Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas kaveri otti järkyttävän lainan turhaan - olenko ainut 55+ jolla ei ole velkaa?

Vierailija
26.02.2026 |

Näitä tänään mietin kun kuulin taas yhdestä turhasta lainasta, jonka ystävättäreni oli ottanut. Toinen ystävä taas on ulosotossa ja mutta matkustelee ympäri maailmaa ja tuhlaa rahaa minkä kerkeää. ITse olen ehkä köyhä, mutta velaton. Huomaan usein olevani se pöytäseurueen ainut, jonka katse suuntautuu kenkiin, kun ihmiset alkavat puhua velkataakastaan/ koroista tms. Tässä iässä jo väsyttää, mutta lainaahan sitä on maksettava. 

Löytyykö muita, jotka osaavat elää vähällä rahalla ja pienesti - ja joille ei tulisi mieleenkään ostaa velaksi mitään? Itselläni on tapana säästää ja sen jälkeen ostaa, vaikka siihen menisi vuosia - ei toisinpäin. 

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Huomaan usein olevani se pöytäseurueen ainut, jonka katse suuntautuu kenkiin, kun ihmiset alkavat puhua velkataakastaan/ koroista"

pun intended?

Vierailija
22/54 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans 50+ ilman lainaa. Nuoriso nauraa mun puuro- ja keittovinkeille, mutta elän pienesti ja mukavasti ilman lainaa, säästän aina pahan päivän tai matkan varalle ja nautinkin välillä. Pahin laina, jonka olen nähnyt lähipiirissä otettavan, on sisustuslaina. Piti oikein kysyä kaksi kertaa, ennenkuin ymmärsin puheenaiheen. Oliko 10 000 e mennyt kaveri ottamaan tällaiseen. Kokopäivätyössä kävi. Mutta miksi pitää kaikki saada heti? Olisihan voinut myös säästää pari vuotta ja sitten vasta "sisustaa" uuden kodin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole eläissäni ottanut kuin opintolainan. Tonnin luottokortti on, mutten ole käyttänyt sitä kuin ulkomaan matkoilla.

- työttömän yh:n kersa, 52v

Niin se varattomuus periytyy.

Vierailija
24/54 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velaton. Aikoinaan otin opintolainan, vanhassa systeemissä, ja siinä oli työttömänä kova maksaminen. En olisi halunnut enkä saanut asuntolainaa, ajatuskin hirvitti. Sikäli kevyt olo, että ei ole niskassa lainaa korkoineen. Vähävarainen, mutta pärjään. Säästöjä aika hyvin vanhuutta varten.

Vierailija
25/54 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole velkaa enää, ikää 52. Tosin velattomuuteen päästiin sillä että muutettiin mökille. Aiemman asunnon myyntitulolla, siis mitä lainasta yli jäi, ostettiin matkailuauto. 

Itse nautin velattomuudesta. Mies joskus pohtii että muutettaisiin muualle, otettaisiin asuntolainaa ja ostettaisiin kiva talo. Ei ymmärrä ettei varmasti edes saataisi lainaa.

Tämä lainan saaminen on muuten mielenkiintoinen asia. Jo yli viisikymppiset alkavat pankkien mukaan  olla liian vanhoja 15 vuoden asuntolainaan vaikka eläkeikään on vielä saman verran aikaa.

Vierailija
26/54 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et nyt sentäs ainoa maailmassa ole, vaikka ehkä juuri omassa kaveripiirissäsi satut olemaan. Itse maksoin lopun asuntolainan pois 49-vuotiaana, aietta ei ole ottaa enää enempiä lainoja, vaikka joissain tilanteissa se saattaisi olla taloudellisesti järkevämpää kuin maksaa asioita sijoituksista tai säästöistä irrotetuilla varoilla.

Ihana, kevyt olo olla velaton!

N 50

Vierailija
27/54 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole eläissäni ottanut kuin opintolainan. Tonnin luottokortti on, mutten ole käyttänyt sitä kuin ulkomaan matkoilla.

- työttömän yh:n kersa, 52v

Niin se varattomuus periytyy.

Olen sinut 43000 vuositulojeni kanssa. Pakolliset kulut 800e kuussa.

Vierailija
28/54 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velkavipu onkin rikkaille.

Vierailija
29/54 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 53-vuotias, maksettu rivari ja mökki. Saan hyvinkin pientä tk-eläkettä. Minun tutuistani tässä ikäluokassa ei kenelläkään ole enää velkaa, ja en toden totta liiku missään eliittipiireissä, en edes yrittäjäpiireissä.

Vierailija
30/54 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että on näin paljon velattomia! Ei voida kiristää millään, hyvä!

Vierailija
31/54 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole velkaa enää, ikää 52. Tosin velattomuuteen päästiin sillä että muutettiin mökille. Aiemman asunnon myyntitulolla, siis mitä lainasta yli jäi, ostettiin matkailuauto. 

Itse nautin velattomuudesta. Mies joskus pohtii että muutettaisiin muualle, otettaisiin asuntolainaa ja ostettaisiin kiva talo. Ei ymmärrä ettei varmasti edes saataisi lainaa.

Tämä lainan saaminen on muuten mielenkiintoinen asia. Jo yli viisikymppiset alkavat pankkien mukaan  olla liian vanhoja 15 vuoden asuntolainaan vaikka eläkeikään on vielä saman verran aikaa.

Ei pidä paikkaansa.  Jos vakuudet ovat kunnossa, ei ikä ole minkäänlainen este.

Vierailija
32/54 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan nauttia elämästä ja ostaa asioita joita haluan niin ostan vaikka lainaa ottamalla. Kerran sitä vain eletään ja kuolema voi tulla syystä tai toisesta mikä päivä tahansa.

Vierailija
33/54 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolissani nuorista jotka joutuvat opiskelemaan lainalla eikä valmistumisen jälkeisestä maailmasta tiedä vielä mitään. Toivottavasti velattomat vanhemmat auttavat.

Vierailija
34/54 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä minä otin juuri velkaa asuntoa vasten, kun oli vakuusarvoa taas vapautunut. Miksi en ottaisi? Tällä velalla ostin tuottavia osakkeita lisää ja tuotot reilusti korkoja suuremmat niin mikä jottei. 

Vierailija
35/54 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä otin 12 vuoden lainan 59-vuotiaana. Ei mitään ongelmia.

Vierailija
36/54 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse otin 48-vuotiaana 25 vuoden lainan. 

Vierailija
37/54 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakeyhtiöt pitäisi lailla kieltää.

Vierailija
38/54 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osakeyhtiöt pitäisi lailla kieltää.

Sieltä se kotikommunisti kajautti!

Vierailija
39/54 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En eläissäni ole ottanut muuta lainaa kuin asuntolainan puolison kanssa, se maksettiin pois muutamassa vuodessa kun korot oli olemattomat. Nyt ollaan 45v ja 10 vuotta oltu velattomia ja on kyllä huoletonta, rahaa jää säästöön ja sijoituksiin, lasten ei tarvitse opiskella lainarahalla jne. Ei kituuteta mutta kummallakaan ei ole mitään hirmukalliita harrastuksia tms. rahasyöppöä.

Vierailija
40/54 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolainaa ja asuntolainaa oli. Velaton olin 40v. Ei tulisi mieleenkään ottaa kulutusluottoa ym. Toivottavasti ei koskaan tarvitse enää lainaa ottaa. Rahat on sijoitettu osakkeisiin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan