IS: Siivoojat suuttuivat Purran puheista Suomi pysähtyisi päivässä
Kun siivoustyötä vähätellään julkisessa puheessa, sillä on suora vaikutus alan arvostukseen, koulutukseen hakeutumiseen ja lopulta myös työvoiman saatavuuteen, sanoo toiminnanjohtaja.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011846571.html
Kommentit (45)
Vauva
Keskustelu - Siivoojat uikuttaa | Aihe vapaa
6 päivää sitten Purra kaivaa kuoppaa itsellensä. Persut on noloja sekä tyhmiä. Vastaa. Lainaa Ilmoita asiattomaksi.
IL
"Petteri Orpon (kok) hallitus on tehnyt jo isoja leikkauksia, mutta samalla se on heikentänyt valtion tulopuolta muun muassa veronalennuksilla ja kikkailemalla osan sopeutuksista vain laskemalla ne dynaamisten vaikutusten varaan.
Tämän seurauksena nettovaikutus valtiontalouteen on ollut Valtiontalouden tarkastusviraston mukaan vain 3,5 miljardia euroa."
Vauva
Huomaa ettei Purra ole tehnyt päivääkään oikeaa työtä! | Aihe vapaa
17.2.2026 Vierailija: "Vähättelemällä siivoustyötä. Vois lähteä itse kokeilemaan! ".--AND-- Vierailija: "Lindmanilla sentään työputket.
Nyt eduskunnan siivoojat jääkää kotiin, ni katotaan, miten Riikka panee suunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vauva
Huomaa ettei Purra ole tehnyt päivääkään oikeaa työtä! | Aihe vapaa
17.2.2026 Vierailija: "Vähättelemällä siivoustyötä. Vois lähteä itse kokeilemaan! ".--AND-- Vierailija: "Lindmanilla sentään työputket.
Demarit onkin niin huippuja kaikessa 😁
Vierailija kirjoitti:
"Tanskassa sosiaaliturva erityisesti toimeentulotuki ja viimesijainen tuki on sidottu 37,5 tunnin viikoittaiseen työvelvoitteeseen. Velvoite koskee erityisesti ulkomaalaisia ja sisältää yksinkertaisia tehtäviä, kuten siivousta tai risujen keräämistä, jotka eivät vie keneltäkään oikeaa työtä, Purra sanoi Suomen Uutisissa."
Siis tämä nyt oli jotenkin alentavaa? Miksi? Kun olin rappusiivooja niin monesti mietin että miksei vaikka jollekin työttömälle voisi antaa hommaksi joidenkin kerrostalojen rappuja niin minulla olisi vähemmän hommaa... Hoitaisi rappujen moppauksen ja lisäksi vaikka eteisen imuroimisen jos työttömälle jotenkin saataisiin mahdollisuus päästä käsiksi hyvään imuriin jolla homma hoitaa. Ei ole lopulta kovin iso homma, mutta helpottaisi minun työtaakkaani jos joissain olisi saanut vaan pesutuvat ja saunat käydä siivoamassa. Rappusiivous on helppoa hommaa ja siihen ei yleisavaimiakaan tarvisi antaa. Kun olen
Niin, että... jonkun työttömän pitäisi tehdä suunnilleen ilmaiseksi SULLE maksettavasta työstä, koska haluat laiskotella? Palkka pitäisi tehdystä työstä maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin joskus kesätöissä ympäristökeskuksen laboratoriossa, jossa tutkittiin mm. vesinäytteitä. Minulle kuului laboratorion siivouksen lisäksi puhdistaa näyteastiat. Niiden pesuun käytettiin eri happoja riippuen siitä, mitä niissä tutkittiin. Tarkka piti olla, mutta tietääkseni yhtään kertaa ei tulokset menneet pilalle huonosti puhdustetuista astioista. Nimikkeeni oli siivooja. Riikka voisi mennä kokeilemaan.
Mutta et ole enää, niin se kertoo mitä siivoojan hommista ajattelet.
Eli minun olisi pitänyt pysyä mainostenjakajana ja Sanna Marinin kaupan kassana?
Mikäs se sinun ensimmäinen työsi oli?
Ei urapolku termi tarkoita sitä, että on pakko pysyä samalla alalla lopun elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Oikein. Saisi tulla jo piste tuolle persujen suomalaisten, tavallisten duunarien päälle sylkemiselle.
Jättäisivät siivoojat tulematta eduskuntaan siivoamaan niin kauaksi aikaa kunnes Purra julkisesti pyytää anteeksi 👹👹👹👹👹👹
Vierailija kirjoitti:
Itse olin joskus kesätöissä ympäristökeskuksen laboratoriossa, jossa tutkittiin mm. vesinäytteitä. Minulle kuului laboratorion siivouksen lisäksi puhdistaa näyteastiat. Niiden pesuun käytettiin eri happoja riippuen siitä, mitä niissä tutkittiin. Tarkka piti olla, mutta tietääkseni yhtään kertaa ei tulokset menneet pilalle huonosti puhdustetuista astioista. Nimikkeeni oli siivooja. Riikka voisi mennä kokeilemaan.
Millä koulutuksella teit tuota työtä?
"Niin, että... jonkun työttömän pitäisi tehdä suunnilleen ilmaiseksi SULLE maksettavasta työstä, koska haluat laiskotella? Palkka pitäisi tehdystä työstä maksaa."
Hei, kirjoitin että "kun olin rappusiivooja". Enää en ole, nyt olen työtön😄 Mutta kyllä mä työttömänä voisin mennä ILMAISEKSI voi kauhea jonkun yhden rapun per viikko käydä moppaan läpi ja näin auttaa jotakuta joka oikeesti on töissä ja siivoojien työtaakka oikeesti on iso. Kyllä niiden hyvinvointia auttais tollanen jos olis päivän aikana yksi taikka pari rappua vähemmän hoidettavana.
Siinä sitten peruilta meni siivojienkin äänet, aiemmin meni äänet eläkeläisiltä, vammaisilta ja heidän hoitajilta, opiskelijoilta, ulkomaalaisilta, kulttuuri väeltä mikä kattaa hyvin laajan alueen, duunit eivät varmasti persuja äänestä, kaikki joiden yritykset meni konkkaan, työryhmän ym. Ym....... Eihän persuja olekaan tähteenä kun 5%. 👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻
Vierailija kirjoitti:
Siinä sitten peruilta meni siivojienkin äänet, aiemmin meni äänet eläkeläisiltä, vammaisilta ja heidän hoitajilta, opiskelijoilta, ulkomaalaisilta, kulttuuri väeltä mikä kattaa hyvin laajan alueen, duunit eivät varmasti persuja äänestä, kaikki joiden yritykset meni konkkaan, työryhmän ym. Ym....... Eihän persuja olekaan tähteenä kun 5%. 👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻
Duunarina äänestän persuja kuten aiemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hölynpölyä, ei se suomi mihinkään pysähdy.
Suomi pysähtyy, jos koko maassa katkee sähköt, vesi , netti, maksuliikenne. Noissakaan tapauksissa ei pysähdy, mutta haittaa tulee kyllä.
Sun mielestä esim. sairaalat, koulut/päiväkodit tai kaupat eivät olisi kusessa, jos siivoojia ei olisi?
Ei olis missään kusessa. Asiat vaan järjesteltäisiin uudella tavalla. Mittasuhteet ...Ukrainalaiset on ollu 4 vuotta sodassa.
Vierailija kirjoitti:
"Niin, että... jonkun työttömän pitäisi tehdä suunnilleen ilmaiseksi SULLE maksettavasta työstä, koska haluat laiskotella? Palkka pitäisi tehdystä työstä maksaa."
Hei, kirjoitin että "kun olin rappusiivooja". Enää en ole, nyt olen työtön😄 Mutta kyllä mä työttömänä voisin mennä ILMAISEKSI voi kauhea jonkun yhden rapun per viikko käydä moppaan läpi ja näin auttaa jotakuta joka oikeesti on töissä ja siivoojien työtaakka oikeesti on iso. Kyllä niiden hyvinvointia auttais tollanen jos olis päivän aikana yksi taikka pari rappua vähemmän hoidettavana.
Eli et arvosta itseäsi tai työttömiä ollenkaan? Että pitäisi ilmaisena piiskurina olla vailla palkkaa?
kun työttömiä työnhakijoita jotka ehkä voivat saada toimeentulotukea (jos saavat) laitetaan ilmaisella siivous töihin niin pelkään pahoin että,ne siivoojat jotka ovat työsuhteessa menettävät työnsä ja, tekevät työttömyyskorvausta vastaan samoja töitänsä ja ilman palkkaa lopulta. Sillä eihän kannata palkata ketään kun työntekijät saa täysin ilmaiseksi.
Puheet vastuullisesti tuottanut Byriikkulis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli et arvosta itseäsi tai työttömiä ollenkaan? Että pitäisi ilmaisena piiskurina olla vailla palkkaa?
Minä saan työttömyyskorvauksen ja asumistuen, rahaa kilahtaa tilille joka kuukausi vaikka en mitään tee. Kyllä mä jotain pientä voisin tehdä yhteisen hyvän eteen. 30min rappusiivousta kerran viikossa ei veis multa mitään, se olisi jopa hauskaa ja saisin olla hyödyksi. Ei tuollaista 30 minuutin pientä juttua voi piiskuroinniksi kutsua minun mielestä🤨 Se töissä oleva siivooja on "piiskattavana" kun yhdelle ihmiselle on laitettu liian paljon hommaa. Tää auttais niitä siivoojia jos työttömät tekis kukin jotain pientä kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Niillä siivoojilla lyhennetään vastaavasti työaikaa, joten palkkaakaan ei tarvitse maksaa niin paljoa. Taloyhtiön avaimiakin pitää jakaa ties kenelle, pitäähän ne siivousvälineet saada haettua siivouskaapista.
"Tanskassa sosiaaliturva erityisesti toimeentulotuki ja viimesijainen tuki on sidottu 37,5 tunnin viikoittaiseen työvelvoitteeseen. Velvoite koskee erityisesti ulkomaalaisia ja sisältää yksinkertaisia tehtäviä, kuten siivousta tai risujen keräämistä, jotka eivät vie keneltäkään oikeaa työtä, Purra sanoi Suomen Uutisissa."
Siis tämä nyt oli jotenkin alentavaa? Miksi? Kun olin rappusiivooja niin monesti mietin että miksei vaikka jollekin työttömälle voisi antaa hommaksi joidenkin kerrostalojen rappuja niin minulla olisi vähemmän hommaa... Hoitaisi rappujen moppauksen ja lisäksi vaikka eteisen imuroimisen jos työttömälle jotenkin saataisiin mahdollisuus päästä käsiksi hyvään imuriin jolla homma hoitaa. Ei ole lopulta kovin iso homma, mutta helpottaisi minun työtaakkaani jos joissain olisi saanut vaan pesutuvat ja saunat käydä siivoamassa. Rappusiivous on helppoa hommaa ja siihen ei yleisavaimiakaan tarvisi antaa. Kun olen miettinyt että ei niitä yleisavaimia ihan kelle tahansa haluta antaa niin se rajoittaa tuollaista työttömien aktivisointia.
Yhdelle työttömälle yhden talon yks rappusiivous per viikko. Ja talo olis jossain lähellä työttömän kotia niin ei olisi kulkeminenkaan ylivoimaista. Tuohon pystyy kuka vaan, max 30min homma ja sujuu nopeemminkin ja toisaalta työtön sais sen tehdä myös niin hitaasti kuin huvittaa. Saisi aktivointia ja olisi oikeasti hyödyksi.