Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnen itseni todella yksinäiseksi netissä nykyään

Vierailija
21.02.2026 |

Olen roikkunut netissä 90-luvulta alkaen, ja alussa se olikin todella hauskaa. Vanhanaikaisilla foorumeilla oli parhaat keskustelut aiheista, jotka minua eniten kiinnostivat. Tutustuin mahtaviin ihmisiin ympäri maailmaa, joiden kanssa pidettiin yhteyttä vuosikausia sähköpostein ja messengerillä. Yhteydet ihmisten kanssa tuntuivat tuolloin aidoilta ja pysyviltä, ja kyllä ne sitä olivatkin. Parhaiden ystävysten kanssa tavattiin livenäkin, ja tosiaan vanhimmat ystävyydet noista ovat kestäneet jo melkein 30 vuotta.

Nykyään netti tuntuu ahdistavalta ja omituisen pieneltä. Tunnen välillä jopa paniikinomaista eristäytyneisyyttä, kun käyn läpi ne samat muutamat sivustot, joilla nykyään roikun. Niitä vanhoja keskustelufoorumeita ei enää ole ollut vuosikausiin - yksi kerrallaan ne lopettivat. Vanhojen kavereiden kanssa sähköpostittely kävi vähäisemmäksi jo silloin, kun nuo kaverit alkoivat roikkua yhä enemmän ja enemmän somessa, ja itse en tykännyt somesta yhtään. Nyt pidemmän aikaa Youtube on ollut ainoa "ihmiskontaktilta" tuntuva paikka netissä, ja sekään ei tunnu enää miltään.

Yritän muistella, milloin tämä muutos oikein alkoi. Blogien aikanakin tuntui vielä siltä, että netissä oli oikeita ihmisiä ja oikeaa keskustelua, kanssakäymistä oikeiden ihmisten kanssa. 10 vuotta sitten oli vielä joitain vanhanaikaisia keskustelufoorumeita, joilla kävin. Facebookin rinnalla pysytteli pitkään vielä kaikenlaista muuta, kuten blogeja ja foorumeita, mutta tuntuu siltä, että Instagramin nousu tuhosi paljon vanhanaikaisesta netistä. TikTok ja viimeistään tekoäly ovat sitten tuhonneet loputkin.

Mutta ehkä tuhoa ei aiheuttanut mikään tietty alusta tms., vaan se siirtymä "influenssereiden" aikakauteen. Jo monta vuotta netti ja some ovat tuntuneet siltä, että on ihmisiä jotka nousevat alustalle puhumaan, ja loppujen rooli on kuunnella hiljaa. Menneinä vuosina meininki tuntui paljon tasa-arvoisemmalta. Jos sinulla oli mielenkiintoista sanottavaa, sait osallistua keskusteluun, vaikka olisit ollut mikä tahansa Perähikiän nobody.

Hassua kyllä, ainoastaan tällaisella anonyymillä palstalla kuka tahansa voi periaatteessa saada äänensä kuuluviin. Mutta samalla tällainen palsta on yksi netin ahdistavimmista nurkista.

En tiedä onko vika minussa vai netissä, ja vieläkin vähemmän tiedän, voiko tätä korjata enää.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta kuka vain voi ryhtyä influensseriksi, mutta kaikki tuntuvat olevan rahan kiilto silmissä.

Ymmärrän siis mitä tarkoitat. Jo Facebook alkoi viedä keskustelufoorumeilta väkeä, kun sinne tuli ryhmiä. Yhdessä vaiheessa taas kaikki perustivat omia blogeja ja osa keskusteluista siirtyi milloin minnekin kommenttiosioon.

Vierailija
2/13 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

V*ttu mikä luuseri!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyään kaikesta loukkaannutaan liian helposti ja meno on mennyt aika toksiseksi. Kukaan ei enää oikein tohdi olla sitten blogeissa tai muuallakaan oma itsensä, kun aina joku lukija voi vetää herneen nenään. Netistä ei myöskään saa pois mitään mitä on julkaissut, joten siinä se on sitten aika pitkälle. Reddit ja erilaiset keskusteluohjelmat myös tekivät yhteisöistä suljetumpia. Tosin reddit on aika avoin, mutta vaikka apeissa aika moni yhteisö jossa olisi jotain aitoa keskustelua on vaikea löytää, koska niihin pääsee vain kutsulla ja googlen kautta niitä ei löydä.

Vierailija
4/13 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkisistä ihmisistä (ulkomaat ja Suomi) osa on paljastunut nalkuttajaksi. Mikä henkisyys se on? Moni uhrannut vuosia näille ihmisille.

Vierailija
5/13 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä ystäviisi yhteyttä puhelimitse ja tekstiviestein.  Jos ei onnistu, saat huomata, ettei sinulla ole ystäviä vaan olet roikkunut vuosikaudet harhamaailmassa.  Ketä syytät?  

Vierailija
6/13 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ihmisiä on netissä vähemmän nykyään?

Vierailija
7/13 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas koen anonyymin palstan (tämän) erittäin vapauttavana. Täällä ei ole nikkiä, jonka takana pitäisi aina olla tietynlainen. Joka ei voi joskus päästellä höyryjä, olla älytön, vihainen tms. Täällä voi elää niin hyvät kuin pahatkin päivät. Olla asiallinen ja myötätuntoinen oma itsensä, mutta myös trollata antaumuksella jonkun aloittamassa trolliketjussa.

Vierailija
8/13 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas koen anonyymin palstan (tämän) erittäin vapauttavana. Täällä ei ole nikkiä, jonka takana pitäisi aina olla tietynlainen. Joka ei voi joskus päästellä höyryjä, olla älytön, vihainen tms. Täällä voi elää niin hyvät kuin pahatkin päivät. Olla asiallinen ja myötätuntoinen oma itsensä, mutta myös trollata antaumuksella jonkun aloittamassa trolliketjussa.

Anonyymina pystyi olemaan ennenkin, ei se ole muuttunut. Oli Saunis ja suomi24.

Vierailija
9/13 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeet

Vierailija
10/13 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan.

Vierailija
11/13 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkäsin kans höpötellå mm city.fin ja Suomi24 chatissa. Nyt oon tuntenut cityssa tapaamani ihmisen 15 vuotta ja ollaan ihan oikean elämän ystäviä. Meni tosin 10 vuotta ennenkuin hänet livenä näin. Toisen oon tuntenut 20 vuotta, yhteydenpito tosin jäänyt kun hän löysi naisen ja on perheellistynyt.

Oon välillä koittanut etsiä keskustelupalstoja ja käynyt siellä Suomi24 chatissa, missä joskus oli oikeaa keskustelua ja tunnettiin toisia vähän. 

Nyt levähtää lerssi ruudulle heti kättelyssä tai tulee täyttä törkeää vihapuhetta, hyökätään toisten kimppuun ja kiusataan. Ainoa naispuolinen miesten keskellä ja täys tuli päällä.

Tää on ihan kamalaa. Mitä tosiaan on tapahtunut?

Vierailija
12/13 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan.

Riippuu ihan metsästä, millainen ääni sieltä vastaa.

Vierailija
13/13 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaverihaku.net

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi