Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas kaveri otti järkyttävän lainan turhaan - olenko ainut 55+ jolla ei ole velkaa?

Vierailija
26.02.2026 |

Näitä tänään mietin kun kuulin taas yhdestä turhasta lainasta, jonka ystävättäreni oli ottanut. Toinen ystävä taas on ulosotossa ja mutta matkustelee ympäri maailmaa ja tuhlaa rahaa minkä kerkeää. ITse olen ehkä köyhä, mutta velaton. Huomaan usein olevani se pöytäseurueen ainut, jonka katse suuntautuu kenkiin, kun ihmiset alkavat puhua velkataakastaan/ koroista tms. Tässä iässä jo väsyttää, mutta lainaahan sitä on maksettava. 

Löytyykö muita, jotka osaavat elää vähällä rahalla ja pienesti - ja joille ei tulisi mieleenkään ostaa velaksi mitään? Itselläni on tapana säästää ja sen jälkeen ostaa, vaikka siihen menisi vuosia - ei toisinpäin. 

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole velkaa ottanut, ok-talo ja kesämökki ostettu vasta sitten kun säästöjä oli tarpeeksi. Periaate ollut että lainaa en koskaa ota ja se on pitänyt. Pienestä palkasta pitänyt säästää vielä...

Vierailija
62/68 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse 52 v ja minä ainakin aion nauttia täysillä elämästä niin kauan kuin terveyttä riittää, vaikka velaksikin. Tarpeeksi nähnyt suvussa näitä "eläkkeellä sitten" ihmisiä, jotka ei ehkä edes elä sinne asti, tai ovat liian raihnaisia toteuttamaan eläkeunelmiaan sitten kun se aika on. Joten minä maksimoin nautinnon, enkä kärvistele, ellei ole pakko. Ja koska mulla on toistaiseksi vakityö ja hyvä palkka, ei tarvi kärvistellä. 

En ole koskaan velkaa pelännyt, aina olen ne takaisin maksanut. Mutta jos tässä maassa kävisikin niin ettei pystyisi maksamaan, koska esim. työttömyys eikä löydy enää uutta hommaa ikäsyrjinnän tms. takia, niin ei täällä kadulle joudu eikä nälkää näkemään sittenkään. Eli ei hätää.

Kolme viimeistä riviä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon samanlainen kuin ap. En ole ikinä ymmärtänyt elämistä velkarahalla. Ainoa laina, joka mulla ikinä on ollut, on asuntolaina. Sekin maksettu jo pois. Kaikki rempat (katto, kylppäri, keittiö ym) tehty niin, että ensin säästetään ja sitten vasta ostetaan. Ymmärrän kyllä, että joskus remontti tehtävä nopeasti, jos vaikka katto vuotaa, mutta suurimman osan remonteista voi ennakoida ja säästää etukäteen. 

Olen aina ollut pieneen tyytyväinen ja perusluonteeltani säästäväinen. Muistan jo nuorena ihmetelleeni, että miten ihmiset voi maksaa osamaksujaan, mutta etukäteen samalla summalla säästäminen ei onnistu sitten millään.

Ja juu, tiedetään ettei käärinliinoissa ole taskuja. Mutta mulle velattomuus ja säästöt tuo mielenrauhaa.

Vierailija
64/68 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 60 000e yhtiövelkaa . Jäänee perillisillekin sillä kun tapana kasvaa kun taas jotain hissiä, kattoa, sala-ojaa, julkisivua, viemäriä jne.pitää korjata . 70v

Vierailija
65/68 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole velkaa, mutta voisin ottaa sijoituksia vivuttaakseni

Vierailija
66/68 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lainaa. Kotikin tuli maksettua kymmenen vuotta sitten. Lainanottoa en pelkää, mutta tarkkaan se harkitaan ja tarvitaanko.

Kyllä mä olen miettinyt monesti luotottomia viisikymppisiä tai jotka matkustelee täysin luoton varassa. Mä en niin huolettomasti pystyisi elämään. Haluan tietyn taloudellisen varmuuden. Lomalle lähdetään vasta, kun siihen on rahat koossa, vaikka se maksettaisiinkin luottokortilla.

Hyvissä duuneissa ollaan, eikä pihejä olla, mutta arki vietetään arkisesti. Viikonloppusin sitten voi hullutella ja törsätä. 

Vierailija
67/68 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole enää lainaa. Kolmesti on ollut asuntolainaa ja siinä se. Nyt velaton omakotitalo. Ystävien kanssa emme puhu raha-asioista emmekä varsinkaan lainoista. 

N55

Vierailija
68/68 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon samanlainen kuin ap. En ole ikinä ymmärtänyt elämistä velkarahalla. Ainoa laina, joka mulla ikinä on ollut, on asuntolaina. Sekin maksettu jo pois. Kaikki rempat (katto, kylppäri, keittiö ym) tehty niin, että ensin säästetään ja sitten vasta ostetaan. Ymmärrän kyllä, että joskus remontti tehtävä nopeasti, jos vaikka katto vuotaa, mutta suurimman osan remonteista voi ennakoida ja säästää etukäteen. 

Olen aina ollut pieneen tyytyväinen ja perusluonteeltani säästäväinen. Muistan jo nuorena ihmetelleeni, että miten ihmiset voi maksaa osamaksujaan, mutta etukäteen samalla summalla säästäminen ei onnistu sitten millään.

Ja juu, tiedetään ettei käärinliinoissa ole taskuja. Mutta mulle velattomuus ja säästöt tuo mielenrauhaa.

Ei kaikki osaa tai opi, vaikka kuinka yrittäisi. Mä olen miettinyt omaa leväperäisyyttäni rahan suhteen, että lapsuudessa, kun kaikki oli niukkaa, niin ehkä mä jotain lohtua nyt haen sitten velaksi ostamisella. Joutavaa selittelyä itseni suhteen. :D

Eikä kyse nyt ole siitä, että mulla on tonneja velkaa. Vaan luottokortti, jossa katetta 2000 euroon. On nyt ns tyhjä. Enkä ole koskaan ollut ulosotossa ja asuntokin (lainan kautta toki) on oma. Tällä hetkellä olen ollut parisen vuotta velaton. Edellinen luottokorttilasku oli, kun halusin laittaa pihaa. En osaa säästää, se vaan ei pysy säästötilillä. Sitä on yritetty monta kertaa. Luoton kautta. Tuleehan se kalliimmaksi, mutta ihan järkevästi. Maksan palvelusta. 

N53

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme