Miksei vankiloissakin puoliteta lihan määrää ja lisätä niitä kasvisruokia?
Eikö vankiloissakin pitäisi tehdä näitä ruokarajoituksia? Kun miettii minkälaisia liejuja vanhukset näissä "hoiva"kodeissa joutuvat syömään.
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kyseessä on yhteiskuntasopimuksen piiriin kuuluva oikeus/mahdollisuus. Vankilaan joutuakseen on henkilö itse tehnyt valinnan rikkoa tuo sopimus. Yleensä sopimusrikkeistä joutuu itse kantamaan seuraukset, sama vangeille. Heillä tulisi olla mahdollisuus puuroon ja jos parempaa haluaa, sitten vankilan mahdollistamissa rajoissa työsuoritteita vastaan."
Luuletko muuten, että vankilaan ei ikinä joudu syyttömiä?
Sinun ehdottamasi malli ei ole mahdollinen, koska siitä seuraisi sairaalahoitoa vaativia ravintoaineiden puutostiloja.
Voin minäkin kieltäytyä työstä ja varattomana sitten syödä ravintoköyhästi. Kukaan ei tule paapomaan. Samat vaihtoehdot siis minullakin on, joko mennä töihin, vankilaan tai syödä ravintoköyhästi.
Kaikki vangit ei ole nuoria ja terveitä, työntekoon kykeneviä.
Jos vapaalla jalalla kieltäydyt työnteosta, niin et jää pelkälle puurolle.
Aika paljon kalliimmaksi tulisi kyllä hoitaa niitä ravintoainepuutoksia ja niistä seuraavia sairauksia sairaalassa, kuin ruokkia vankeja kohtuullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eikö nyhtökaura keksitty vasta joku vuosi sitten. Mitä lie tarkottaakin. Kauraa on kyllä syöty muinaisista ajoista alkaen ja se on meidät elossa pitänyt. "
Samoin kauramaito. Se on vasta muutama vuosi sitten keksitty täysin teollista keinoruokaa. Ei todellakaan kukaan ole 1800-luvulla juonut kauramaitoa.
Ei pidä paikkaansa. Nyhtökaura on kyllä moderni tuote, mutta kasvimaidot ei. Niitä on valmistettu mm. soijasta, manteleista ja kaurasta pitkään. Soijasta yli 1000 vuotta, kaurasta ei niin pitkään sentään.
Karjatalous yleistyi, mutta lehmät eivät lypsäneet koko vuotta, sillä talvella rehusta oli pulaa. Etenkin silloin kaurasta tehtiin juomaa, joka usein myös hapatettiin. Lapsille tarjottiin kaurajuomaa myös ilman hapatusta, ja silloin sitä kutsuttiin teppovedeksi. Seulotut kaurajauhot sekoitettiin kylmään veteen, vatkattiin velliksi ja maustettiin suolalla. --- Vielä sota-aikana maidon korvikkeeksi neuvottiin valmistamaan kaurajuomaa hiutaleista, vedestä ja ripauksesta sokeria. --- Perinnevegeä-kirjan mukaan kasviperäisten maitojen valmistus alkoi hiipua 1800-luvun lopulla sitä mukaa, kun karjataloutta ja meijeritoimintaa tehostettiin ja lehmänmaitotuotteiden menekkiä ryhdyttiin voimaperäisesti edistämään. https://yle.fi/a/74-20019957
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eipä täällä "vapaudessa" ole köyhillä sellaista luksusta."
Kyllä nää sun rajoitteet on ihan omassa päässäsi. Itse en ikimaailmassa vaihtaisi omaa elämääni vankilan rutiineihin, ruoatkin on mulla maukkaammat täällä kotona. Ja ennen kaikkea saan syödä sitä ruokaa milloin huvittaa, en muiden määräämien aikataulujen mukaan!
T. Pitkäaikaistyötön
Sinä et ole pitkäaikaistyötöntä nähnytkään. Olet hyvätuloinen hyvinravittu kermaperse, joka ei tiedä köyhien syrjäytyneiden todellisuudesta tässä yhteiskunnassa hölkäsen pöläystä.
No minäpä olen. Olen siis eri kuin tuon kirjoittaja, mutta syrjäytynyt, työkyvytön pitkäaikaistyötön (Kela ei siis hyväksy työkyvyttömyyttä, siksi siis työtön eikä eläkeläinen). Ikinä en vaihtaisi omaa elämääni vankilaan, tai itse laittamiani ruokia vankilan laitoskeittiöruokiin. En tunne yhtään köyhää pitkäaikaistyötöntä, joka vaihtaisi.
Miksi Helsingin kaupungin henkilöstön ruokailussa ei siirrytä vain yhteen liharuokaan viikossa ? Miks näin tehdään vain kouluissa Helsingissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eikö nyhtökaura keksitty vasta joku vuosi sitten. Mitä lie tarkottaakin. Kauraa on kyllä syöty muinaisista ajoista alkaen ja se on meidät elossa pitänyt. "
Samoin kauramaito. Se on vasta muutama vuosi sitten keksitty täysin teollista keinoruokaa. Ei todellakaan kukaan ole 1800-luvulla juonut kauramaitoa.
Ei pidä paikkaansa. Nyhtökaura on kyllä moderni tuote, mutta kasvimaidot ei. Niitä on valmistettu mm. soijasta, manteleista ja kaurasta pitkään. Soijasta yli 1000 vuotta, kaurasta ei niin pitkään sentään.
Karjatalous yleistyi, mutta lehmät eivät lypsäneet koko vuotta, sillä talvella rehusta oli pulaa. Etenkin silloin kaurasta tehtiin juomaa, joka usein myös hapatettiin. Lapsille tarjottiin kaurajuomaa myös ilman hapatusta, ja silloin sitä kutsuttiin teppovedeksi. Seulotut kaurajauhot
Hapatettu kaurakiisseli on hyvin eri tuote kuin oikeaa maitoa jäljittelevä kauramaito jota nykyisin löytyy kauppojen hyllyltä.
Vierailija kirjoitti:
Samoin kauramaito. Se on vasta muutama vuosi sitten keksitty täysin teollista keinoruokaa. Ei todellakaan kukaan ole 1800-luvulla juonut kauramaitoa."
Kauramaidolla ja nyhtökauralla on vanhat perinteet. Erityisesti se oli korvaamaton sodan aikana, kun tarvittiin maitoa lapsille, kun talvet lehmät ummessa, eikä maitotuotantoa, jo 1800-luvulla se oli suosittu ortodoksien paastoaikana. Ja myös 70-luvulla se oli suosiossa ja itsekkin olen tehnyt kauramaitoa.
Tietysti, nyt menetelmät ovat aivan eri, eikä jyviä rikota mekaanisien myllykivien välissä, mutta molempia voi tehdä kotikonstein.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Helsingin kaupungin henkilöstön ruokailussa ei siirrytä vain yhteen liharuokaan viikossa ? Miks näin tehdään vain kouluissa Helsingissä?
Oletko varma, ettei näin ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nää sun rajoitteet on ihan omassa päässäsi. Itse en ikimaailmassa vaihtaisi omaa elämääni vankilan rutiineihin, ruoatkin on mulla maukkaammat täällä kotona. Ja ennen kaikkea saan syödä sitä ruokaa milloin huvittaa, en muiden määräämien aikataulujen mukaan!
T. Pitkäaikaistyötön
Sinä et ole pitkäaikaistyötöntä nähnytkään. Olet hyvätuloinen hyvinravittu kermaperse, joka ei tiedä köyhien syrjäytyneiden todellisuudesta tässä yhteiskunnassa hölkäsen pöläystä.
No minäpä olen. Olen siis eri kuin tuon kirjoittaja, mutta syrjäytynyt, työkyvytön pitkäaikaistyötön (Kela ei siis hyväksy työkyvyttömyyttä, siksi siis työtön eikä eläkeläinen). Ikinä en vaihtaisi omaa elämääni vankilaan, tai itse lait
Niin, en minäkään vaihtaisi omaa elämääni linnaelämään, mutta toivoisin että yhteiskunta huolehtisi minusta yhtä hyvin täällä "vapaudessa" kuin vangeista huolehtivat.
Kohta monet joutuvat tekemään rikoksia hengissä selviytyäkseen, ja saavat sitten palkinnoksi vankilaloman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin kauramaito. Se on vasta muutama vuosi sitten keksitty täysin teollista keinoruokaa. Ei todellakaan kukaan ole 1800-luvulla juonut kauramaitoa."
Kauramaidolla ja nyhtökauralla on vanhat perinteet. Erityisesti se oli korvaamaton sodan aikana, kun tarvittiin maitoa lapsille, kun talvet lehmät ummessa, eikä maitotuotantoa, jo 1800-luvulla se oli suosittu ortodoksien paastoaikana. Ja myös 70-luvulla se oli suosiossa ja itsekkin olen tehnyt kauramaitoa.
Tietysti, nyt menetelmät ovat aivan eri, eikä jyviä rikota mekaanisien myllykivien välissä, mutta molempia voi tehdä kotikonstein.
Nyhtökauralla ei kyllä ole, kauramaidolla taas on.
Vierailija kirjoitti:
Miksei kaikki ihmiset siirry tohon normaaliin ruokavalioon takasin. Noin syötiin myös 70-luvulla mun lapsuudessa. Lihaa oli lähinnä sunnuntaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne ole modermia tuotteita muuten, kuin hyvän säilyvyyden ja helppokäyttöisyyden vuoksi, mutta ravintona niitä on käytetty pitkään.
Kauramaitoa yritettiin jo 70-luvulla, mutta se ei saanut suosiota, muuta kuin kotikeittiössä.
"Hapatettu kaurakiisseli on hyvin eri tuote kuin oikeaa maitoa jäljittelevä kauramaito jota nykyisin löytyy kauppojen hyllyltä."
Soijamaito sensijaan on ihan samalla metodilla valmistettu, kuin tuhat vuotta sittenkin. Jos aidosti perinteistä haluaa.
Toki monet tekee kotona itse kauramaitoa kaurahiutaleista, niin kuin ennenkin on tehty.
Yosa-kaura" jogurtit" taas perustui tuohon hapatettuun kaurakiisseliin.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin kaupungin työntekijät syövät joko ruuan omavalinteisissa ravintoloissa tai käyttävät koulujen/päiväkotien ja sairaalojen ruokapalveluita, jos ovat niissä töissä. Ja jos siellä koulussa on vain yksi liharuoka viikossa, niin sama se on opettajilla, joilla on valvontaruokailu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Pitkäaikaistyötön
Syrjäytyneiden elämästä en tiedäkään mitään, itse olen vaan köyhä. Hyvätuloinen en ole ollut koskaan vaikka töitä olenkin tehnyt vuosia.
T. Pitkäaikaistyötön
Se on hoitajien vika, että vangit saavat liian hyvää ruokaa!!!
Vanhus voi aina woltata, mutta vankilassa se ei taida olla mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
no eipä ole vanhuksilla varaa Suomessa woltata
Kasvisruoka taitaa olla kalliimpaa? Eikö tuolla lähinnä pyritä tuhomaan tulevat sukupolvat. Ei ketään kiinnosta vangit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no eipä ole vanhuksilla varaa Suomessa woltata
Ei suomalaiset vanhukset mitään erityisen köyhiä ole.