Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työllisyyden kannalta ei ole järkevää, että siivousalan palkat ovat sosiaaliturvaa alhaisemmat ja siivoamaan pääsee ilman koulutusta.

Vierailija
21.02.2026 |

Laitoshuoltajaksi kouluttaminen pitäisi nostaa palkkoja. 

Jos ulkomaalaisia halutaan siivoustyöhön pitäisi olla velvoittavaa suomen kielen opiskelu ja siivousalan perustutkinto. 

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki esim. Rappukäytäväsiivouksessa tai toimistosiivouksessa palkat ovat alhasemmat kuin vaikka sairaalasiivouksessa. 

On myös ns kriittisiä paikkoja mihin täytyy tarkastaa rikosrekisteri. 

Vierailija
2/40 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitaan lakko!! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naulan kantaan. Tosin olen suomalainen siivooja ja huomaan että me työpaikalla suomenkieliset aletaan olla vähemmistö, meidän työpaikalla esimiehellä pakkomielle palkata kielitaidottomia joita joudutaan perehdyttämään kädestä pitäen, itellä huono englanninkielen taito mutta sentään yritän, se vastapuoli ei edes yritä itse auttaa sanojen löytymisessä vaan tuijottaa vaan ja sanoo " I don't understand ". Turhauttavaa ja sit työnantaja sanoo vaan että pitää olla avoin... Jos ovat porrassiivoojia ja asukkaat sanoo suomeksi jotakin niin eivät ymmärrä, hymyilevät vaan ja nyökkäilevät. 

Vierailija
4/40 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi kunta alalla kokenut siivooja saa lähes 3000e kk brutto kun kaikki kokemuslisät on käytössä.

Vierailija
5/40 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän saa, vaan paljon enemmän.

Vierailija
6/40 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin kaupungin töissä. Koulutukset kunnossa. 

Silti meillekkin tunkee noita hoono suomi tekijöitä. Ovat kyllä huonolla suomella ja armolla opiskelleet laitoshuoltajatutkinnon. 

Huono suomen kieli on ongelma. Suomeksi ymmärretään esim. Haluatko lomaa? 

Mutta kun sanotaan pitää perussiivota vastaus on. En ummarra

Meillä kans tulee joko huono suomi tai täysin kielitaidottomia töihin vaikka työpaikkailmoituksessa lukee että Suomen kielentaidon vaatimus. 

Vierailija
7/40 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma ratkeaa sillä että työntekijän täytyy olla:
1. suomen kansalainen.

2. vakituinen osoite suomessa.

Tämä alkuun myöhemmin ehtoja kiristetään siten että varmistetaan että se palkka pysyy suomessa.
Jos ehdot ei täyty tulee maksaa 50x enemmän veroja suomeen.

Tästä seuraa se että useat alat yksinkertaisesti kaatuu kun ei ole virolaiset ym. niitä tekemässä ja joudutaan palkkaa suomalaisia. Silloin voidaan määritellä palkka ihan uusiksi eli korottaa tuntuvasti.

Vierailija
8/40 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta on lopulta edes suomalaisen siivoojan ongelma, jos perehdyttää huonosti? 

Hoitaa vaan sen oman pestin kunnolla ja antaa sen toisen työntekijän huonon kielitaidon olla työnantajan ja esimiehen ongelma. 

Näin varmistetaan, että _itsellä_ on töitä. 

Vierailija
9/40 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naulan kantaan. Tosin olen suomalainen siivooja ja huomaan että me työpaikalla suomenkieliset aletaan olla vähemmistö, meidän työpaikalla esimiehellä pakkomielle palkata kielitaidottomia joita joudutaan perehdyttämään kädestä pitäen, itellä huono englanninkielen taito mutta sentään yritän, se vastapuoli ei edes yritä itse auttaa sanojen löytymisessä vaan tuijottaa vaan ja sanoo " I don't understand ". Turhauttavaa ja sit työnantaja sanoo vaan että pitää olla avoin... Jos ovat porrassiivoojia ja asukkaat sanoo suomeksi jotakin niin eivät ymmärrä, hymyilevät vaan ja nyökkäilevät. 

Se ulkomaalainen on halvempi koska käyttää palkkansa kotimaassa.

Vierailija
10/40 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi kunta alalla kokenut siivooja saa lähes 3000e kk brutto kun kaikki kokemuslisät on käytössä.

Sinulla on tuo palkka laitoshuoltajana?

Vierailija
11/40 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis. Ei ole helppo sen maahanmuuttajana siivoojana toimivan. Moni suomalainen myös tuonsiivoustyöhön perehdyttävä ei aina tajua tai sitten ei välitä, että ei englantinole mikään yleiskieli, jonka aivan kaikki osaa ja ymmärtää, vaikka onkin maailman yksi eniten läytetty kieli. 

Se, että työmantaja paasaa avoimuudesta on varmaan hyvä tarkoitus mutta omiin korviini se kuullostanut joskus sille kuin hän pitäisi idioottina, jola ei hallitse ns. käytöstapoja. En usko, että siivojien joukossa on rasisteja yhtään enempää kuin millään muulla alalla mutta ymmärrän joidenkin turhautumisen kun omaa työtä kuvitellaan kenen tahansa osaavan, joka erottaa rätin pölynimurista. Tai kun ministeri Purra vertaa alan palkkoja sosiaaltukiin....

Vierailija
12/40 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivousala ei ole ma. Mujen paikka, koska siivoojilla pääsy lähes kaikkialle. Riikka on väärässä. Tuo voi olla jopa vaarallista. 

Emme halua esim. Venäläisiä siivoamaan vesilaitoksia

Vierailija
13/40 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohi varsinaisen aiheen mutta minua raivostuttaa kun yhä moni ihminen suhtautuu siivousalaan ja siivoojiin halveksivasti. Asian pitäisi olla ihan päinvastoin, sehän on mitä tärkeintä työtä! Ja sen pitäisi näkyä palkassa ja puheissa, myös siinä että annettaisiin siivoojien tehdä työnsä kunnolla eikä tuijotettaisi minuutteja joiden aikana pitäisi saada työ tehtyä. En ole koskaan sitä työtä tehnyt mutta osaan ajatella asioita muidenkin kuin itseni näkökulmasta.

Vierailija
14/40 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaan tavallinen siivoojan palkka pienessä kunnassa mutta kaikki kokemuslisät tuossa mukana.

Vierailija
15/40 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoojan alin tes-palkka on nykyään päälle 12 euron per tunti, joten kokopäiväisenä ei todellakaan jää alle sosiaalitukien, jos ei satu olemaan joku monen lapsen yksinhuoltaja jolle tuet ovat isot.

Vierailija
16/40 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri. Mutta eri kohteissa ja työtehtävissä on erit palkkatasot. Minun palkka laitoshuoltajana on kuukaudessa 2600€

Vierailija
17/40 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis. Ei ole helppo sen maahanmuuttajana siivoojana toimivan. Moni suomalainen myös tuonsiivoustyöhön perehdyttävä ei aina tajua tai sitten ei välitä, että ei englantinole mikään yleiskieli, jonka aivan kaikki osaa ja ymmärtää, vaikka onkin maailman yksi eniten läytetty k

Ei kaikki ole mmuuttajia vaan ulkomaalaistahalpatyövoimaa. Ei heillä ole intressejä opetella suomea.

Vierailija
18/40 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivoojan alin tes-palkka on nykyään päälle 12 euron per tunti, joten kokopäiväisenä ei todellakaan jää alle sosiaalitukien, jos ei satu olemaan joku monen lapsen yksinhuoltaja jolle tuet ovat isot.

12ex7,5x22=1980 euroa/kk Tästä miinus verot jotka on 200-300 euroa.
Mun tuet 1500 euroa. Lopullinen käteen jäävä palkka 100-200 euroa.

Vierailija
19/40 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri. Mutta eri kohteissa ja työtehtävissä on erit palkkatasot. Minun palkka laitoshuoltajana on kuukaudessa 2600€

Kunta-alalla tuohon palkkaan tulee syksyllä noin3% palkankorotus järjestely erineen.

Vierailija
20/40 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohi varsinaisen aiheen mutta minua raivostuttaa kun yhä moni ihminen suhtautuu siivousalaan ja siivoojiin halveksivasti. Asian pitäisi olla ihan päinvastoin, sehän on mitä tärkeintä työtä! Ja sen pitäisi näkyä palkassa ja puheissa, myös siinä että annettaisiin siivoojien tehdä työnsä kunnolla eikä tuijotettaisi minuutteja joiden aikana pitäisi saada työ tehtyä. En ole koskaan sitä työtä tehnyt mutta osaan ajatella asioita muidenkin kuin itseni näkökulmasta.

Nyrkkisääntö on: Mitä raskaampi ja likaisempi työ sitä huonompi palkka ja arvostus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi