Nuori ei saa millään kesätöitä
Opiskelevalla nuorellani on työkokemusta kaupan alalta ja on hakenut tammikuusta alkaen kesätöitä, mutta mihinkään ei pääse. Lidliin ja S- ryhmään pääsi haastatteluun, mutta siihen tyssäsi. K-kauppoihin ei pääse edes haastatteluun, vaikka on moneen hakenut. Lisäksi on hakenut töitä elintarvikealalta, mm. leipomoista, sekä ihan kaikista mahdollisista paikoista, myös opiskelemaltaan alalta, mutta ei tärppää. Nuori on fiksu ja filmaattinen, opiskelee yliopistossa, omaa hyvät ihmissuhdetaidot, on kiva ja kohtelias, mutta ei.
Alkaa usko loppumaan.
Kommentit (764)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S-ryhmä on tunnettu siitä, että sinne valitaan henkilökunnan lapsia kesätöihin.
NI mitä väärää siinä on? Työtä nekin on vailla.
Hakijat asetetaan eriarvoiseen asemaan syntyperän mukaan.
Mitäpä väärää siinä voisi olla?
Ja noissa siivoushommissa nuo rekrytoivat esimiehet ottavat maanmiehiltään ihan yleisesti kynnysrahaa ennen kuin antavat töitä. Ihan hirveäksi mennyt koko ala.
Kaupan alalla työt vähenee ja nuoret eivät saa töitä. Siihen voimme vähän itsekkin vaikuttaa. Lopetetaan esim. Itsepalvelukassojen käyttö joka vähentää työpaikkoja. Olen huomannut että etenkin nuoret niitä käyttää hanakasti eli sahaavat omaa oksaa.
Ei muuten entisaikaankaan päässyt heti vakituiseksi työntekijäksi. Mutta oli nykyistä paljon helpompaa päästä esim. kesätöihin tai harjoittelijaksi tai määräaikaiseksi.
Ollaan taas palattu aikaan, missä suhteilla on merkitystä. Yksi tutun lapsi sai heti amiksen jälkeen vakipaikan sukulaisen kautta. Ei edes hakenut, eikä ole itse edes varma mitä työssä pitäisi tehdä. On aina ollut aika onnekas. Oma lapsi hakenut noin 50 paikkaa, eikä ole päässyt edes haastatteluun. Tällaista elämä vaan on.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin koko TKKlla opiskeluajan vakitöissä osa-aikaisena kuten suurin osa. Ysärillä töitä riitti niin että palkan sai valita ja opiskelijat vietiin käsistä.
Ysärillä?
Lama-aikaan ei kyllä todelkakaan saanut töiyä.
T. -94 valmistunut
90-luvulla itse kesätöissä ollu niin suhteilla sai. Joko isän tai äidin kautta. M43
Vierailija kirjoitti:
Nykyään hanttihommiin esim. siivoamaan otetetaan vain ulkomaalaisia. Ja niihin tehtäviin pääseminen tulee suomalaisille kouluttamattomille yhä vaikeammaksi koska rekrytoivat esimiehetkin ovat monesti kasvavassa määrin ulkomaalaisia jotka mieluummin palkkaavat omiaan.
Oman työpaikan siivousfirma ryhtyi palkkaamaan vain ulkomaalaisia. Tiimin vetäjät on suomalaisia, mutta heidän työ on haastavaa kun yhteistä kieltä ei välttämättä ole, ja työhön kuuluu nyt enemmän reklamaatioita yms ylimääräistä. On melko mahdotonta keskustella esim kierrättämisestä, koska se on monelle käsitteenäkin ihan vieras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on ne sadat jopa tuhannet muutkin nuoret töitä vaille, heille ei anneta edes mahdollisuutta.
Ei, kun ei ole tuhansia paikkoja. Ensin palkataan ne jotka tiedetään jotain kautta, todenköisyys että ilmestyy edes paikalle ajoissa on näin suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakijat asetetaan eriarvoiseen asemaan syntyperän mukaan.
Mitäpä väärää siinä voisi olla?
Vanhemman työpaikka ei ole syntyperä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin koko TKKlla opiskeluajan vakitöissä osa-aikaisena kuten suurin osa. Ysärillä töitä riitti niin että palkan sai valita ja opiskelijat vietiin käsistä.
Ysärillä?
Lama-aikaan ei kyllä todelkakaan saanut töiyä.
T. -94 valmistunut
90-luvulla tekniikanalan opiskelijat vietiin käsistä. Monilta jäi valmistuminen kesken. Nyt sama juttu eläkeläisinä. Moni jatkaa töissä.
DI
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään hanttihommiin esim. siivoamaan otetetaan vain ulkomaalaisia. Ja niihin tehtäviin pääseminen tulee suomalaisille kouluttamattomille yhä vaikeammaksi koska rekrytoivat esimiehetkin ovat monesti kasvavassa määrin ulkomaalaisia jotka mieluummin palkkaavat omiaan.
Oman työpaikan siivousfirma ryhtyi palkkaamaan vain ulkomaalaisia. Tiimin vetäjät on suomalaisia, mutta heidän työ on haastavaa kun yhteistä kieltä ei välttämättä ole, ja työhön kuuluu nyt enemmän reklamaatioita yms ylimääräistä. On melko mahdotonta keskustella esim kierrättämisestä, koska se on monelle käsitteenäkin ihan vieras.
Meidän firmassa kans enemmistö alkaa olemaan kielitaidottomia ulkomaalaisia, kaverini ei päässyt eded ilmaiseksi tekijäksi yritykseen mut kielitaidottomia palkataan heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän firmassa kans enemmistö alkaa olemaan kielitaidottomia ulkomaalaisia, kaverini ei päässyt eded ilmaiseksi tekijäksi yritykseen mut kielitaidottomia palkataan heti.
Meillä on ollut aina rento ilmapiiri työpaikalla ja työtehtävästä riippuen ollaan mahduttu saman kahvipöydän ääreen. Aina ollaan puhuttu esim onko joku opiskelija, mitä kaikkea muuta tekee, semmoista perus keskustelua mitä nyt ihmiset käy. Näiden ulkomaalaisten kanssa ei ole mitään kommunikointia. He eivät tervehdi, eivät puhu yhtään mitään. Taukohuoneessa pöllivät muiden kahvit ja sotkevat, kun eivät ymmärrä normaaleja sääntöjä.
Syyt miksi nuoret ei saa töitä. Eläkeputken poisto, eläkeiän nosto, sovittelu rahan poisto, liikaa kulttuurin rikastajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilanne on niin huono et haen 30 vuotiaana nuorten kesätöihin kun oman alan töitä ei saa xD Nyt mietin et pitäiskö vain lopettaa ja antaa paikat nuorille, ei mua kuitenkaan valita.
Lapsi valmistui -21 ja sai parin vuoden sijaisuuden, jonka loppuessa hänet vakinaistettiin. Ennen valmistumista joka kesä kesätöissä eli kyllä töitä löytyy kun opiskelee jotain muuta kuin huovutusartesaaniksi tai jotain höpöhumanismia. Tietenkin fiksu olisi hyvä olla ja naama ilman lävistyksiä ja tatskoja kun töitä hakee.
Aiemmin olen ollut samoilla linjoilla kanssasi, mutta nyt, kun olen nähnyt oman fiksun nuoren etsivän kesätöitä, on ollut pakko muuttaa käsitystään. Töitä ei ole kaikille, nuorten kesätöistä kilpailevat myös työttömät, eläkeläiset ja ulkomaalaiset. Olemattomalla työkokemuksella ja ilman suhteita moni nuori jää auttamatta jalkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilanne on niin huono et haen 30 vuotiaana nuorten kesätöihin kun oman alan töitä ei saa xD Nyt mietin et pitäiskö vain lopettaa ja antaa paikat nuorille, ei mua kuitenkaan valita.
Lapsi valmistui -21 ja sai parin vuoden sijaisuuden, jonka loppuessa hänet vakinaistettiin. Ennen valmistumista joka kesä kesätöissä eli kyllä töitä löytyy kun opiskelee jotain muuta kuin huovutusartesaaniksi tai jotain höpöhumanismia. Tietenkin fiksu olisi hyvä olla ja naama ilman lävistyksiä ja tatskoja kun töitä hakee.
Tilanne on nykyisin aivan toinen kuin vielä 2020- luvun alussa, joka vuosi nuorille kesätöitä tarjolla vähemmän ja työttömien määrä suurempi.
No toivottavasti saa ja kuka sitä haluaa niin, kyllä kunnioitan näitä tulevia aikuisia he kyllä pärjäävät kun vaan jaksavat ottaa niinsanotun realiteetin vastaan.
Siivoustyötä löytyy ja kannattaa muistaa rekryfirmat. Joka aamu todennäköisesti löytää jonkun sijaistuksen. Esim. Helsgissä Seuressa saisi nytkin joka päivä töitä, kun seuraa appia ja ottaa sijaisuuden vastaan,