Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luontohavainnot 2026

Vierailija
28.02.2026 |

Tänään ruokintapaikalla oli harmaapäätikka, 2 käpytikkaa, valtavasti keltasirkkuja, talitiaisia ja jokunen närhi. Plusasteet pudottivat lumet puista ja lopultakin on sellainen kevään tuoksu. Pihamaalla pupujen ja ilveksen jäljet. Minne sini- ja hömötiaiset katosivat? Ulkona kuuluu palokärjen ääni. Lunta on paljon. Miten teillä? 

Kommentit (792)

Vierailija
701/792 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonto ei ole julma. Luonto on luonto. Eläin on eläin, ei hyvä, eikä paha. Tunnustan, että itku meinaa päästä kun joku nappaa jonkun muun. Tietysti en, jos rastas kiskoo maasta madon, pääsky pyydystää hyönteisen, silkkiuikku kalan tai sammakko nielaisee kärpäsen. Mutta miksi en? Eläimiähän ne kaikki ovat. Miksi en itke kun saan ongella ahvenen ja katiskassa on hauki? 

Mitä ihmisen lemmikki- ja hyötyeläimiin tulee, niin niiden suojelu on ihmisen vastuulla. Lampaat on suojeltava karhuilta, koirat susilta, kissat ilveksiltä, kanit kotkilta, kanat haukoilta, ankat ketuilta jne. Suojeltavaa riittää, mutta suojeltava on, ja keinoja on moneksi. Esimerkiksi koira ja kissa on ulkoilutettava vastuullisesti = niiden on oltava valvonnassa, hallinnassa ja monin paikoin/aikana myös kytkettynä. 

Näin eilen ensimmäiset valkovuokot. 

Vierailija
702/792 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Etelä-Karjalan kunnailla kukkui käki eilen 7.5. Se sykähdyttää aina..🥰

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/792 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihaamme saapuu aina toukomettispariskunta, eli sepelkyyhkyt. Ovat olleet pian kaksi viikkoa kukertelemassa ja pesää rakentamassa. 

Se on mukava kevään merkki meillä täällä Vuoksen varrella.

Vierailija
704/792 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satoja sinivuokkoja nähtiin metsälenkillä tällä viikolla. Kukkivat vieläkin, vaikka ensimmäiset ilmestyivät jo toista kuukautta sitten.

Tästä koleudesta on se ilo, että kukat kestävät pitempään.🌷

Vierailija
705/792 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kuin olisi kesä tullut, kun aamulenkillä kuulin 1. kerran käen kukuntaa, vaikka maa oli kuurassa läheisellä kesantopellolla kylmän yön jälkeen. Hyvinkään rajalla

Vierailija
706/792 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Karjalan mail kuldakägözet kukkuu.." 🎶

Vielä eivät ole kukkuneet, mutta lapsuudesta muistan käen joka monta vuotta lauloi hieman epätyypillisestieli kuk-kluk, kuk-kluk. Senkin muistan kun ensimmäistä kertaa kuulin kaulushaikaran eli pulloon puhaltajan. Kyllä me vanhempieni kanssa ihmeteltiin mikä ihmeen ääni se on. Isäni oli asunut paikalla koko pitkän ikänsä, eikä hänkään ollut koskaan sellaista kuullut. Selvisihän se lopulta kuka se lauleli. Viime yönä oli pakkasta. Ruokintapaikan rippeillä sepelkyyhkyt, mustarastaat, peipot ja moni muu. 

Vierailija
707/792 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö muka mun viesti ole luontohavainto, kun ilves vei naapurin kissan heidän mökkipihasta? Vain alanuolta sadellut viestiini. 

Vierailija
708/792 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö muka mun viesti ole luontohavainto, kun ilves vei naapurin kissan heidän mökkipihasta? Vain alanuolta sadellut viestiini. 

Ehkä alanuolet siksi, että asia harmittaa tai siksi, että kissa mitä ilmeisemmin oli mökkipihalla vapaana, eikä ihmisiä paikalla. Ilves ei tule pihapiiriin jos siellä on ihmisiä, eikä varsinkaan päiväaikaan. Tietysti ilves kissan, kanin, fretin tai pienen koiran nappaa jos mahdollista. Sillä on nälkä. Mitään lemmikkieläintä ei saa jättää ulos ilman valvontaa tai ellei se ole petovarmassa ulkotarhassa. Minulla on ollut useita kissoja, mutta ne ovat ulkoilleet vain valjaissa joissa taluttimen toinen pää on kiinni ihmisessä tai suuressa ulkotarhassa joka vankka ja verkoitettu myös yläpuolelta eli katettu. Meillä petoja riittää, kainki 4 suurinta havaittu, mutta siksipä omiaan on suojeltava. 

Vierailija
709/792 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko nähneet rupikonnia? 

En. Tuskin koskaan. Sammakoita en ole tänä keväänä nähnyt yhtään. Sarjassamme suosikkieläimeni. 

Vierailija
710/792 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko nähneet rupikonnia? 

Olen nähnyt useita jo huhtikuun puolella. Ilmestyivät niin äkkiä eteen, että meinasi melkein päälle astua. Ruskosammakkoja myös pelto-ojasta tullut pihan puolelle.

Vierailija
711/792 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miteis teillä tuo vedenpinta? Meillä Saimaalla vesiraja on n. 15m normaalista eli missä ennen uitiin, siinä saa nyt istuskella vaikka notskilla 🙁

Vierailija
712/792 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä alanuolet siksi, että asia harmittaa tai siksi, että kissa mitä ilmeisemmin oli mökkipihalla vapaana, eikä ihmisiä paikalla. Ilves ei tule pihapiiriin jos siellä on ihmisiä, eikä varsinkaan päiväaikaan. Tietysti ilves kissan, kanin, fretin tai pienen koiran nappaa jos mahdollista. Sillä on nälkä. Mitään lemmikkieläintä ei saa jättää ulos ilman valvontaa tai ellei se ole petovarmassa ulkotarhassa. Minulla on ollut useita kissoja, mutta ne ovat ulkoilleet vain valjaissa joissa taluttimen toinen pää on kiinni ihmisessä tai suuressa ulkotarhassa joka vankka ja verkoitettu myös yläpuolelta eli katettu. Meillä petoja riittää, kainki 4 suurinta havaittu, mutta siksipä omiaan on suojeltava. 

Mä ymmärtäisin alanuolet jos se olisi ollut mun kissa. Ei ollut mun vastuulla kussan elämä. Mullapas on koira, mutta se on valvonnan alla koko ajan.

Vierailija
713/792 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ymmärtäisin alanuolet jos se olisi ollut mun kissa. Ei ollut mun vastuulla kussan elämä. Mullapas on koira, mutta se on valvonnan alla koko ajan.

Älä kompastu lillukanvarsiin. Noi ala- ja ylänuolet on ihan liibalaabaa. Älä niistä välitä! Ne on iha höpöhöpöä. Laitanpa alanuolen omaan viestiini. Haittaako? No hitto ei!!! Ihana jos sulla on koira, olisipa minullakin, mutta olen allergisoitunut niin koirille kuin kissoillekin. Muistoissani koira ja kolme kissaa 💖 Nykyisin löydän ilon, ystävät luonnon eläimistä. Elämäni ilot.. eläimet. 

Vierailija
714/792 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Telkkä peilityynellä järvellä. On tämä kevät ihanaa aikaa. 

Vierailija
715/792 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miteis teillä tuo vedenpinta? Meillä Saimaalla vesiraja on n. 15m normaalista eli missä ennen uitiin, siinä saa nyt istuskella vaikka notskilla 🙁

Samma här. Asutaan Saimaan rannalla ja aika hurjalta näyttää rannat. Kivikkoista on. Miten ihmiset saavat veneet vesille? Eikä uimaan menokaan helppoa ole. Sitä ihmetellään, että Imatrankoskea pidetään auki kun vesi on muutenkin noin matalalla.🙄 

Vierailija
716/792 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään lenkillä nähtiin, että tuomissa on niin isot nuput, että ensi viikolla ne kukkivat jo valkoisina. (Etelä-Karjala) 

Kaunis on keväinen luonto!

Vierailija
717/792 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luonto ei ole julma. Luonto on luonto. Eläin on eläin, ei hyvä, eikä paha. Tunnustan, että itku meinaa päästä kun joku nappaa jonkun muun. Tietysti en, jos rastas kiskoo maasta madon, pääsky pyydystää hyönteisen, silkkiuikku kalan tai sammakko nielaisee kärpäsen. Mutta miksi en? Eläimiähän ne kaikki ovat. Miksi en itke kun saan ongella ahvenen ja katiskassa on hauki? 

Mitä ihmisen lemmikki- ja hyötyeläimiin tulee, niin niiden suojelu on ihmisen vastuulla. Lampaat on suojeltava karhuilta, koirat susilta, kissat ilveksiltä, kanit kotkilta, kanat haukoilta, ankat ketuilta jne. Suojeltavaa riittää, mutta suojeltava on, ja keinoja on moneksi. Esimerkiksi koira ja kissa on ulkoilutettava vastuullisesti = niiden on oltava valvonnassa, hallinnassa ja monin paikoin/aikana myös kytkettynä. 

Näin eilen ensimmäiset valkovuokot. 

Niin eihän pikku kurre kokenut mitään julmuutta, kun siihen viestiin viittaat selvästi. Jos olisit nähnyt saman kärsivän näyn kuin minä niin sanoisitko silloinkin, että luonto ei ole julma?!

Vierailija
718/792 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toissa yönä pihalla pupu, viime yönä supikoira ja kuka sitten tulevana yönä? Tänään näin ensimmäiset voikukat, niistä pidän, mutta en pidä rikkaruohoista jotka ovat vallanneet perennapenkkini. Äkkiä kitkemään ennen kuin peli on menetetty. 

Vierailija
719/792 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas Väinölänniemen rantavesistöissä tänään paljon silkkiuikkuja pesimäpuuhissa. Ihan sulassa sovussa jopa metrin etäisyydellä lokeista töyhdöt pystyssä pesiskelivät. Pyöräilin pitkin Kuopion rantareittejä ja monilla muilla rannoilla sama havainto, nyt on paljon silkkiuikkuja liikkeellä. Kiva juttu.

Vierailija
720/792 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin parvekkeelle ja lähipuuhun tuli käpytikka. Mustarastaitakin on näkynyt. Eilen kuulin mustarastaan laulavan, kuin olisi imitoinut vauvan huutoa. Se oli hämmentävän kuuloista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän