Nuori ei saa millään kesätöitä
Opiskelevalla nuorellani on työkokemusta kaupan alalta ja on hakenut tammikuusta alkaen kesätöitä, mutta mihinkään ei pääse. Lidliin ja S- ryhmään pääsi haastatteluun, mutta siihen tyssäsi. K-kauppoihin ei pääse edes haastatteluun, vaikka on moneen hakenut. Lisäksi on hakenut töitä elintarvikealalta, mm. leipomoista, sekä ihan kaikista mahdollisista paikoista, myös opiskelemaltaan alalta, mutta ei tärppää. Nuori on fiksu ja filmaattinen, opiskelee yliopistossa, omaa hyvät ihmissuhdetaidot, on kiva ja kohtelias, mutta ei.
Alkaa usko loppumaan.
Kommentit (662)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta. Taitaa nykynuoret olla kiinnostuneita vaan helposta rahasta. Ei ole omilla lapsilla koskaan ollut ongelmia saada kesätöitä eikä sitten myöhemminkään oikeita töitä. Lapsia on sentäään 9. Yksikään ei suhteita käyttänyt. Se että on fiksu ja filmaattinen ei todellakaan tarkoita että olisi kunnollinen työntekijä ja sitäpaitsi niin se yleensä menee. Opetelkoot tekemään töitä ja jättäää ne viisastelut ja tekoälyhakemukset tekemättä. S-ryhmäänkin pääse jopa ilman hakemusta kun vaan osaa...
Lopettakaa valittaminen ja kasvattakaa lapsenne yhteisökeelpoisiksi, some ei ole sitä.
Toivottavasti heistä kukaan ei koskaan joudu olemaan ilman työtä, koska sinulta ei ainakaan sympatiaa heru siinä vaiheessa.
Olette siis lestoja, joille lestamafia hoitaa työt :D
T. Oulusta, nämä kuviot on tuttuja. Seurasin aikanaan lestafirmassa miten taloon palkattiin uusi ei-lesta johtaja vain jakelemaan potkuja. Uskonvelihän ei voi antaa potkuja toiselle uskonveljelle...
Tämän takia Pohjois-Pohjanmaa on ihan nou nou aluetta uusille ihmisille.
Hae marjatilalle töihin. Turhaan marjatilalliset roudaavat idästä työntekijöitä, kun kotimaassa olisi työttömiä. Saattaa olla raskasta, mutta ahkera tienaa kesässä ihan kivasti. Marjatilalliset järjestävät vielä majoituksen sekä ruokailun. Rohkeasti kysymään!
Kannattaa elää kesät kesänä ja kärvistellä mahd. Töissä sit muuna aikana. Itse en ollut nuorena kuin yhden kesän vain kesätöissä. Muut nuoruuteni kesät vietin mieluummin rappiolla auringosta nauttien.
Vierailija kirjoitti:
Hae marjatilalle töihin. Turhaan marjatilalliset roudaavat idästä työntekijöitä, kun kotimaassa olisi työttömiä. Saattaa olla raskasta, mutta ahkera tienaa kesässä ihan kivasti. Marjatilalliset järjestävät vielä majoituksen sekä ruokailun. Rohkeasti kysymään!
Tämä !
Työ on raskasta, mutta itse voi vaikuttaa palkkaan. Panosta kunnolla sadevaatteisiin
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa elää kesät kesänä ja kärvistellä mahd. Töissä sit muuna aikana. Itse en ollut nuorena kuin yhden kesän vain kesätöissä. Muut nuoruuteni kesät vietin mieluummin rappiolla auringosta nauttien.
Mitenhän meinaat, että sitä muuta työtä sitten järjestyy. Et taida ymmärtää tätä aikaa. Itse olin aika vähän kesätöissä, koska aloitin jo 16 v vakituisessa työssä. Opiskelin töiden ohella. Töiden saaminen oli todella helppoa. Muistan, kun kerran mietin etten nyt heti hae töitä, vaan lomailen viikon. Töihin meno tapahtui aina näin. Hakemus sisään, tuli kutsu haastatteluun ja jo haastattelun aikana kysyttiin voitko aloittaa heti maanantaina.
Nyt vähän asennetta peliin. Kyllä kesä duunia on esim. Prisma hakee työntekijöitä hyllyttäjiä aika isosti Järvenpäässä.
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Itse lähdin jo 13 vuotiaana Lapista Tukholmaan ja järjestin työpaikan jo laivalla.
Lukiokaveri laittoi käsinkirjoitetun ruotsinkielisen kesätyöpaikkahakemuksen Maraboun suklaalevystä löytämäänsä osoitteeseen. Läpi meni ja pääsi suklaatehtaaseen.
Kannattaa kysyä kaupungilta, jos nuori voisi osallistua kuntouttavaan työtoimintaan kesän ajaksi. Siitä saa palkkaa 9€/pv eikä nuori passivoidu kotona.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Itse lähdin jo 13 vuotiaana Lapista Tukholmaan ja järjestin työpaikan jo laivalla.
Lukiokaveri laittoi käsinkirjoitetun ruotsinkielisen kesätyöpaikkahakemuksen Maraboun suklaalevystä löytämäänsä osoitteeseen. Läpi meni ja pääsi suklaatehtaaseen.
Joopa joo, juu munkin 5 wee käveli maailman ympäri ja työllistyi maailman nuorimpana matkailijana 🤣🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vois lähteä netsänistutustöihin.
*metsänistutustöihin
Saako palkalla edes liikkumiskulut sinne korpeen.
Ajatuslukkoja kannattaa vähän availla ja etsiä muiltakin aloilta töitä. Ei siis jumiteta yksityiskohtiin, vaan kysellään eri paikoista. Piilotyöpaikkoja
Jos joku haluaa piilottaa työn, johon tarvitsee tekijän, niin ihan vapaasti, minä en alistu tällaiseen naurettavan lapsellisen kuurupiiloleikkiin. Onko työnantajat niin idiootteja, että herätellä tajuamaan, että hei huomaatko, ettei sulla ole tekijää tuohon hommaan?
Onkohan nyt vanhemmilla asenne ongelma?
:( Voih... jo nuorena selityksin töitä välttelevä elättikommunisti.
Töitä, senhän tiedämme, kyllä on kunhan vain viitsii ottaa itseään niskasta ja
menee töihin !
Meillä 17v. on menossa uimakouluun apuopettajaksi, kahdelle lasten kesäleirille ohjaajaksi ja kolmeksi viikoksi vahtimaan kahta ekaluokkalaista päivisin kun vanhemmilla töitä. Jokaisen näistä selvitti ja hankki itse. Yhteenkään paikkaan ei mennyt tutun kautta. Lastenhoitohommia olisi ollut enemmänkin tarjolla, mutta joutui kieltäytymään päällekkäisyyksien vuoksi. On kuitenki jo nyt sopinut useamman keikan keväälle näihin perheisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Joopa joo, juu munkin 5 wee käveli maailman ympäri ja työllistyi maailman nuorimpana matkailijana 🤣🤣🤣🤣
Hän on nykyään lääkäri. Vaatii luovaa mielikuvitusta ja älykkyyttä erottua massasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän nuori viime keväänä teki kunnon heittäytymisen, kun ei löytänyt kesätöitä kotikulmilta. Kaupunkilaispoika päätyi rengiksi maatilalle. En olisi ikinä uskonut, että niin käy. Viihtyi yllättävän hyvin ja oppi tosi paljon kesän aikana. Oli aivan tohkeissaan kun oli oppinut lypsämään, ajamaan kaikenlaisilla koneilla, tekemään peltotöitä jne.
Menee tänäkin vuonna sinne.
Kannattaa kokeilla mukavuusalueen ulkopuolelta.
Meinaatko, että kaikki työttömät työnhakijat nyt pääsee yhdelle maatilalle rengeiksi?🙄🙄
Ja suomessako on vain yksi maatila?
Kyllä noi maatilat pitkälti pyörii oman väen voimme eikä ole varaa palkata työvoimaa ja varsinkaan mahdollista ottaa opiskelijoita tai muita, joilla ei ole kokemusta
Takaisin ketjun alkujuurille...
Ymmärrän aloittajan lapsen tilanteen. Jos on parikymppinen, opiskelee kaukana kotoa ja asunnon menettäminen on iso riski, on aika kurjassa loukussa ilman palkkaduunia.
Olisikohan mahdollista katsella majoitusmahdollisuuksia syksylle kauempaa jotta voisi kuitenkin sanoa irti kämpän? Se vapauttaisi vuokrasta ja avaisi mahdollisuuden töihin kauempana, vaikka ulkomailla, tai hätätapauksessa suvun elätiksi kotitöitä vastaan.
Muuten on aika tyhjän päällä kun kulut on pakko maksaa.
Mulla 70luvulla syntyneellä oli aikanaan aika lailla helpompaa kun 2000 syntyneellä muksullani.
"täytyy aloitta lähtötason hommista, siivoamisesta" on typerys.
opiskelija joka on ilmeisesti kaupan alalla. oletteko te jokin te virkailija joka yritää pakottaa johonkin kuosiin uhkailujen kanssa?
aikansa kun kaikki tekee lähtötason hommia, poimii risuja ja siivoaa tulee risujen ja siivon ammattilaiseksi. eikö olekin taukkia?
Vartija- tai järkkärikorttia suorittamaan. Varmasti saa töitä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hakea siivoojaksi. Aluksi pitää hakea lähtötason töitä.
Meillä on huutava työvoimapula
Olette siis lestoja, joille lestamafia hoitaa työt :D
T. Oulusta, nämä kuviot on tuttuja. Seurasin aikanaan lestafirmassa miten taloon palkattiin uusi ei-lesta johtaja vain jakelemaan potkuja. Uskonvelihän ei voi antaa potkuja toiselle uskonveljelle...