IS: Siivoojat suuttuivat Purran puheista Suomi pysähtyisi päivässä
Kun siivoustyötä vähätellään julkisessa puheessa, sillä on suora vaikutus alan arvostukseen, koulutukseen hakeutumiseen ja lopulta myös työvoiman saatavuuteen, sanoo toiminnanjohtaja.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011846571.html
Kommentit (98)
Olen itse siivousalan töissä enkä itse ainakaan nähnyt Purran sanomisia loukkaavina siivousalan työtä kohtaan. Totuus on että, Suomesta löytyisi omasta takaa tekijät siivousalan töihin jne. jos palkkaus olisi kunnossa. Ei ole montaakaan alaa mihin tarvittaisiin Suomen ulkopuolelta yhtään ketään. Nyt kun säästöjä etsitään kannattaa ottaa ohjelmaan myös Suomeen sopeutumattomien maahantulijoiden palautus omiin kotimaihinsa siinäkin isot säästöt kun ei tarvitse maksaa mitään tukia Suomen talouden kannalta pelkille ylimääräisille kustannuksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivoojille maksetaan 30% liikaa palkkaa, sehän on tuottamatonta työtä.
Samoinkuin esim.poliisin. Milloin aleteen laskuttaa ?
Poliisit tekee oikeaa arvokasta työtä toisin kun jotkut siivoojat, näin se vaan on.
Vierailija kirjoitti:
Mistä siivooja saa veden siitä rappukäytävän kaapista ja minne hän likavedet laittaa? Kaapitkin pitää rakentaa siivousvälineille. Omien työkalujen käytöstä pitää maksaa korvaus. Avaintakaan ei jaella kenelle sattuu, siihen ei yksikään osakas suostu.
No jos työttömällä sitten olisi pääsy sinne siivouskomeroon niin ongelma ratkaistu. Ja yhdellä työttömällä olisi vastuualueenaan koko kerrostalo. Tai voisihan yhden kerrostalon jakaa vaikka kahden työttömänkin aktiviteetiksi. Heidän hommansa olisi käydä rappusiivoamassa kuin myös hoitaa sauna ja pesutupa ja käytävätilat. Ja kannattaa muistaa että saunaakaan ei joka viikko pidä pestä vaan kerran kuussa.
Eli ei ole iso homma tuollainen kerran viikossa yhdelle/kahdelle ihmiselle käydä siivoamassa yhden kerrostalon yleiset tilat. Yksi siivooja selviää tuosta tunnissa (paitsi jos on saunanpesupäivä niin sitten voi mennä hiukan kauemmin).
Siivoojat tullaan korvaamaan koneilla ihan muutaman vuoden sisällä, suurimman osan siivoustöistä tekee tulevaisuudessa koneet, kone tekee työt paremmin, nopeammin ja paljon edullisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Siivoojat tullaan korvaamaan koneilla ihan muutaman vuoden sisällä, suurimman osan siivoustöistä tekee tulevaisuudessa koneet, kone tekee työt paremmin, nopeammin ja paljon edullisemmin.
Noin sanottiin kun mä olin ammattikoulussa, 27 vuotta sitten. Töissä olin tänäänkin, hälyllä.
Vierailija kirjoitti:
Näin tapahtuu, olin messuilla tutustumassa näihin koneisiin, hyvin toimivia koneita jotka korvaavat paljon muutakin kun siivoojat ja siis ihan parin, kolmen vuoden sisällä, tekniikka paranee ja halpenee.
Työvoiman tarve on vähentynyt jo nyt huomattavasti ja sama kehitys jatkuu, koneet tekoälyllä tulevat korvaamaan ihmiset, muutos on radikaali.
Olen asunut kymmenissä kerrostaloissa ympäri suomea ja lähes kaikissa on ollut suuria ongelmia siivouksen suhteen, useita kertoja vaihdettu siivousyritystä, lähes kaikki ollut aivan surkeita, osa siivoojista ei edes käynyt talossa ja sitten firma selitti eri tekosyitä miksi siivous ei toimi.Kuka olettaa että tällainen toiminta saa jotain arvostusta? Että kyllä se on ihan peiliin katsomisen paikka näillä siivousyrityksillä, siivoojilla.
"Tanskassa sosiaaliturva erityisesti toimeentulotuki ja viimesijainen tuki on sidottu 37,5 tunnin viikoittaiseen työvelvoitteeseen. Velvoite koskee erityisesti ulkomaalaisia ja sisältää yksinkertaisia tehtäviä, kuten siivousta tai risujen keräämistä, jotka eivät vie keneltäkään oikeaa työtä, Purra sanoi Suomen Uutisissa."
Siis onko tämä nainen ihan oikeasti sanonut näin?!? 🤯 Selittäkää nyt mulle tyhmälle, että mistä näitä risuja kerättäisiin ja miksi?
Vierailija kirjoitti:
"Tanskassa sosiaaliturva erityisesti toimeentulotuki ja viimesijainen tuki on sidottu 37,5 tunnin viikoittaiseen työvelvoitteeseen. Velvoite koskee erityisesti ulkomaalaisia ja sisältää yksinkertaisia tehtäviä, kuten siivousta tai risujen keräämistä, jotka eivät vie keneltäkään oikeaa työtä, Purra sanoi Suomen Uutisissa."
Siis onko tämä nainen ihan oikeasti sanonut näin?!? 🤯 Selittäkää nyt mulle tyhmälle, että mistä näitä risuja kerättäisiin ja miksi?
Tämähän on täysin absurdi jo ihan ajatuksena, kysymys kuuluu tietysti mistä näitä kerätään ja jos ajatellaan että joku kerää 200 pussia näitä risuja niin mitä niille tehdään, kuka maksaa pussit, kuljetuksen, mihin nämä viedään?Tämä on siis niin tyhmä, tässäkö meidän päättäjien järki? Ei ihme että Suomi uppoaa suohon.
Ei Riikka ole arvostellut ammatti siivoojia eikä muitakaan siivoojia.On silti olemassa ympäristön siistinäpitämistöitä joita kuka tahansa voi tehdä.
Nyt ei ole kysymys jostain tietyistä risuista ,vaan kuvaannollisesti siitä että jonkinlaista helppoa työtä voitaisiin vaatia ihmisen tekevän yhteiskunnan hyväksi vastikkeena ja siitä edestä että saa rahaa.On varmasti sellaisia kaupungin puisto tai viheralueita joita voisi "siivota" ilman varsinaista siivoojan koulutusta.Siivotaanhan kotejakinilman koulutusta.
Riikka ei ole ottamassa kouluttamattomia siivoamaan eduskunnan vessoja eikä muitakaan ammattisiivoojien töitä tekemään.
Purra on idiootti. Ihminen, jolla ei ole mitään kokemusta oikeista töistä, tai siitä, mitä osaamista niissä vaaditaan
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei ole kysymys jostain tietyistä risuista ,vaan kuvaannollisesti siitä että jonkinlaista helppoa työtä voitaisiin vaatia ihmisen tekevän yhteiskunnan hyväksi vastikkeena ja siitä edestä että saa rahaa.On varmasti sellaisia kaupungin puisto tai viheralueita joita voisi "siivota" ilman varsinaista siivoojan koulutusta.Siivotaanhan kotejakinilman koulutusta.
Kaupungin puistoja ja viheralueita siivoaa kaupungin viheryksikkö.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisen tuottamattoman näpertelyn sijaan työttömät voisivat tutkan kanssa valvoa autojen ajonopeuksia ja liikennekäyttäytymistä etenkin koulujen ja päiväkotien lähistöllä. He voi jopa puhalluttaa autoilijoita ja kirjoittaa heille tarpeen tullen sakkoja. Liikenneturvallisuus paranisi ja valtio saisi rahaa. Kumma, kun koskaan ei mietitä järkeviä ratkaisuja vaan aina tavoitteena on työttömien kyykyttäminen.
Vierailija kirjoitti:
"Niin, että... jonkun työttömän pitäisi tehdä suunnilleen ilmaiseksi SULLE maksettavasta työstä, koska haluat laiskotella? Palkka pitäisi tehdystä työstä maksaa."
Hei, kirjoitin että "kun olin rappusiivooja". Enää en ole, nyt olen työtön😄 Mutta kyllä mä työttömänä voisin mennä ILMAISEKSI voi kauhea jonkun yhden rapun per viikko käydä moppaan läpi ja näin auttaa jotakuta joka oikeesti on töissä ja siivoojien työtaakka oikeesti on iso. Kyllä niiden hyvinvointia auttais tollanen jos olis päivän aikana yksi taikka pari rappua vähemmän hoidettavana.
Vain siivoustyötä tehneet ymmärtävät sinun pointtisi.
Siivousalalla on pitkään jatkunut ongelma: ylimitoitetut työalueet.
Joko teet palkattomina ylitöinä siivouksen hyvin, tai teet palkallisen työajan puitteissa siivouksen vähän 'sinne päin'.
Tämä ylimitoitus voi johtua kahdesta syystä:
1. Siivousfirmat haluavat itselleen voittoa.
2. Siivousfirmojen keskinäinen kilpailu, kuka myy palvelun halvimpaan hintaan.
Yritykset, taloyhtiöt ja muut asiakkaat haluavat saada siivouspalvelun mahdollisimman halvalla.
Halpa palvelu toteutetaan niin, etteivät siivoojat saa riittävästi työaikaa siivouskohdetta ja -tehtäviä kohden.
Mielestäni se on asiakkaan ja myös työntekijän huijaamista.
Esim. siivoojalle maksetaan neljästä työtunnista, vaikka työtä riittää kohteessa koko päiväksi.
Persut on typwrä puolue.