Toinen synnytys ja episiotomia..?
MOi.. Esikoisen synnytys oli rankka, episiotomia oli tehty ja siitä huolimatta tuli paha repiämä Mites toinen synnys? MInulla on kk päästä koettelemus edessä ja nyt jännitän miten silloin käy, en missään tapauksessa haluaisi välilihan leikkausta taas koska olin viimeksi tosi kipeä ja pitkään. Kertokaa, jos teille oli tehty eppari eka kerralla, miten kävi toisessa synnytyksessä? Sairaalassa sanoivat että toisella kerralla on paljon pienempi mahdollisuus että on tarvetta leikata, mutta onko näin?? Kääk, ahdistaa koko ajatus..
Kommentit (4)
Ekassa synnytyksessäni tehtiin episiotomia, koska vauva täytyi saada noepasti ulos (imukupilla). Tokassa synnytyksessä ei tarvinnut leikata, mutta jonkin verran repesin, oisko ollut 5 tikkiä. Kätilö osasi tosi hyvin tukea välilihaa ponnistaessani. Vauva ei ollut aivan optimaalisesti kääntynyt, ja etenkin hartioiden ponnistaminen tuntui pahalta, kun ne tulivat niin suorassa linjassa.
Mun kohdallani episiotomiakivut olivat pahemmat kun repeytymäkivut, mutta repeytymän paraneminen kesti pidempään. Oli sellaista pientä nipistelyä ja vihlomista.
tokassa ei. Vain pieni nirhauma tuli, joka parani tosi nopeasti. (Tosin toinen syntyi ennenaikaisena vk.33 joten sekin vaikuttanee asiaan..)
Ekassa leikattiin pieni eppari (imukuppi synnytys), tokassa ei tarvinnut leikata, pieni repeämä tuli, mutta se parani nopeasti.
Mulla tehtiin ekassa synnytyksessä episiotomia (imukuppisynnytys), mutta toisessa ei. Kätilö kertoi mulle toisessa synnytyksessä, että yrittää saada synnytyksen menemään ilman epparia ja niin mentiinkin. Tosin vauva syntyi niin että käsi tuli heti pään jälkeen ulos, josta syystä kait sain ihan pienen repeämän. Muistaakseni kätilö sanoi laittaneensa 2 tikkiä, kipeä en ollut lainkaan.
Taija