Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas kaveri otti järkyttävän lainan turhaan - olenko ainut 55+ jolla ei ole velkaa?

Vierailija
26.02.2026 |

Näitä tänään mietin kun kuulin taas yhdestä turhasta lainasta, jonka ystävättäreni oli ottanut. Toinen ystävä taas on ulosotossa ja mutta matkustelee ympäri maailmaa ja tuhlaa rahaa minkä kerkeää. ITse olen ehkä köyhä, mutta velaton. Huomaan usein olevani se pöytäseurueen ainut, jonka katse suuntautuu kenkiin, kun ihmiset alkavat puhua velkataakastaan/ koroista tms. Tässä iässä jo väsyttää, mutta lainaahan sitä on maksettava. 

Löytyykö muita, jotka osaavat elää vähällä rahalla ja pienesti - ja joille ei tulisi mieleenkään ostaa velaksi mitään? Itselläni on tapana säästää ja sen jälkeen ostaa, vaikka siihen menisi vuosia - ei toisinpäin. 

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

up

Painu jo v ittuun "uppines"!

Vierailija
42/54 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En eläissäni ole ottanut muuta lainaa kuin asuntolainan puolison kanssa, se maksettiin pois muutamassa vuodessa kun korot oli olemattomat. Nyt ollaan 45v ja 10 vuotta oltu velattomia ja on kyllä huoletonta, rahaa jää säästöön ja sijoituksiin, lasten ei tarvitse opiskella lainarahalla jne. Ei kituuteta mutta kummallakaan ei ole mitään hirmukalliita harrastuksia tms. rahasyöppöä.

Näin se menee, riippuu ihan millaisessa taloustilanteessa elää kun on omien isojen hankintojen aika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joilla on velaton koti omalla tontilla, taistelkaa siitä viimeiseen asti!

Vierailija
44/54 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole lainaa, säästöjä on. Ei ne isot tulot vaan pienet menot, typerää elää velaksi ja maksaa lainaa lainalla, maksettava ne on kuitenkin. Yllättävän vähällä sitä toimeen tulee.

Kun perusasiat kunnossa. Ei sitä maallista mammonaa hautaan saa. Tämä on mun mielipide.

Ei lainaa tarvitse maksaa takaisin.

T.Paavo A

Valtionlainat ovat vähän eri juttu. Ne lainanantajat eivät halua muuta kuin korkotuloja. Ei niitä lainoja haluta maksettavaksi takaisin. Talouden veturi on lainat! 

Hyvä koronmaksaja saa lainaa aina.

Toihan pätee jos sillä lainalla tehdään infraa. Mutta jos se laina käytetään syömiseen niin aika tyhmä täytyy olla (lue aika Suomen täytyy olla)!. 

Vierailija
45/54 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samanlainen kuin ap

Vierailija
46/54 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te joilla on velaton koti omalla tontilla, taistelkaa siitä viimeiseen asti!

Säästäkää kiinteistöveroja ja energiaremontteja varten, älkää luovuttako!

Vierailija
47/54 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä nyt kenestäkin on turhaa. Minä olen ottanut elämäni aikana opintolainaa, asuntolainaa ja sijoituslainaa. Tällä hetkellä, 54-vuotiaana, olen velaton. Ajattelin kuitenkin vielä ottaa 10-vuotisen sijoituslainan, niin on eläkepäivinä vielä enemmän rahaa tuhlata, kun on aikaakin.

Sijoituslainan ottaminen nykyisessä osakekuplassa on megalomaaninen riski, etenkin jos ajattelit jenkkiosakkeita ostaa. Rytinä ja kolina tulee olemaan 3-4 vuoden päästä semmoista että köysikauppiaat myy ei-oota. Pitäisi ymmärtää että kurssit eivät voi ikuisesti nousta, velalla kun vivuttaa hommaa niin siinä menee tuhkatkin pesästä.

Vierailija
48/54 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kans 50+ ilman lainaa. Nuoriso nauraa mun puuro- ja keittovinkeille, mutta elän pienesti ja mukavasti ilman lainaa, säästän aina pahan päivän tai matkan varalle ja nautinkin välillä. Pahin laina, jonka olen nähnyt lähipiirissä otettavan, on sisustuslaina. Piti oikein kysyä kaksi kertaa, ennenkuin ymmärsin puheenaiheen. Oliko 10 000 e mennyt kaveri ottamaan tällaiseen. Kokopäivätyössä kävi. Mutta miksi pitää kaikki saada heti? Olisihan voinut myös säästää pari vuotta ja sitten vasta "sisustaa" uuden kodin?

Miksi ei? Käärinliinoissa ei ole taskuja. Ehkä tämä kaveri koko itsensä sen verran vakavaraiseksi, että oli parempi pitää säästöt ja sijoitukset kasvamassa korkoa ja ottaa sisustukseen laina.

Itse tein saman keittiöremontin kanssa. Tällä hetkellä sijoitukset tuottaa paremmin, kuin mitä joustorahoituksessa on kulut (korko 0%), joten otin keittiöremontin rahoituksella sen sijaan, että olisin säästöjäni siihen käyttänyt. 

Vierailija
49/54 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse 52 v ja minä ainakin aion nauttia täysillä elämästä niin kauan kuin terveyttä riittää, vaikka velaksikin. Tarpeeksi nähnyt suvussa näitä "eläkkeellä sitten" ihmisiä, jotka ei ehkä edes elä sinne asti, tai ovat liian raihnaisia toteuttamaan eläkeunelmiaan sitten kun se aika on. Joten minä maksimoin nautinnon, enkä kärvistele, ellei ole pakko. Ja koska mulla on toistaiseksi vakityö ja hyvä palkka, ei tarvi kärvistellä. 

En ole koskaan velkaa pelännyt, aina olen ne takaisin maksanut. Mutta jos tässä maassa kävisikin niin ettei pystyisi maksamaan, koska esim. työttömyys eikä löydy enää uutta hommaa ikäsyrjinnän tms. takia, niin ei täällä kadulle joudu eikä nälkää näkemään sittenkään. Eli ei hätää.

Vierailija
50/54 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

61v. ilman lainaa jo yli 15 vuotta. PIan eläkkeelle, arvioidut tienestit eläkkeellä n. 2500€/kk netto (OVE, säästöt, sijoitukset jne) Puoliso suunnilleen samoilla, tosin säästöjä hänellä enemmän.

Vierailija
51/54 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ketjun idea on?

Vierailija
52/54 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on 52v ilman lainaa. Jopa niin hyvin on mennyt raha asioitten kanssa että juuti jäin vapaaehtoisesti pois työelämästä .. vaikka eläkkeeseen on vielä 8 vuotta

Missä pääsee eläkkeelle 60 v?

Vierailija
53/54 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velaton syntymästä alkaen

N59v

Vierailija
54/54 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset