Unikoulu käytännössä?!
Kaipailisin vinkkejä unikouluun. Meillä pian 10 kk ikäinen poika käy yhä tissillä 2-3 tunnin välein yöllä ja haluaisin pian rauhoittaa omatkin yöni nukkumiseen ja niinpä yötissistä vieroittaminen olisi edessä lempeiden unikoulumetodien avulla. Tuttia meillä ei ole käytössä, mikä tekee asiasta mielestäni hivenen haasteellisempaa. Netistä ja kirjoista löytyy toki tietoa, mutta haluaisin kuulla käytännön kokemuksia asiasta. Miten kauan unikoulu kesti? Oliko itkua paljon? Miten pitkään annoitte lapsen olla sängyssään ennen kuin otitte syliin jne.? Teittekö totaallisen stopin yösyönnille vai säilyikö esim. aamuyöllä yksi syöttö? Kiitollisena otan vastaan kokemuksia ja ajatuksia asiasta!
Kommentit (5)
Jatketaan nyt tähän samaan ketjuun itseäkin kiinnostava kysymys. Nimittäin se aamusyöttö, kannattaisiko nousta siis suoraan puuropöytään tai ainakin vissiin toiseen huoneeseen imettämään?
Meillä kun kävi niin, että luovuttiin ekaks kivuttomasti yötisseistä ja aamumaito 06, kunnes alkoi vaan lipsumaan ja nykyään saa sen jo 04. Ja heräilyt alkavat jo 02 maissa, eli hohhoijjaa, hukkaan meni eka " koulutus" .
Entä onko kellään sellaista kokemusta, että unikoulusta ei ole ollutkaan apua heräilyyn, vaikka syömisistä onkin luovuttu?
Meilläkin edessä eka yö tassukoulua. Pantleyn avulla lopetettiin puolivuotiaana yösyötöt, mutta kokeillaan nyt tätä keinoa.Aiotaan myös tehdä niin, että poikaa ei nosteta sängystä, silitetään, halitaan, lauletaan, mutta lapsi pysyy sängyssä.
vielä, että kannattaisikohan samassa hötäkässä luopua siitäkin? Kun ei se ainakaan meillä tuo lohtua tiukan paikan tullen. Jenny-mamma, tuskin se tutittomuus mitään lisätuskaa tuo, eipä se tissin veroinen meilläkään ole. Ja oman kokemukseni mukaan siis, älä säilytä aamumaitokäytäntöä, voi käydä niinkuin meillä.
Meillä aloitettiin unikoulu viime viikolla, kun kohta 11 kk:n ikäinen poikamme heräili ja kitisi joka ikinen yö monta kertaa. Ei enää syö tissiä, tuttelia joi pullollisen yössä. Ekana iltana juotin iltamaidon olohuoneessa ja vein heti sen jälkeen omaan sänkyyn ja jätin vaan sinne, enkä yhtään paijaillut. Itki noin 10min. Yöllä itki muutaman tunnin nukkumisen jälkeen 1,5h putkeen, mutta sitten nukkui aamuun asti. Seuraava yö meni jo paljon helpommin eli itki enää vain 5 min. Nyt viisi yötä oltu vastaamatta pieneen kitinään ja nukahtaa helposti uudestaan omaan sänkyynsä.
Kannattaa todellakin kokeilla. Meilläkin puntaroitiin tätä asiaa viimeiset puoli vuotta, enkä millään raaskinut aloittaa, mutta sitten vain yhtäkkiä äkkäsin aloittaa ja hyvin on sujunut ja olen saanut nukkua jopa 5 tuntia putkeen, jota viimeksi olen saanut kokea about 9 kk sitten!!!!!!!!!
Minulla on ollut lempeä unikoulu käytössä muutaman viikon. Käytin unikouluni pohjalla Elisabeth Pantleyn teosta Pehmeä matka höyhensaarille. Toimii meillä, mutta tuloksia ei kannata odottaa nopeasti, vaan varata unikoululle aikaa useampi viikko. Meillä ainakin on yöt tämän avulla parantuneet (ennen heräsi 6-8 krt yössä, nyt n.3 krt) , eikä lasta ole tarvinnut itkettää ollenkaan!
Olen kokeillut huudatamis/tassuttelu unikoulua jota on tarjottu mm. neuvolasta, mutta ainakaan meillä ei ole toiminut. Huudattamista olisi pitänyt tehdä 2 krt viikossa säännöllisesti että heräilyt olisi saatu vähennettyä.
Mun on pakko kertoa meidän kokemukset unikoulusta.. :)
Siis 2vkoa sitten " pidettiin" unikoulua meidän 9kk pikkumiehelle.
Toteutettiin se niin, että isi nukkui pojan kans kaksin ja mä olin toisessa huoneessa korvatulpat korvilla. Meillä oli kans tosi katkonaisia yöt ennen sitä, siis heräili keskimäärin 5-8krt/yö ja aina oli pakko saada tissi suuhun ennenkuin nukahti uudelleen. Ongelmana oli siis se, et poju ei osannu nukahtaa yöllä itekseen jos kävi hereillä.. Eli yösyönti lopetettiin myös.
Nooh, meillä poju nukkuu keskimäärin 21.30-9. Ekana unikouluyönä heräsi 3kertaa. Toteutettiin se niin, et yöllä pojun herätessä mies meni silittään ja tassutteleen ja hyräileen tarvittaessa sitä (nukkuu siis omassa sängyssä) eikä ota sitä sieltä syliin ollenkaan. Ajatuksena tässä se, et yöt on nukkumista varten ja sit et ei sen takia oteta esim syliin tai anneta pullosta maitoa, ettei sitte poju totu siihen, et saa jotain kumminki kun yöllä herää. Eka herätys kesti 1h20min, jonka aikana poju itki, raivosi, leikki ja oli muuten vaan hereillä. No nukahti kumminki sitte ja 2 seukkia kertaa itki tassuttelussa 5-10min. Seuraavat 3yötä meni paremmin, et heräili 3-4kertaa mut nyt nukahti jo 5min silittelyllä..
Meillä siis unikoulu kesti oikeastaan 4yötä, jonka jälkeen pikkumies on nukkunu tosi hyvin!!! Siis herää ehkä kerran yössä ja pienellä silittämisellä nukahtaa nopeasti tai sit nukkuu koko yön heräämättä kertaakaan. Tää on siis oikeasti luksusta ja suosittelen lämpimästi unikoulua. Siitä on apua koko perheen öihin.
Iltaisin pikkumies tankkaa nykyisin tosi paljon, syö paljon puuroa ja sit iltamaidot päälle ja sit aamulla on kyllä hanakasti tissin perään, mut yöt on rauhoittunu..
Tsemppiä unikouluun. Tää oli meidän tapa toteuttaa unikoulu.. :)