En ymmärrä tätä vanhustenhoitokiimaa
Vaaditaan että pitäisi ilmaiseksi mennä pitämään vanhuksille seutaa ja pesemään peppuja. Sehän voi olla joku namusetärunkkari, joka ei ole päivääkään töitä tehnyt elämässään tai entinen huumediileri, raispaaja tai vaimonhakkaaja. Näitäkö sitten ilmaiseksi mennään hyysäämään? Jotain rajaa.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn tapaamassa sukulaistani säännöllisesti hoitvakodissa. Yleensä yhtään hoitajaa tai muutakaan työntekijää ei näy missään, vain kahvion suunnalta kuuluu iloinen metakka kun istuvat porukalla viettämässä ilmeisesti loputonta kahvi-ja ruokatuntia puhelimet kourassa. Ei ole mitään hoitajavajetta, on vain hoitajia jotka eivät viitsi tehdä työtä ja ilmeisesti esimiehet kuuluvat samaan työtävieroksuvien porukkaan.
Se on kai tuurista kiinni. Itsellä saman tyylinen kokemus vuosien takaa, kun omainen oli kehutussa ja hyvämaineisessa hoitopaikassa. Kun kävin siellä, niin hoitajat olivat niin kiireisiä, että heitä oli vaikea löytää. Mutta en siitä enempää. Se saattoi olla vain sattumaa.
Totta, mutta todellisuus on yleensä silloin kun , ketään ei ole näkemässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoito-alasta on tehty kaikille sopivaksi työksi,jos ei muu kiinnosta.Ennen alalle haki empatiakykyiset ihmiset.Nykyisin siellä ollaa koska jostain se raha on saatava. Kaikki hoitajat jotain 18-25 vuotiaita lapsia.Heitä ei järin kiinnosta työn empaattinen puoli.
Kyllä , vanhuksille tarvitaan myös hoitajia, jotka oikeasti ymmärtävät jotain ikääntymisestä ja lähestyvästä kuolemasta.
Ihmisille työ on silti vain työtä, eli aamulla sinne mennään ja iltapäivällä unohdetaan. Joillakin näyttää liittyvän tiettyihin ammatteihin ajatus, että työn kohteisiin pitäisi jotenkin kiintyä, tai muodostaa jokin muu kuin palkansaantiin liittyvä tunne tai suhde.
Joo,kuuluu ns. inhimillisyyteen erottaa trukkiajelu ja vanhusten -ja sairaidenhoito.
^
Emotionaalinen venyminen on hyvin kuormittavaa. Miksi kukaan valitsisi työtä, joka edellyttää sellsista venymistä?
Vierailija kirjoitti:
Teen hoitotahdon, ei ihmisen ole tarkoittu elää niin pitkään, että se on jo yhteiskunnallinen ongelma. Parasta olisi, kun tupakka tulisi muotiin niin ihmiset eläisivät lyhyemmän elämän.
Tottakai ne laitokset on hirveitä, koska vanhuksia on paljon per hoitaja, lisäksi kaiken kuntoisia.
Itse olen hoitajana siirtynyt työskentelemään sairaalan puolelle, ei noita palvelukoteja jaksa. Mutta vaikka meillä on parempi mitoitus ja muutenkin mahdollista tehdä asioita potilaiden eteen, ei se ole ihmisarvoista elämää kun muisti on mennyt. Miettikääpä, kipua tuottava toimenpide ihmiselle, joka ei ymmärrä mistään mitään, se on kuin eläimen hoitoa.
Mutta sairas elukka tajutaa lopettaa, ihmistä taas pidetään kaikinkeinoin hengissä.
Olen päättänyt että tatuoin rintaani 80 veenä että 'ei elvytystä' englanniksi.
Olen itsekin ollut hoitoalalla ja lisäksi nähnyt muutenkin mitä tämä vanhusten säilytys on.
Voitais ottaa käsittelyyn armokuolema, siintä pitäis päästä kansan äänestämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksia on 1.7 miljoonaa, joista suuri osa ei kohta pärjää yksin ilman apua.
Vanhuksen hoito laitoksessa maksaa noin 6000 euroa kuukaudessa. (5 -vuorotyö ympäri vuorokauden)
Useimmat vielä pärjäävät kotihoidon tai omaisten tukemana kotonaan. Mutta kun suurimmat vanhusikäluokat tulevat siihen ikään, että tarvitsee hoivalaitoshoitoa, niin on helppo laskella, riittäsikö koko valtion budjettikaan sen tasoiseen hoitoon jota nyt hyveellisesti vaaditaan. Siis että 24 tuntia päivässä pitäisi kaksi hoitajaa istua vanhuksen tykönä vahtimassa, ettei hän vain kuole. Maahanmuuttoakin pitäisi lisätä melkoisesti.
Mistä kiskoit tuon viisi vuoroa? On aamuvuoro, iltavuoro ja yövuoro. Joissain paikoissa ns. välivuoro klo 10-18. Tuosta voi jo päätellä, kuinka paljon muita asiavirheitä tekstisi sisältää.
Tavallaan viisivuoroa koska viikonloputkin. Kolmevuorossa on viikonloput vapaata. Kyllä hoitsutkin ansaitsee vapaansa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä on mitä vanhuksille tapahtuu? Ei enää mitään merkitystä siinä vaiheessa kun ovat pelkkä taakka yhteiskunnalle ja riesa läheisille.
Minun silmissä nuori aikuinen, joka ei ole töitä tehnyt, on ollut koko ikänsä pelkkä kuluerä tälle yhteiskunnalle. Hänet on elätetty ja koulutettu ilman takeita siitä, että hänestä tulee jatkossa jotain hyötyä Suomelle.
Suurin osa vanhuksista sen sijaan on jo elämällään osoittanut sen, että heistä on ollut koko heidän aikuiselämän eli kymmeniä, kymmeniä vuosia hyötyä Suomelle.
Vierailija kirjoitti:
On paljon ihmisiä ,jotka eivät ole koskaan olleet työssä/tuottavia.He eivät ole pyytäneet syntyä tänne.Heilläkin on elämänsä elettävänä.
Vahvemmanlaki toimii myös niin, että vahvempi auttaa heikompaa.Siinä onkin nykynuorille opeteltavaa.(minä minä-sukupolvi)
Älä hauku nuoria, ovat täysin syyttömiä nykytilanteeseen. Eivätkä tule ehkäpä koskaan saamaa edes eläkettä. Mutta maksumiehinä kyllä saavat olla.
Itse olen syntynyt vuonna 70, pääsen eläkkeelle joskus lähemmä 70 veenä.
Sukuni 40 lukulaiset olivat jo kaikki eläkkeellä viimistään jo 62 veenä. Joo ja olen kade.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoito-alasta on tehty kaikille sopivaksi työksi,jos ei muu kiinnosta.Ennen alalle haki empatiakykyiset ihmiset.Nykyisin siellä ollaa koska jostain se raha on saatava. Kaikki hoitajat jotain 18-25 vuotiaita lapsia.Heitä ei järin kiinnosta työn empaattinen puoli.
Kyllä , vanhuksille tarvitaan myös hoitajia, jotka oikeasti ymmärtävät jotain ikääntymisestä ja lähestyvästä kuolemasta.
Ihmisille työ on silti vain työtä, eli aamulla sinne mennään ja iltapäivällä unohdetaan. Joillakin näyttää liittyvän tiettyihin ammatteihin ajatus, että työn kohteisiin pitäisi jotenkin kiintyä, tai muodostaa jokin muu kuin palkansaantiin liittyvä tunne tai suhde.
Sairaanhoitaja oli aikoinaan kutsumusammatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä on mitä vanhuksille tapahtuu? Ei enää mitään merkitystä siinä vaiheessa kun ovat pelkkä taakka yhteiskunnalle ja riesa läheisille.
Minun silmissä nuori aikuinen, joka ei ole töitä tehnyt, on ollut koko ikänsä pelkkä kuluerä tälle yhteiskunnalle. Hänet on elätetty ja koulutettu ilman takeita siitä, että hänestä tulee jatkossa jotain hyötyä Suomelle.
Suurin osa vanhuksista sen sijaan on jo elämällään osoittanut sen, että heistä on ollut koko heidän aikuiselämän eli kymmeniä, kymmeniä vuosia hyötyä Suomelle.
Juu, ja vanhemmilleen maksaa noin 130-150000,kun elättää 18-vuotiaaksi.sivu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja oli aikoinaan kutsumusammatti. 
Kaikki ammatit ovat oikeasti palkansaantia varten.
Tottakai,mutta ei se poissulje inhimillisyyttä,käytöstapoja,rehellisyyttäjne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen hoitotahdon, ei ihmisen ole tarkoittu elää niin pitkään, että se on jo yhteiskunnallinen ongelma. Parasta olisi, kun tupakka tulisi muotiin niin ihmiset eläisivät lyhyemmän elämän.
Tottakai ne laitokset on hirveitä, koska vanhuksia on paljon per hoitaja, lisäksi kaiken kuntoisia.
Itse olen hoitajana siirtynyt työskentelemään sairaalan puolelle, ei noita palvelukoteja jaksa. Mutta vaikka meillä on parempi mitoitus ja muutenkin mahdollista tehdä asioita potilaiden eteen, ei se ole ihmisarvoista elämää kun muisti on mennyt. Miettikääpä, kipua tuottava toimenpide ihmiselle, joka ei ymmärrä mistään mitään, se on kuin eläimen hoitoa.
Sinä nyt et hetken päästä jaksa niitä sairaitakaan. Turha yrittää esittää siinä mitään kärsivää, kun sulla on toimivat kädet ja jalat, toisin kuin kotiinsa tai hoivakotiin sidot
No niin, sinähän voi tulla pitämään kiinni, kun hoidamme kipeää haavaa, otamme verikoetta tai katetroimme virtsaa väkisin. Kuulostaa siltä, että hoitoala tarvitsee juuri sinun asennettasi, joka parantaa kaiken ;)
Jossain vaiheessa vaan tulee se vaihe, jolloin muistisairaus vie järjen ja ihminen pelkää jopa syöttämistä ja vaipanvaihtojakin. Mutta tämäkin on tietysti vain hoitajien syy.
Muuten tuosta kahvilla istumisesta. Haluatteko, että alamme laittaa potilaita yökuntoon eli yövaippoihin ja sänkyyn jo noin klo 15-17 välillä, jolloin työ tulee tehtyä tasaisella tahdilla, mutta potilaat ovat märkiä jo puolelta öin?
-hoitsu
Vierailija kirjoitti:
Tottakai,mutta ei se poissulje inhimillisyyttä,käytöstapoja,rehellisyyttäjne.
Joku kiltti nainen varmaan ilmaiseksi tekee?
Ei tee.
Muuten tuosta kahvilla istumisesta. Haluatteko, että alamme laittaa potilaita yökuntoon eli yövaippoihin ja sänkyyn jo noin klo 15-17 välillä, jolloin työ tulee tehtyä tasaisella tahdilla, mutta potilaat ovat märkiä jo puolelta öin?
Eiköhän siellä riitä muutakin tekemistä,ennen vaipanvaihtoa.Kukapa ei tietäisi ,että kaapit ovat aina tyhjät.Huoneet usein sekaiset,ihan hoitajien jäljiltä ja kyllä niiden potilaiden kanssa voi muutenkin seurustella,kun kerran olette työssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn tapaamassa sukulaistani säännöllisesti hoitvakodissa. Yleensä yhtään hoitajaa tai muutakaan työntekijää ei näy missään, vain kahvion suunnalta kuuluu iloinen metakka kun istuvat porukalla viettämässä ilmeisesti loputonta kahvi-ja ruokatuntia puhelimet kourassa. Ei ole mitään hoitajavajetta, on vain hoitajia jotka eivät viitsi tehdä työtä ja ilmeisesti esimiehet kuuluvat samaan työtävieroksuvien porukkaan.
Se on kai tuurista kiinni. Itsellä saman tyylinen kokemus vuosien takaa, kun omainen oli kehutussa ja hyvämaineisessa hoitopaikassa. Kun kävin siellä, niin hoitajat olivat niin kiireisiä, että heitä oli vaikea löytää. Mutta en siitä enempää. Se saattoi olla vain sattumaa.
Totta, mutta todellisuus on yleensä silloin kun , ketään ei ole näkemässä.
kyllä,hyvässä ja pahassa.
Vierailija kirjoitti:
^
Emotionaalinen venyminen on hyvin kuormittavaa. Miksi kukaan valitsisi työtä, joka edellyttää sellsista venymistä?
Toivotaan,että seuraavaksi ,kun menet lääkäriin,hän sanoo ,että ..ttu ,kun ei jaksa nyt ja lähtee sitten kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kolme läheistä eri paikkakunnilla hoivakodeissa, Esperi, Attendo ja kunnan oma. Kaikissa olen kohdannut hoitajia ja he kertovat asioista ja Attendolla tarjoavat iltapäiväkahvit, jos sattuu kahviaikana vuerailut.
Kaikki ovat kunnan ostamilla paikoilla noissa yksityisissä.
Hirveää yleistystä ja pelottelua. Pitää itse nähdä ennenkuin huutelee.
Jos vanhus ei tule enää päivääkään itse toimeen on hiekkahoidon aika.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän siellä riitä muutakin tekemistä,ennen vaipanvaihtoa.Kukapa ei tietäisi ,että kaapit ovat aina tyhjät.Huoneet usein sekaiset,ihan hoitajien jäljiltä ja kyllä niiden potilaiden kanssa voi muutenkin seurustella,kun kerran olette työssä.
No ei meillä kyllä ole erityisen sekaiset huoneet. Kärryn kanssa kuljetaan vuoronvaihdon aikoihin eli kun iltavuoro on tullut ja täytetään vaippoja yms.
Meidän potilaat ovat aika lailla omissa maailmoissaan, toki työn lomassa heille puhutaan. Mutta joo, kannattaa tutustua hoitotyöhön pikkuisen, ennen kuin neuvoo "seurustelemaan" :)
-Hoitsu