Voiko sairauden tutkimuksessa käymisestä saada sairauslomaa?
Vähän tyhmä kysymys ja epäilen, että ei. Mutta oudon löydöksen vuoksi kävin tutkimuksissa, ja otin sitä varten vapaata plussatunneista, koska matkaa meiltä kotoa sairaalalle on jo 1,5 tuntia. Työpaikalta matka olisi 2 tuntia 20 minuuttia.
Nyt sain uuden tutkimusajan. Aikaan ei voi vaikuttaa, koska asia on kiireellinen. Mutta taas pitää käydä sairaalalla. Sen jälkeen, eri päivälle, tulee sitten vielä lääkäriaika sairaalalle, ennen leikkausta. Taas uusi käynti.
Ei minulla plussatunteja näin paljoa riitä 🙁
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee lisää niitä plussatunteja
Ei ehdi. Ap
Ja teillä ei voi sopia työnantajan kanssa, että tekee ne plussat takaisin jälkikäteen?
Miinukselle saa mennä vain kaksi tuntia, niin ei tosiaan riitä. Nyt kyse tosiaan kiireellisestä terveydenhuollon asiasta, josta ei viime viikolla tiedetty vielä mitään, ja nyt tulossa useita näitä käyntejä ja leikkaus. Ap
Mulla ainakin oli paljon tutkimuksia. Ramppasin jatkuvasti. Sieltä sain saikkulapun kouraan. Kerrankin ilmotin pomolle, et mun pitää lähteä kesken työpäivän,kun aika on. Sanoi vaan, et ilmoita sitä kun tuut sieltä takas. Soitin sitten ja sainkin saikkua ja sanon et tulen niin ja niin monen päivän päästä takas,kun nyt tutkimuksia on. Mä sain saikkua silleki päivälle kun piti käydä ruumishuoneella kattoo perheenjäsentä. Ei kukaan kysellyt perään olenko työkuntonen sinä päivänä. Hoitaja sanoi, tosta saat lapun. Pomo sano ok.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt vaikka esittäisit tämän kysymyksen työnantajallesi (HR tai esimies) tai lukisit oman alasi työehtosopimuksen.
Kyllä kannattaa lääkäriltä kysyä ennemmin. Työterveydessä on kirjoitettu tutkimuksista päivä sairaslomaa kun pyytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkatonta vapaata?
No se tosiaan on ainoa vaihtoehto, jos ei tuota sairauslomaksi saa. Ap
Voihan siihen käyttää myös vuosilomapäivän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ehdi. Ap
Ja teillä ei voi sopia työnantajan kanssa, että tekee ne plussat takaisin jälkikäteen?
Miinukselle saa mennä vain kaksi tuntia, niin ei tosiaan riitä. Nyt kyse tosiaan kiireellisestä terveydenhuollon asiasta, josta ei viime viikolla tiedetty vielä mitään, ja nyt tulossa useita näitä käyntejä ja leikkaus. Ap
Kauheesti olet ehtinyt kirjoitella palstalle, mutta et ole samassa ajassa kysynyt tästä asiasta työnantajaltasi tai lukenut sitä TES:iä? Jommasta kummasta ne ratkaisut löytyvät paremmin kuin palstalta, sillä eri työpaikoilla on toisistaan eroavia käytänteitä.
Mä en kysynyt ketjussa mitään omaan työpaikkaani tai TES:iini liittyen, vaan sitä voiko tutkimuksissa käymisestä saada sairauslomalapun, siis ihan sieltä sairaalasta. Ap
21: Mikä helkkarin firma teettäisi kirjanpitoa yövuorossa? Taidat olla täysin työelämästä vieraantunut ikityötön, joka ei ymmärrä oikeasti työolosuhteista yhtään mitään.
Yleensä lääkärikäyntiä varten pitää antaa vapaata, toki voi olla palkatonta. Kaikki eivät asu sairaalan vieressä, matkoihin (varsinkin julkisilla) voi mennä aikaa, ja yksi käynti =menee koko päivä.
Lääkäristä voidaan kirjoitaa sairauslomaa, jos tutkimus/toimenpide sitä vaatii. Myös työterveys voi kirjoittaa sairausloman, vaikka olisi käynyt sairaalassa. Esimerkkinä tilanne, missä jouduin illalla päivystykseen, valvoin koko yön, aamuyöstä kotiutettiin, en hoksannut pyytää lappua tuolta. Olin työterv. yht. näkivät OmaKannasta päivystyksen kirjaukset, ja kirjoittivat sairaustod. ko. päivälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt vaikka esittäisit tämän kysymyksen työnantajallesi (HR tai esimies) tai lukisit oman alasi työehtosopimuksen.
Kyllä kannattaa lääkäriltä kysyä ennemmin. Työterveydessä on kirjoitettu tutkimuksista päivä sairaslomaa kun pyytää.
Mutta se lääkärin määräämä sairausloma ei tarkoita vielä sitä, että sen päivän saisi palkallisena. Siksi kysymään omalta työnantajalta.
t. eräs, joka piti juuri viikon talvilomansa, jotta ei tarvinnut ottaa palkatonta sairauslomaa
"Mä en kysynyt ketjussa mitään omaan työpaikkaani tai TES:iini liittyen, vaan sitä voiko tutkimuksissa käymisestä saada sairauslomalapun, siis ihan sieltä sairaalasta. Ap"
Vaikka lääkäri määräisi sinulle sairausloman, työnantajan kannalta se voi olla palkaton sairausloma. Siksi yhteys työnantajaan / lukemaan TES.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ehdi. Ap
Eikö tunnit saa mennä miinukselle? Tekisit ne jälkikäteen.
Vierailija kirjoitti:
Jos on työterveyden kautta niin lasketaan työaikaan tai jos on erikoissairaanhoitoa niin voi käydä työajan puitteissa
Mihin tuo perustuu? Työterveydessä ei olla palkallisena aikana kuin silloin, kun kyseessä on työperäisen sairauden tutkimukset tai saat samantien sairauslomaa, jolloin ko. päivä on joka tapauksessa lääkärintodistuksella työkyvyttömyyspäivä.
Sairausloma on sama asia kuin työkyvyttömyysaika. Työnantajan ei tarvitse hyväksyä palkalliseksi tutkimuspäivästä annettua saikkulappua, koska kyseessä on tutkimus, ei sairauden hoito.
Tutkimuksissa käynnistä voi saada saikkulapun. Itseltä on lääkäri kysynyt, että tarvitko. En ole ottanut koska meillä saa olla 5 päivää esimiehen luvalla. Lupa on kysytty etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkatonta vapaata?
No se tosiaan on ainoa vaihtoehto, jos ei tuota sairauslomaksi saa. Ap
Palkaton tai vuosilomapäivä.
Ymmärrättehän kaikki, että äkillinen sairastuminen ja siitä johtuva työkyvyttömyys on eri asia kuin se, että työkykyisenä käy sairauden takia tutkimuksessa. Näihin on siis eri säännöt, ja joissain työpaikoissa / TES:eissä jälkimmäinenkin on palkallista aikaa, joissain toisissa ei.
"Mä en kysynyt ketjussa mitään omaan työpaikkaani tai TES:iini liittyen, vaan sitä voiko tutkimuksissa käymisestä saada sairauslomalapun, siis ihan sieltä sairaalasta. Ap"
Toki aina voi saada, se on sitten toinen juttu hyväksyykö työnantaja sen sairausloman palkallisena vai meneekö palkattomaksi, riippuu ihan TESsistä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrättehän kaikki, että äkillinen sairastuminen ja siitä johtuva työkyvyttömyys on eri asia kuin se, että työkykyisenä käy sairauden takia tutkimuksessa. Näihin on siis eri säännöt, ja joissain työpaikoissa / TES:eissä jälkimmäinenkin on palkallista aikaa, joissain toisissa ei.
En tiedä yhtäkään TESsiä, jossa ei-työperäisen sairauden tutkimukset rinnastetaan sairauslomapäiviin. kertokaa ihmeessä tietävämmät, minkä alan TESsit ovat näin hövelejä ja ohittavat Kelan ohjeet.
Vierailija kirjoitti:
21: Mikä helkkarin firma teettäisi kirjanpitoa yövuorossa? Taidat olla täysin työelämästä vieraantunut ikityötön, joka ei ymmärrä oikeasti työolosuhteista yhtään mitään.
Kerroin olevani päivätyössä ja työterv.huolto ei antanut saikkua kun vetosi siihen että työpaikassani työvuorolistoin järjestyy asiat. Kun olen vain ja ainoastaan päivätyössä, en yön valvottuani katsonut kykeneväni 8 tunnin työpäivään sen jälkeen. Mitä nyt et ymmärrrä? Mikään firma ei teetä toimistotyötä yötyönä, mutta työterveyden mukaan ilmeisesti olisi pitänyt yöllä mennä tekemään työnsä kun vetosi siihen että työpaikassani on vuorotyömahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroin olevani päivätyössä ja työterv.huolto ei antanut saikkua kun vetosi siihen että työpaikassani työvuorolistoin järjestyy asiat. Kun olen vain ja ainoastaan päivätyössä, en yön valvottuani katsonut kykeneväni 8 tunnin työpäivään sen jälkeen. Mitä nyt et ymmärrrä? Mikään firma ei teetä toimistotyötä yötyönä, mutta työterveyden mukaan ilmeisesti olisi pitänyt yöllä mennä tekemään työnsä kun vetosi siihen että työpaikassani on vuorotyömahdollisuus.
Ja lisään vielä kun et näköjään ymmärrä: Eeg-tutkimusta varten pitää aikuisen ihmisen valvoa koko yö.
Mä pyysin ensin tt-hoitajalta saikkulappua ja hän kysyi asiaa lääkäriltä ja he yhteistuumin olivat sitä mieltä ettei saikkua. En tajua tuota eväämisen logiikkaa. Jos olisin vaikkapa nyt sihteeri tehtaan kirjanpidossa ja tehdas pyörii 24/7, niin olisiko heidän mielestään minun pitänyt mennä yöllä töihin joko kirjanpitoa tekemään tai tehdä asentajan töitä joihin ei ole osaamista saati koulutusta.