Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luontohavainnot 2026

Vierailija
28.02.2026 |

Tänään ruokintapaikalla oli harmaapäätikka, 2 käpytikkaa, valtavasti keltasirkkuja, talitiaisia ja jokunen närhi. Plusasteet pudottivat lumet puista ja lopultakin on sellainen kevään tuoksu. Pihamaalla pupujen ja ilveksen jäljet. Minne sini- ja hömötiaiset katosivat? Ulkona kuuluu palokärjen ääni. Lunta on paljon. Miten teillä? 

Kommentit (1040)

Vierailija
201/1040 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiuru, lehtokurppa, taivaanvuohi. Näitä kaipaan. 

Vierailija
202/1040 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovaa puuskaista tuulta kuten luvattiin mutta aurinko paistelee.

Ei näy aurinkoa, mutta tuulee kyllä kovasti täällä Vaasan seudullakin. Lumet lähes huvenneet

Autinkoa on ollut ainakin Riksun seudulla. Oli mukava ulkoilla tänään. Aamulla oli ihanteellista, mutta iltapäivällä tuuli otti kovasti vastaan. Happirikas luonto. Lumet todella vähäiset, että täysin kevät jo on täällä päin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/1040 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilisen myrskyn jäljiltä ei onneksi näkynyt kaatuneita puita, vain risuja teillä. Aurinko nousi tulen värisenä pallona peltojen takaa ja kirkas keväinen ilma. Palokärki rummutti porakoneen lailla leppiä, mutta joutsenista ei edelleenkään havaintoja täällä Hämeen rajamailla. Pysyvät vielä rannikolla.

Vierailija
204/1040 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukuin yöllä ikkuna vähän raollaan ja heräsin aamuyöstä ihanaan lintujen sirkutukseen. Niin kaunista ihmisen korvaan, vaikka kyseessä onkin lintuoiraille hauskanpidon sijaan elintärkeästä työstä; reviirin rajaaminen ja puolustaminen. Ei vissiin ihan vielä tarvitse houkutella naaraita pesimiseen? Vai aloittavatko jo pesien rakentamisen?

Vierailija
205/1040 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikki mustarastaan laulua kuulleet. Missä päin ne on laulelleet. Olen ruokkinut mokomia koko talven ja tuossa ne pihalla juoksee ja säksättää toisilleen. Olen sanonut niille, että nyt olisi maksun aika laulun muodossa.😅

Vierailija
206/1040 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä täällä Tampereen tuntumassa mustarastaat ovat laulaneet aamuhämärissä nyt noin viikon verran. Tänään lintulaudalle tuli kaksi vihervarpusta. Niitä ei ole näkynyt koko talvena, kuten ei myöskään urpiaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
207/1040 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta hei, meillä idässäkin tuntuu melkein keväältä. Lintuja ei näy, ei kelpaa eväs talviasukkaille, eikä kesävieraita ole tullut. Jotain kuitenkin eli nyt pupurallit on ollut omassa pihapiirissämme ja kaura, ompunoksat ja heinät ovat maistuneet, kiitoksena iso kasa papanoita. Itsellä ei riistakameraa ole, mutta naapuruston kameroissa on näkynyt ainakin ahma, ilves, kettu, susi, mäyrä ja syksyllä karhu. Oma kamera harkinnassa. 

Vierailija
208/1040 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 mustarastasherraa 😃 Mitä heille tarjoaisin? Kiitos tästä ketjusta 😍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
209/1040 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohiksena pakko kertoa, kun joku kehui variksia ja harakoita, jotka ovat minunkin suosikkejani.

Tämä ei ole nyt tämän kevään juttu.

Olin aamulla aikaisin pyöräilemässä ja keskellä tietä varis oli nokkimassa jotain. Yht'äkkiä tuli hirveä tuulenpuuska, joka heitti variksen nurin tielle.

Siinä se hitaasti kömpi ylös ja seisoi paikallaan päätään kallisteli ja pyöritteli. Oli ihan sen näköinen, että ajatteli: "mitä vi t t u a mulle tapahtui".

Harmitti, että en kerennyt sitä kuvaamaan.😅

Vierailija
210/1040 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orava!!! Ihanaa on edes yksi 😃

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
211/1040 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2 mustarastasherraa 😃 Mitä heille tarjoaisin? Kiitos tästä ketjusta 😍

Itse olen heitellyt niille rusinoita ja kuivattuja marjoja ja hyvin on kelvannut.

Vierailija
212/1040 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohiksena pakko kertoa, kun joku kehui variksia ja harakoita, jotka ovat minunkin suosikkejani.

Tämä ei ole nyt tämän kevään juttu.

Olin aamulla aikaisin pyöräilemässä ja keskellä tietä varis oli nokkimassa jotain. Yht'äkkiä tuli hirveä tuulenpuuska, joka heitti variksen nurin tielle.

Siinä se hitaasti kömpi ylös ja seisoi paikallaan päätään kallisteli ja pyöritteli. Oli ihan sen näköinen, että ajatteli: "mitä vi t t u a mulle tapahtui".

Harmitti, että en kerennyt sitä kuvaamaan.😅

Meillä oli viime kesänä pihassa harakkapoikue. Aloin viemään niille vähän ruokaa ja erilaisia pikkuesineitä, kuten klemmareita, kolikoita jne. Ruoka ja esineet kelpasivat pikkuharakoille hyvin ja ilmeisesti hakivat kaverinsakin paikalle, kun pihassamme oli parhaimmillaan kuusi harakanpoikasta touhuamassa. Ne alkoivat myös tuoda vastalahjana esineitä meille. Välillä sain itselaittamiani esineitä takaisin, mutta välillä tuli ihan uusia juttuja. Aika paljon toivat valkoisia koristekiviä ja simpukankuoria. Mietin, että kenenkähän naapurin pihasta ovat niitä hakeneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
213/1040 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohiksena pakko kertoa, kun joku kehui variksia ja harakoita, jotka ovat minunkin suosikkejani.

Tämä ei ole nyt tämän kevään juttu.

Olin aamulla aikaisin pyöräilemässä ja keskellä tietä varis oli nokkimassa jotain. Yht'äkkiä tuli hirveä tuulenpuuska, joka heitti variksen nurin tielle.

Siinä se hitaasti kömpi ylös ja seisoi paikallaan päätään kallisteli ja pyöritteli. Oli ihan sen näköinen, että ajatteli: "mitä vi t t u a mulle tapahtui".

Harmitti, että en kerennyt sitä kuvaamaan.😅

Meillä oli viime kesänä pihassa harakkapoikue. Aloin viemään niille vähän ruokaa ja erilaisia pikkuesineitä, kuten klemmareita, kolikoita jne. Ruoka ja esineet kelpasivat pikkuharakoille hyvin ja ilmeisesti hakivat kaverinsakin paikalle, kun pihassamme oli parhaimmillaan kuusi harakanpoikasta touhuamassa. Ne alkoivat myös tuoda vastalahjana esineitä meille. Välillä sain itselaittamiani esineitä takaisin, mutta välillä tuli ihan uusia juttuja. Aika paljon toivat valkoisia koristekiviä ja simpukankuoria. Mietin, että kenenkähän naapurin pihasta ovat niitä hakeneet.

Toivottavasti naapuri ei huomaa, että hävinneet pikku koristeet ovat teidän pihassa. Ehkä eivät uskoisi syllisiksi harakoita.

Ne osasivat palkita sinut, kun ruokit. Eivät olleet niin itsekkäitä, kun meidän laulamattomat mustarastaat😂

Vierailija
214/1040 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen muuttolintu, sitä odotan, onneni täysi olisi. Hitto, pärjäsin taas kovan talven. Tuntuu voittajalta. Aurinkokin paistaa. On tämä hienoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
215/1040 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen harakka lensi koivun hankaan ja sillä oli pörröinen pikku intu suussa. Ai että oli vihainen. Harakoita ja variksia on nyt laumoittain, hätistän ne heti pois , kun pienet linnut ovat vaarassa. 

 

Meillä on aina ollut omenapuita ja omenia, eikä rotista ole ollut haittaa. Omenat syödään puista suoraan  tai sitten vastaavasti mustarastaat korjaavat sadon maasta. Nyt naapuri vauhkoaa, että rotat tulevat herkuttelemaan. Vaan ei se meillä niin mene. Luonto on luonto ja siihen kuuluvat omenat.

Mitä mieltä olette, minusta linnuille pitää olla omenoita?

Vierailija
216/1040 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen muuttolintu, sitä odotan, onneni täysi olisi. Hitto, pärjäsin taas kovan talven. Tuntuu voittajalta. Aurinkokin paistaa. On tämä hienoa. 

Kyllä kevät ja luonto käy voimakkaasti tunteisiin. Elämä alkaa sykkiä.

Vierailija
217/1040 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen harakka lensi koivun hankaan ja sillä oli pörröinen pikku intu suussa. Ai että oli vihainen. Harakoita ja variksia on nyt laumoittain, hätistän ne heti pois , kun pienet linnut ovat vaarassa. 

 

Meillä on aina ollut omenapuita ja omenia, eikä rotista ole ollut haittaa. Omenat syödään puista suoraan  tai sitten vastaavasti mustarastaat korjaavat sadon maasta. Nyt naapuri vauhkoaa, että rotat tulevat herkuttelemaan. Vaan ei se meillä niin mene. Luonto on luonto ja siihen kuuluvat omenat.

Mitä mieltä olette, minusta linnuille pitää olla omenoita?

Pitäisikö omenapuista luopua vauhkoavan naapurin takia?? Kyllä sinun naapurilla on ongelma. Omenapuut kuuluvat suomalaiseen puutarhaan. 

Vierailija
218/1040 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohiksena pakko kertoa, kun joku kehui variksia ja harakoita, jotka ovat minunkin suosikkejani.

Tämä ei ole nyt tämän kevään juttu.

Olin aamulla aikaisin pyöräilemässä ja keskellä tietä varis oli nokkimassa jotain. Yht'äkkiä tuli hirveä tuulenpuuska, joka heitti variksen nurin tielle.

Siinä se hitaasti kömpi ylös ja seisoi paikallaan päätään kallisteli ja pyöritteli. Oli ihan sen näköinen, että ajatteli: "mitä vi t t u a mulle tapahtui".

Harmitti, että en kerennyt sitä kuvaamaan.😅

Meillä oli viime kesänä pihassa harakkapoikue. Aloin viemään niille vähän ruokaa ja erilaisia pikkuesineitä, kuten klemmareita, kolikoita jne. Ruoka ja esineet kelpasivat pikkuharakoille hyvin ja ilmeisesti hakivat kaverinsakin paikalle, kun pihassamme oli parhaimmillaan kuusi harakanpoikasta touhuamassa. Ne alkoivat myös tuoda vastalahjana esineitä meille. Välillä sain itselaittamiani esineitä takaisin, mutta välillä tuli ihan uusia juttuja. Aika paljon toivat valkoisia koristekiviä ja simpukankuoria. Mietin, että kenenkähän naapurin pihasta ovat niitä hakeneet.

Toivottavasti naapuri ei huomaa, että hävinneet pikku koristeet ovat teidän pihassa. Ehkä eivät uskoisi syllisiksi harakoita.

Ne osasivat palkita sinut, kun ruokit. Eivät olleet niin itsekkäitä, kun meidän laulamattomat mustarastaat😂

Naapurit saavat hakea pois, mikäli omikseen tunnistavat. Onneksi ketään naapureita ei haitannut meidän viime kesän harakoiden ruokinta. Meille siitä oli enemmän haastetta, kun naisystävä jätti hetkeksi vara-avaimen terassin kaiteelle ja kävivät heti sen hakemassa. Jouduimme teettämään uusia avaimia. Harakoiden sosialisoiman avaimen löysin syksyllä takapihaa haravoidessani.

Vierailija
219/1040 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohiksena pakko kertoa, kun joku kehui variksia ja harakoita, jotka ovat minunkin suosikkejani.

Tämä ei ole nyt tämän kevään juttu.

Olin aamulla aikaisin pyöräilemässä ja keskellä tietä varis oli nokkimassa jotain. Yht'äkkiä tuli hirveä tuulenpuuska, joka heitti variksen nurin tielle.

Siinä se hitaasti kömpi ylös ja seisoi paikallaan päätään kallisteli ja pyöritteli. Oli ihan sen näköinen, että ajatteli: "mitä vi t t u a mulle tapahtui".

Harmitti, että en kerennyt sitä kuvaamaan.😅

Meillä oli viime kesänä pihassa harakkapoikue. Aloin viemään niille vähän ruokaa ja erilaisia pikkuesineitä, kuten klemmareita, kolikoita jne. Ruoka ja esineet kelpasivat pikkuharakoille hyvin ja ilmeisesti hakivat kaverinsakin paikalle, kun pihassamme oli parhaimmillaan kuusi harakanpoikasta touhuamassa. Ne alkoivat myös tuoda vastalahjana esineitä meille. Välillä sain itselaittamiani esineitä takaisin, mutta välillä tuli ihan uusia juttuja. Aika paljon toivat valkoisia koristekiviä ja simpukankuoria. Mietin, että kenenkähän naapurin pihasta ovat niitä hakeneet.

Toivottavasti naapuri ei huomaa, että hävinneet pikku koristeet ovat teidän pihassa. Ehkä eivät uskoisi syllisiksi harakoita.

Ne osasivat palkita sinut, kun ruokit. Eivät olleet niin itsekkäitä, kun meidän laulamattomat mustarastaat😂

Naapurit saavat hakea pois, mikäli omikseen tunnistavat. Onneksi ketään naapureita ei haitannut meidän viime kesän harakoiden ruokinta. Meille siitä oli enemmän haastetta, kun naisystävä jätti hetkeksi vara-avaimen terassin kaiteelle ja kävivät heti sen hakemassa. Jouduimme teettämään uusia avaimia. Harakoiden sosialisoiman avaimen löysin syksyllä takapihaa haravoidessani.

Kiiltävät esineet kiinnostavat harakoita. Mutta osaako kukaan selittää miksi?

Vierailija
220/1040 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso parvi pulmusia, töyhtöhyyppiä parikymmentä ja kiurujakin yhtä paljon tänään bongailtu. Joutsenia näin kaksi, mutta kauempaa kuului useammankin ääni. Yksi peippokin liikkuu viherpeippojen ja vihervarpusten mukana, näin sen joulukuussakin samassa porukassa. Eivät tainneet kaukana käydä viettämässä talvea. Mustarastaskoiraita seitsemän ja yksi naaras, ou nou...