Luontohavainnot 2026
Tänään ruokintapaikalla oli harmaapäätikka, 2 käpytikkaa, valtavasti keltasirkkuja, talitiaisia ja jokunen närhi. Plusasteet pudottivat lumet puista ja lopultakin on sellainen kevään tuoksu. Pihamaalla pupujen ja ilveksen jäljet. Minne sini- ja hömötiaiset katosivat? Ulkona kuuluu palokärjen ääni. Lunta on paljon. Miten teillä?
Kommentit (1040)
Laitan omenoita ja päärynöitä kokonaisina/puolitettuina puuhun ja maahan. Maistuu vaikka kenelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohiksena pakko kertoa, kun joku kehui variksia ja harakoita, jotka ovat minunkin suosikkejani.
Tämä ei ole nyt tämän kevään juttu.
Olin aamulla aikaisin pyöräilemässä ja keskellä tietä varis oli nokkimassa jotain. Yht'äkkiä tuli hirveä tuulenpuuska, joka heitti variksen nurin tielle.
Siinä se hitaasti kömpi ylös ja seisoi paikallaan päätään kallisteli ja pyöritteli. Oli ihan sen näköinen, että ajatteli: "mitä vi t t u a mulle tapahtui".
Harmitti, että en kerennyt sitä kuvaamaan.😅
Meillä oli viime kesänä pihassa harakkapoikue. Aloin viemään niille vähän ruokaa ja erilaisia pikkuesineitä, kuten klemmareita, kolikoita jne. Ruoka ja esineet kelpasivat pikkuharakoille hyvin ja ilmeisesti hakivat kaverinsakin paikalle, kun pihassamme oli parhaimmillaan kuusi harakanpoikasta touhuamassa. Ne alkoivat myös tuoda vastalahjana esineitä meille. Välillä sain itselaittamiani esineitä takaisin, mutta välillä tuli ihan uusia juttuja. Aika paljon toivat valkoisia koristekiviä ja simpukankuoria. Mietin, että kenenkähän naapurin pihasta ovat niitä hakeneet.
OT: Joskus tuli telkussa dokumentti variksia vuosia ruokkineesta henkilöstä, joka oli tallettanut varisten vastalahjaksi tuomia esineitä.
Iltalehden lämpöennätysuutinen sekava. Otsikko täällä tänään lämpöennätys +10,7 kun luin tekstiä eteenpäin selvisi että lukema olikin tiistailta 10.3. Kokemäeltä, mutta tämän päivän ennätys on +11 Parikkalassa. Uutinen oli jotenkin epäselvästi kerrottu.
+10,8 Pohjois-Karjala kotimittarin maksimi.
Mun yksi tuttu on koko talven lämmittänyt linnuille laitetut jyvät yms.
En ihmettele, että linnut viihtyvät hänen pihallaan😍
Kiva ulkoilu sää oli meillä tänään. Lämmin ja etelätuuli raikasti.
Eilen illalla oli kova puuskainen tuuli, puutalo kolahteli ja natisi tuulessa.
Mustarastas la 14.3. Klo 21, Rauma eteläinen kaupungin osa.
Vierailija kirjoitti:
Mustarastas la 14.3. Klo 21, Rauma eteläinen kaupungin osa.
Täällä on ollut mustarastas koko talven (uros) ja nyt aamulla näkyi naaraspuolinen mustarastaskin. Viime talven oli peipponenkin talvehtimassa. Onneksi ei nyt jäänyt yhtään peipposta, kun oli niin kova talvi.
Tämä Nivalassa.
Mikä maistuu?
Viime vuonna kivikovat Hercules talipallot eivät tehneet kauppaansa ennen kuin ihminen murensi ne pieniksi. Tänä vuonna Rustan talipalloilla sama juttu.
Rasvapötkäleistä laistuu vaaleansininen talvilintu ja Tintin pökäle hyönteisillä ja varsinkin marjoilla.
Viljarasvapallerot 240g pakkaus upposi pakkasilla, enää ei.
Auringonkukansiemen ja erilaiset siemen&pähkinäsekoitukset jees kuten kaura, mutta kaura vain maahan annosteltuna.
Linnuille sopivat ruoantähteet, omenat ym. hedelmät maistuu myös.
Mitä teidän ystävät syö? Kiinnostaa varsinkin talipallot ja rasvapötköt jottei tule tehtyä vääriä hankintoja.
Ai niin, Hercules rasvakäpy ei, pitkä ohut herkkutanko jonka nimeä en muista jees kuten myös jauhomadot 👍
Tänään 2 poikamies mustarastasta, jokunen närhi, talitiainen, keltasirkku ja 1 pikkuvarpunen ja sinitiainen näin aamupuolella pongattuna.
Talipalloissa on laatueroja. Pahimmillaan ovat niin kovia ettei niitä saa edes käsivoimin murennettua. K-kaupasta ostin pähkinää sisältäviä talipalloja ja ne kelpasi, mutta aika hinnakkaita ovat. Lidl:in siemensekoitukset ovat hyviä vaikken itse ole niitä maistellutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Laitan omenoita ja päärynöitä kokonaisina/puolitettuina puuhun ja maahan. Maistuu vaikka kenelle.
Varsinkin rotille.
Karhu, Susi ja joku ukko kivääri ojossa, pakenin paikalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitan omenoita ja päärynöitä kokonaisina/puolitettuina puuhun ja maahan. Maistuu vaikka kenelle.
Varsinkin rotille.
Meillä maaseudulla ei ole rottaongelmaa.
Tänään kurkilauma saapui äänekkäänä pellolle tänne Hämeen rajamaille. Lihakarjakin oli päästetty ulos ensimmäistä kertaa. Tästä se kunnon kevät alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Tänään kurkilauma saapui äänekkäänä pellolle tänne Hämeen rajamaille. Lihakarjakin oli päästetty ulos ensimmäistä kertaa. Tästä se kunnon kevät alkaa.
Oi jospa oisin saanut olla mukana.
Meillä päin nautaparat ei ulkoilmaa saa kuin vain avoimista ovista. Onnellinen se nauta joka pääsee laiduntamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohiksena pakko kertoa, kun joku kehui variksia ja harakoita, jotka ovat minunkin suosikkejani.
Tämä ei ole nyt tämän kevään juttu.
Olin aamulla aikaisin pyöräilemässä ja keskellä tietä varis oli nokkimassa jotain. Yht'äkkiä tuli hirveä tuulenpuuska, joka heitti variksen nurin tielle.
Siinä se hitaasti kömpi ylös ja seisoi paikallaan päätään kallisteli ja pyöritteli. Oli ihan sen näköinen, että ajatteli: "mitä vi t t u a mulle tapahtui".
Harmitti, että en kerennyt sitä kuvaamaan.😅
Meillä oli viime kesänä pihassa harakkapoikue. Aloin viemään niille vähän ruokaa ja erilaisia pikkuesineitä, kuten klemmareita, kolikoita jne. Ruoka ja esineet kelpasivat pikkuharakoille hyvin ja ilmeisesti hakivat kaverinsakin paikalle, kun pihassamme oli parhaimmillaan kuusi harakanpoikasta touhuamassa. Ne alkoivat myös tuoda vastalahjana esineitä meille. Välillä sain itselaittamiani esineitä takaisin, mutta välillä tuli ihan uusia juttuja. Aika paljon toivat valkoisia koristekiviä ja simpukankuoria. Mietin, että kenenkähän naapurin pihasta ovat niitä hakeneet.
OT: Joskus tuli telkussa dokumentti variksia vuosia ruokkineesta henkilöstä, joka oli tallettanut varisten vastalahjaksi tuomia esineitä.
Youtubessa on myös näitä videoita, toi ihmiselleen mm. pikku rahoja :)
Ajelin n. 35km peltoaukeilla ja rannan tuntumassa olevilla pikkuteillä lintuja nähdäkseni. Kyllähän minä niitä näin, peräti 2 varista ja siinä kaikki. Ei linnut käskien lennä eli täytyy vaan olla kärsivällinen ja odotella.
Nyt tänne Hämeen rajamaille olivat töyhtöhyypät tulleet. Naukuva ääni ja kaartelut pellolla, siitä nämä tunnisti. Tuulen suunta suotuisa muillekin muuttolinnuille.