Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Nainen, tänne joudut sodassa"

Vierailija
25.02.2026 |

"Moni suomalainen nainen ei saa lähteä pakoon, jos Suomessa syttyy sota. Tämä koskee myös heitä, jotka eivät ole käyneet armeijaa ja monia pienten lasten äitejä. Katso, kuulutko tähän joukkoon."

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c4cc17f2-6b89-4d94-a1bb-c4a378046a83

Haluaako joku kertoa tarkemmin tämän jutun sisällöstä? Nimim. "pienten lasten äiti"

Luulen, että kyse on hoitajista, mutta avatkaa. 

Oletko sinä se, joka ei saa poistua?

Kommentit (335)

Vierailija
301/335 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vähän siellä suurtilalla on käsintehtävää työtä.

Vierailija
302/335 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me naiset kudomme villasukkia, menemme tehtaisiin töihin miesten tilalle ja hoidamme maataloustyöt, lypsyt ja heinänteot jne. Pikkulotat tähystävät taivaalle lentokoneita ja lotat hoitavat haavoittuneita ja vievät hernekeittoa tukikohtiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/335 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä olen asiaa miettinyt ja varautunutkin joiltain osin. Joutuisin varmaan jatkamaan työtäni hoitajana kotihoidossa, mutta enpä tiedä onnistuisiko, kun asuntomme on sähkölämmitteinen eikä lapsia voisi jättää kotiin paleltumaan kuoliaaksi. Emme ole varmaan ainoa tällainen perhe jolla tulipesää ei ole, joten ensin olisi hoidettava joku yhteismajoitus porukalle. Todennäköisesti lähtisimme ensin koputtelemaan naapurustoon, lähellä asuu paljon ikäihmisiä vanhoissa okt-taloissaan joissa leivinuunit. 

Toivottavasti te ok-asujat tiedostatte, että ovella tulee olemaan jonoa jos joudumme sotaan. Voin kyllä tehdä osani myös lämmityspuiden hankinnassa, fyysistä kuntoa löytyy kyllä. 

Tänne ei ikävä kyllä mahdu. Mutta Suomi on uutisten mukaan täynnä tyhjiä taloja, joten varmaan teillekin löytyisi sovelias paikka.

En minä ainakaan pärjää missään tyhjässä maatalossa. 

Vierailija
304/335 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijaa, että ukrainalaiset naiset lähtivät ulkomaille mutta suomalaisia ei päästettäisi maasta?

Suomalaisia tunnutaan vihaavan oikein urakalla myös näköjään meidän omat suomalaisethan halutaa  hävittää maailmankartalta. 

Jokaisen karkuun haluavan naisen tulee syvästi hävetä. Ettekö halua tehdä osaanne maanpuolustuksen hyväksi? Miksi ette? Kyllä ne ukot varusteineen huoltoa tarvitsevat, että pystyvät hoitamaan hommansa. Samoin kaikki muu. 

Terv. nainen, joka haluaa kantaa vastuunsa

Se se vaan, että mulla on alaikäisiä lapsia, jotka mielellään veisin kyllä maasta pois, jos sota syttyisi. Olen myös kansainvälisissä tehtävissä itsekin, joten työllistyisin ulkomailla helposti ja nyky

Aiemmin lapsia lähetettiin esim. Ruotsiin. Se on kyllä ikävää, että aikuisten miesten loputtua siirrytään yhä nuorempiin. Eli alaikäisyys (alle 18 v.) ei pelasta. Jos on alle kouluikäinen, niin sitten tuskin tarvitsee jäädä odottelemaan työvuorojaan. Kyllä minua kyrsii se, että aikuiset naiset yrittävät kiertää vastuunsa vedoten lapsiinsa. Piilottelette lastenne selkien takana. Missä leijonaemot, jotka haluavat taistella lastensa vuoksi?

Vierailija
305/335 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annapa sitten karjasi kuolla. Ennen vanhaan ei annettu, vaan kerättiin vaikka suolta apetta.

Vierailija
306/335 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen melkein 50 ja täysi tumpelo käytännön töissä, paitsi ruoanlaitossa. Voin hyvin laittaa ruokaa ja tehdä muita simppeleitä hommia, näin olen aina ajatellutkin. Mummoni oli lotta. 

Mies saa tosin viedä teinipojan Ruotsiin tai muualle. Hän menee rintamalle vain minun kuolleen ruumiini yli.

Varaudu kuolemaan tuolla asenteella. Ei lapsia kuitenkaan ensimmäisenä uhrata.

Vierailija
307/335 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen melkein 50 ja täysi tumpelo käytännön töissä, paitsi ruoanlaitossa. Voin hyvin laittaa ruokaa ja tehdä muita simppeleitä hommia, näin olen aina ajatellutkin. Mummoni oli lotta. 

Mies saa tosin viedä teinipojan Ruotsiin tai muualle. Hän menee rintamalle vain minun kuolleen ruumiini yli.

Mä oon nainen ja jos mut pakotetaan rintamalle tai pavelemaan millään tavalla sotahulluja ja herroja niin tpan itseni mielummin. 

Sinulla on mielenterveysongelmia.

Vierailija
308/335 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annapa sitten karjasi kuolla. Ennen vanhaan ei annettu, vaan kerättiin vaikka suolta apetta.

Kyllä ne maatilan tuöntekijät jatkaa työtään myös kriisin aika. Toki ennen pitkää se voi käydä mahdottomaksi jos traktoreihin ei saa esim. polttoainetta. Ja esim. broilrtitilat jäisi tyhjäksi varsin nopeasti kun uutta tuotantojaksoa ei aloiteta.

Vierailija
309/335 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis lain mukaanhan kaikki on työvelvollisia, eikö se ollut 17-67 vuotiaat.. eli lähtökohtaisesti naiset laitettaneen paikkaamaan miesten duuneja hyvinkin pitkälle. Itselläni on useita hankalia perussairauksia, eikä mitään erityisiä taitoja, turha humanisti.. ehkä jotain kevyttä voisin jossain toimistossa tehdä, mut voi olla myös että haluaisivat musta eroon, koska jos en saisi mulle tarvittavia lääkkeitä niin olisin lähinnä rasite.. että ihan siitä voit päätellä, onko sulla jotain taitoja, oletko about terve? jos kyllä, niin ihan varmaan jäät suomeen. 

Nuo sairaus- ja humanisti-uhriutumisininät eivät enää toimi kriisiaikana. Sinä teet mitä sinun käsketään tehdä, piste.

Vierailija
310/335 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään rintamalla pakkasessa en pärjäisi vaikka olen kyllä hyvä ampumaan. Mutta jotain muonitushommaa mulle, saan kasvatettua ruokaa, kasviksia ja eläimiä, enkä epäile tarvittaessa tappaa ja laittaa ruuaksi. Osaan kerätä luonnosta muutakin kuin mustikoita evään jatkoksi.

Vierailija
311/335 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo kaukana siinä vaiheessa kun mihinkään tarvittaisiin. 

Oletkin fiksu, tämä tyttö ottaa myös hatkat, aivopestyt naiset saa jäädä puolustamaan tätä läpimaata korruptio maata jos haluaa, oikein ylpeenä "suorittavat kansalaisvelvollisuuden":D ne odottaa samalla punaista mattoa ja mitalia on ne niiiin reippaita pikku pelinappuloita 🤣🤣🤣😂😂😂

Meillä joillain on isovanhempia, jotka ovat olleet edellisissä sodissa puolustamassa Suomea. Siksi meille joillekin on tärkeää, että teemme samoin. Siihen ei sinun pikku pelinappulavitsit vaikuta.

Silloin Suomi olikin puolustamisen arvoinen ja ketkä me? :D edelleen kenenkään selväjärkisen ei ole pakko mennä eliittien sotia sotimaan. Suomi ei ole its

Eivät kaikki masennusdiagnoosin omaavat ole tuollaisia kädettömiä luovuttajia, kuin sinä. 

Vierailija
312/335 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi ne on oikestaa teurastas ennen kuin vihollinen iskee sinne suurtilalle.

Vierailija
313/335 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mietipä mitä naiset teki kun miehet soti? Pyörittelivät peukaloitaan? Eivät. Se on unohtunut täysin, että naiset pyörittivät tehtaita, metsähommia, raksaa, kaikkea. Omien hommiensa (ruuanlaitto, lehmän lypsy ym) lisäksi. Naiset tekee vieläkin enemmän töitä kuin miehet. Moni ajattelee, että mies käy töissä niin ei tarvii kotona tehdä mitään. Naisetkin käy töissä ja sitten kotona on seuraava työmaa. 

Paakanmarjat. Niitä pyörittivät samat vanhat miehet kuin normaalistikin loukkaantuneiden ja sivareiden lisäksi. Naisilla ei ole voimia eikä osaamista siihen. Naisille annettiin yksinkertaiset ja kevyet työt kuten aina. 

otta-Svärd järjestöön kuului jatkosodan aikana yli 200 000 naista, joista keskimäärin 13 000 oli jatkuvasti eri tehtävissä sotatoimialueella. Kotirintaman tehtävissä oli noin 50 000 lottaa. Loput yli 100 000 lottaa toimivat avustavina työntekijöinä oman työnsä ohella. Lottien tehtävät laajenivat jatkosodan aikana siten, että erityisesti viestilottien määrä lisääntyi jatkuvasti. Rintamilla sotilaita lähinnä olivat kanttiinilotat, muonituslotat ja lääkintälotat. Ilmavalvonta oli suureksi osaksi lottien vastuulla. Henkisesti oli erityisen raskasta kaatuneiden evakuointikeskuksissa toimineiden vapaaehtoisten lottien työ. He laittoivat arkkuihin kaatuneet kotiseudulle kuljetettavaksi.

Lotat olivat yleensä aseistamattomia. Poikkeuksena oli keväällä 1944 Helsingin ilmapuolustusta varten perustettu valonheitinpatteri, jonka miehityksen muodostivat lotat. Sen 145 nuorta ylioppilasta saivat myös käsiasekoulutuksen. Joskus saattoi etulinjan lotallakin olla mukanaan pistooli.

Kesällä 1944 sotatoimialueella olleet lotat joutuivat liikuntasodan olosuhteisiin. Lotat joutuivat kulkemaan vetäytyvien joukkojen mukana joutuen myös vihollisen tulen alle.

Kun tavanomaisista töistä jouduttiin hyvin nopeasti irrottamaan 400 000-500 000 miestä sotatoimiin, oli elintärkeää saada ainakin maan elinkeinoelämän ja sotatoimien jatkuvuuden kannalta ratkaisevin osa heistä korvattua uudella työvoimalla. Naiset ottivat tämän vastuun. Monet naiset joutuivat opettelemaan ammatteja, jotka olivat aikaisemmin kuuluneet kokonaan miehille. Vuoden 1941 lopulla osittain juuri työvoimapulan johdosta aloitettu vanhimpien ikäluokkien kotiuttaminen rintamajoukoista helpotti jonkin verran työvoimatilannetta. Pulaa ammattitaitoisesta työvoimasta oli kuitenkin koko sodan ajan. Naisten osuus maamme koko teollisuuden työvoimasta oli lopulta noin puolet. Sotatarviketeollisuuden noin 140 000 työntekijästä oli naisia 55 %. Heidän panoksensa oli näin ollen teollisuuden tuotannon ylläpidossa ratkaisevan tärkeää.

Myös monien maatilan emäntien vastuu ja työtaakka kasvoi sodan aikana olennaisesti isännän ja muun miesväen ollessa rintamalla. Naiset joutuivat tekemään tavanomaisten tehtäviensä lisäksi miehille normaalisti kuuluvia maataloustöitä. Näihin sisältyi myös raskaita ruumiillisia töitä. Työvoimapulasta johtuen jouduttiin kymmeniä tuhansia neuvostoliittolaisia sotavankeja käyttämään maataloustöissä. Tällöin joutuivat maatilojen emännät usein myös työnjohtajan tehtäviin omien toimiensa ohella.

Kotirintamalla työvelvolliset naiset joutuivat hyvin monenlaatuisiin tehtäviin. Erityisen paljon naisia oli maataloustöissä, esimerkiksi vuonna 1943 noin 140 000. Työ kesti 1-2 viikkoa. Osa oli kaupunkilaisia, jotka eivät olleet koskaan tehneet maataloustöitä. Naisia komennettiin paljon myös rakennustöihin, joissa naisia oli työskennellyt runsaasti jo ennen sotia.

Pienehköjä määriä naisia oli esimerkiksi autonkuljettajina, raitiovaununkuljettajina ja postinkantajina.

Vierailija
314/335 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne maatilan tuöntekijät jatkaa työtään myös kriisin aika. Toki ennen pitkää se voi käydä mahdottomaksi jos traktoreihin ei saa esim. polttoainetta. Ja esim. broilrtitilat jäisi tyhjäksi varsin nopeasti kun uutta tuotantojaksoa ei aloiteta.

Nimenomaan tekniikan pettämisestä oli huoli. 

Vierailija
315/335 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi rintamien läheisyydessä toimineissa pesulajunissa toimi lottien lisäksi verrattain paljon työvelvollisia naisia. Heidän työpanoksensa oli suuri, sillä junissa pestiin kuukausittain noin 70 000 kiloa sotilaiden pyykkiä.

Vierailija
316/335 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään halua poistua Suomesta.

Miksi haluaisin, iiigori?

Olisin hyvä ainakin dronen ohjailussa, ihan työnkuvan takia. Ihan mielelläni tekisin sitä.

Vierailija
317/335 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkerat miehet ulisee. Teidän saatanoitten sotia vuosisadoista toiseen ja naisvihaa kaiken muun lisäksi. Onneksi olen saanut Australian kansalaisuuden jo aikoja sitten.

Vierailija
318/335 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tietenkään halua poistua Suomesta.

Miksi haluaisin, iiigori?

Olisin hyvä ainakin dronen ohjailussa, ihan työnkuvan takia. Ihan mielelläni tekisin sitä.

Suomelle on hankittu 20 dronea.

Vai takotitko että ohjaat vihollisen dronea pois suojattavasta materiaalista juoksemalla sitä karkuun?

Vierailija
319/335 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä maatilantöitä edes 40 luvulla tehty käsin. Työhevosia meillä ei enää ole (eikä hevosvetoisia työkaluja) ja vaikka olisikin niin ei niiöäkään oikein siellä suurtilalla mitään tehtäisi.

Vierailija
320/335 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijaa, että ukrainalaiset naiset lähtivät ulkomaille mutta suomalaisia ei päästettäisi maasta?

Suomalaisia tunnutaan vihaavan oikein urakalla myös näköjään meidän omat suomalaisethan halutaa  hävittää maailmankartalta. 

Hävisiko Suomi 2. maailmansodassa maailmankartalta vaikka ei lähdettykään sankoin joukoin pakolaisiksi?

Silloin syntyi lapsia, nyt ei tee kukaan pl.ulkomaalaiset.