Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

omakohtaista kokemusta ove-eläkkeelle jäämisestä?

Vierailija
12.01.2025 |

Olen kuullut, että ero kapenee mm. verotuksen myötä joten lähes sama jää käteen.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä selvisi kun googletit asian? Netissä on vaikka miten paljon keskustelua ja kokemuksia sekä laskelmia. Ove kun on nyt poistettu vaihtoehtona niin tuskin enää kovin paljon uutta keskustelua tulee. Ne jotka on siihen oikeutettuja on aika pitkälti jo ottaneet sen sikäli kuin ovat ottamassa.

Lue nyt vaikka täältä vaikutuksista: 

https://www.tyoelake.fi/elakkeet-eri-elamantilanteissa/osittainen-vanhu…

Vierailija
2/10 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai sitä poistettu ole? Alaikärajaa hilataan kyllä ylemmäksi nyt ilmeisesti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat, mikä ero kapenee?

Vierailija
4/10 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole poistettu ainakaan vielä, mutta alaikärajaa todellakin nostetaan. Saa nähdä kun kohta julkistetaan mietintöjä, miten eläkejärjestelmää kehitetään, niin tuleeko tähän muutoksia. Eläkkeiden kova progressio tekee todellakin sen, että OVE voi olla fiksu valinta. 4000 euron eläkkeessä marginaalivero on jo yli 55%!

https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/tuloverot/elakkeensaa…

Vierailija
5/10 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ilmeisesti ap tarkoitti, että kun nyt nostaa osan, sitten varsinaisesta eläkkeestä menee pienempi veroprosentti, vai?

En ajatellut asiaa mitenkään fiksusti, rupesin nostamaan heti kun mahdollista, olen lyhytikäisestä suvusta.

Vierailija
6/10 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat, mikä ero kapenee?

OVE pienentää varsinaista eläkettä, mutta itse OVE on monelle hyvin pienellä veroprosentilla. Se, että varsinainen eläke pienenee, ei valtavasti nettomääräisesti haittaa, koska verottaja progression takia olisi vienyt siitä brutosta, jonka menetti, niin paljon.

Vierailija
7/10 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole poistettu ainakaan vielä, mutta alaikärajaa todellakin nostetaan. Saa nähdä kun kohta julkistetaan mietintöjä, miten eläkejärjestelmää kehitetään, niin tuleeko tähän muutoksia. Eläkkeiden kova progressio tekee todellakin sen, että OVE voi olla fiksu valinta. 4000 euron eläkkeessä marginaalivero on jo yli 55%!

Piti ihan käydä katsomassa, keskimääräinen eläke on Suomessa 1977 e kuukaudessa.

Vierailija
8/10 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi kaipaat kokemuksia, kun voit ihan itse laskea veroprosenttilaskurilla, paljonko eläkkeestä menee veroa eri vaihtoehdoilla. Ja voit myös itse laskea eläkeyhtiön sivujen laskureilla, paljonko eläkkeesi olisi eri vaihtoehdoissa. Paljon paremman kuvan saat näillä tulevasta tilanteestasi kuin sillä, että joku jonka eläke ja kunnallisveroprosentti ovat ihan eri suuruusluokkaa kuin sinulla kertoo omia kokemuksiaan.

Toki laskuri kertoo vain nykyisten verotus- ja eläkesääntöjen mukaisen tilanteen, mutta eivät kenenkään menneet kokemukset pysty ennustamaan tulevaisuutta sen paremmin.

Suunnittelen itse jääväni ovelle 2,5 vuoden päästä, jos se on silloin vielä mahdollista. Ainakin omalla kohdallani verotus poistaa noin puolet lopullisten eläkkeiden välisestä erosta (kun vertaan sitä, että jään ovelle ja lopetan työn kolme vuotta ennen alinta eläkeikää siihen, että teen töitä alimpaan eläkeikään saakka ja alan nostaa eläkettä vasta sitten). Eli jos bruttoeläkkeiden ero näissä vaihtoehdoissa on minulla noin 500 €, niin nettoeläkkeissä ero onkin vain 250 €. Pääosa erosta tulee minulla siitä, että eläke jää kertymättä kolmen vuoden ajalta, ei itse oven nostamisesta tulevasta vähennyksestä.

Vierailija
9/10 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piti ihan käydä katsomassa, keskimääräinen eläke on Suomessa 1977 e kuukaudessa.

OVE onkin sitä järkevämpi ottaa, mitä kovempi on eläke.

Vierailija
10/10 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otin OVEn nyt vuodenvaihteessa ja helmikuussa pitäisi tilille tulla 720 euroa nettona.

Alunperin ajattelin ottaa OVEn vasta kaksi vuotta ennen alinta eläkeikää eli vuoden päästä, mutta mieli muuttui kun en yhtään luota tähän meidän nykyhallitukseen, varmaan poistaa koko OVEn tai ainakin heikentää sitä.

Ja jatkan siis normaalisti töissä kokopäiväisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi