Luontohavainnot 2026
Tänään ruokintapaikalla oli harmaapäätikka, 2 käpytikkaa, valtavasti keltasirkkuja, talitiaisia ja jokunen närhi. Plusasteet pudottivat lumet puista ja lopultakin on sellainen kevään tuoksu. Pihamaalla pupujen ja ilveksen jäljet. Minne sini- ja hömötiaiset katosivat? Ulkona kuuluu palokärjen ääni. Lunta on paljon. Miten teillä?
Kommentit (116)
Mulla oli eilen ruokinnalla kaksi tikliä! Olipa kiva yllätys, koska läheskään joka vuosi en niitä onnistu omassa pihassani näkemään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli eilen ruokinnalla kaksi tikliä! Olipa kiva yllätys, koska läheskään joka vuosi en niitä onnistu omassa pihassani näkemään.
Mä oon nähnyt tiklin yhden ainoan kerran eli viime vuonna. Ihmettelin mikä ihmeen papukaija tuli sapuskalle. Kiikarit nenälle ja kas, tikli! Viime vuonna pähkinänakkeli, töyhtötiainen ja isolepinkäinen piipahtivat nekin, mutta hetkeksi vain.
Mitä marjoja linnut syövät, siis pihlajanmarjojen lisäksi? Rastaat saapuivat joten mitä niille voisi tarjota? Jäisinä vai sulatettuina?
Vierailija kirjoitti:
Lapinpöllö naamasta naamaan eilen illalla!
Missä päin Suomea?
Vierailija kirjoitti:
Joko harmaalokkeja näkyy? Ystävää odottaen...
Näin niitä viikko, kaksi sitten. Harmittaa, etten laittanut muistiin päivämäärää. Tai otaksun, että olivat niitä. Miten ne tarkenee. Oli vielä kunnon pakkasta silloin
Vierailija kirjoitti:
Näkisipä itsekin, kauniita lintuja ovat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä päin Suomea?
Olisi kiva tietää kaikista havainnoista, että millä paikkakunnalla tai edes esim. Etelä-Savo jne.
Mukkula täällä jo mainittu, kiitos siitä!
Vierailija kirjoitti:
Mitä marjoja linnut syövät, siis pihlajanmarjojen lisäksi? Rastaat saapuivat joten mitä niille voisi tarjota? Jäisinä vai sulatettuina?
Punaherukat, mustaherukat ainakin pihapensaasta kelpaavat, samoin aronian marjat. Mustikatkin jos raaskit niitä tarjota. Jos niitä hiukan sulattaisi ja heittäisi hangelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punaherukat, mustaherukat ainakin pihapensaasta kelpaavat, samoin aronian marjat. Mustikatkin jos raaskit niitä tarjota. Jos niitä hiukan sulattaisi ja heittäisi hangelle?
Katajanmarjat meillä kelvanneet rastaille suoraan pensaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko harmaalokkeja näkyy? Ystävää odottaen...
Näin niitä viikko, kaksi sitten. Harmittaa, etten laittanut muistiin päivämäärää. Tai otaksun, että olivat niitä. Miten ne tarkenee. Oli vielä kunnon pakkasta silloin
Näin siis Vaasassa
Olen kuullut lukuisia kertoja viirupöllön ääniä. Tässä läheltä pihaani ja muualtakin. Kerran kuului myös helmipöllön ääni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä päin Suomea?
Pohjois-Karjala
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä päin Suomea?
Pohjois-Karjala
Vau varmaan upea kokemus
Vierailija kirjoitti:
Tänään aamupäivällä Mukkulan ruokintapaikalla: Vihervarpunen, Viherpeippo, Pikkutikka, Varis, Harakka, Talitiainen, Valkoselkätikka. Kuusitiainen, Palokärki, Tikli.
Lajinimet ei ole erisnimiä, joten kirjoitetaan pienellä kirjaimella.
Mikähän näistä olisi linnuille mieluisinta: puolukka, mustikka, karviainen, puna- ja mustaherukka? Näitä löytyy pakastimesta. Joutaisi osa linnuillekin 😀
Mä oon kyllä nähnyt lepakoita yöllä kesällä. Ne on vaan niin lintumaisia ettei niitä ajattele sen kummemmin.
Vähän toisenlainen luontohavainto: turun haritussa juoksentelee kettu. Ei vielä 10v sitten näkynyt kettuja. Citykaneja ei enää näy.
Aamuhämärissä varpuspöllö omenapuussa.