Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotitöiden jakautuminen kun toinen työssäkäyvä

Vierailija
20.02.2026 |

Miten teillä jakautuu? 

Toinen aikuisista käy töissä 100% työajalla ja palkkatuloilla elättää koko perheen ja maksaa lainat ja laskut. Toinen tekee iltaisin keskimäärin 0-2h töitä/opiskeluja ja käy luennolla keskimäärin 3-5h/vko. Yksi lapsi koulussa ja toinen 3v kotona. (Ei tarvetta päivähoidolle, koska hoitaminen onnistuu harvojen luentojen/tenttien ja etätyön/liukuvan työn vuoksi ihan hyvin. 

Kenen mielestänne yo. tilanteessa kuuluu hoitaa enemmän kotitöitä kuten ruuanlaittoa, siivousta yms.? 
1) Henkilön joka käy töissä 100%
2) Henkilön joka opiskelee/tekee osa-aikaisesti lueteltujen tuntien mukaan

3) 50/50

Tässä esimerkkitapauksessa työssäkäyvä henkilö hoitaa roskat, tiskit, ruuanlaitoin, ruokalistat, lasten kuskaukset harrastuksiin ja kouluun. Lisäksi yleistä siisteyden ylläpitoa imuroimalla ja viemällä kamoja paikalleen yms. Tässä siis päivittäiset hommat. Lasten peräänkatsominen ja muu on tästä ulkona. Se hoituu käytännössä 100% iltaisin työssäkäyvällä osapuolella.

Työssäkäymätön käyttää suurimman osan ajasta selaillen somea/vintediä/toria. Hankkii sieltä enimmäkseen lapsille kampetta (toinen henkilö ei osallistu tähän tai jos osallistuu, kävelee kauppaan ja ostaa puuttuvan asian x). Töissäkäymätön ei suostu osallistumaan roskien vientiin ja tekee tiskikoneen täyttöä kerran kuukaudessa. Työssäkäymätön hoitaa 70-80% pyykkihuollosta.  Työssäkäymätön vihaa ruuanlaittoa. 

Työssäkäyvää on ruvennut mietityttämään että miten samojen lasten kanssa hän pystyy siivota ja laittaa ruokaa kun työssäkäymätön ei vastaaviin suorituksiin kykene edes toisen kanssa. Päivien kulusta ei tarkkaa tietoa mitä tapahtuu, välillä työssäkäymätön käy puistossa tai muualla ulkona lapsen kanssa mutta yleisesti ovat kotona työpäivän ajan ja työssäkäymätön muistaa kertoa kuinka on rankkaa ja käy kyselemässä koska työssäkäyvä lopettaa työt jotta hän voi ottaa loppuillan rennosti. Työssäkäyvän mielestä tässä ei nyt ihan nallekarkit mene tasan, mutta hän tykkää olla lasten kanssa, eikä liiemmin valita kun jonkun on arkea pyöritettävä tekemällä, eikä vain kuormittamalla itseään näkymättömään metatyöhön milloin mistäkin puuttuvasta hanskasta. 

Noh, mites muilla? Mukavaa viikonloppua! 

Miten täytyisi jakaa kotityöt?

Vaihtoehdot

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotityöt ovat tietysti osa sitä vauvan hoitoa.

Sanopa tuo vauvalle!

Ota muös huomioon että hänellä voi olla mikä tahansa autismi tai muu erityistarve jota ei olla vielä diagnosoitu.

Vierailija
22/32 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmiset kerta toisensa jälkeen onnistuvat riitelemään kotitöistä? Eikö elämässä ole mitään tärkeämpää? 

Molemmille mukava ja miellyttävä arki mutta ei se suju, jos toinen tee osaansa. 

Mutta, nutta vuosi sinkkuna eläneenä aika monta kertaa olen ihmetellyt, että miten se tuleekin aina yllötyksenä täysin ennalta arvaamattomana, että toinen tsuipaa, eikä tee juuri mitään, jotta mm.yhteinen koti olisi siistissä kunnossa, osallistuisi pnpyylkihuoltoon saati, että tekisi ruokaa... 

Pitäisikö tuntea enempi sitteni iloa kun on pysynyt sinkkuna vai katkeruutta kun moni porsastelija on saanut mahdollisuuden elää parisuhteessa. 

Muistan että vielä 80-luvulla moni nainen sanoi tullessaan äitiyslomalta töihin, että.on ihanaa päästä kotoa töihin lepäämään. Tuli vaan aloituksesta mieleen.

Ja kyllä se lapsen kanssa kotona olo tuntui henkisesti raskaalta itsellenikin, vaikka en olisi etukäteen niin uskonut. Mies hoiti silloin osan kotitöistä, kun itsellä suunnilleen kaikki aika meni lapsen kanssa.

Ei tietenkään suoraan verrannollinen aloittajan tilanteeseen, koska heillä on kaksi isompaa lasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsinkö oikein, että teet etätöitä kotona? Ja vaimosi tekee iltaisin osa-aikatöitä, opiskelee ja hoitaa yhteistä lastanne. 

Eiköhän se mene aika tasan, jos nainen hoitaa 3 vuotiasta lasta päivän ja sinä teet ruoan, viet roskapussin ja kuljetat koululaisen kouluun. Jos ihminen opiskelee ja tekee osa-aikatöitä, niin se on täysin verrattavissa sun etätyöpäivään.

Vierailija
24/32 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten lapsen kanssa kotona voi olla raskasta. Eikö se ole kiva, että on viihdykettä? No eipä minulla lapsia ole.

Vierailija
25/32 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se joka on kotona tekee. Mahdoton niitä on sieltä töistä käsin tehdä.

Millä ajalla opiskellaan ja luetaan tentteihin, jos tekee kotityöt ja hoitaa lapset. 

Jo pelkästään lasten  ulkoilu suositus vie 3-4 h päivä, ruuanlaitto ja ruokaulu 5x/pv jne. 

Vierailija
26/32 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 3v hoidetaan kotona ja tehdään suositusten mukaan, niin se on kokopäinen työ. Ainakin, jos palkataan kotiin lastenhoitaja. Korkeintaan lämmittää valmiit ateriat.  Ei tulisi mieleen edes pyyytää tekemään kotitöitä tai valmistaa aterioita. 

Siinä ei ehdi opiskella, eikä tehdä kotitöitä, kun toinen alak.ikäinen tulee koulusta. 

Vierailija
27/32 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten lapsen kanssa kotona voi olla raskasta. Eikö se ole kiva, että on viihdykettä? No eipä minulla lapsia ole.

Jo pelkästään ulkoilu vie päivästä 3-4 h (suositus) ruokailut 5x, 3v siisteyskasvatus, varhaiskasvatus jne.  Lapselle pitää opettaa kaikki taidot, eihän muuten opi esim. pukemaan. 

Vierailija
28/32 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä teen töitä ja mies on lapsen kanssa pääosin. Tosin käy puolipäiväisenä päikyssä, kun on jo kohta 6 ja eskari edessä. Mies siivoaa ja täyttää tiskikoneen arkisin. Minä siivoan isommin viikonloppuna. Se lapsen kanssa oleminenkin on työtä ja siitäkin tarvitsee vapaata. Jokainen tekee toki miten itse tykkää.

Vierailija
29/32 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kotona oleva vanhempi joutuu tekemään kotityöt, opiskelemaan ja hoitamaan vielä pienen koululaisen, niin 3v ehdottomasti päiväkotiin, sillä se on lapset etu ja oikeus saada ikätasoista perushoitoa ja varhaiskasvatusta, muussa tapauksessa lapsi on heittellä, kun kotona oleva vanhempi ei sitä edes ajallisesti pysty tarjoamaan. 

Vierailija
30/32 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee elävästi mieleen se kun ex jäi lasten kanssa kotiin hoitovapaalle ja minä olin töissä. Tein koko päivän duunia, maksoin kaikki laskut, elämisen, ruoat, vaatteet, lomat, kaiken 100%, lisäksi maksoin exälle "palkkaa" lastemme hoitamisesta plus kotihoidontuen hän sai käyttää omiin juttuihinsa. Kun tulin töistä kotiin, alkoi toinen työpäiväni. Se alkoi exän ja lasten päivän jälkien siivoamisella ja jatkui ruoan laittamisella. Sen jälkeen se jatkui lasten hoitamisella, olihan ex ollut jo koko päivän lasten kanssa ja tarvitsi omia harrastuksia pään nollaamiseen. Minähän en tietenkään tarvinnut omaa aikaa, lepoa tai harrastuksia, minähän sain levätä joka päivä töissä. 

Jaksoin kaksi vuotta. Mikään määrä puhetta ei tilannetta muuttanut joten päätin että mun on pakko päästä siitä kolmannesta lapsesta eroon. Tasinkoa sain siitä hyvästä maksaa mutta eroon pääsin. Elämä on ollut niin paljon helpompaa sen jälkeen kun edelleen hoidin kaiken mutta enää mun ei tarvinnut kokea katkeruutta siitä kuinka epäreiluksi tilanteen koin. 

Vierailija
31/32 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta keskustelun lähtökohdaksi pitäisi ottaa se että molemmilla on yhtä paljon aikaa "ottaa rennommin." Ilmeisesti molemmat ovat nyt kuormittuneita ja kumpikaan ei koe saavansa riittävän paljon lepoaikaa (tosin sellaista se usein on jos on lapsia). 3 v on vielä sen verran pieni että vaatii (ja toivottavasti saa) aikuisen huomiota lähes jatkuvasti. 

Vierailija
32/32 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli työssäkäymätön on nainen, työssäkäyvä voisi joko ottaa avioeron tai lakata tekemästä suurinta osaa kotitöistä. Ehkä työssäkäymätöntä alkaa ruoanlaitto kiinnostaa, kun nälkä on tarpeeksi kova. Mikäli työssäkäymätön on mies, työssäkäyvä voisi passittaa hänet töihin perheen pääelättäjäksi ja jäädä itse osapäivätöihin ja hoitamaan kotia ja lapsia.