli 10 vuotta sitten. Nyt kuuluu valittaa vassareista. Sitten taas sen jälkeen tulee uusi öyhötysmuoti.
Vierailija kirjoitti:
Sitten menet itse niitä metsään keräämään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset käyhät ja keskituloisetkin ovat aina poimineet marjansa itse. Hyvätuloiset voivat maksaa marjoista 3 euroakin.
Ei kolme euroa ole edes kovin paha hinta satunnaisesta marjapiirakkaan tarvittavasta marjapussista, piirakkaan kuluu noin puoli litraa marjoja, eli 1,50 euroa. Jos marjaa kuluu enemmän, niin sitten metsään keräämään
Enkä ole edes mikään rikas näin sanoessani
Ennen köyhät menivät keräämään marjat ja saivat niistä hiukan lisätuloja. Nyt tuodaan orjat toiselta puolelta maapalloa ja köyhät makaa kotona valittamassa mustikoiden hinnoista.
Mikä tässä maassa oikein on mennyt pieleen
Vierailija kirjoitti:
Ennen köyhät menivät keräämään marjat ja saivat niistä hiukan lisätuloja. Nyt tuodaan orjat toiselta puolelta maapalloa ja köyhät makaa kotona valittamassa mustikoiden hinnoista.
Mikä tässä maassa oikein on mennyt pieleen
Eihän suomalaiset ole näille firmoille kelvanneet marjoja poimimaan enää vuosikausiin.
Typerykset voivat antaa rahansa vaikka mille ulkkareille, mutta vain omansa.
Se että myös suomalaisiin, kotimaisiin tuotteisiin alettaisiin laittaa tämmöisiä eettisyyssertifikaatteja olisi myönnytys sille, että Suomeen on luotu kahden kerroksen työmarkkinat: orjatyö ja eettinen työ. Ja olisi kuluttajan, ei riistäjäfirmojen vastuulla, tehdä oikeita valintoja.
Ja tämä maa hurskastelee ihmisoikeuksilla
Vierailija kirjoitti:
Se että myös suomalaisiin, kotimaisiin tuotteisiin alettaisiin laittaa tämmöisiä eettisyyssertifikaatteja olisi myönnytys sille, että Suomeen on luotu kahden kerroksen työmarkkinat: orjatyö ja eettinen työ. Ja olisi kuluttajan, ei riistäjäfirmojen vastuulla, tehdä oikeita valintoja.
Espanjalaisissa tuontitomaateissa on vastaava sertifikaatti, poimijan tuntipalkka 1,5 e.