En ymmärrä tätä vanhustenhoitokiimaa
Vaaditaan että pitäisi ilmaiseksi mennä pitämään vanhuksille seutaa ja pesemään peppuja. Sehän voi olla joku namusetärunkkari, joka ei ole päivääkään töitä tehnyt elämässään tai entinen huumediileri, raispaaja tai vaimonhakkaaja. Näitäkö sitten ilmaiseksi mennään hyysäämään? Jotain rajaa.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^
Emotionaalinen venyminen on hyvin kuormittavaa. Miksi kukaan valitsisi työtä, joka edellyttää sellsista venymistä?
Toivotaan,että seuraavaksi ,kun menet lääkäriin,hän sanoo ,että ..ttu ,kun ei jaksa nyt ja lähtee sitten kotiin.
Minulla on yksityinen sairausvakuutus. Valitsen itse lääkärini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^
Emotionaalinen venyminen on hyvin kuormittavaa. Miksi kukaan valitsisi työtä, joka edellyttää sellsista venymistä?
Toivotaan,että seuraavaksi ,kun menet lääkäriin,hän sanoo ,että ..ttu ,kun ei jaksa nyt ja lähtee sitten kotiin.
Ei ne yksityiset ehkä senparemmin jaksa venyä emotionaalisesti työn takia,kuten täällä mainittiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^
Ei ne yksityiset ehkä senparemmin jaksa venyä emotionaalisesti työn takia,kuten täällä mainittiin.
Valitsen aina jonkun niistä lääkäreistä, jotka ovat aiemmin käyttäytyneet asiallisesti ja asiantuntevasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^
Voi se yksityinenkin sulle sanoa, ettei nyt jaksa, koska on ylirasittunut ja poistua kahvittelemaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä on mitä vanhuksille tapahtuu? Ei enää mitään merkitystä siinä vaiheessa kun ovat pelkkä taakka yhteiskunnalle ja riesa läheisille.
Minun silmissä nuori aikuinen, joka ei ole töitä tehnyt, on ollut koko ikänsä pelkkä kuluerä tälle yhteiskunnalle. Hänet on elätetty ja koulutettu ilman takeita siitä, että hänestä tulee jatkossa jotain hyötyä Suomelle.
Suurin osa vanhuksista sen sijaan on jo elämällään osoittanut sen, että heistä on ollut koko heidän aikuiselämän eli kymmeniä, kymmeniä vuosia hyötyä Suomelle.
Olivatko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhusten hoito on järjestetty Suomessa täysin päin mäntyä. Kauheita rakennuksia joissa koppeja vanhuksille ja liuta hoitajia kahvitauoilla tai puhelinta selailemassa. Hälytyksistä ei välitellä, vanhuksilta varastellaan ja heitä jopa lyödään. Vanhuksilla ei ole mitään ihmisarvoa enää kun tuollaisiin kauhulaitoksiin joutuvat virumaan.
Tuo nyt on kaikista yleisin harhaluulo juuri sellaisilta, joilla ei ole kokemusta oman läheisen/omaisen luona vierailusta jossain laitoksessa. Kyllä siellä kauhea kiire on, ja väkivallan pelko hoitajilla kokoajan. Joutuvat myös nykyään tiskaamaan astiatkin säästösyistä.
Eikö laitoksissa ole astianpesukoneet.
Onhan niitä. Mutta. Kun yksikössä on 14-30 vanhusta ja päivässä on monta ruokailua. Ruokailun yhteydessä pitää ensin tyhjätä ruokavaunut. Laittaa tarvittavat asiat esille (no siinä sitten taiteilet, kun liikkuvat muistisairaat sekoittavat kattauksia). Jakaa ruoka kaikille, avustaa yleensä ainakin noin 1/3-1/2 asiakkaista varsinaisessa ruokailussa. Ruokaa tulee monessa eri pönikässä - On esimerkiksi perunaa, kastiketta, salaattia, höyryttejä vihanneksia., jälkiruuat.Sitten vielä muutama pönikkä sose ja erityisruokia. Oma härdellinsä on juomien laittaminen ja tarjoilu, Voileipien teko koko köörille.
Ruokailun jälkeen korjaat kaikki astiat pöydistä ja esitiskaat ne ja laitat koneeseen. Tietenkin tiskikonetta pitää myös jatkuvasti tyhjentää. Ruokailu on myös monilta osin sottaista. Vanhukset tiputtelevat jatkuvasti ruokailuvälineitä ja sotkevat ruualla pöytien. Pöydät pitää siis myös pyyhkiä.
Avasin nyt tätä kokonaisuutta, koska joku kotonaan tiskikonetta käyttävä, ei pysty hahmottamaan sitä työn määrää, mikä liittyy pelkästään ateriahuoltoon laitosympäristössä, mistä ei saa kodinomaista sitten tekemälläkään.
Meidän potilaat ovat aika lailla omissa maailmoissaan, toki työn lomassa heille puhutaan. Mutta joo, kannattaa tutustua hoitotyöhön pikkuisen, ennen kuin neuvoo "seurustelemaan" :)
Tiedän kyllä mistä puhun.Jokainen täällä uskoo sen mukaan mitä itse on nähnyt ja kokenut,puolin ja toisin,turhaa siitä kinata.sivusta