Miten ihmeessä on mahdollista elää ihmisarvoista elämää toimeentulotuella?
Kun siitä on maksettava opintolainan lyhennykset?? Mulle jää jatkossa käteen niin surkea summa, että itkettää jo etukäteen.
Ei olisi pitänyt opiskella.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Eikö teidän vanhemmat voi auttaa? Itse kun olin opiskelemassa niin isä maksoi mulle ajokortin ja osti auton, tosin käytetyn, että pääsen liikkumaan. Ja kun en tahtonut löytää asuntoa niin isukki osti mulle pienen yksiön ja antoi myös riittävästi käyttörahaa.
Oi, kuinka ihanaa!
Mä en ainakaan kykene kuppaamaan eläkkeellä olevan äitini rahoja, vaikka varmaan jotain hyvin pientä avustusta antaisikin. Ruokaa joskus saan mukaan ja sekin jo hävettää.
Pitäis jo hänen iässä olla ohi lapsen elatusvelvollisuus ja sais keskittyä itseensä, vähän väliä sairauttakin ja lääkkeet ja hoitokustannukset on niin isoja että hirvittää. Haluaisin jo hänelle vähemmän huolta ja kustannuksia, haluaisin kovasti itse auttaa jos voisin.
Minulle sosiaalitoimisto virkailija väitti toimeentuloa 595e (pian alle) riittää kaikkeen, kehotti myös kaikkia hakemaan opinttolainaa vaikka ei olisi ja ei saisi opiskelupaikkaa.
Kävin itse velan takia sosiaalitoimistolla, niin siellä he kehotti hakea lisää lainaa ja opintolainaa, ilman koulupaikkaa. Sellainen "tuki". Samaa toisti myös työvoimatoimisto käski ottaa opintolainaa.
Itse taas ihmettelen miten hitossa sitä tukea maksetaan niin paljon. Joku päivä katsoin telkkarista kun joku sanoi että toimeentulotuen piirissä olevien kohtuulliseen elämään kuuluu myös että pääsisi kerran kuussa käymään esim ulkona syömässä. Itse en 20 vuotta vakityössä käyneenä nelikymppisenä perheen isänä voi käsittää tuollaista ajattelua kun usein rahat eivät riitä edes normaaliin elämiseen. Esim nyt tilipäivä on ensi perjantaina. Tilillä on rahaa noin 100€ mutta ajoneuvovero 58€ erääntyy 24 päivä. Pitäis käydä parturissa 30€. Saan tarkasti miettiä olisiko vielä 20€ laittaa auton tankkiin että pääsen töihin. Ei tarvitse haaveillakkaan mistään pizzasta
Vierailija kirjoitti:
Itse taas ihmettelen miten hitossa sitä tukea maksetaan niin paljon. Joku päivä katsoin telkkarista kun joku sanoi että toimeentulotuen piirissä olevien kohtuulliseen elämään kuuluu myös että pääsisi kerran kuussa käymään esim ulkona syömässä. Itse en 20 vuotta vakityössä käyneenä nelikymppisenä perheen isänä voi käsittää tuollaista ajattelua kun usein rahat eivät riitä edes normaaliin elämiseen. Esim nyt tilipäivä on ensi perjantaina. Tilillä on rahaa noin 100€ mutta ajoneuvovero 58€ erääntyy 24 päivä. Pitäis käydä parturissa 30€. Saan tarkasti miettiä olisiko vielä 20€ laittaa auton tankkiin että pääsen töihin. Ei tarvitse haaveillakkaan mistään pizzasta
Tuohan johtuu vaan siitä, että tuhlaat palkkasi johonkin turhaan, eikä suinkaan siitä, että tuet olisi suuria. Olisi sunkin kannattanut käydä jotain kouluja...
Kyllä sillä rahalla pitäisi pärjätä. Tapauksesta riippuen sehän on tonneja eikä satasia! Jos ei pärjää niin on peiliin katsomisen paikka.
Valita EU:n ihmisoikeustuomioistuimeen. Varaton saa ilmaisen juristin. Ei hallinto-oikeuksia tai käräjäoikeuksia kiinnostaa ihmisarvoinen elämä. Se alkaa kiinnostamaan heitä vasta sitten kun joku toinen astuu valtaan, antaa hallinto-oikeuksien tuomareilla ja käräjätuomareilla potkut, ottaa heidän omaisuutensa valtion hallintaan niin, että itse joutuvat hakemaan toimeentulotukea. Sitten ja vasta sitten hallinto-oikeuksien ja käräjäoikeuksien tuomareita alkaa kiinnostaan ihmisarvoinen elämä, ei yhtään aikaisemmin eli hoitakaa tämä ja laittaa tuomarin vakanssin minimivaatimukseksi eläminen toimeentulotuella muutaman kuukauden.
Paras keino saada ihmisarvoinen elämä on äänestää sellaista henkilö, joka säätää lain, jolla aikaisemmilta kansanedustajilta voidaan ottaa varallisuus valtion hallintaan, joka säätää lain, että kansanedustajia ei saa palkata mihinkään tehtävään eli pakotetaan heidät toimeentulotuella elämiseen. Petteri Orpokin, rääkyisi anteeksiantoa sen jälkeen. Ja sillä hetkellä hän oppisi itsestään jotain.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pistää vihaksi kun toisilla rahat on loppu ja joku saatana Elokapina vaikeuttaa yritysten elämää, jolloin ne eivät palkkaa uusia työntekijöitä. Kuinkahan moni jätti tänäänkin tulematta kaupunkiin shoppailematta Elokapinan takia. Saatanan vihervassarit!
Haista paska.
Elokapinalla on hyvä tarkoitus, mutta se kiinnosta sun kaltaisia elleivät he tee jotain tuollaista äärimmäistä ja PAKOTA sua kuuntelemaan. Jos sun kaltaiset kuuntelisi helpommin, ei tarttisi tuollaisia miekkareita järjestää. Vika on siis sinun.
" No mutta tietääkö Elokapina, että on se ilmasto ennenkin sekä jäähtynyt ( jääkaudet) ja myös lämmennyt jo aikana jolloin ei ollut mitään teollista? Tuommoinen ns kapinointi on turhanpäiväistä. Menisivät vaikka vanhuksia auttamaan. "
Vierailija kirjoitti:
Joku sanoi? Varmaan joku, joka luulee että tuella hirveästi hassataan.
Itse tilasin tänään 20 eurolla pikaruokaa kun oon kipeä. Viimeisimmästä kerrasta varmaan puoli vuotta. Jos tää häiritsee niin kovasti, niin otan osaa.
Sullekin periaatteessa vois sanoa, että luovu autosta ja parturoi itse, nuo ei ole aivan pakollisia kuluja ja saat säkin käytyä pitsan sitä kerran kuussa.
Toimeentulotuesta leikataan vaikka se on jo valmiiksi liian pieni. Saman summan olisi voinut säästää jostain pikkusen inhimillisemmästä kohteesta.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuesta leikataan vaikka se on jo valmiiksi liian pieni. Saman summan olisi voinut säästää jostain pikkusen inhimillisemmästä kohteesta.
Kuten mistä?
miksi muiden rahoilla pitäisi elää ihmisarvoista elämää?
miksi loisten ylipäänsä pitäisi elää.
menkää töihin, jos haluatte elää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sillä rahalla pitäisi pärjätä. Tapauksesta riippuen sehän on tonneja eikä satasia! Jos ei pärjää niin on peiliin katsomisen paikka.
vain yh:illa ja ulkomaalaisilla tuet ovat tuhansia euroja.
omistusasuja saa 595e/kk. aina ei sitäkään.
vuokralähiöissä näkee, että tuet riittävät hyvin tupakkaan, siideriin, tatuointeihin, koiriin ja kissoihin.
Minä saan käteen kuukaudessa 900 €. Siitä lähtee heti 650 € vuokraan. Lopusta sitten maksetaan muut. Joskus sattuu samalle kuukaudelle esim. vakuutuksen maksut, lääkekulut, hammaslääkärimaksut ja sitten tili näyttää siltä, että ruokaan jää ehkä 10 €. Onko tämä sitten ihmisarvoista elämää on subjektiivinen kysymys. Minä olen tähän tottunut niin kyllä tällä pärjää, mutta eihän tämä mukavaa ole. Ja pahinta on, että muutakaan vaihtoehtoa minulla ei ole kuin sopeutua ja inflaation jatkuessa tulee tilanne tästä vain pahenemaan.
Ei toimeentulotuelle makseta lainan lyhennystä ei edes opintovelkaa..
Jätä suosiosta maksamatta
Sinä taas et tunnu hahmottavan, että toimeentuelle jää todella loukkuun. Sieltä pääsee ylös vain jos saa vakituista kokopäiväistä työtä. Kokoainen määris ei vielä auta loukosta pois, jos ei saa toista määristä tai vakituista heti perään. Sinne putoaa loukkoonsa takaisin. Siksi toimeentulotuesta muodostuu valitettavasti se jopa eliniän kestävä tulonlähde. Vähällä työkokemuksella ei pääse töihin jne. Se on ikävä ja valitettava tilanne. Hallituksen pitäisi auttaa ihmisiä pois toimeentulotuelta, ei sysiä heitä syvemmälle loukkoon.