Mikä sinusta on petivaatteiden kestoikä ennen hävitystä?
Olen tarkka petivaatteista että ne ei ole tunkkaisia, ja minusta niillä on tietty maksimi-ikä. Noin 3 vuoden käytän jälkeen ne ei enää tunnu puhdistuvan pesussa tai niihin ei saa enää sitä raikasta puhdasta tunnetta. Silloin niiden osoite on sekajäte.
Eikä kyse ole pesuista; pesen säännöllisesti 60 asteessa ja väliin 90 pyörityksiä. Käytän etikkaa ja ym. Jotenkin se ihmisen kuona vaan jumahtaa niihin. Erityisesti miehet tuoksuu aika voimakkaasti testosteronille, mikä tarttuu lakanoihin.
Kommentit (51)
Ei kannata ostaa halpoja lakanoita. Kalliit kestävät kymmeniä vuosia moitteettomina.
Pesen lakanat noin puolen vuoden välein, hyvin ovat kestäneet kymmeniä vuosia. Joo, eivät haise tai ole pinttyneet vaikka niin joku luulisi. Aivan hassua on pyörittää lakanoita koneessa muutaman viikon välein, siinähän ne juuri hiutuvat ohuiksi.
Kylläpä ap:lla on tarkka vainu, kun erottaa miehen testosteronin tuoksun. Aivan varmasti tietää, mikä aika kuukaudesta on naispuolisilla työkavereilla, vai ovatko raskaana.
Itse käytän petivaatteita niin pitkään kuin pysyvät ehjinä. Ehkä ero on materiaalissa, sillä luonnonmateriaalit puhdistuvat hyvin normaalipesussa. En tiedä, kuinka vanhoja ovat vanhimmat, mutta vuosikymmeniä niitä on käytetty. Ei samoja koko aikaa vaan kesällä ja talvella on eri peitot, ja tyynyistä osa on laitettu pesun jälkeen kaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Just kannoin tyttärelle vanhat puuvillasatiinifinlaysonit, jotka eivät 18 vuoden aikana edes kulahtaneet. Ei vaan jaksa katsella enää samoja, vaikka tuota laatua tuskin enää löytyy.
Oliko tää tyttärelle ok? Äitini yritti myös tyrkyttää mulle kaikkia omia vanhoja tavaroitaan ja lakanoitaan, joita ei raaskinut heittää pois mutta joita ei jaksanut katsella. Kieltäydyin ensin kohteliaasti ja sitten vähemmän kohteliaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just kannoin tyttärelle vanhat puuvillasatiinifinlaysonit, jotka eivät 18 vuoden aikana edes kulahtaneet. Ei vaan jaksa katsella enää samoja, vaikka tuota laatua tuskin enää löytyy.
Oliko tää tyttärelle ok? Äitini yritti myös tyrkyttää mulle kaikkia omia vanhoja tavaroitaan ja lakanoitaan, joita ei raaskinut heittää pois mutta joita ei jaksanut katsella. Kieltäydyin ensin kohteliaasti ja sitten vähemmän kohteliaasti.
Tottakai. En tyrkätä. Meillä on tapana käyttää kaikki loppuun, joten "onko sulla käyttöä" -puhelut ovat täysin normaaleja puolin ja toisin.
Kunnes niissä on isoja reikiä. Vanhin lakanani on tyyliin jotain 18 vuotta vanha ja siinä on pari pientä reikää, sitten kun ne reiät ovat isoja niin siitä lakanasta teen siivousrättejä ja näin sen elinkaari jatkuu yhä.
Ei mitään hajua, en ole merkannut näihin ostopäivää, enkä todellakaan muista niitä. Käyttöikä on loppu kun ne alkaa kulumaan puhki ja repeilemään.
Mummolta rippilahjaksi saamani pussilakana on vielä ihan raikas ja ehjä. Pääsin ripille vuonna 1987. Tosin viimeiset 30 vuotta pussilakana on ollut vain satunnaiskäytössä, kun sille ei ole paria.
Jos tuntuu, että lakanoihin pinttyy ihon rasvaa eivätkä ne siksi enää puhdistu kunnolla, niin silloin ne kannattaa laittaa soodaveteen likoamaan ennen pesua. Etikka ei irrota rasvaa.
Meillä on vielä käytössä 1950 luvulta puuvilla aluslakanoita. Silloin tehtiin laatutuotteita
Mulla on yli 100 vuotta vanhoja aluslakanoita. Niitä ei voita mikään. Ihanan tuntuista paksua jämäkkää puuvillaa. Ei sellaisia enää saa rahallakaan.
Miten pesette pillunlöyhkän lakanoista.
Nimimerkillä epätoivoinen