Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

erityislapsia ei ole sen enempää kuin ennenkään

Vierailija
02.05.2007 |

täällä sitä nyt jauhetaan, kuinka erityislapsia on enemmän kuin ennen eivätkä tavalliset opettajat pärjää heidän kanssaa luokissa.

Erityislapsia on aina ollut yhtä paljon, heillä ei vain kaikilla vieläkään ole diagnoosia. Opettajat ovat jotenkin muuttuneet ja lakanneet pärjäämästä heidän kanssaan. Silloin kansakouluaikoina kyläkoulun opettaja oli paikallinen kansankynttilä joka ratkaisi kaikki ongelmat sekä lapsten että vanhempien ja muun kylän elämässä. Nykyopettaja on riittämättömästi (mutta kansakouluopettaja pitemmin) koulutettu ja riittämättömästi palkattu ihminen jonka " työnkuvaan ei kuulu" edes vanhempien lapsistaan valmiiksi etsimien ja tarjoamien tietojen läpikäynti, jos ei se käy koulussa välitunnin aikana. Nimimerkillä tiedän vanhempia jotka ovat tarjonneet opettajille valmiita tietopaketteja aspergerista ja adhd:stä, ei tarvitsisi kuin lehteillä vähän ja miettiä. Ja monet sairaanhoitopiirit, muun muassa TAYSin lastenpsykiatria järjestää säännöllisesti avoimiaja ilmaisia koulutustilaisuuksia erityislasten kanssa tekemisissä oleville aikuisille (opettajille, harrastusohjaajille, vanhemmille ja sijaisvanhemmille), ei tarvitsisi kuin paikalle raahautua. Mutta opettaja on sitä mieltä, ettei se kuulu työnkuvaan. Sen sijaan hän luulee selviävänsä paremin kun lyö lasta tai teippaa tuoliin.

Minusta näille maksetaan tuloksiin ja asenteeseen nähden liikaakin...

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansakouluaikoina pikkukeskoset eivät jääneet henkiin, nykyään monet jäävät ja juuri heillä usein erityistarpeita -> erityislapsia enemmän kuin ennen

Vierailija
2/22 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko veikata? Itsekin pyrit aikoinasi OKL:een, mutta et päässyt? Miksi olet niin katkera ja tietävinäsi parhaiten miten asia on? Jos olet niin loistava niin miksi et hakeudu koulutukseen ja ryhdy opettajaksi? Olisi edes yhden luokan asiat loistavasti! Harmi vaan kun me muut (kaikki suomen opettajat, kiitos vaan yleistyksestä) sen kuin teippaillaan ja hakataan lapsia!

Älkää lähtekö tän ap:n kampanjaan mukaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä penkkiinteippaaminen olikin aivan hyväksyttävää... Surkeimmat tapaukset eivät kouluun edes tulleet. Tervetuloa kouluun vaan!

Tänä päivänä vanhemmat tulevat kiekuen paikalle, jos Janitaa on toruttu.

" Kun ei meidän lapsi mitään pahaa tee, sehän istuu iltaisin oikein kiltisti tietokoneellaan, kun me vanhemmat teemme pitkää päivää, että voidaan aina loka- ja huhtikuussa (ei koulun lomien aikana tietenkään, silloinhan pitäisi maksaa normihinta) käydä Pattayalla ja Gardajärvellä, niin että kyllä se on opetuksessa vika, jos Janitaa väsyttää, meneehän se aina iltaisin ihan itse nukkumaan, sanoo, että ainakin puolilta öin on jo valot sammuksissa, MLL:n hoitaja kertoi, että se osaa tehdä itse iltapalatkin, ja läksynsä hoitaa kyllä hyvin, mitä nyt opettaja joskus muistuttelee, mutta eikös se työtä ole hoitaa ne läksyt ja huolehtia että koulu sujuu ja kasvatus, ei ne kyllä mitään hoida siellä koulussa!"

Että haistapa kukkanen!

Vierailija
4/22 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansakoulussa on raaka kuri, opettajat arvottivat lapsia näiden vanhempien aseman mukaan ja " erityislapsi" leimattiin häiriköksi ja jos selkäsauna ei auttanut, niin sitten potkittiin koulusta pois tai laitettiin " vähämielisten" kanssa " apukouluun" .

Että lopetetaan se wanhojen hyvien aikojen turha ihannointi.

Vierailija
5/22 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi ennen opettajilla oli käytössään järeämmät otteet, nykyisin keskustelut.

Opettaja hujautti karttakepillä näpeille niin siinä kurittominkin pistettiin ruotuun. Joitakin pyöräytettiin niskavilloista niin jopa Viljo tai Iisakki asettui.

Vierailija
6/22 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viivottimella iskettiin sormille jos ei kynnenaluset olleet riittävän puhtaat.

Vierailija
7/22 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen jälkeen kun ruumiillinen rangaistus kiellettiin.

Raamatussa sanotaan: " Joka vitsaa säästää se lastaan vihaa."

Sananlasku sanoo: " Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee."

Entiseen aikaan tyhmät tajusi olla riehumatta ja räyhäämättä tunneilla, nyt ei edes sitäkään.

Tervetuloa vanhat hyvät ajat.

Vierailija
8/22 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sai sitten ne normaalit käydä edes koulunsa rauhassa! ei ollut joku " ylivilkas" häiritsemässä muiden koulun käyntiä!

Joten onko mitään järkeä yrittää vetää näitä erityislapsia samassa ryhmässä normaalien kanssa? kuka siitä hyötyy? ei ainakaan normaalit lapset... toimii vielä päiväkodissa mutta ei enää koulussa.

Vierailija
9/22 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaanpa, että esim keskitysleireillä sun muilla vankileireillä aikuisetkin käyttäytyivät hyvin kun kurittomuudesta oli seurauksena vähintäänkin kunnon selkäsauna. Ei tuossa mitään ihmeellistä ole.

Vierailija
10/22 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jota siis työnantaja ei maksa? En minä ainakaan ja onneksi ei edes tarvitse. Mutta ilmeisesti ap selaa lehtiä, kuuntelee asiakkaita on kaiken aikaa tutkat töröllään, jos vaikka olisi joku tiedotustilaisuus, jossa voisi perehtyä omaan työhönsä paremmin, ihan vaan noin huvikseen.

Vierailija
11/22 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Saanko veikata? Itsekin pyrit aikoinasi OKL:een, mutta et päässyt? Miksi olet niin katkera ja tietävinäsi parhaiten miten asia on? Jos olet niin loistava niin miksi et hakeudu koulutukseen ja ryhdy opettajaksi? Olisi edes yhden luokan asiat loistavasti! Harmi vaan kun me muut (kaikki suomen opettajat, kiitos vaan yleistyksestä) sen kuin teippaillaan ja hakataan lapsia!

ap on yliopistotutkija joka on apurahakausien välillä tehnyt opettajan töitä pitkinä ( puolen vuoden ja vuoden mittaisina) ja lyhyinä (kaikkea päivästä pitempään) sijaisuuksina, ja jolla on kokemusta erityislapsista oman lapsen että vapaaehtoistoiminnan (autismiliitto) kautta. En olisi halunnut OKL:än, en koskaan pyrkinyt. Minusta on vain kummallista, että vaikka minä olen tyystin epäpätevä opettajaksi, näytän silti pärjäävän kaikenlaisten lasten ja lapsiryhmien kanssa paremmin kuin ns ammattilaiset. Ja luulen että se johtuu asenteesta: minkä kun tiedän etten tiedä juuri mitään, olen valmis ottamaan selvää. AMmattilainen näyttää usein luulevan tietävänsä kaiken, eikä siksi enää tarvitse lisätietoa vaikka kuinka helposti eteen tuotaisiin.

Mummoni oli kansakoulun opettaja. Hän oli hyvä tyyppi. (Ja tottakai minä tiedän ettei " ennenwanhaan" olleet kaikki asiat hyvin. Ja kansankynttilöissä oli paljon ärsyttäviä bessewissereitä heissäkin - mutta silloin ongelmien ratkaisu oli opettajalle kunnnia-asia. Nykyään se tuntuu kovin usein olevan " jonkun muun ongelma" .

Vierailija
12/22 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap käy vapaa-ajallaankin työhön liittyvissä koulutustilaisuuksissa (joskus jopa vetää niitä) vaikkei työnantaja maksa. joskus ap maksaa jopa ihan itse siitä. Tutkijana ei muuten pärjää.

Vierailija:

Jota siis työnantaja ei maksa? En minä ainakaan ja onneksi ei edes tarvitse. Mutta ilmeisesti ap selaa lehtiä, kuuntelee asiakkaita on kaiken aikaa tutkat töröllään, jos vaikka olisi joku tiedotustilaisuus, jossa voisi perehtyä omaan työhönsä paremmin, ihan vaan noin huvikseen.

Vierailija
13/22 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en käytä itse, ei ole tarvinnut eikä tarvitse - ennemmin minä tosiaan kouluttaudun vähän lisää että osaan hoitaa hommani.

Vierailija
14/22 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

bessewissereitä... Aina tiedottamassa, kuinka asiat oikeasti pitäisi hoitaa. Varsinkin, kun ovat noita opettajankin töitä tehneet. Tietysti paremmin kuin pätevät opettajat, kuinkas muuten. Heh.

Arvon tutkija voisi vetäistä ylähuulensa päänsä yli ja nielaista.

Vierailija
15/22 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppilaat tottelivat kiltisti (ei suinkaan kaikkia tarvinnut löydä) ja oppilaiden vanhemmatkin suhtautuivat arvostavasti ja tukien, ja korostivat lapsilleen, että opettajaa on toteltava. Nykyisin vanhemmat haukkuvat heti opettajan vaikka tämä olisi ihan aiheesta sanallisesti ojentanut lasta.

Vierailija
16/22 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulet osaavas kaiken paremmin ku muut. Mee vähä ittees. Mun lapsilla on hyvä ja enenkaikkea PÄTEVÄ ope.

Vierailija
17/22 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

(tai sanoisinko pelkää) aikuisia, on kasvanut. Siis pari vuosikymmentä sitten aikuisten ei tarvinnut kuin vähän katsoa tai jyrähtää, tai uhata kertoa lapsen vanhemmille, kun tilanne yleensä laukesi. Nyt tosiaan osalla lapsista tuntuu olevan vanhemmat, joita ei kiinnosta, tai jotka suojelevat omaa mussukkaansa viimeiseen saakka vastoin näiden omaa etua.

Mielenkiintoinen kysymys on se, johtuuko esim. juuri ruumiillisen kurituksen vähenemisestä vai siitä, että lapsia jotenkin paapotaan enemmän kuin aikaisemmin, tiedä häntä.

Vierailija
18/22 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

näitä " ihania" opeja kun asiat eivät mene heidän pasmojensa mukaan.

Ja tottakai tutkijat mielestään tietävät miten asiat pitäisi hoitaa: mehän teemme siitä tutkimusta ja otamme selvää, vertailemme eri metodeja päivät pitkät. Vain yhtä menetelmää soveltaneiden opettajien kannattaisi oikeasti lukea edes jotain muutakin.

Minä henkilökohtaisesti en ymmärrä sitä, miksi opettajat valittavat etteivät heidän koulutuksensa ja resurssinsa riitä, mutta eivät silti mene yhdellekään kurssille tai lisäkoulutukseen. Vaikka se olisi ihan mahdollista, helposti tarjolla eikä edes kallista. Miksi valittaa, kun asialle voisi tehdä jotain?

Ai niin, se asenne.

Vierailija
19/22 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla olikin hyvä kirjoitus. Yksi tärkeä asia on nykyisin varmasti se, että vanhemmat ja opettajat eivät puhalla yhteen hiileen. vanhemmat haukkuvat opettajia lasten kuullen. Ei lapsi silloin enää usko opettajaa. Osan vanhemmista on sitä mieltä, että heidän mussukkaa ei saa kieltää ja heidän mussukka ei koskaan ikinä tee mitään pahaa. Jos joku toinen aikuinen yrittää toista väittää, on hän mätämuna, joka kohtelee kaltoin meidän omaa mussukkaa.

Vierailija
20/22 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset ovat muuttuneet ja tenkin tavoittet ovat muuttuneet. Opetussunnitelmauudistukset tuovat aina mukanaan lisää vaatimuksia.

Ennen villi ja levoton lapsi ehkä kävi koulun jotenkin läpi, luki auttavasti

kirjoitteli jotenkin, laski hieman. Nyt vaatimukset on aivan toista!

Siinä suuri syy miksi opettajat eivät pärjää. Kaikille pitäisi opettaa kaikki ei jokaiselle jotakin!

Toinen syy on alati pienentyvät resurssit, rahaa ei ole oikein mihinkään enää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme