Pidätkö auton käynnissä kun tankkaat?
Kylmäasemalla tankkaamassa olleen Antin viereen saapui nuori mies, jonka auto kaipasi niin ikään menovettä. Mies alkoi tankata, mutta hän piti autonsa käynnissä.
Ajattelin, että tämä on varmaan yksittäistapaus. Siellä oli vastakkaisen sukupuolen edustaja autossa, että olisivatko ajatukset olleet tilanteessa vähän muualla, Antti pohti.
Tämän jälkeen Antti kertoo kuitenkin huomanneensa useita vastaavia tilanteita. Viime perjantaina hän todisti, kun peräti kaksi ihmistä jätti peräkkäin auton käyntiin tankkauksen ajaksi.
Itsellä oli pieni lapsi ja vaimo kyydissä. Kyllä minulle tuli kylmä hiki siinä, että jos jostain syystä tilanteessa tulisi kipinä, niin auto saattaisi jopa räjähtää tai vähintään tulla paha tulipalo, Antti tuumii.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
En.
Jotkut myös polttaa tupakkaa kun tankkaavat bensaa autoon. Huomsutin kerran siitä niin vastaus oli, että vit tuako se sulle kuuluu. Sanoin, että sen verran kuuluu kun olen tässä vieressä ja voi munkin kulmakarvat kärähtää jos sytytän huoltiksen tuleen. Oli helteinen kesäpäivä. Ei vaikutusta huomautuksella.
Realistisesti, mitä odotit saavasi aikaan huomautuksellasi?
Ei siinä mitään vaaraa kyllä oikeasti ole, eikö se bensatankkikin ole siellä auton takana.
En.
Ei toi varmaan riskejä juuri kasvata. Mutta on siihen ohjeeseen ihan perusteet / tutkittua tietoa. Ja onhan siinä pakokaasuakin ilmassa yms. Nykyään on myös korkeampi riski sille, että joku peukkupää vie koko auton, ellet sitten ovia lukitse.
Tosin Kylmää Dieseliä ei aina tekisi mieli sammuttaa, mutta harvoin sellasta tilannetta tulee.
Vierailija kirjoitti:
En jätä käymään. Mulla pitää olla tankatessa avain kädessä/taskussa koska auton ovihan voi mennä itsestään lukkoon. Ihmisillä on kaikenlaisia hassuja ajatuksia...
Sama
Vierailija kirjoitti:
Joskus olen nähnyt mittarikentällä selvän kieltokyltin: sammuta moottori ennen tankkausta.
KIelto: sammuta moottori ennen tankkausta. Väärin.
Kielto: älä pidä moottoria käynnissä tankkauksen aikana. Oikein.
Pakko sammuttaa kun on tuommonen vanha auto, jossa bensatankin korkki aukeaa sillä auton avaimella. Tai no, tietysti voisi ottaa kahdet avaimet mukaan.
Mun auto ei kipinöi käynnin aikana.
Sama porukka rynksyttää tyhjäkäynnillä niitä romujan Citymarketin parkkipaikalla tunnin vaikka tyhjäkäynti on laissa kielletty pidempään kuin 3 min.