Jos laitaisit 5 euroa joka päivä indekseihin, vaikka kahvilan tilaan niin......
Niin sinulla olisi 5 vuoden päästä 10900. 10 vuoden päästä 26.400.20 vuoden päästä 79.600.ja 30 vuoden päästä jo 186.800... ja mieti jos nostst summan 10 euroon..... lopettakaa tuhlaaminen hyvät ihmiset ja tehkää itsellenne hyvä tulevasisuus.
Kommentit (48)
Ei köyhät, mutta varakkaiden vanhempien lapset hakevat joka aamu take away kahvit ennen luennoille tuloa
Ainakin pks on trendikahvilat koko ajan täynnä trendinuoria 15-29 vee sakkia.
Ovat kovia törsäämään kahvinlitkuihin.
Näille mitä kalliimpi latte niin sitä isompi status, moni esittää rikasta vaikka ovat 90% vippi-iitoja.
Ruoat sitten woltista ja tietenkin velaksi...
Kädessä toki i phone minimi 1000 euroa. Saman tason android maksaa vain 100-200 euroa.
Että kovia on törsäämään pks nuorisosta iso osa.
toki ne samat kahvimummotkin roikkuu aina kahviloissa juoruamassa.
Vierailija kirjoitti:
Kahvilahullu taas asialla. Veikö joku kahvilan nuori myyjätär miehesi?
Sinä se näet hullun joka aloituksessa.
Niin olen tehnytkin noin vuodesta 2010 lähtien ja se kyllä tosiaan kannattaa mutta ei tulisi muutenkaan edes mieleen laittaa johonkin kahviloihin 5€/pv eikä olisi tullut edes silloin. Tekeekö joku yli 90 äo niin? Ääliöt ymmärrän mutta he eivät ole ihan samalla tavalla syyntakeisia niin en syyllistäisi, vaikka se tyhmää onkin niin tekevät kiusaa lähinnä itselleen.
En käy joka päivä kahvilassa tai muuallakaan. Kerran viikkoon ruokakaupassa. Säästöön/sijoituksiin olen pystynyt laittamaan 10-20€/kk.
Tai jos laittaisit edes euron jokaisesta seksittömästä päivästä niin siitäkin kertyy vuodessa sievoinen summa
Rahan tarkoitus on, että sitä kierrätetään jolloin sen vaikutus moninkertaistuu, ihmisille riittää töitä ja työn tekemisestä voidaan tekijöilleen maksaa niin hyvin, että
ansaituista rahoista riittää myös nautittavaksi eikä kaikki kulu vain arkiseen elämiseen.
Sijoittaminen olisi muuten hyvä, mutta poliittisilla päätöksillä Kela on laitettu viemään ne köyhiltä määräajoin. Matalapalkkaiselle parempi sijoitus on se kahvila, jos ei sitten jemmaa käteisenä.
En ole käynyt kahvilassa pariin vuoteen.
Mä en ole koskaan käynyt kahvilassa, enkä juo kahvia. Olen säästänyt kaikki mitä on pakollisten menojen jälkeen jäänyt ja ei ole kertynyt tuollaisia summia.
Vierailija kirjoitti:
Minä elän juuri nyt. En tiedä tulevaisuudesta ja onko sitä edes - kukaan ei tiedä.
Niin että parempi hassata ihan kaikki heti nyt turhuuteen!
Pistä toinen sijoitusasunto vuokralle, älä pidä sitä tyhjänä.
Espanja on oikeasti aika kiva viikonlopun reissukohde.
Kalliin tsamppanjan voi vaihtaa huokeampaan kuohuviiniin.
Säästä joka kuukaudesi 1000€. Vuodessa se tekee yhteensä 12 000€ säästöä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka käy kahvilassa joka päivä? Itse en ole käynyt vuosikausiin.
Aika moni hakee noutokahvin monta kertaa viikossa. Aika monelle keskituloiselle jostain tällaisesta pienestä luopuminen päivittäin/viikottain ei varsinaisesti näy vielä missään, mutta sijoituksisa voi poikia vuosien kuluessa kivan potin. Itse en ole noutokahveja tai pikaruokaa hakenut vuosiin, en wolttaa, televisio on 17 vuotta vanha (suoratoistot saa chromecastilla television ruudulle), vain yksi suoratoistosoppari kerrallaan jne. Toki jos rahatilanne olisi tiukka, nämä "säästöt" meinisivät suoraan pakollisiin menoihin. Väitän silti, että moni keskituloinen, joka väittää ettei ole "varaa" sijoittaa, psysyisi tekemään sitä säännöllisesi ihan pienilläkin kulutuksen muutoksilla.
Vierailija kirjoitti:
Kuka käy kahvilassa joka päivä? Itse en ole käynyt vuosikausiin.
Minä, käyn paikallisen pienyrittäjän kahvilasta hakemassa aamulla töihin mennessä kahvin ja käyn siellä päivällä käyttämässä lounasetuni.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole koskaan käynyt kahvilassa, enkä juo kahvia. Olen säästänyt kaikki mitä on pakollisten menojen jälkeen jäänyt ja ei ole kertynyt tuollaisia summia.
Säästäminen ja sijoittaminen ovat eri asioita. Säännöllisellä indeksisijoittamisella rahaa kertyy pienehköistäkin summista huomattavasti enemmän kuin pieni- tai jopa nollakorkoisella tilillä rahaa säilömällä.
Teoriassa näin. Ongelma vain tulee siinä, että ne ihmiset joita tässä oletettavasti tarkoitetaan, eli vähävaraiset, ei alunperinkään käytä 150 euroa kuukaudessa kahviloihin, eli niillä ei ole alunperinkään tuollaista määrää löysää heittää jonnekin rahastoihin.
Eli noin 150e/kk.
Eihän tossa ole ongelmana kuin se että edes näin työelämässä olevana tilistä ei jää noin paljoa sijoitettavaksi. Asuntolaina + muut kulut tasaa tilin nollaan suunnilleen palkkapäivänä. Suomi on aivan sairaan kallis maa meidän palkkatasoon nähden. Siinä vika ja perussyy on demarit. Demarit ja niiden sairas ajattelumaailma mihin kuuluu verojen kiskominen aivan kaikesta ja mieluiten useampaan otteeseen. Veroa veron päälle, siinä demarin märkä päiväuni.
Ainiin en käy kahviloissa enkä laita mihinkään turhaan 5e päivittäin.
Seuraava vielä isompi ongelma on että jos jää työttömäksi tai työkyvyttömäksi niin demukoitten ja vihervassujen dystopiassa omat säästöt pitää jatkossa käyttää ensin ennen kuin saa mitään tukia. Se on sitä kunnon sosialismia! kuvittelit säästäväsi vanhuudenpäivien varalta? Ei me viedään sulta tuhkatkin pesästä! Jauhosin terkuin , demukat <3
Vierailija kirjoitti:
Tai jos laittaisit edes euron jokaisesta seksittömästä päivästä niin siitäkin kertyy vuodessa sievoinen summa
Seksiä voi harrastaa myös itsensä kanssa. Noniin, paljonko tuli säästöön tässä kuussa?
Laitaisin vai myötäisin, siinäpä pulma :)
Opettele nyt hyvä ihminen käyttämään edes noita boomeripisteitä oikein. Kolme peräkkäin ja välilyönti :)
Ei kukaan puhu itsensä nälkäännäännyttämisestä, vaan ylimääräisen joutavan kulutuksen sijoittamisesta.