Asiallista keskustelua aborttioikeudesta
Olen miettinyt miksi abortista keskustelu on niin iso tabu. Eikö kaikki meidän päättämät lait ole lopulta aiheita joista tulee keskustella ja luoda yhdessä suurinta osaa palvelevat raamit.
Olen itse aborttioikeuden puolella ja joskus nuorena päätynytkin aborttiin. Mutta mielestäni keskustelua olisi silti hyvä käydä. Onko abortin tekeminen todella meidän naisten oikeus vauvan elämän kustannuksella? Lopulta tämä päätös oikeasta ja väärästä on myös viiva jota voidaan siirtää.
Itseäni mietityttää erityisesti abortin tekemisen aikarajat, sen voi tehdä todella myöhäänkin, esim vauvalle joka toisessa tapauksessa yritettäisiin elvyttää ja pelastaa jos sen synnyttäisi nainen joka haluaa pitää vauvan. Tämä asettaa ihmiset, eli tässä tapauksessa vauvat, hyvin eriarvoiseen asemaan.
Itse kannatan aborttioikeutta koska olen varma, että abortteja tehtäisiin silti vaikka se olisi laitonta. Ymmärrän ajatukseni ironian, pitäisikö elossa olevan ihmisen murha*misen tai raisk*amisen olla laillista koska sitä tehdään jokatapauksessa?
Mielestäni pitäisi luoda kannusteta toisenlaiseen valintaan. Ja niin kauan kun keskustelu agressiivisesti katkaistaan ei kukaan osaa tehdä toisenlaista valintaa.
Olin itse vasta 16 kun tein abortin. Minulle ei kukaan edes kertonut muista vaihtoehdoista, vaihtoehdoista miten vauvan henki olisi voitu säästää. En halunnut itse äidiksi mutta ehkä joku muu olisi mielellään alkanut äidiksi ja vauva olisi taatusti mielellään pitänyt henkensä.
Minusta raskaana oleville pitäisi olla jonkinlainen pakollinen opastus missä kerrotaan myös muista vaihtoehdoista. Näin voitaisiin säästää monta ihmishenkeä ja toisaalta nyt kun Suomessa on alhainen syntyvyys niin saataisiin lisää veronmaksajia.
Asiallista keskustelua alle.
Mitä keskusteltavaa aborttioikeudessa on? Naisen keho, naisen päätös.