Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ilmestyt juhliin 30-60 minuuttia ennen kutsuun merkittyä aikaa?

Vierailija
25.02.2026 |

Taas juhlia järjestäessä sama juttu. Tällä kertaa neljä ihmistä pörähti paikalle yli puoli tuntia ennen kekkereiden alkua. Viime hetken valmistelut olivat täydessä vauhdissa kun ovella seisoi jo ekat vieraat päivystämässä.

Tiedän etteivät he ole ainoita. Jos olet tällainen superajoissa saapuja, voisitko kertoa tässä ketjussa miksi toimit niin? Onko kukaan ikinä sanonut mitään asiasta? Koetko olevasi kohtelias vai epäkohtelias?

Nämä oman elämäni esimerkit tulivat joitain vuosia sitten kaikkiin tilaisuuksiin tunnin etuajassa, eli nyt he olivat tavallaan omasta aikataulustaan myöhässä. Ajomatka juhlapaikalle oli silloin useimmiten 5 min, tällä kertaa vajaa 15 min, eli mistään pitkän matkan taivaltajista ei ole kyse.

Itse pidän tuollaista aivan tolkuttoman epäkohteliaana. Valaiskaa minua tässä asiassa, miksi jotkut menevät joka paikkaan etuajassa?

Kommentit (868)

Vierailija
581/868 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottamattomia viivästyksiä voi sattua. Olimme kerran menossa juhliin itse, kun satuimme kolaripaikalle ja kolarissa olleet olivat vaatteista päätellen menossa juhliin hekin, oli lakkiaispäivä. Meidän ei tarvinnut jäädä, koska apua oli jo ja kolari oli pieni, kukaan ei loukkaantunut mutta liikenteeseen se vähän vaikutti. Mutta tässä tapauksessa pitää soittaa ja ilmoittaa esteestä, kun kerran pystyy.  

Vierailija
582/868 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kotona pidettävät juhlat usein on juuri sellaisia "pannu kuumana" ajan x-x, joten silloin se tuleminen olisi hyvä sopeuttaa aikavälille.

Oma lukunsa tämäkin: Meillä olisi yksi sukulainen halunnut jäädä meille yöksi kun meidät vihittiin, siis hääpäivämme yöksi - asuimme jo yhdessä. Ei ollut mitään puhetta tällaisesta etukäteen.  No ei tietenkään suostuttu, meillä oli vieläpä hotelli toisella puolella tietä ja soitimme sinne että onko vapaata ja oli. Ei kelvannut. Lähti sitten loukkaantuneena kotiinsa.  Toki tuli kauempaa, mutta ei se nyt ole sopivaa hääparin hääyöksi tunkeutua kylään. Kyseinen henkilö on jo kuollut, joten ei lue tätä enää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/868 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatukseni on ruokailu jossa pöydän ympärillä on 3-5 ihmistä. Ei yksi ihminen voikaan vaikuttaa seurustelun laatuun, siksi tämä onkin ongelma. Kutsuja voi kysyttäessä hieman avata mieltymyksiään, esim että pitää vapaasta juttelusta mikä meillä tarkoittaa sitä että puhelias ihminen tai ihmiset pitävät shown yllä. 

Kysymys miten tarkemmin aiotaan ruokailun sujuvan, voi olla tyly mutta se pitää hyväksyä uudeksi normaaliksi. En halua enää kertaakaan istua pöydässä jossa muut pitävät hauskaa keskenään ja oma olo on kuin vain statistina paikalla. Pidän sellaisesta ruokailusta, missä jutellaan ryhmänä yhdessä ja kaikki saavat puhua. Tämä ei ole Suomessa tunnettu malli, jota ryhmä yhdessä pitäisi yllä. Moni pitää enemmän vapaasta assosiaatiosta, jossa sanotaan mitä mieleen tulee ja millon se ajatus sattuu tulemaan.

Olet ilmeisesti sama jolle äsken vastasin. Tuollainen kysymys on mielestäni epäkohtelias eli kritisoit siinä edeltäviä juhlia. Ei kannata tehdä niin, vaan yksinkertaisesti pysyä vain poissa, jos et ole tuntenut oloasi tervetulleeksi ja mukavaksi. 

Ihmiset eivät ole aina epäkohteliaita tahallaan tai luulisin, että on yleisempää olla epäkohtelias huomaamattaan. Tarkoituksesi on tuoda esille epäkohta, mutta olen melko varma, että sinulle suututaan, jos toimit noin. Siksi on viisainta joko jättää menemättä tai ottaa toisenlainen asenne. 

Olen itse osallistunut juuri tuon mainitsemani epämiellyttävän sukulaisen juhliin sillä asenteella, että olen kärpäsenä katossa ja nautin tarjoiluista sekä tarkkailen ihmisiä. Hänen juhlansa ovat epämiellyttäviä siksi, että hänen tuttavissaan on paljon ihmisiä, jotka juovat liikaa alkoholia ja hän itse alkaa vittuilla, kun on tarpeeksi päissään. Etenkin miehelleen, mutta välillä myös muille. Minulle hän haluaisi vittuilla, mutta ei uskalla. Hän on puhunut pahaa minusta selän takana, siitä tiedän. Onneksi en ole enää saanut kutsua kuin virallisempiin juhliin (pakko mennä eräästä syystä), joista voi poistua ennen kun ongelmajengi ja hän itse on päissään. Alkoholi on monen suomalaisen juhlan ongelma eli silloin ne vähäisetkin käytöstavat voivat haihtua ilmaan.

Vierailija
584/868 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska ketju. Eli minä siis menen tuntia paria ennen juhlia, jotta en missaa laivaa, ilotulitusta, kynttilöiden puhaltamista, parhaita maistiaisia tarjoiluista sekä parasta parkkipaikkaa talon edestä. Haluan myös kokea ja nähdä emännän kuivaamassa tukkaansa ja isännän silittämässä paitaa. Lisäksi haluan nähdä ketä kaikkia on kutsuttu ja varmistan että kaikki tietävät, että minä saan olla kuin kotonani juhlissa.

Vierailija
585/868 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä ne järjestelyt pitää jättää viime minuutille?

Vierailija
586/868 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikkapa siksi, etteivät krutongit tai alkupalakupit eivät vety. 

Vierailija
587/868 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinaat, että esim. kermakakku on hyvä nostaa pöytään ennen kuin lähteen katsomaan lapsen lakkiaisia koululle, jotta sitten jo ennen itseä kotiin tulevat vieraat saavat syödä sitä muutaman tunnin pöydässä seisonutta heti? Samoin kahvi on varmasti paras keittää termospulloihin valmiiksi, laittaa maito ja kerma pöytään jne. 

Meidän aikataulut esim pojan lakkiaisissa: Edelliset päivät työpäivä kaikilla, myös pojalla, joten valmisteltiin mitä ehdittiin ja mitä nyt etukäteen voi. Aamulla noustiin kyllä aikaisin vielä koristelemaan voileipäkakut ja latiettiin kupit pöytään  Tilaisuus pojan koululla alkoi klo 10, 120 lakitettavaa, juhlaohjelma ja puheenpitäjiä, jotkka eivät ymmärtäneet että kukaan ei halua kuunnella puolen tunnin jaarittelua. Olimme varautuneet olevamme kotona 12.30, sillä ilmoitus etukäteen oli että tilaisuus kestää reilu kaksi tuntia ja vieraille ilmoitettu ajaksi 14-17. No se tilaisuus kesti melkein yhteen ja olimme kotona 13.15, matka ei sentään pitkä. Joillakin oli meno vielä maaseudulle koteihinsa.  Kun olimme pihassa, sinne jo tulleet vieraat kyselivät että missä me olemme viipyneet. 

Miksi pitää olla valmis tuntia enne, jos tilaisuus ei ala tuntia ennen? Jos joku tulee junalla, sitten voi kysyä sopiiko tulla, mutta esim. tällaisissa lakkiastapauksissa ei olla kotona välttämättä vielä. Olen minä ollut työpaikkahaastattelussakin, joka alkoi klo 11. Bussi, jolla siihen ehti, oli perillä 9.15. Pakko vaan keksiä tekemistä siksi aikaa.  Itse luin kirjaa bussiaseman penkillä. Matkaa oli asemalta kilometri. Sain paikan. 

Vierailija
588/868 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunti on paljon pitempi aika kuin minuutti. Oletko ajatellut, ettei ole aikaa kovin paljon?  Ihmiset kun ovat työssä, sitten on näitä minunkin jo mainitsemia rippijuhlia, lakkiaisia tms missä ei olla ennen kotona pidettävän tilaisuuden alkua edes kotona. Meillä kaikki juhlat on olleet tällaisia, muita ei kotona pidetä. 

Vierailija
589/868 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin on niin pienet kylmätilat, että kakut pitää täyttää ja koristella vasta juuri ennen vieraiden tuloa, koska ne eivät mahdu jääkaappiin. Tästä syystä emme voineet esim. ylioppilasjuhlia kotona järjestää. Vain ristiäiset kotona, koska sinne riitti yksi täytekakku ja yksi voileipäkakku, jotka syötiin heti valmistamisen jälkeen.

Aika erikoista, jos joku tulee reilusti ennen juhlan alkua paikalle norkoilemaan, ellei nyt sitten ole joku äiti tai sisko, joka auttaa järjestelyissä. 

Vierailija
590/868 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vieraat täytyy ohjata heti pöytään? Eivätkö he voi seurustella keskenään olohuoneessa?

Vierailija
591/868 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaat, että esim. kermakakku on hyvä nostaa pöytään ennen kuin lähteen katsomaan lapsen lakkiaisia koululle, jotta sitten jo ennen itseä kotiin tulevat vieraat saavat syödä sitä muutaman tunnin pöydässä seisonutta heti? Samoin kahvi on varmasti paras keittää termospulloihin valmiiksi, laittaa maito ja kerma pöytään jne. 

Meidän aikataulut esim pojan lakkiaisissa: Edelliset päivät työpäivä kaikilla, myös pojalla, joten valmisteltiin mitä ehdittiin ja mitä nyt etukäteen voi. Aamulla noustiin kyllä aikaisin vielä koristelemaan voileipäkakut ja latiettiin kupit pöytään  Tilaisuus pojan koululla alkoi klo 10, 120 lakitettavaa, juhlaohjelma ja puheenpitäjiä, jotkka eivät ymmärtäneet että kukaan ei halua kuunnella puolen tunnin jaarittelua. Olimme varautuneet olevam

Kauankohan tämän kirjoittaneelta kestää kermakakun nostaminen pöytää?

Pikku vinkkinä: laita vieraat olohuoneeseen keskustelemaan 10 minuuttia keskenään. Näin itse teen aina.

On oikeastaan noloa ohjata vieraat heti syömään. Aivan kuin olisi kiire päästä heistä nopeasti eroon.

Vierailija
592/868 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vieraat täytyy ohjata heti pöytään? Eivätkö he voi seurustella keskenään olohuoneessa?

Ei alkupaloja nautita pöydässä. Alkupalat ovat pieniä coctail-paloja, jotka nautitaan seisten alkudrinkin kanssa ja vieraat asettautuvat juhlatilaan, vaihtavat päällimmäiset kuulumiset ja ehkä hieman tutustuvat toisiinsa, jos ovat toisilleen vieraita. Alkoholia ei kuulu nauttia yksin, vaan sen seuraksi tulisi aina tarjota jotain syötävää, koska alkoholi ei ole kovin vatsaystävällistä tyhjään mahaan. Tämä onkin viinimaissa sääntö, jota kaikki noudattavat. Tapa tulee espanjan sanasta peittää (tapar) eli tapas tarkoitta muinaista tapaa peittää viinilasi leivällä. Ehkä alun perin siksi, ettei siihen mene mitään öttiäisiä. 

Alkuruoka nautitaan pöydässä sitten kun ruokailu alkaa eli noin puolisen tuntia siitä kun vieraat on kutsuttu.

Vierailija
593/868 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä haluat päättää, kuinka joku toinen järjestää juhlansa? Miksi juhlia edeltävä tunti pitäisi viettää asennossa seisten tukka nuoltuna tyhjän panttina, siltä varalta, että joku rajaton vieras haluaa omin päin muuttaa kutsujen alkamisaikaa?

Vierailija
594/868 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei alkupaloja nautita pöydässä. Alkupalat ovat pieniä coctail-paloja, jotka nautitaan seisten alkudrinkin kanssa ja vieraat asettautuvat juhlatilaan, vaihtavat päällimmäiset kuulumiset ja ehkä hieman tutustuvat toisiinsa, jos ovat toisilleen vieraita. Alkoholia ei kuulu nauttia yksin, vaan sen seuraksi tulisi aina tarjota jotain syötävää, koska alkoholi ei ole kovin vatsaystävällistä tyhjään mahaan. Tämä onkin viinimaissa sääntö, jota kaikki noudattavat. Tapa tu

Nämä ei nyt ole ihan suomalaiseen kahvikulttuuriin liittyviä tapoja. 😆

Vierailija
595/868 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä haluat päättää, kuinka joku toinen järjestää juhlansa? Miksi juhlia edeltävä tunti pitäisi viettää asennossa seisten tukka nuoltuna tyhjän panttina, siltä varalta, että joku rajaton vieras haluaa omin päin muuttaa kutsujen alkamisaikaa?

Sinä nyt ainakin kadotit kirjoitukseni pointin. Lue uudelleen niin ehkä tajuat, että juurikaan tukka nuoltuna ei juhlien järjestäjien tarvitse olla odottamassa vieraita. 😁

Vierailija
596/868 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun kaltaistesi takia olen alkanut laittautua jo tunnin aiemmin, koska sen tekeminen on kaikista epämiellyttävintä huonokäytöksisen toljottajan seurassa - muunlaisethan eivät etuajassa tule. 

Vähän juhlien ajankohdasta ja kestosta  riippuen vien mielelläni koiran vielä pienelle lenkille juuri ennen juhlan alkua: näin sillä on mukavinta juhlissa. 

Tietyt koristeet ja lisäykset tarjottaviin on parasta tehdä mahdollisimman myöhään, kuten moni muukin on sinulle kertonut. Teen tällaiset mieluimmin juhlia edeltävän puolen tunnin aikana, en juhlien alettua. Tämän jälkeen tarkistaisin vielä mielelläni meikit ja kampauksen, mutta sehän on aikaisin saaouvan tupatarkastajan mielestä huonoa taloudenpitoa 🥺

Vierailija
597/868 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nämä ei nyt ole ihan suomalaiseen kahvikulttuuriin liittyviä tapoja. 😆"

Kommentti, johon vastasit, käsitteli alkupaloja. Sekoitit alkupalat ja alkuruuan, kumpaakaan ei varmaan tarjota kahvikutsuilla. Ainakin itse olen tottunut, että kahvitilaisuudessa tarjotaan jotain pientä suolaista ja makeaa, ei ruokaa. 

Vai tarkoititko että Suomi on kahvikulttuurimaa eikä viinimaa? Näinhan se on, mutta omassa lapsuudenkotonani on aina juotu viiniä ja myös konjakit viikonloppuisin ruuan kanssa. Isoäiti joi viiniä useita kertoja viikossa viiniä ruuan kanssa, mutta en ole koskaan nähnyt häntä humalassa enkä vanhempianikaan. 

Vierailija
598/868 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille voi vieras tulla, etuajassa ja näin on käynytkin.

Meillä on sen verran iso talo, että vieraat eivät pyöri jaloissa, kun laitan pöydän koreaksi.

Mieheni voi sillä aikaa seurustella vieraiden kanssa. 

Vierailija
599/868 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olisit päässyt paljon vähemmällä kun olisit kysynyt asiaa suoraan niiltä ennakolta tulleilta ihmisiltä? Turha kai asiasta täällä on vinkua. 

Vierailija
600/868 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauankohan tämän kirjoittaneelta kestää kermakakun nostaminen pöytää?

Pikku vinkkinä: laita vieraat olohuoneeseen keskustelemaan 10 minuuttia keskenään. Näin itse teen aina.

On oikeastaan noloa ohjata vieraat heti syömään. Aivan kuin olisi kiire päästä heistä nopeasti eroon.

Hei jankuttaja, minä en ohjaa vieraitani "pöytään", vaan tarjottavat ovat noutopöydässä valmiina vieraiden saapuessa. Saapujille tarjoan juoman, usein kuohuvaa, glögikaudella glögiä, ja melko pian tervehdysten jälkeen esittelen tarjottavat ja kehotan niitä nauttimaan. Juhlani ovat lähes aina sitä sorttia, että milloin tahansa alkamisajan jälkeen sopii tulla. Poikkeuksena ne kerrat, kun tilaisuudessa on elävää musiikkia: tällöin merkitsen kutsuun "ovet auki" -ajankohdan ja esityksen alkamisajan. 

Olen samaa mieltä siitä, että alkoholin kanssa on etiketin mukaista tarjoilla vähintään pikkusuolaisia, ja näin myös teen. Vieraat eivät suinkaan tästä tai noutopöydästä ole säikähtäneet lähtemään varhain, vaan viipyvät mielellään luonani pitkälle iltaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi