Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luontohavainnot 2026

Vierailija
28.02.2026 |

Tänään ruokintapaikalla oli harmaapäätikka, 2 käpytikkaa, valtavasti keltasirkkuja, talitiaisia ja jokunen närhi. Plusasteet pudottivat lumet puista ja lopultakin on sellainen kevään tuoksu. Pihamaalla pupujen ja ilveksen jäljet. Minne sini- ja hömötiaiset katosivat? Ulkona kuuluu palokärjen ääni. Lunta on paljon. Miten teillä? 

Kommentit (116)

Vierailija
21/116 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuhämärissä varpuspöllö omenapuussa. 

Vierailija
22/116 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli eilen ruokinnalla kaksi tikliä! Olipa kiva yllätys, koska läheskään joka vuosi en niitä onnistu omassa pihassani näkemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/116 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli eilen ruokinnalla kaksi tikliä! Olipa kiva yllätys, koska läheskään joka vuosi en niitä onnistu omassa pihassani näkemään.

Mä oon nähnyt tiklin yhden ainoan kerran eli viime vuonna. Ihmettelin mikä ihmeen papukaija tuli sapuskalle. Kiikarit nenälle ja kas, tikli! Viime vuonna pähkinänakkeli, töyhtötiainen ja isolepinkäinen piipahtivat nekin, mutta hetkeksi vain. 

Vierailija
24/116 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä marjoja linnut syövät, siis pihlajanmarjojen lisäksi? Rastaat saapuivat joten mitä niille voisi tarjota? Jäisinä vai sulatettuina?

Vierailija
25/116 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapinpöllö naamasta naamaan eilen illalla! 

Missä päin Suomea?

Vierailija
26/116 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko harmaalokkeja näkyy? Ystävää odottaen...

Näin niitä viikko, kaksi sitten. Harmittaa, etten laittanut muistiin päivämäärää. Tai otaksun, että olivat niitä. Miten ne tarkenee. Oli vielä kunnon pakkasta silloin

Vierailija
27/116 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkisipä itsekin, kauniita lintuja ovat

Vierailija
28/116 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä päin Suomea?

Olisi kiva tietää kaikista havainnoista, että millä paikkakunnalla tai edes esim. Etelä-Savo jne.

Mukkula täällä jo mainittu, kiitos siitä!

Vierailija
29/116 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustarastas lauloi Jyväskylässä.

Vierailija
30/116 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
31/116 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä marjoja linnut syövät, siis pihlajanmarjojen lisäksi? Rastaat saapuivat joten mitä niille voisi tarjota? Jäisinä vai sulatettuina?

Punaherukat, mustaherukat ainakin pihapensaasta kelpaavat, samoin aronian marjat.  Mustikatkin jos raaskit niitä tarjota. Jos niitä hiukan sulattaisi ja heittäisi hangelle?

Vierailija
32/116 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Punaherukat, mustaherukat ainakin pihapensaasta kelpaavat, samoin aronian marjat.  Mustikatkin jos raaskit niitä tarjota. Jos niitä hiukan sulattaisi ja heittäisi hangelle?

Katajanmarjat meillä kelvanneet rastaille suoraan pensaista.

Vierailija
33/116 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko harmaalokkeja näkyy? Ystävää odottaen...

Näin niitä viikko, kaksi sitten. Harmittaa, etten laittanut muistiin päivämäärää. Tai otaksun, että olivat niitä. Miten ne tarkenee. Oli vielä kunnon pakkasta silloin

Näin siis Vaasassa

Vierailija
34/116 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut lukuisia kertoja viirupöllön ääniä. Tässä läheltä pihaani ja muualtakin. Kerran kuului myös helmipöllön ääni. 

Vierailija
35/116 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä päin Suomea?

Pohjois-Karjala

Vierailija
36/116 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä päin Suomea?

Pohjois-Karjala

Vau varmaan upea kokemus

Vierailija
37/116 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään aamupäivällä Mukkulan ruokintapaikalla: Vihervarpunen, Viherpeippo, Pikkutikka, Varis, Harakka, Talitiainen, Valkoselkätikka. Kuusitiainen, Palokärki, Tikli.

Lajinimet ei ole erisnimiä, joten kirjoitetaan pienellä kirjaimella.

Vierailija
38/116 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän näistä olisi linnuille mieluisinta: puolukka, mustikka, karviainen, puna- ja mustaherukka? Näitä löytyy pakastimesta. Joutaisi osa linnuillekin 😀

Vierailija
39/116 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kyllä nähnyt lepakoita yöllä kesällä. Ne on vaan niin lintumaisia ettei niitä ajattele sen kummemmin. 

Vierailija
40/116 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän toisenlainen luontohavainto: turun haritussa juoksentelee kettu. Ei vielä 10v sitten näkynyt kettuja. Citykaneja ei enää näy.