Riikka Purra: Uudet luvut Suomen taloudesta "järkyttäviä"! Jo 14,9 miljardin alijäämä valtiontaloudessa
VM Purra on järkyttynyt siinä missä Orpo on kroonisesti yllättynyt. Suomea on saksittava vain lisää. Hallitus ei päässyt mihinkään tavoitteisiinsa, ei talouskasvun, työllisyyden (muistaako kukaan enää luvattuja 100 000 uutta työpaikkaa?), velkaantumisen taittumisen, tai yhdenkään mittarin osalta. Orpo jo vihjasi HS haastattelussa, että mystinen jarru olisi itsensä hallituksen aiheuttama.
US: Riikka Purra: Uudet luvut ovat järkyttäviä
Valtiovarainministeriön tuoreessa ehdotuksessa valtiontalouden kehyksiksi alijäämän arvioidaan olevan keskimäärin 14,9 miljardia euroa vuodessa vuosina 20272030.
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/a/2419f940-37bc-4214-aa87-480b89192e4a
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja joidenkin mielestä ei tarvita velkajarrua. Siinä sitä populismia kerrakseen :D taitaa vain olla parempaa populismia
no, kysytään näin että missä se persujen lupaama valtiontalouden velkaantumisen loppuminen nyt on?
ei ole leikattu vielä tarpeeksi. Ensi kaudella hallitus joutuu leikkaamaan vielä enemmän, sitähän Purran numerot osoittavat. Tai jos hallitus ei itse kykene leikkaamaan, niin IMF auttaa
tämän hallituksen sotkuja joudutaan korjaamaan vielä vuosia
Terveyspalvelut on pakko rajata, koska rahat eivät riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja joidenkin mielestä ei tarvita velkajarrua. Siinä sitä populismia kerrakseen :D taitaa vain olla parempaa populismia
Vttu oikeasti ei tässä mitään velkajarrua tarvita vaan tohelot vttuun sotkemasta meidän asiat idelogisille meuhkaamisellaan.
ahaa, no kerro ihmeessä konkreettisesti mitä pitäisi tehdä. Ei ainakaan varmaan sitten leikata julkistaloutta :D
Riikka ja Vmm:n virkahenkilöt ovat tästä vastuussa ja saavat siitä hyvästä palkkaa. Tämä on heidän vastuulla ei kenenkään kansalaisen. Heillä pitäisi olla paras taito ja osaaminen. Jos itse hoidan työni huonosti en voi siitä muita syyttää kuin itseäni. Jos en itse keksi tai osaa tehdä paremmin silloin minun tulee vaihtaa työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no, kysytään näin että missä se persujen lupaama valtiontalouden velkaantumisen loppuminen nyt on?
ei ole leikattu vielä tarpeeksi. Ensi kaudella hallitus joutuu leikkaamaan vielä enemmän, sitähän Purran numerot osoittavat. Tai jos hallitus ei itse kykene leikkaamaan, niin IMF auttaa
samoin kuin Sannan virheitä
https://www.verkkouutiset.fi/a/hallitus-on-ostanut-tyollisyysasteen-nou…
Julkisen talouden kannalta työllisyysasteen kasvun hyöty on kuitenkin kyseenalainen, koska 70 prosenttia uusista työpaikoista on hallituskauden aikana syntynyt julkiselle sektorille, mikä tarkoittaa julkisten menojen kasvamista entisestään. Hallitus on siis ostanut työllisyysasteen nousun velkarahalla
toki voidaan palkata puolet työttömistä valtiolle kaivamaan ojaa ja loput perässä täyttämään sitä, mutta ei siinä hyvinvointi tai elintaso nouse. Tuottavat työpaikat syntyvät kysyntään yksityiselle sektorille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mistä se johtuu? Sehän johtuu siitä, että nykyinen hallitus sössi hommat!
Kun leikattiin, mutta sopeutustarpeeseen ei koskaan päästy, kun hallituksen "dynaamiset vaikutukset" jäivät toteutumatta kokonaan.
Talouskasvua ei myöskään koskaan tullut, vaikka sitä luvattiin. Kasvu olisi kuitannut niitä velkoja, tuonut lisää rahaa valtion kassaan ja tarkoittanut korkeampaa luottoluokitusta, eli pienempiä velkojen kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
samoin kuin Sannan virheitä
https://www.verkkouutiset.fi/a/hallitus-on-ostanut-tyollisyysasteen-nou…
Julkisen talouden kannalta työllisyysasteen kasvun hyöty on kuitenki
kalliiksi käy persut Suomelle mutta se kai on heidän tarkoituskin? Tuhota maa sisältäpäin
Vierailija kirjoitti:
Jos itse olisin vastuussa toisten rahoista ja huomaisin että oho, laskuja kertyy ja luottokorttivelka onkin kasvanut niin katsoisin ensimmäisenä peiliin. Sitten luovuttaisiin niiden muiden rahojen hoitamisen jollekin osaavammalle. Sanoisin, että oli liian vaikea homma mulle.
Jos minä olisin vastuussa katoaisin pikku tilin kanssa vähin äänin kissamaisesti takavasemmalle jonnekkin tahitille asumaan muitten rahoilla. o/
kalliiksi käy persut Suomelle mutta se kai on heidän tarkoituskin? Tuhota maa sisältäpäin
niin siis Sanna kävi kalliiksi Suomelle. Ja Tampereelle, sielläkin talous sekaisin :D
Miten Orpo selittää tämän tilanteen kansalle?
Olisiko anteeksipyynnön paikka?
Purra oli ainoa,joka ei sitä Petterin mainitsemaa talouden oppikirjaa ollut lukenut. Tietää jo häviävänsä seuraavat vaalit. Lyö hanskat tiskiin.
Suomen valtiolla oli vuoden 2025 vuoden lopussa 187,7 miljardia velkaa. Vuodesta 2024 velka kasvoi liki 5 miljardia. Mihin nämä miljardit oikein menee, joka vuosi enemmän ja enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Miten Orpo selittää tämän tilanteen kansalle?
Olisiko anteeksipyynnön paikka?
ei, se huutaa vain että teidän vika
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vttu oikeasti ei tässä mitään velkajarrua tarvita vaan tohelot vttuun sotkemasta meidän asiat idelogisille meuhkaamisellaan.
ahaa, no kerro ihmeessä konkreettisesti mitä pitäisi tehdä. Ei ainakaan varmaan sitten leikata julkistaloutta :D
Puuttua laillistettuihin lahjuksiin eli lobbaukseen, verottaa luonnonvarojen käyttämisestä, puuttua sijoitusten ja valta-aseman luomiin ristiriitoihin, puuttua veron kiertoon , luoda kansalaisille tarpeeksi stabiilit olot että he voivat yrittää ja puuttua monopoleihin ja kartelleihin.
Eli tehdä sitä mitä kapitalismissa tarvii tehdä että se voi edes toimia.
Vierailija kirjoitti:
Suomen valtiolla oli vuoden 2025 vuoden lopussa 187,7 miljardia velkaa. Vuodesta 2024 velka kasvoi liki 5 miljardia. Mihin nämä miljardit oikein menee, joka vuosi enemmän ja enemmän?
liialliseen kulutukseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuttua laillistettuihin lahjuksiin eli lobbaukseen, verottaa luonnonvarojen käyttämisestä, puuttua sijoitusten ja valta-aseman luomiin ristiriitoihin, puuttua veron kiertoon , luoda kansalaisille tarpeeksi stabiilit olot että he voivat yrittää ja puuttua monopoleihin ja kartelleihin.
Eli tehdä sitä mitä kapitalismissa tarvii tehdä että se voi edes toimia
Listasta unohtui vielä tämä: ohjata kaikki julkinen raha yksityisiltä terveys-jäteiltä julkiselle ja kieltää ostopalvelut
Olisiko kannattanut jättää ne miljardit siirtämättä rikkaille, yrityksille ja ulkomaisille sijoittajille? Ne, joihin oli rahaa?
Margaret Thatcherulle laulettiin aikanaan, että:" Stand down, Margaret, stand down!" , kun hän teki saman Britannian taloudelle. Olisiko Riikan nyt aika astua pois työstä, jota ei selvästikään hallitse?
Tammikuun 2026 lopussa valtion velka oli taas kasvanut eli nyt 192,75 miljardia. Jokaiselle suomalaiselle 34 006 euroa.
Lähde: Valtiokonttori
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tehdä sitä mitä kapitalismissa tarvii tehdä että se voi edes toimia
Ristus, sulla ihan oikeasti olikin hyviä ideoita enemmän kun kenelläkään hallituksessa :' D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos itse olisin vastuussa toisten rahoista ja huomaisin että oho, laskuja kertyy ja luottokorttivelka onkin kasvanut niin katsoisin ensimmäisenä peiliin. Sitten luovuttaisiin niiden muiden rahojen hoitamisen jollekin osaavammalle. Sanoisin, että oli liian vaikea homma mulle.
Jos minä olisin vastuussa katoaisin pikku tilin kanssa vähin äänin kissamaisesti takavasemmalle jonnekkin tahitille asumaan muitten rahoilla. o/
Moi petteri, me tiedetään ja se vähän näkyy läpi päätöksen teossa.