Sinne meni apteekkiin taas vähän alle 90 e
reseptilääkkeisiin. Eikä tuossa ole edes kaikki tämän kuun lääkkeet. Mutta toimeentulotukea ei tipu, vaikka tulot on 990e/kk josta jo vuokraan menee 400. Lisäksi sähkö, puhelin ja netti. Ruokaan ja vessapapereihin yms. ei juuri rahaa jää.
Kommentit (26)
Syyhän sille on miksi et saa toimeentulotukea. Et sitä kerro, joten miten voitaisi auttaakaan.
Suuri osa suomalaisista syö täysin turhia ja jopa haitallisia lääkkeitä. Osa lääkkeistä on tietenkin tarpeen, mutta suurin osa ei. Silti ei olla valmiita muuttamaan omaa syömistä tai elintapoja, vaan laitetaan silmät ja korvat lukkoon kun joku kyseenalaistaa lääkitykset. Itse olen saanut useamman lääkityksen ja diagnoosin joita kuulema joudun käyttämään kuolemaan asti. Aloin ottamaan itse asioista selvää ja kokeilemaan ruokavalioita ym. En tyrmännyt elämäntapamuutosta ennen kuin olin sitä kokeillut! Nyt olen lääkkeetön ja hyvinvoiva. Ei mene rahaa apteekkin!
Lääkkeiden vuosiomavastuu eli lääkemaksukatto on
kalenterivuosittainen enimmäismäärä, jonka henkilö maksaa itse Kela-korvattavista reseptilääkkeistä. Vuonna 2026 vuosiomavastuu on 636,12 euroa. Kun tämä katto täyttyy, asiakas maksaa loppuvuoden ajan lääkkeistä vain 2,50 euron omavastuun per lääke. Myös 70,33 euron alkuomavastuu kerryttää tätä summaa
Lääkärille voi myös sanoa hänen määrätessään lääkkeistä, että valitsee halvimman siihen tautiinsa saatavan lääkkeen. Mutta eihän sitä saa suutaan auki vaan ollaan upporikasta. Monesti olisi vaihtoehtoja joko hoidossa tai lääkkeessä.
Ja suomalaiset ukothan suurin joukoin kertovat, miten kyllä käyvät lääkkeet esim kolesteroliin, mutta eivät syö niitä, ennen kuin pari viikkoa ennen kokeita. Halvemmaksi tulee tietenkin sydänkohtauksen hoito kuin sen estäminen.
Kannattaa lopettaa kaikki lääkkeet niin ei kulu turhaan rahaa niihin.
Mulla myös tulee iso summa. Korvatulpat maksavat, kun asun tien vieressä ja kerrostalossa 4-5 pussia. Sitten yleensä on silmäkosteutus, joku lääkevoide, ph-pesuaine ainoa mieto, nenäöljy, joku vitamiini joskus tai muu. Kallis apteekki.