Luontohavainnot 2026
Tänään ruokintapaikalla oli harmaapäätikka, 2 käpytikkaa, valtavasti keltasirkkuja, talitiaisia ja jokunen närhi. Plusasteet pudottivat lumet puista ja lopultakin on sellainen kevään tuoksu. Pihamaalla pupujen ja ilveksen jäljet. Minne sini- ja hömötiaiset katosivat? Ulkona kuuluu palokärjen ääni. Lunta on paljon. Miten teillä?
Kommentit (116)
Kevät tuli, lumi suli, puro sanoi pulipuli.
Käyn katuharjalla läpi lintujen ruokailupaikan enemmän ja vähemmän säännöllisesti jotta siementen kuoret ja ulosteet ainakin vähenisivät. Jos jätettä on enemmän, otan ne lapioon ja vien kauemmaksi. Kovien pakkasten aikaan otan talipallot ja rasvapötkylät yön ajaksi sisälle sulamaan, mutta tietenkin tiukasti muovipussiin suljettuna. Kivempi nokkia vähän pehmeämpää kuinumpijäässä olevaa. Onko joku saanut ihraa? Minä olen kysellyt useastakin kaupasta, mutta vastaus on ei oo. Ihra kun olisi lintupiireissä hyvinkin suosittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on teidän lempilintu, tai noh, ehkä se yksi monista joiden saapumista eniten odotatte? Minä odotan ekoja kurkien huutoja, hanhien auroja ja tietysti pihaani kiertävää lehtokurppaa. Kutevien sammakoidenkin ääni on kiva, lokkien kirkunat (laulu) ja eka lumettoman maan pilkahdus. Heh, lipsahti, mutta sattuuhan sitä.
Hyvä kysymys, ja vähän mietittyä niin aika paljon se tilanteesta riippuu. Kevään linnut toki aina mukava nähdä. Mutta esim.kurjet ja joutsenet pitää niin kovaa ääntä että sympaattisuus häviää sitä kautta nopeaan.
Yksi lempilinnusta ehdottomasti on puukiipijä. Se kai johtuu sen erikoisesta liikkumisesta ja tavoista. Toisaalta kyllä monet arkisetkin linnut on monesti sympaattisia.
Joitakin petolintujakin on ihan hienoa seurata kuten kalasääskeä. Lehtopöllö on kanssa sympaattinen joskus metsässä tavattu tuttavuus.
Sanoisin oikeastaan, että mitä enemmän perehtyy tai pääsee tarkkailemaan, niin sitä enemmän sympaattisilta useatkin otukset muuttuvat. Kun tuntee paremmin niiden liikkeitä ja elämäntapoja ja elinrytmiäkin.
Minusta taas kurjien ja joutsenten huudot ovat upeita.
On ne varmasti jos niitä menee jonnekin kuuntelemaan. Mutta kun sattuu asumaan aukeassa maastossa, jossa niitä lähialueille tulee kymmenittäin, niin ei se jatkuva kailotus tunnu hauskalta kovin pitkään. Joutsenilla on keväällä tullessaan tapana lentää kierroksia talon yli ja huutaa samalla, tätä tapahtuu ihan joka vuorokaudenaika.
Onhan ne hienoja lintuja, mutta kyllä niiden meluun nopeasti turtuu. Ja niiden ääni on aika kovanlainenkin.
Teeret pulputtaa pellolla ja pöllöjen soitimet alkaneet jo jokin aika sitten.Joutsen pariskunta palannut.Ilveksiä ym.oikoo pihan poikki ympärivuoden,joten niitä en lue keväänmerkeiksi.
Eilen oli ensimmäinen sellainen valoisa kevätilta jona mustarastas livertelee puun oksalla. Tuo on aivan lempiasioitani keväällä, kuten myös kesemmällä ensimmäinen peipposen ja lopulta satakielen laulu. :)
Vierailija kirjoitti:
Mikä on teidän lempilintu, tai noh, ehkä se yksi monista joiden saapumista eniten odotatte? Minä odotan ekoja kurkien huutoja, hanhien auroja ja tietysti pihaani kiertävää lehtokurppaa. Kutevien sammakoidenkin ääni on kiva, lokkien kirkunat (laulu) ja eka lumettoman maan pilkahdus. Heh, lipsahti, mutta sattuuhan sitä.
Töyhtöhyyppä on sellainen kesää tuova lintu, että varmaan se kaikista muuttolinnuista.
Kevätmies Elielinaukiolla. Housut olivat reisien kohdalla ja alushousujen teksti näkyi.
Odottelen, milloin peltomaisemaan tulevat ensimmäiset joutsenet. Lumet sulivat ja alue on kosteikkoa. Pieni joki kiemurtelee jo lähes sulana, sorsia ei vielä näy. Viime kesänä alueella pesi kurkia.
Kaipaan teerien pulputusta, ja sitä pääsee kohta kuuntelemaan maalle. Aion rakentaa sinne pari pesää pöllöille, ehkä huuhkajallekin, koska on tulossa myyrävuosi.
Ei oo vielä faaraomuurahaisia näkyny kerrostaloyksiöss stadis.
Mut lokkei näky rottapuistos.
Kuuluu enempi lintujen laulua jo.
Eilen oli aivan ihana kevättalvinen ilta ja lähdin metsätielle kuulostelemaan joskos pöllöt huhuilisivat. Eivät huhuilleet, ei yhden yhtä huhuuta. Oli kuitenkin oikein mukava kävelyretki ja kiittelin kun olin laittanut liukuesteet kenkiin. Tie oli kuin paraskin luistelurata. Yhden rusakon näin kauraa syömässä ja senkin omalla pihallani. Tänään harmaa päivä. Närhiä, keltasirkkuja, naakkoja ja yksi käpytikka.
Vierailija kirjoitti:
Tervapääskyt ja västäräkit keväällä. Kyllä kaikki muutkin kevään ensihavainnot sykähdyttävät, mutta nämä kaksi ovat mun lempparit.
Sitten taas syksyllä punatulkut, niitä ei kesällä näy tuossa pihalla mutta talvella käyvät syömässä pihavaahterasta siemenet. Aina iloinen hetki, kun ne näkee ensimmäistä kertaa pitkästä aikaa.
Eilen kuulin ensimmäiset kurjet. Vähän aikaista, eikö vaan? Etelä-Suomen rannikolla tosin asun.
Jokainen tavallaan ja hyvä niin. Itse rakastan lokkien, joutsenten, hanhien, varisten jne. ääntä, ja järven rannalla asuvana niitä kyllä kuuluu, kovaa ja korkeelta. Jopa luhtahuitti ja härkälintu kuulostavat kivoilta.
Meillä on aina ollut pihassa muutama orava, mutta tänä talvena ei ainuttakaan. Mihin ne on kaikki kadonneet? Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aina ollut pihassa muutama orava, mutta tänä talvena ei ainuttakaan. Mihin ne on kaikki kadonneet? Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Syksypuolella ruokintapaikalla kävi yksi orava, mutta sekin katosi. Aikaisempina talvina kurreja on ollut useita.
Ainakin 50 joutsenta lähipellolla. Lisää tulee ja ääni on sen mukainen.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin 50 joutsenta lähipellolla. Lisää tulee ja ääni on sen mukainen.
Missä päin?
Korppi raakkuu, muut linnut ovat hiljaa.
Joka tekee sen yhdelle näistä vähäisimmistä veljistäni tekee sen minulle.
- Jeesus -