Mikä sinusta on petivaatteiden kestoikä ennen hävitystä?
Olen tarkka petivaatteista että ne ei ole tunkkaisia, ja minusta niillä on tietty maksimi-ikä. Noin 3 vuoden käytän jälkeen ne ei enää tunnu puhdistuvan pesussa tai niihin ei saa enää sitä raikasta puhdasta tunnetta. Silloin niiden osoite on sekajäte.
Eikä kyse ole pesuista; pesen säännöllisesti 60 asteessa ja väliin 90 pyörityksiä. Käytän etikkaa ja ym. Jotenkin se ihmisen kuona vaan jumahtaa niihin. Erityisesti miehet tuoksuu aika voimakkaasti testosteronille, mikä tarttuu lakanoihin.
Kommentit (41)
Ostin vuosi sitten kaksi settiä Vallilan mäyräpussilakanoita. Vielä ne on hyviä, vaikka pesen ne parin viikon välein! En nyt ehkä ihan heti ole pois heittämässä, mutta en myöskään halua olla kuten äitini, jolla on kämppä täynnä jotain mummon perintöliinoja.
Jossain vaiheessa alkavaat vaan repeämään . silloin
Kyyllä tässä nyt on loppuunasti nuhhittu tuo mun keinokumipatja. Ikää sentään hänellä, perintöpatjalla jo kohta 6 vuotta.
Lähin kaatis ois 10 kilsan päässä; mistä saisin kaverit kantamaan "zaharouvaa" mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos peset säännöllisesti,mutta et käytä kunnolla aikaa niiden kuohimiseen et pysyvät kuoseissa,niin johan niissä täytteet on pahkuroina. Monet tyynyt mitä minä olen ostanut,niissä on lukenut että ne pitäs joka yön jälkeen möyhiä. No arvaa olenko möyhiny? Täytteet liiskana ja ei enää niin ihania kun ostaessa.
Koira ja hevonen kuohitaan😁
Heh,sori. 🤭 Katoin netistä, no siis möyhintä juu. Ei tyynyjä tartte kuohiakkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ostin vuosi sitten kaksi settiä Vallilan mäyräpussilakanoita. Vielä ne on hyviä, vaikka pesen ne parin viikon välein! En nyt ehkä ihan heti ole pois heittämässä, mutta en myöskään halua olla kuten äitini, jolla on kämppä täynnä jotain mummon perintöliinoja.
Oma isoäiti oli myös tekstiilikeräilijä. Kaapit täynnä silitettyjä ja viivottimella viikattuja lakanoita ja pöytäliinoja. Upeaa puuvillan työstöä siihen aikaan oli, ja ei tarvittu satiinipuuvilloita, kun ihan peruspuuvillakin oli niin laadukasta. Mutta aika tekee niillekin tepposet siellä kaapissa. Osa ripisi käsiin, kun niitä vuosikymmenten säilömisen jälkeen sieltä kaivoi esiin.
Olen parhaillaan sängyssä ja sain käyttämäni pussilakanan häälahjaksi 33 vuotta sitten. Ihan on ehjä eikä haise.
Vierailija kirjoitti:
Olen parhaillaan sängyssä ja sain käyttämäni pussilakanan häälahjaksi 33 vuotta sitten. Ihan on ehjä eikä haise.
Haiseeko mies? Ehkä vain haisumies tekee haisulakanoita.
Ei ole tullut vielä itsellä niin paljon ikää, että osaisin vastata muuta kuin, ettei lakanoiden laatu ole vuosien myötä parantunut..
Mulla on edelleen toiisinaan käytössä lakanoita, jotka on yli 50 vuotta vanhoja. Toisaalta oken leikellyt räteiksi aluslakana, joka kesti vain muutaman käyttökerran.
Vähän aikaa sitten heitin 80-luvun lakanoita keräykseen. Ne alkoi hajota. Mutta mulla on yli 100 vuotiaita tyynyliinoja, jotka on niin hyvää, paksua, valkoista puuvillaa, että ne kestää varmaan vielä toiset sata vuotta. Tosi kauniita, käsintehtyjä aikanaan kapioiksi. Osassa pitsit ja osa kirjailtu. Ei haise, vaan tuoksuu puhtaalle pesun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Jos peset säännöllisesti,mutta et käytä kunnolla aikaa niiden kuohimiseen et pysyvät kuoseissa,niin johan niissä täytteet on pahkuroina. Monet tyynyt mitä minä olen ostanut,niissä on lukenut että ne pitäs joka yön jälkeen möyhiä. No arvaa olenko möyhiny? Täytteet liiskana ja ei enää niin ihania kun ostaessa.
Et taida tietää mitä kuohiminen tarkoittaa. Älä käytä sanoja joiden merkitystä et tunne.
Lakanoista sen verran, että hyvälaatuisten käyttöikä on 20-30 vuotta. Joskus pidempäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnes menee jalka läpi.
No aika haperoksi vedät. Eihän niissä ole varmaan kuosiakaan enää nähtävissä tuossa pisteessä. Kaikki toki ei ole estetikkoja, että sillä olisi merkitystäkään.
Harvemmin nukkuessa tulee katseltua. Vieraille tietty kauniimmat sitten
eri-
Ostat huonoja petivaatteita. Meillä vaan untuvaa. Tyynyt tietysti eri juttu. En laske mitään aikoja.
Uusin peitot ja tyynyt useammin kuin lakanat.
Ärsyttää kun Finlaysonit jotka ostin alle 10 vuotta sitten, repeytyi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on käytössä lakanoita, joita isä ja äiti saivat häälahjaksi vuonna 1989. Ne vaan kestää ja kestää, uudet ratkeavat alle 10 vuodessa.
Riippuu myös siitä miten niitä pestään ja kuivataan. Kuivausrumpu voi saada vanhat lakanat muutamassa vuodessa hiutuneiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vaihan kun repeävät. Joskus saatan vielä korjata. Pese jauheena äläkä käytä liikaa pesuainetta. Pese aina 90 asteessa. Vaihda riittävän usein.
Se jauhe on huonompi vaihtoehto kuin nestemäinen
Kyllä ne reilu 15 vuotta kestää, kun ostaa kunnollisia puuvillalakanoita eli ei ihan halvimpia. Jotkut todella halpikset ei kestä montaa vuotta. Riippuu tosin kuinka monta settiä on. Jos käyttää vain yhtä ja pesee sen kahden viikon välein niin ehkä käyttöikä on sitten vajaat 10 vuotta. Käyttöä ja pesuja ehtii tulla paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tullut vielä itsellä niin paljon ikää, että osaisin vastata muuta kuin, ettei lakanoiden laatu ole vuosien myötä parantunut..
Mulla on edelleen toiisinaan käytössä lakanoita, jotka on yli 50 vuotta vanhoja. Toisaalta oken leikellyt räteiksi aluslakana, joka kesti vain muutaman käyttökerran.
Ostin hotellitason lakanoita, kyllä kestävät. Ei Tokmannin lakanat ole mitään niiden rinnalla. Tietysti maksavat myös
Meillä erään atopikon käyttämät rasvat pilaa kaikki lakanat, ainakin valkoiset. Ja jää sitä kuonaa varmasti muihinkin vaan ei näy. Ärsyttää kun kaikki valkoiset on hetkessä keltaisia, eikä sitä saa millään puhdistettua.