Nuori ei saa millään kesätöitä
Opiskelevalla nuorellani on työkokemusta kaupan alalta ja on hakenut tammikuusta alkaen kesätöitä, mutta mihinkään ei pääse. Lidliin ja S- ryhmään pääsi haastatteluun, mutta siihen tyssäsi. K-kauppoihin ei pääse edes haastatteluun, vaikka on moneen hakenut. Lisäksi on hakenut töitä elintarvikealalta, mm. leipomoista, sekä ihan kaikista mahdollisista paikoista, myös opiskelemaltaan alalta, mutta ei tärppää. Nuori on fiksu ja filmaattinen, opiskelee yliopistossa, omaa hyvät ihmissuhdetaidot, on kiva ja kohtelias, mutta ei.
Alkaa usko loppumaan.
Kommentit (447)
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli sama tilanne pari vuotta sitten. Millään ei nuorelle löytynyt mitään hommia. Sovittiin sitten, että tulee kotiin kesäksi, asunnon piti ja maksoin vuokran, joka oli runsas 300 euroa, soluasunto siis. Sanoin, että ruokaa laitan, mutta se tulee olemaan tosi vaatimatonta sitten ja olikin, puuroa ja keittoa. Asun lähellä suosittua lomakohdetta ja joka aamu lähdettiin nuoren kanssa keräämään tölkkejä. Hyvänä aamuna saatiin kymppi. Tämä toki säästä riippuvaista, välillä ei löytynyt juuri mitään. Jouduin kaikki omat säästöni laittamaan likoon enkä ole saanut vieläkään puskuria sen jälkeen kerrytettyä. Olen siis eläkkeellä.
Lapsi valmistui ajallaan ilman lainaa, mutta työttömäksi.
Tällaista tarinaa ei kukaan usko.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kolme teiniä saivat kaikki kesätyöpaikat. 100% itse hankkivat paikkansa, eikä meillä ole mitään suhteita yhteenkään näistä paikoista. Mutta ovat reippaita nuoria. Harrastaneet vuosikausia teatteria, on esiintymiskokemusta, rohkeutta kohdata ihmisiä. Harrastavat monipuolisesti urheilua. Kaikilla päättötodistus yläkoulussa ollut yli ysin. Kielitaitoa. Kaikki myös tehneet keikkatyötä pitkin vuotta, mm. koiravahtina, lastenvahtina ja sekalaisia pihatöitä.
Olivat hämmentyneitä haastatteluista, että millaista porukkaa niissä näkyy. Tullaan myöhässä, rikkinäisissä farkuissa ja hupparissa, ei katsota silmiin kätellessä, vastataan "emmä oikee tiiä tai sillee...". Teinitkin jo osasivat arvioida kilpakumppaneitaan ja totesivat, että eivät itsekään näitä valitsisi.
Miten tuo on mahdollista, ellei kyseessä ole ollut ryhmähaastattelut? Meillä haastattelut ovat olleet aina eri aikaan niin, etten todellakaan ole nähnyt muita haastateltavia. Silloin kun työhaastattelussa olen viimeksi käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Uppoaa kovaa tahtia. Lähtekää pois Suomesta. Itsekin Aion oman lapseni huolehtia muualle ja itseni myös. Katsokaa treinee jaksoja ulkomailta, firmoista, hakevat mm. yliopisto-opiskelijoita.
Takasin Afrikkaan?
Vierailija kirjoitti:
Meidän kolme teiniä saivat kaikki kesätyöpaikat. 100% itse hankkivat paikkansa, eikä meillä ole mitään suhteita yhteenkään näistä paikoista. Mutta ovat reippaita nuoria. Harrastaneet vuosikausia teatteria...
No se selittää kaiken että sellaiset vaan valitaan jotka on hyviä näyttelemään tuota samaa teatteri-esitystä.
Palkaton harjoittelu avasi minulle ovet työelämään. Todistin olevani osaava ja oppiva. Jätin avoimen hakemuksen, sain ns. hanttihommia, ja nyt teen siellä "oikeita töitä" taloushallinnon asiantuntijana. Palkaton kuulosti pahalta, mutta oli vain lyhyt väliaikainen paha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kolme teiniä saivat kaikki kesätyöpaikat. 100% itse hankkivat paikkansa, eikä meillä ole mitään suhteita yhteenkään näistä paikoista. Mutta ovat reippaita nuoria. Harrastaneet vuosikausia teatteria...
No se selittää kaiken että sellaiset vaan valitaan jotka on hyviä näyttelemään tuota samaa teatteri-esitystä.
Nämä yli-ihmiset saavat koko ikänsä tehdä monen ihmisen työt ja muut vaan laiskottelee :D
Sanokaa teidän nuorille että hakevat Ruotsiin kesätöihin. Katsokaa esim. Nordjob ja muut vastaavat sivut. Täältä länsirajalta on aina lähdetty ruotsiin kesätöihin ja sitä kautta saatu työkokemusta. Ja ei todellakaan hyvällä ruotsin kielen taidolla, mutta kesä on opettanut kielitaitoa lisää.