Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kumman maan valitsisit matkailuun: Italia vai Ranska?

Vierailija
24.02.2026 |

Kyseessä muutaman kuukauden reissu ja tutkailussa on Italia (esim. Sisilia) tai

eteläinen Ranska. Jos osaat sanoa, kumpi maa enemmän vetää sinua puoleensa ja miksi? Onko siisteydessä eroja? Kiitollinen vastauksista! T. Samuel

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranska. Olen jo Alpeilla joskus käynyt ja nähnyt sen seudun maisemia. Lisäksi Italiassa on rikollisuutta, mafioita. Italiasta minua ei kiinnostaisi oikeastaan nähdä kuin Vatikaani. Ja muutamaa kuukautta ei sen katsomisessa saisi kyllä kulumaan.

Vierailija
62/95 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa suomalaiset olla edustavia kansainvälisillä paikoilla! 😉🏆

Suomimuijat edustavia? 🤣😆

Marimekon tunika, muumilaukku ja linttaan astutut ballerinat turvonneissa jaloissa. 

Monilla on mutta ei kaikilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut Italiassa 4 kertaa ja Ranskassa olen käynyt vain Pariisissa 2 kertaa. Italiassa oltiin Pisan lähistöllä (Firenze, Cinque Terre, Elban saari), Rooman alueella, Napolin alueella (mm. Capri, Vesuvius) ja Sisiliassa. Italiassa on ollut paljon sellaista nähtävää, jonne olen halunnut mennä ja hyvää pizzaa ja viiniä. Ranskasta ei tule tällä hetkellä mieleen kuin Mont Saint-Michelin saari ja Normandian alue, jossa voisin käydä ja Loiren laakson linnat, mutta voi olla, että Etelä-Italia menee niidenkin edelle ;)

Vierailija
64/95 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia siellä Etelä-Ranskassa ovat kaupungit. En oo käynyt. Junarata siellä ainakin on 

Hyvin monipuolista, jos koko etelärannikkoa katsoo, Perpignan, Marseilles, Montpellier, Cannes, Nizza...

Marseilles on jo itsessään iso kokemus.

Vierailija
65/95 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa suomalaiset olla edustavia kansainvälisillä paikoilla! 😉🏆

Suomimuijat edustavia? 🤣😆

Marimekon tunika, muumilaukku ja linttaan astutut ballerinat turvonneissa jaloissa. 

Ala-arvoista on oma käytöksesi.

T. Muumimamman mies

Vierailija
66/95 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut Italiassa 4 kertaa ja Ranskassa olen käynyt vain Pariisissa 2 kertaa. Italiassa oltiin Pisan lähistöllä (Firenze, Cinque Terre, Elban saari), Rooman alueella, Napolin alueella (mm. Capri, Vesuvius) ja Sisiliassa. Italiassa on ollut paljon sellaista nähtävää, jonne olen halunnut mennä ja hyvää pizzaa ja viiniä. Ranskasta ei tule tällä hetkellä mieleen kuin Mont Saint-Michelin saari ja Normandian alue, jossa voisin käydä ja Loiren laakson linnat, mutta voi olla, että Etelä-Italia menee niidenkin edelle ;)

En itse kykene vertailemaan.  Mont-Saint Michel mykistytti ihmeellisyydellään ja Normandia hätkähdytti historiallaan.

Onneksi voi käydä uudelleen molemmissa maissa.   💕

Vierailija
67/95 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisia siellä Etelä-Ranskassa ovat kaupungit. En oo käynyt. Junarata siellä ainakin on 

Hyvin monipuolista, jos koko etelärannikkoa katsoo, Perpignan, Marseilles, Montpellier, Cannes, Nizza...

Marseilles on jo itsessään iso kokemus.

Siis Marseille ilman loppuässää.

Vierailija
68/95 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä syytä mennä sinne kun helsingissä on ihan sama meininki? Eri asia jos sinne voisi mennä 80-luvulla.

Vierailija
69/95 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusikulmio.

Vierailija
70/95 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saapas.

Vierailija
71/95 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit yhdistää Etelä-Ranskan ja Pohjois-Italian, kuukaudessa ehtii.

Tämä on hyvä ratkaisu, valitse kummatkin. 

Vierailija
72/95 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Japani.

Zero moslems.

Zero negros.

M33

Muslims in Japan represent a small but rapidly growing minority, with the population rising to approximately 420,000 as of late 2024, or about 0.3% of the total population. Roughly 90% are foreign residents, primarily from Indonesia, Bangladesh, Pakistan, and Malaysia. The community is supported by over 160 mosques, reflecting increased visibility.

Vierailija
73/95 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei molemmat? Ranskan ja Italian riviera vuokra-autolla sekä Amalfin alue Italiassa olisi mulla kohteena, jos olisi rahaa. Airbnb majoituksena. En todellakaan olisi vain yhdessä paikassa! 

Vierailija
74/95 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä ap teet muutaman kuukauden noissa maissa? Oletko eläkeläinen. Varakaskin?

#eläkkeetleikkuriin

Tämä olikin oleellinen kommentti. 

Vierailija
75/95 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranska, missään muussa maassa en ole kokenut olleeni niin ei-toivottu kuin Italiassa. Joka paikka täynnä p€#@!an tärkeitä vartijoita nipottamassa väärästä kävelysuunnasta tai ties mistä ja poliisit ajaa yötäpäivää pillitpäällä rynkyt olalla kuin valmistautuen johonkin invaasioon. Ranskassa ollaan sivistyneitä ja kohteliaita.

Vierailija
76/95 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelä-Ranska on mun lemppari, varsinkin Nizzan seutu! Suosittelen lämpimästi. Italia ei ole koskaan iskenyt muhun samalla tavalla kuin Ranska. Omasta mielestäni Ranska on myös inan siistimpi, jos sellainen on tärkeää, mutta ero ei ole suuri.

Vierailija
77/95 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italia, rakastan Italiaa. Odotan kun pääsen taas sinne...

Vierailija
78/95 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Ranskassa, puhun ranskaa paremmin, mutta puhun myös italiaa. Kummassakin maassa olen myös matkustellut. 

Minusta hyvä ratkaisu AP:lle olisi viettää 2 viikkoa Etelä-Ranskassa sekä 2 viikkoa Pohjois-Italiassa. 

Jos majoittuisi Ranskassa Nizzaan, sieltä pääsee edullisesti bussilla/junalla alueen lähikaupunkeihin. Nizza on hyvä koska se on sekä suurkaupunki, mutta rannat ovat lähellä, jos rantalomaa haluaa. Ja onhan Enkelten lahti kaunis. Löytyy taidetta, museoita, tapahtumia, shoppailua, yms. Ja välillä voi käydä myös muissa lähipaikoissa päivän tai parin retkillä. Antibes (Picasson kotimuseo), Saint Paul de Vencen keskiaikainen kylä, Menton, Villefranche-sur-Mer, Arles, Grasse, Ezè, jne... Monaco on myös lyhyen matkan päässä siinä matkalla Italiaan.

Pohjois-Italiassa suosittelen Gardajärveä, koska siellä on kesäisin viileämpää, maisemat ovat upeat ja vesibussilla pääsee vierailulle jokaiseen pikkukaupungiin järven rannalla. Siitä on kohtuulyhyt matka Veronaan ja Venetsiaan ja useaan muuhunkin kaupunkiin. 

Tai sitten lähtee Nizzasta Genovaan ja siitä Cinque Terreen ja sitten vaikka Firenzeen.

Ap ei antanut tarkempaa tietoa siitä mihin vuodenaikaan matkustaisi, millä tavoin, mistä pitää, mitä odottaa lomaltaan, osaako kieliä, jne..

Ranskassa suomalainen saa tylyä kohtelua siksi, ettei osaa tervehtiä eikä käyttäytyä kohteliaasti. Jos osaa tevehtiä, käyttää oikeita titteleitä, kiittää ja niin poispäin, ei Pariisissakaan saa tylyä kohtelua. Tämä omakohtainen kokemus kun opetin sukulaisilleni kuinka toimia, että saivat englanniksikin puhuen ihan kohteliasta palvelua. Nuorempi polvi ranskalaisista osaa puhua englantia kohtuullisen hyvin. Ongelma on sitten kun ollaan maaseudulla, pikkukaupungeissa, puhutaan iäkkäämmille ihmisille, jne... he eivät osaa englantia tai eivät halua puhua.

Vierailija
79/95 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsisin Ranskan. 

Parempaa ruokaa, mukavampia ihmisiä. Italiassa ärsyttää se huijareiden ja puijareiden määrä ja yleinen asenne. Aina pitää pitää varansa. Myös miehet ovat Italiassa epäkohteliaampia.

Molemmissa tietty kaunista ja ihania paikkoja.

Vierailija
80/95 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä valitsisin Ranskan. En jaksa italialaisten draamaa, hirveä hässäkkä päällä jatkuvasti. Ja autoilu on Ranskassa miellyttävämpää kuin Italiassa.

Tämä. En vaan jaksa sitä Italian loputonta hässäkkää. Mikään ei toimi ja liikenne on kaameaa. Ranska on hauskempi ja miellyttävämpi maa matkustaa. Ihmiset ovat kohteliaita, sovittu pitää. Ei draamaa.