Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ottaisitko opintolainan siivousalan opintoihin?

Vierailija
02.03.2026 |

Olen ollut kaksi vuotta työttömänä, pieniä lomatuurauksia ja sijaisuuksia lukuunottamatta. 

Nyt olisi mahdollisuus päästä opiskelemaan puhtauspalvelualaa, mutta siihen pitäisi nostaa valtion takaama opintolaina, koska asun omistusasunnossa  ja ansiosidonnainen loppuu, joten on sula mahdottomuus opiskella pelkällä työttömyyskorvauksella. 

Minulla olisi ihan realistinen mahdollisuus työllistyä osa-aikaisesti opiskelujen jälkeen alalle ainakin jossain määrin, mutta tuo laina ja lainan takaisinmaksu mietityttää. Koska valmistuminen on vasta 2v päästä opintojen aloittamisesta, parantaako laina realistisesti kykyäni työllistyä ja maksaa se takaisin?

Pohjalla on toinen duunariammatti, jota teinkin 20v., kunnes tuli yt:ssä lähtö. Nyt olisi hyvä hetki vaihtaa alaa vielä kerran, kun on ikää ja kuntoakin vielä oikein hyvin jäljellä. Tuo laina kuitenkin mietityttää.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelin työvoimakoulutuksena laitoshuoltajan tutkinnon. Osa kurssilaisista sai palkkaa harjoittelupaikoistaan ja jokainen kurssin käynyt suorastaan revittiin töihin. Minä sain sote puolelta vakipaikan. Alueeni sote ei ottanut harjoitteluun, mutta valmistuneet kelpasivat kyllä. Tein harjoittelut palvelutalossa.  

Vierailija
22/30 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaehtoinen opiskelu työmarkkinatuella ja toimeentulotukea siihen päälle. 

"Hallitus esittää useita leikkauksia toimeentulotukeen. Yksi kiristämisen kohteista koskee sitä, milloin ja miten paljon opiskelija voi saada toimeentulotukea." Toimeentulotuki on viimesijainen etuus, eikä toimeentulotuella voi opiskella jatkossa. Lisäksi omistusasuja ei saa useinkaan edes toimeentulotukea .

Niin. Tuossa skenaariossa haetaan (ja saadaan) myös sitä ensisijaista etuutta. Asunnon omistaminen ei ole mikään hylkyperuste toimeentulotuessa, ap:lla on lapsikin elätettävänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivousalalla riittää kyllä töitä, mikä puoltaisi lainalla opiskelua, mutta palkka taas on niin surkea, että kannattaa laskea pystyykö sen maksamaan takaisin. Toki sitä ei tarvitse maksaa heti takaisin ja siinä on jonkun verran myös joustoa ja tilanne voi olla 4-5 vuoden päästä ihan erilainen.

Vierailija
24/30 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse opiskelin työvoimakoulutuksena laitoshuoltajan tutkinnon. Osa kurssilaisista sai palkkaa harjoittelupaikoistaan ja jokainen kurssin käynyt suorastaan revittiin töihin. Minä sain sote puolelta vakipaikan. Alueeni sote ei ottanut harjoitteluun, mutta valmistuneet kelpasivat kyllä. Tein harjoittelut palvelutalossa.  

Mitä työnkuvaasi kuului palvelutalossa? KTiedustelin Attendolta opsop paikkaa, ja heillä työnkuvaan kuuluu (tai ainakin heillä kuuluu) myös mm. ateriapalvelun työt sekä hoitotyössä avustamista yms.. 

ap

Vierailija
25/30 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintolainaa saa vain, jos saa myös opintorahaa. Eli sulla oli oikeus opintorahaankin?

Ainakin Kelan laskuri näytti, että saisin opintorahaa + opintolainaa. Minulla myös lapsi.

ap

Tuossa tapauksessa sinulla pitäisi olla oikeus myös opintorahan huoltajakorotukseen.

https://www.kela.fi/opintoraha-toisella-asteella#voitko-saada-opintorah…

https://www.kela.fi/opintoraha-toisella-asteella#opintorahan-huoltajako…

Joo niin saisin huoltajakorotuksen opintorahaan. Lainan ja huoltajakorotuksen kanssa pystyisi hyvin opiskelemaan.

Joku sitä toimeentulotukea ehdotti opiskeluihin, niin te-toimiston virkailijan käsityksen mukaan opintolaina katsotaan ensisijaiseksi etuudeksi, joten pitäisi joka tapauksessa hakea opintolaina. 

Pohdin vaan tuota lainaa, että kannattaisiko se säästää johonkin parempipalkkaisempaan ammattiin, vai ottaako nyt riskin ja opiskelee uuden ammatin sen turvin, kun ei mitään tietoa miten kauan työttömänä vielä joutuisi olemaan, jos ei nyt lähtisi opiskelemaan.

ap

Vierailija
26/30 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintolainaa saa vain, jos saa myös opintorahaa. Eli sulla oli oikeus opintorahaankin?

Ainakin Kelan laskuri näytti, että saisin opintorahaa + opintolainaa. Minulla myös lapsi.

ap

Tuossa tapauksessa sinulla pitäisi olla oikeus myös opintorahan huoltajakorotukseen.

https://www.kela.fi/opintoraha-toisella-asteella#voitko-saada-opintorah…

https://www.kela.fi/opintoraha-toisella-asteella#opintorahan-huoltajako…

Joo niin saisin huoltajakorotuksen opintorahaan. Lainan ja huoltajakorotuksen kanssa pystyisi hyvin opiskelemaan.

Joku sitä toimeentulotukea ehdotti opiskeluihin, niin te-toimiston virkailijan käsityksen mukaan opintolaina katsotaan ensisijaiseksi etuudeksi, joten pitäisi joka tapauksessa hake

Oletko kysynyt olisiko mahdollista opiskella omaehtoisena koulutuksena ja saada opiskelun ajalta työttömyystukea? Silloin ei tarvitse eikä edes saa ottaa opintolainaa.

Vierailija
27/30 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oletko kysynyt olisiko mahdollista opiskella omaehtoisena koulutuksena ja saada opiskelun ajalta työttömyystukea? Silloin ei tarvitse eikä edes saa ottaa opintolainaa."

On tämäkin optio kyllä, mutta se ei poista sitä ongelmaa, eli ettei minulla ole vara pelkällä työmarkkinatuella opiskella ja toimeentulotuki ei ole ensisijainen etuus omaehtoiseen opiskeluunkaan. Ja ennemmin lainalla opiskelen, kuin olen toimeentulotuen varassa ja sitten selvittelen tuloja, menoja ja muutaman kympin säästöjä rahastoissa ja sijoituksissa! Mietin vain tuota lainan järkevyyttä duunarialalle.

ap

Vierailija
28/30 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Oletko kysynyt olisiko mahdollista opiskella omaehtoisena koulutuksena ja saada opiskelun ajalta työttömyystukea? Silloin ei tarvitse eikä edes saa ottaa opintolainaa."

On tämäkin optio kyllä, mutta se ei poista sitä ongelmaa, eli ettei minulla ole vara pelkällä työmarkkinatuella opiskella ja toimeentulotuki ei ole ensisijainen etuus omaehtoiseen opiskeluunkaan. Ja ennemmin lainalla opiskelen, kuin olen toimeentulotuen varassa ja sitten selvittelen tuloja, menoja ja muutaman kympin säästöjä rahastoissa ja sijoituksissa! Mietin vain tuota lainan järkevyyttä duunarialalle.

ap

Toimeentulotuki ei ole ensisijainen etuus, jos haet työmarkkinatukea. En missään tapauksessa ottaisi opintolainaa, jos on edes pienikin mahdollisuus rahoittaa opinnot jollain muulla tavalla. Tiliotteiden lähettely on todella pieni hinta siitä.

Vierailija
29/30 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalahuoltaja täällä, moikka. Hae kuntarekryn kautta sairaalaan, jos voit kuvitella tekeväsi (2-)vuorotyötä ja työskenteleväsi ko. ympäristössä. Meillä työnantaja kouluttaa opisopimuksella, 12 lähipäivää, vuoden koulutus. Peruspalkka on reilut 2300, päälle vuorolisät, jotka sotella ovat oikein hyvät moneen muuhun alan tesiin verrattuna - tili tehdään myös työvuoron muutoskorvauksilla ja hälytysrahoilla.  Näin ammattilaisen näkökulmasta, vältä isoja firmoja. Niillä on ollut huonoimmat työehdot niiden 23 vuoden ajan, jotka olen alalla ollut. Mä olen maksanut tällä asuntolainan poiskin, ja elättänyt perheen, kyllä tällä elää ihan normaalisti KUN välttää riistofirmat.

Vierailija
30/30 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Toimeentulotuki ei ole ensisijainen etuus, jos haet työmarkkinatukea. En missään tapauksessa ottaisi opintolainaa, jos on edes pienikin mahdollisuus rahoittaa opinnot jollain muulla tavalla. Tiliotteiden lähettely on todella pieni hinta siitä.

Ei ole toimeentulotuki vaihtoehto siis, ennen kuin kaikki vähäisetkin säästöt käytetty, ja sen vuoksi en ala niitä tuhlaamaan.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan