Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rappukäytävän äänet yöllä

Vierailija
23.02.2026 |

Mitä voin tehdä tilanteessa, kun rappukäytävästä kuuluu ääntä öisin ja herään siihen, enkä saa enää unta. Useimpina öinä nukun tämän takia 3-6h.

Olemme siirtäneet sängyn makuuhuoneen sijasta olohuoneeseen, koska olohuone ei ole ihan rapun vieressä, samoin on tavalliset korvatulpat käytössä. Sohva on nyt makuuhuoneessa.

Etsin uutta asuntoa, mutta ei ole vielä löytynyt meille sopivaa ja tämä nykyinen on joko laitettava myyntiin tai vuokralle.

Olen pyytänyt naapureita kävelemään juoksemisen sijasta ja sulkemaan ovet rauhallisesti eikä äänekkäästi. Rapussa liikkumista nyt ei kyllä voi kieltää, jokaisella oikeus mennä omille menoilleen, oli päivä tai yö.

Jos olisi varaa, asuisin maalla omakotitalossa, mutta ei ole vielä, ehkä parin vuoden päästä. En sovi yhtään kerrostaloon, mutta kun ei ole köyhänä varaa asua muualla. Vuokrat hirveän kalliita, neliöistä en voi tinkiä paljoa. Pankki ei myönnä uutta lainaa, koska opiskelen, enkä ole enää töissä. On muutettava väliaikaisesti jonnekin ja kun valmistun, ostettava se talo maalta. Ennen sitä tarvitsisi vaan auton.

No joka tapauksessa, tässä tämä valitukseni. Näin käy, kun on ihminen, joka herää herkästi ja on liian köyhä asumaan muualla kuin kerrostalossa. 

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli sama ongelma muinoin kun asuin vanhassa kerrostalossa.

Järkyttävää elämää.

Ei minkäänlaista äänieristystä. Yläpuolella asui lapsiperhe ja lapset tiputtelivat laminaattilattialle tavaroita eli minulla katto kolisi koko ajan. Itkua, huutoa.

Monesti heräsinisin kun jotkut harrastivat seksiä ja nainen kiljui kuin hinaaja.

Myin  asunnon pois, hävisin muutaman tuhat euroa. Nyt Asun maalla ok-talossa ja NAUTIN ELÄMÄSTÄ!!!

Vierailija
42/69 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakkin ennen rauhallinen taloyhtiö muuttunut helvetiksi jatkuvien remppojen takia. Viime elokuusta asti ei voi nukkua 7 jälkeen kun raksaremmi marssii ryskäten ja paukaten sisään. Kanta-astelevat työkengillä ja mölisevät/pitävät jotain palavereja rapussa. Lisäksi yksi virolainen raksaukko laulelee töitä tehdessään tuolla. + kaikki poraamiset/muun rempan äänet. Eikä korvatulpat auta. 

Muutenkin mekkala lisääntynyt öisin kun täällä asuu porukkaa joilla henk. koht avustajat 24/7 jotka paiskovat ovia ja yhden oven saranat narisee hirveällä volyymillä. SKVIIIIIIIIIIIIUUUUUUUUUUUK NIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIRSK. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut käy tupakalla yöllä. :(

Tämä ralli alkoi taloyhtiön tupakointikiellon jälkeen. Hissi ajaa läpi yön ylös alas ja kolahtaa aina pysähtyessään. Aivan mahtavaa.

Vierailija
44/69 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut käy tupakalla yöllä. :(

Tämä ralli alkoi taloyhtiön tupakointikiellon jälkeen. Hissi ajaa läpi yön ylös alas ja kolahtaa aina pysähtyessään. Aivan mahtavaa.

Suurimmassa osassa kerrostaloja ei edes ole parveketta jolla polttaa, joten ei liity tähän mitenkään.

Vierailija
45/69 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä oli sama ongelma muinoin kun asuin vanhassa kerrostalossa.

Järkyttävää elämää.

Ei minkäänlaista äänieristystä. Yläpuolella asui lapsiperhe ja lapset tiputtelivat laminaattilattialle tavaroita eli minulla katto kolisi koko ajan. Itkua, huutoa.

Monesti heräsinisin kun jotkut harrastivat seksiä ja nainen kiljui kuin hinaaja.

Myin  asunnon pois, hävisin muutaman tuhat euroa. Nyt Asun maalla ok-talossa ja NAUTIN ELÄMÄSTÄ!!!

Olisiko mun entinen naapuri? Nainen taitaa olla maksullinen, koska huutotuokiot kestivät 23-05. Miehiä vaihtui tiuhaan. En tiedä, miten heidän lapsi sai nukuttua tuossa metakassa.

Vierailija
46/69 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kuulu mitään rappukäytävästä, vaikka ei ole edes välioven. Ulko-ovi on tiivis ja kunnollinen, ilmeisen äänieristävä. Rakennettu 2017.

Vierailija
47/69 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu, kun muilla samanlaisia kokemuksia! :)

Itse muutin ysärin lopulla Lappeenrantaan, työn perästä. 70-luvun alussa rakennettu talo, missä ei väliovea. Mietin, et jotain viritystä siihen pitäisi keksiä. "Hätäkakkana" avasin yöksi aina siivouskomeron oven, että edes vähän vaimentaisi ääntä. Sen lisäksi vielä makkari hissikuilun vieressä. Lpr:ssä sitä teollisuutta (mm. Kaukas). Iltavuoro tuli, yövuoro lähti; yövuoro tuli, aamuvuoro lähti. Lisäksi vielä aamulehden jakaja ajoi hissillä ja hissi pysähtyi joka kerroksessa. Kannoin sängyn olkkariin. Seinän takana pari juippia, jotka katsoivat Eurosportilta urheilua ja kiskoivat samalla kaljaa, sielläkään ei saanut nukuttua.

Sitten yläkerrassa vesivahinko ja piti muuttaa väistöasuntoon. Mietin, et enhän minä ennätä mitään muuta tekemään kuin muuttamaan eestaas. Soitin as.toimistoon ja kysyin, et voinko jäädä siihen väistöasuntoon? - Onnistui. Muuten hyvä, mutta sekin liian iso ja rakennettu -80-luvun alussa eli iso vuokra. Siihen ja opintolainan lyhennykseen meni mun palkkarahat :( 

Onneksi sain paremman työtarjouksen kotimaakunnasta. Ai että olin iloinen, kun pääsin takaisin "kotiin"!

Vierailija
48/69 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä korvatulpat eristävät ääntä niin hyvin että ei tuollaisen pitäisi kuulua. Osaatkohan käyttää niitä oikein? Itsekin olen herkkäuninen ja nykyään mulle riittää pelkkä tuulettimen hurina peittämään äänet. Korvatulpat ovat paljon tehokkaammat.

Öh, mulla on saman tyyppinen tilanne kuin aloittajalla, eroavuus siinä, että mitään suurta yöaikaista trafiikkia rapussa ei yöllä ole, ongelma on enemmän siinä, että yksi naapuri tahallisesti häiriköi sekä rapussa kulkuessaan että omasta, kaksi kerrosta ylempänä olevasta ja mun asintoon nähden sivulla olevasta asunnostaan. Tahallisesti, päihdetyyppi.

Mulla on korvatulpat, ne keltaiset perusmallit, nykyään yötä päivää käytössä kun asunnolla olen. Ihan kokonaan eivät häirikköä pidä, mutta vaimentavat. Asunnon rappuun aukeavan oven ja välioven väkissä viltti ripustettuna, kokeilin myös paksumpaa peitettä, eivät eristä ääntä.

Sinänsä toki kummalliset nää tulpat, että tuo häirikkö erottuu, lievempänä tosin, mutta ulkoa tulevat linninlaulut eivät.

Häirikön takia eristettävä itsensä! Häirikkö porukoineen! 

Rappukäytävässä kaikuu, oli kerrostalo uusi tai vanha. Aloittajan on totuttauduttava tähän. Mulla ongelma on tahallinen häirintä. Onhan tässä tietysti muitakin asukkaita, mutta mitäpä he tuosta päihdetyypistä piittaavat, kun se häirintä ei kohdistu heihin. Jos lähtisin pyytämään todistajiksi, vaikka ovatkin kuulleet tyypin ja porukkansa, tyypilliseen suomalaiseen tapaan eivät rupea todistamaan. Eiväthän puuttuneet siihenkään kun tyyppi toi alaikäisiä riehumaan, siis  r i e h u m a a n rappukäytävään, potkivat ja hakkasivat just mun asunnon ovea jne., häirikön apurit.

Vierailija
49/69 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ääniä rappukäytävässä yöllä on ?

Kailotusta, mölinää, ärinää, huutoa, kaiteiden kolistelua, tölkkien heittelyä ym

Vierailija
50/69 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon vaihtaminen voi lievittää tuskaa tai sitten ei, koska ongelman juurisyy on unihäiriössä, eikä rappukäytävän äänissä. Nyt ehkä miettisin ennemminkin, mikä on saanut unen liian kevyeksi ja miten sitä voisi vahvistaa. Olisi ikävä tilanne myydä asunto tappiolla, vain huomatakseen että uniongelmat jatkuvat seuraavassakin osoitteessa.

Olettaen siis, että rappukäytävästä ei mitään huutoa tai raketin räjäytyksiä kuulu, vaan normaaleja askeleita tai oven sulkemisia.

Vierailija
51/69 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On näköjään tosi suuria eroja kerrostaloissa ja äänieristyksissä. En tiennyt, ettei uusissa asunnoissa ole väliovaea lainkaan! Tieto on tärkeä koska olen miettinyt muuttoa noihin uudehkoihin asuntoihin lähistöllä. Asumme vanhassa 50-luvun kerrostalossa ja täällä on väliovet, ja hyvät äänieristykset. Paksuseinäinen kivitalo, ei elementtitalo. Kesällä kuumuu varsinaiseksi saunan kiukaaksi ja siksi tuo muutto käynyt mietinnässä. Unohdan muuton! Ostan lisää tuulettimia.

Vierailija
52/69 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes kiinnitä huomiota rapun ääniin tai talon ääniin, vaikka olisin hereillä. Saati että uneen tulisi. Käykö ap jotenkin ylikierroksilla opiskelun, stressien takia?

No joku varashälytin parkkipaikalla saattaa ärsyttää. Jos jostain syystä ei sammu.

Vierailija
53/69 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista myös tiivisteet

Vierailija
54/69 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan vielä unen laatuun vaikuttaa jos mieli askartelee koko ajan että kuuluuko jotain.

Vierailija
55/69 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalossa voi kesäisin häiritä naapurin moottorisahan äänet ja autojen äänet, jos lähellä on ajotie. Lisäksi on huomioitava mahdollinen lentoliikenteen melu ja koirien haukunta, jos lähellä asuu koiraihmisiä. Korvessa voi kuulua susien ulvontaa yms.

- omakotitalossa asunut

Vierailija
56/69 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta. Se on ainoa ratkaisu.

Vierailija
57/69 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unenlaatu ei muutosta välttämättä parane.  Jos joku hissi tai lehdenjakaja häiritsee unta synkimmässäkin metsässä on omat äänensä.

Puutalo narahtelee ( ainakin vanhat), pöllö huhuilee, aamuyöstä linnut aloittaa. Hirvi tömistää pihan poikki ja lyö sarvillaan nurkkalautaan.  Lentokone menee taivaalla,  parin kilometrin päästä  kuuluu kun rekat jurnuttaa.  Tuuli mylvii puissa, sade hakkaa kattoa. Tai piharakennuksen peltikattoa.

Vierailija
58/69 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä rapusta kuuluvasta melusta yöaikaan voi valittaa isännöitsijälle. Se ei ole ns. tavanomaista asumiseen liittyvää ääntä, jos yleisissä tiloissa pidetään liian kovaa ääntä ja varsinkin öisin. Joskus myös postinkantajat syyllistyvät siihen, että postinjakamiseen tai kantajan rapuissa ravaamiseen herää. Aina melua eivät aiheuta asukkaat itse.

Vierailija
59/69 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauan sitten heräsin helvetilliseen kolinaan ja paukkeeseen rappukäytävässä. Syy selvisi helpolla. Naapurin lapset olivat keksineet laskea pulkalla portaissa. Minua nauratti, muut naapurit saattoivat reagoida toisin. Huumorintajuttomat!

Jotkut ovat herkkäunisempia kuin toiset ja syitä lienee kasapäin, mutta esimerkiksi stressi tai neurologiset ääniyliherkkyydet, ehkä misofoniakin. Ja harvalla on mahdollisuutta asua hiirenhiljaisessa omakotitalossa keskellä metsää. Asuntoihin tuppaa kuulumaan liikenteen ääntä, muutaman viikon päästä linnut karjuvat kurkku suorana oksillaan, tuuli jymistelee puissa ja joku sielunvihollinen meni rakentamaan tuulivoimapuiston lähistölle.

Minä en voi pitää korvatulppia öitä läpeensä. Korvakäytävien iho ärtyy. Tuskin olen ainoa. Kuulosuojaimet taas häiritsevät muuten, etenkin kun joudun käyttämään myös cpap-laitteen maskia.

Luojan kiitos, naapurissa asuu raivohiljainen nuorinainen. Sieltä ei kuulu kuin vesijohdon kohinaa harvakseltaan. Alakerrassa taas on pankki. Sieltä kuuluu ulko-oven narinaa ja murtohälyttimen piipitykset, kun työntekijät tulevat tai lähtevät. Vastapäisellä pysäköintialueella nuorukaiset hurjastelevat autoillaan talvi-iltaisin. Oikeastaan olen iloinen siitä, että täällä kuuluu edes jotakin.

Olipa kuitenkin aika, jolloin heräilin mitättömiinkin ääniin. Joskus isäni luona maalla heräsin siihenkin, ettei kuulu mitään. Minun kohdallani on auttanut ahdistuksen ja stressin lientyminen. Ja ehkä suopeampi suhtautuminen ääniin osaltaan vähensi mielen kuormitusta. Kohtuus toki kaikessa. Kyllä minäkin riittävään meluun heräisin ja ärtyisin. Lähtisin kuitenkin siitä, että äänistä johtuviin nukkumisvaikeuksiin tarvitaan monenlaisia keinoja. Yhtä patenttikonstia ei ole olemassa. Rapusta tai naapureista kuuluvia ääniä voi yrittää vaimentaa huokoisilla materiaaleilla. Omaa tilaansa voi yrittää rentouttaa parhaiksi näkemillään keinoilla: kamomillateellä, hengitys- tai mindfulness-harjoituksilla, ruutujen ja näyttöjen sulkemisella hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa, lasten iltarutiinien pedantilla ylläpitämisellä jne.

Ja sitten on se paska vaihtoehto, ettei auta kuin muuttaa muualle, vaikka se johtaisi luopumiseen sellaisista asioista, joiden on arvellut olevan välttämättömiä.

Vierailija
60/69 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuta. Se on ainoa ratkaisu.

On se kumma että aina terrorit saa jäädä ja itse joutuu muuttamaan, pahimmillaan toinen terro odottaa muuton jälkeen. Kiinteistövälittäjät osaavat hyvin huijata ihmisiä sanomalla että hiljaista on (tietenkään sillä hetkellä ei ääniä kuulu päivållä)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä