Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luontohavainnot 2026

Vierailija
28.02.2026 |

Tänään ruokintapaikalla oli harmaapäätikka, 2 käpytikkaa, valtavasti keltasirkkuja, talitiaisia ja jokunen närhi. Plusasteet pudottivat lumet puista ja lopultakin on sellainen kevään tuoksu. Pihamaalla pupujen ja ilveksen jäljet. Minne sini- ja hömötiaiset katosivat? Ulkona kuuluu palokärjen ääni. Lunta on paljon. Miten teillä? 

Kommentit (1040)

Vierailija
221/1040 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilisen myrskyn jäljiltä ei onneksi näkynyt kaatuneita puita, vain risuja teillä. Aurinko nousi tulen värisenä pallona peltojen takaa ja kirkas keväinen ilma. Palokärki rummutti porakoneen lailla leppiä, mutta joutsenista ei edelleenkään havaintoja täällä Hämeen rajamailla. Pysyvät vielä rannikolla.

Nyt tänne Hämeen rajamaille olivat töyhtöhyypät tulleet.  Naukuva ääni ja kaartelut pellolla, siitä nämä tunnisti.  Tuulen suunta suotuisa muillekin muuttolinnuille.

Vierailija
222/1040 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan omenoita ja päärynöitä kokonaisina/puolitettuina puuhun ja maahan. Maistuu vaikka kenelle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/1040 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohiksena pakko kertoa, kun joku kehui variksia ja harakoita, jotka ovat minunkin suosikkejani.

Tämä ei ole nyt tämän kevään juttu.

Olin aamulla aikaisin pyöräilemässä ja keskellä tietä varis oli nokkimassa jotain. Yht'äkkiä tuli hirveä tuulenpuuska, joka heitti variksen nurin tielle.

Siinä se hitaasti kömpi ylös ja seisoi paikallaan päätään kallisteli ja pyöritteli. Oli ihan sen näköinen, että ajatteli: "mitä vi t t u a mulle tapahtui".

Harmitti, että en kerennyt sitä kuvaamaan.😅

Meillä oli viime kesänä pihassa harakkapoikue. Aloin viemään niille vähän ruokaa ja erilaisia pikkuesineitä, kuten klemmareita, kolikoita jne. Ruoka ja esineet kelpasivat pikkuharakoille hyvin ja ilmeisesti hakivat kaverinsakin paikalle, kun pihassamme oli parhaimmillaan kuusi harakanpoikasta touhuamassa. Ne alkoivat myös tuoda vastalahjana esineitä meille. Välillä sain itselaittamiani esineitä takaisin, mutta välillä tuli ihan uusia juttuja. Aika paljon toivat valkoisia koristekiviä ja simpukankuoria. Mietin, että kenenkähän naapurin pihasta ovat niitä hakeneet.

OT: Joskus tuli telkussa dokumentti variksia vuosia ruokkineesta henkilöstä, joka oli tallettanut varisten vastalahjaksi tuomia esineitä.

Vierailija
224/1040 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltalehden lämpöennätysuutinen sekava. Otsikko täällä tänään lämpöennätys +10,7 kun luin tekstiä eteenpäin selvisi että lukema olikin tiistailta 10.3. Kokemäeltä, mutta tämän päivän ennätys on +11 Parikkalassa. Uutinen oli jotenkin epäselvästi kerrottu.

Vierailija
225/1040 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

+10,8 Pohjois-Karjala kotimittarin maksimi. 

Vierailija
226/1040 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yksi tuttu on koko talven lämmittänyt linnuille laitetut jyvät yms.

En ihmettele, että linnut viihtyvät hänen pihallaan😍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
227/1040 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva ulkoilu sää oli meillä tänään. Lämmin ja etelätuuli raikasti.

Vierailija
228/1040 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen illalla oli kova puuskainen tuuli, puutalo kolahteli ja natisi tuulessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
229/1040 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustarastas la 14.3. Klo 21, Rauma eteläinen kaupungin osa.

Vierailija
230/1040 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mustarastas la 14.3. Klo 21, Rauma eteläinen kaupungin osa.

Täällä on ollut mustarastas koko talven (uros) ja nyt aamulla näkyi naaraspuolinen mustarastaskin. Viime talven oli peipponenkin talvehtimassa. Onneksi ei nyt jäänyt yhtään peipposta, kun oli niin kova talvi. 

Tämä Nivalassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
231/1040 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä maistuu? 

Viime vuonna kivikovat Hercules talipallot eivät tehneet kauppaansa ennen kuin ihminen murensi ne pieniksi. Tänä vuonna Rustan talipalloilla sama juttu. 

Rasvapötkäleistä laistuu vaaleansininen talvilintu ja Tintin pökäle hyönteisillä ja varsinkin marjoilla. 

Viljarasvapallerot 240g pakkaus upposi pakkasilla, enää ei. 

Auringonkukansiemen ja erilaiset siemen&pähkinäsekoitukset jees kuten kaura, mutta kaura vain maahan annosteltuna. 

Linnuille sopivat ruoantähteet, omenat ym. hedelmät maistuu myös. 

 

Mitä teidän ystävät syö? Kiinnostaa varsinkin talipallot ja rasvapötköt jottei tule tehtyä vääriä hankintoja. 

Ai niin, Hercules rasvakäpy ei, pitkä ohut herkkutanko jonka nimeä en muista jees kuten myös jauhomadot 👍

Vierailija
232/1040 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään 2 poikamies mustarastasta, jokunen närhi, talitiainen, keltasirkku ja 1 pikkuvarpunen ja sinitiainen näin aamupuolella pongattuna. 

Talipalloissa on laatueroja. Pahimmillaan ovat niin kovia ettei niitä saa edes käsivoimin murennettua. K-kaupasta ostin pähkinää sisältäviä talipalloja ja ne kelpasi, mutta aika hinnakkaita ovat. Lidl:in siemensekoitukset ovat hyviä vaikken itse ole niitä maistellutkaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
233/1040 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan omenoita ja päärynöitä kokonaisina/puolitettuina puuhun ja maahan. Maistuu vaikka kenelle. 

Varsinkin rotille.

Vierailija
234/1040 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karhu, Susi ja joku ukko kivääri ojossa, pakenin paikalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
235/1040 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitan omenoita ja päärynöitä kokonaisina/puolitettuina puuhun ja maahan. Maistuu vaikka kenelle. 

Varsinkin rotille.

Meillä maaseudulla ei ole rottaongelmaa. 

Vierailija
236/1040 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään kurkilauma saapui äänekkäänä pellolle tänne Hämeen rajamaille. Lihakarjakin oli päästetty ulos ensimmäistä kertaa. Tästä se kunnon kevät alkaa.

Vierailija
237/1040 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään kurkilauma saapui äänekkäänä pellolle tänne Hämeen rajamaille. Lihakarjakin oli päästetty ulos ensimmäistä kertaa. Tästä se kunnon kevät alkaa.

Oi jospa oisin saanut olla mukana. 

Meillä päin nautaparat ei ulkoilmaa saa kuin vain avoimista ovista. Onnellinen se nauta joka pääsee laiduntamaan. 

Vierailija
238/1040 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopultakin 🤸 2 harmaalokkia 🍾 

Vierailija
239/1040 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohiksena pakko kertoa, kun joku kehui variksia ja harakoita, jotka ovat minunkin suosikkejani.

Tämä ei ole nyt tämän kevään juttu.

Olin aamulla aikaisin pyöräilemässä ja keskellä tietä varis oli nokkimassa jotain. Yht'äkkiä tuli hirveä tuulenpuuska, joka heitti variksen nurin tielle.

Siinä se hitaasti kömpi ylös ja seisoi paikallaan päätään kallisteli ja pyöritteli. Oli ihan sen näköinen, että ajatteli: "mitä vi t t u a mulle tapahtui".

Harmitti, että en kerennyt sitä kuvaamaan.😅

Meillä oli viime kesänä pihassa harakkapoikue. Aloin viemään niille vähän ruokaa ja erilaisia pikkuesineitä, kuten klemmareita, kolikoita jne. Ruoka ja esineet kelpasivat pikkuharakoille hyvin ja ilmeisesti hakivat kaverinsakin paikalle, kun pihassamme oli parhaimmillaan kuusi harakanpoikasta touhuamassa. Ne alkoivat myös tuoda vastalahjana esineitä meille. Välillä sain itselaittamiani esineitä takaisin, mutta välillä tuli ihan uusia juttuja. Aika paljon toivat valkoisia koristekiviä ja simpukankuoria. Mietin, että kenenkähän naapurin pihasta ovat niitä hakeneet.

OT: Joskus tuli telkussa dokumentti variksia vuosia ruokkineesta henkilöstä, joka oli tallettanut varisten vastalahjaksi tuomia esineitä.

Youtubessa on myös näitä videoita, toi ihmiselleen mm. pikku rahoja :)

Vierailija
240/1040 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajelin n. 35km peltoaukeilla ja rannan tuntumassa olevilla pikkuteillä lintuja nähdäkseni. Kyllähän minä niitä näin, peräti 2 varista ja siinä kaikki. Ei linnut käskien lennä eli täytyy vaan olla kärsivällinen ja odotella.