Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TE jotka olette kokeneet oikeasti rankan lapsuuden?

Vierailija
21.02.2026 |

Miten pääsitte yli? Vai pääsittekö...

Mitkä on välinne vanhempiinne tällä hetkellä? 

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on jälkensä jättänyt kun on jo alle 10-vuotiaana täytynyt miettiä mistä saa ruokaa että pysyy hengissä

Vierailija
42/55 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välit ovat nyt ihan ok, koska aikuisena olen tajunnut, että hekin ovat vain ihmisiä, jotka yrittivät sillä hetkellä parhaansa niillä lähtökohdilla, jotka heillä oli. Vanhemmillani oli itsellään vaikeat lapsuudet ja se sitten heijastui omaan lapsuuteeni  Mutta ei he pahoja ihmisiä ole, rikkinäisiä vain.

Noin se on usein. Vaikka vanhemmat ovat olleet vajavaisia, omista kokemuksistaan johtuen, kierre on yritettävä katkaista. Ei tulevia polvia auta, että traumat jatkuu sukupolvesta toiseen. Olisiko lapsillamme oikeus syyttää puolestaan meitä? Voimmeko vain me puolustautua sillä, että saimme huonot eväät?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rehellisesti sanottuna en usko, että sellainen on kokenut oikeasti rankkaa lapsuutta, joka sanoo, että kasvoin aikuiseksi tai käänsin vaan vaikeat kokemuksen voimavaraksi. Tai sitten ei sisäistä tai kerro suojaavia tekijöitä. Kyllä siihen tarvitaan ulkopuolista apua tai vahvoja suojaavia tekijöitä, jos rankasta lapsuudesta pääsee yli vaan "päättämällä". Harva ihminen edes tunnistaa näitä. Siksi kokemusten listaaminen yksinään on aika turhaa. 

Ja joo, huonosti selvisin aikanaan ja meni mielenterveys. Vaati vuosien traumaterapian plus muita läheisiä ihmisuhteita ennen kuin pääsin jaloilleni. Lisäksi minulla oli fyysinen "vamma" joka on vaikuttanut valtavasti. Nykyään voin hämmästyttävän hyvin lähtökohtiin nähden ja elän ns. normaalia elämää. Parasta on se, että sukupolvilta jatkunut kierre näyttää katkenneen minun lasten kohdalle, mutta töitä se on vaatinut ja hiivatisti. Toinen on kuollut, toisen kanssa on hyvät v

Siis toinen lapsistasi on kuollut ja toisen kanssa hyvät välit?

Vierailija
44/55 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välit ovat nyt ihan ok, koska aikuisena olen tajunnut, että hekin ovat vain ihmisiä, jotka yrittivät sillä hetkellä parhaansa niillä lähtökohdilla, jotka heillä oli. Vanhemmillani oli itsellään vaikeat lapsuudet ja se sitten heijastui omaan lapsuuteeni  Mutta ei he pahoja ihmisiä ole, rikkinäisiä vain.

Sama homma. Ymmärtäminen on helpottanut paljon enemmän omaa oloa kuin viha ja katkeruus.

Sun kohdalla vanhemmat eivät ole tainneet imeä kaikkia mehuja sinusta elämänsä loppuun asti, toisin kuin mulla keski-ikään asti.

Kerroin tosiaan vaan mikä on itseäni helpottanut, en yrittänyt viritellä mitään kilpailua.

Vierailija
45/55 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunta kustansi minulle pitkän psykoterapian, jonka ansiosta pysyin työkykyisenä ja pystyin kasvattamaan lapseni aikuisiksi. 
KELA korvasi paljon, mutta silti myös omavastuu jokaisesta terapiaistunnosta kirpaisi pahasti, kun oli sekä opintolainat että asuntovelkaa.

Vierailija
46/55 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En päässyt yli vaan sairastuin krooniseen psykoosisairauteen jo parikymppisenä. 

Osaanotot. Elämä ei aina ole ohi, vaan aina sitä löytää jostain jotain iloa.

Vierailija
47/55 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä koskaan pääse kokonaan ylitse. Vaikka pärjäisi taloudellisesti ja olisi kovinkin hyvä kaikessa, mitä tekee. Kovissa olosuhteissa kasvaa liian nöyräksi ja kiltiksi, Noista piirteistä pois oppiminen kestää aikansa. Vanhempiin ihan loistavat välit, koko ajan paremmat. Tietysti pitää antaa anteeksi ja ymmärtää, että vanhemmatkin voivat olla vajaavaisia ja saanet lapsensa aikoinaan aika nuorina. 

Vierailija
48/55 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä terapia. Traumapsykoterapia 9v, psykofyysinen fysioterapia 6v, erilaisia ryhmäterapioita 2v, seksuaaliterapiaa 10 käyntiä.

Viimein voiton puolella ja nyt terveessä rakastavassa parisuhteessa. Aito läheisyys ja rakkaus on terapian lisäksi todella korjaavaa keholle ja mielelle.

Vierailija
49/55 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin se on usein. Vaikka vanhemmat ovat olleet vajavaisia, omista kokemuksistaan johtuen, kierre on yritettävä katkaista. Ei tulevia polvia auta, että traumat jatkuu sukupolvesta toiseen. Olisiko lapsillamme oikeus syyttää puolestaan meitä? Voimmeko vain me puolustautua sillä, että saimme huonot eväät?

Kierre katkaistaan kondomilla.

Vierailija
50/55 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama homma. Ymmärtäminen on helpottanut paljon enemmän omaa oloa kuin viha ja katkeruus.

Sun kohdalla vanhemmat eivät ole tainneet imeä kaikkia mehuja sinusta elämänsä loppuun asti, toisin kuin mulla keski-ikään asti.

Kerroin tosiaan vaan mikä on itseäni helpottanut, en yrittänyt viritellä mitään kilpailua.

Voi sua.

Vierailija
51/55 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En päässyt yli vaan sairastuin krooniseen psykoosisairauteen jo parikymppisenä. 

Osaanotot. Elämä ei aina ole ohi, vaan aina sitä löytää jostain jotain iloa.

Puhut omasta puolestasi.

Vierailija
52/55 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et siedä keskustelua ja muiden näkökantoja.

Vierailija
53/55 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

&nbsp

Minusta sinä olet kohtuuton, kun alat analysoimaan toista muutaman kommentin perusteella. 

Vierailija
54/55 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisena voi katkaista vanhempiin välit. 

Vierailija
55/55 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siitä voi selvitä ja kääntää ne lapsuuden asiat voimavaroiksi, vaikka joku täällä muuta väittikin. Mutta on tietysti yksilöllistä, kuinka niitä asioita osaa käsitellä ja miten muut asiat elämässä menevät. Itselläni on hyvä, akateeminen koulutus ja olen hyvätuloinen nainen. Huolimatta isäni alkoholismista ja väkivaltaisuudesta ja äitini mielenterveysongelmista ja lapsuudenperheen köyhyydestä. Mulla on kaksi lasta, mutta onnellista parisuhdetta en taida löytää, koska olen oppinut näkemään miehet ressukoina. En kuitenkaan ajattele, että parisuhde olisi hyvää elämää määrittelevä asia. Pikemminkin parisuhde voi heikentää elämänlaatua merkittävästi. Itse etsin elämäniloni muista jutuista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä